Emne - Trenerroller - IDRSA2004
Trenerroller
Velg studieårVurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.
Om
Om emnet
Faglig innhold
Det blir lagt vekt på å forstå fordeler og ulemper med ulike trenerroller. Studentene skal arbeide med forståelsen av ulike målgrupper og hvordan dette danner grunnlaget for utforming av treneres praksis. Det vil bli lagt stor vekt på kommunikative prosesser i treningssammenhenger. Studentene skal arbeide med erfaringsbasert kunnskap i forhold til vitenskapelig basert kunnskap og metodiske konsekvenser av dette.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål - studenten skal:
- gjennom presentasjon og gjennomgang av sentrale teorier og tilnærmingsmåter få en grunnleggende forståelse av ulike aspekter ved trenerrollen innenfor idretten.
Ferdighetsmål - studenten skal kunne:
- bruke sentrale teorier og tilnærmingsmåter til å analysere aktuelle problemstillinger ved trenerrollen innenfor idretten.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger (teoretisk og praktiske) 2 timer pr. uke, 2 timer øvinger pr. uke. Studentene skal gjennomføre egen praksis som trener/lærer for ungdom over 16 år, og skrive en øvingsoppgave knyttet til dette. Det legges vekt på læring gjennom studentaktive læringsformer. Vurderingsform: Skriftlig eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Semesteroppgave
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Krever opptak til studieprogram:
Lektorutdanning i geografi for trinn 8 − 13 (MLGEOG)
Lektorutdanning i historie for trinn 8 – 13 (MLHIST)
Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag for trinn 8 − 13 (MLKIDR)
Lektorutdanning i realfag for trinn 8 – 13 (MLREAL)
Lektorutdanning i samfunnsfag for trinn 8 – 13 (MLSAM)
Lektorutdanning i språkfag for trinn 8 – 13 (MLSPRÅK)
Samfunns- og idrettsvitenskap (BSAMIDR)
Fagområder
- Idrettsvitenskap
- Kroppsøving/idrett