Ferdighets- og prestasjonsutvikling idrett og skole – Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Ferdighets- og prestasjonsutvikling i idrett og skole (SPDSS)

Om forskningsgruppen
Både idretts- og skolekonteksten er preget av forholdet mellom ferdighetsutvikling og prestasjoner, der henholdsvis utøvere og elever skal lære og utvikle ferdigheter knyttet til idrett og fysisk aktivitet. Treneren og læreren er viktige bidragsytere for å sikre denne utviklingen, men også miljøene som utøvere/elever og trenerne/lærere er en del av spiller en avgjørende rolle. I denne sammenhengen er det og verdt å nevne at for noen er idrett og skole tett sammenvevd gjennom eks. toppidrettsgymnas og toppidrettslinjer i videregående skole.
Utøvere/elever er selv de viktigste bidragsyterne for egen utvikling og prestasjoner. Viktige spørsmål er derfor hva som kjennetegner deres utvikling og hvordan foreldre, venner, trenere og lærere bidrar til denne utviklingen. For å kunne utvikle ferdigheter er utøvere/elever avhengig av å vite hvilke krav som stilles til dem, hvilke ferdigheter det er ønskelig at de utvikler, og i hvilken fase av utviklingen de befinner seg i. I hvilken grad disse kravene formidles tydelig til utøvere/elever (er kjent) kan diskuteres.
Forskningstema
Vår forskningsgruppe jobber bredt med denne tematikken innenfor både idrett- og skole konteksten, men har 4 tematiske hovedpilarer:
Pilar 1: Talent Development & Elite sport
Pilar 1: Talent Development & Elite sport
Pilar 1 omhandler forskning på talentutvikling og eliteidrett med fokus på både individuell utvikling, utvikling av lag og team, og utvikling av utviklingsmiljø. Forskningen tar dermed utgangspunkt i faktorer og tema rundt utøveres utvikling, individuelt og kollektivt, ut fra et individ- og miljø- perspektiv, samt trenere og ledere sin påvirkning på utviklingsmiljøene fra både et miljø, men også et system perspektiv. Utvikling av utøvere til elitenivået krever mye i mange ulike faser og steg i utøvernes utvikling og enda mer om utøverne skulle nå elitenivået. Eksempler på forskningstema innenfor denne pilaren er; trenerutvikling (system), talentutviklingsmiljø (miljø), karriere og utviklingsoverganger (miljø), perfeksjonisme (individ), stress (individ), dobbel karriere (individ/miljø), trenerrollen (individ/miljø) og talent transfer (system).
Pilar 2: Performance Environments
Pilar 2: Performance Environments
Pilar 2 omhandler forskning på prestasjonsmiljøer i idrett, skole og andre kontekster der individer søker å utvikle ferdigheter og prestere under press. Forskningen tar utgangspunkt i at kvaliteten på miljøet har avgjørende betydning for både kortsiktig prestasjon og langsiktig utvikling. Fokuset ligger på hvordan sosiale, strukturelle og psykologiske faktorer påvirker motivasjon, læring og prestasjonsutvikling. Sentralt i forståelsen av slike miljøer står moderne motivasjonsteorier som vektlegger samspillet mellom miljø og kognitive prosesser i individets læring og prestasjon. Prestasjonsmiljøer er å finne i et bredt spekter av kontekster – fra obligatorisk deltakelse i kroppsøvingsfaget, via konkurranse på ulike nivåer i den frivillige idretten, til den profesjonelle dommergjerningen og aktivitet preget av høy risiko I ekstremsport. Eksempler på forskningstema innenfor denne pilaren er; skoleprestasjoner og vurderingsformer i kroppsøvingsfaget, beslutningstaking og stresshåndtering blant dommere, motivasjon for risikotaking i klatring, samt deltakelse og frafall i barne- og ungdomsidretten. Målet er å forstå hvordan prestasjon, læring og motivasjon formes og vedlikeholdes i ulike prestasjonsmiljø.
Pilar 3: Groups Dynamics and leadership
Pilar 3: Groups Dynamics and leadership
I Pilar 3 er fokus gruppedynamikk og ledelse, og forskningen knyttes til å utvikle kunnskap om hvordan trenerens lederskap kan tilrettelegge for optimal utvikling hos utøvere og idrettsteam. Vi er spesielt interessert i å undersøke ulike lederskapsstiler og lederatferder, (identitetsledelse, transformasjonsledelse, og destruktiv treneratferd) og hvordan de påvirker utøvere og gruppedynamiske faktorer som kohesjon, teamtillit, mestringstro, mestringsstrategier, intrateam kommunikasjon, og team koordinering. I flere av forsknings prosjektene undersøker vi eliteidrettsteam hvor vi ser på samspillet mellom trener, utøver, og gruppe. Gjennom pedagogiske, sosiologiske, og sosialpsykologiske teorier søker vi å fremme dypere innsikt i de psykologiske og sosiale aspektene i høyt presterende idrettsteam og I coaching prosessene.
Pilar 4: Risk culture
Pilar 4: Risk culture
For å oppnå suksess er en idrettsutøver avhengig av en velfungerende kropp og helse. Utøvere investerer derfor tusenvis av timer i trening, hvile og ernæring for å optimalisere egen kropp til utvikling og suksess i konkurranser. I kontrast til denne optimaliseringen av kropp, så er det en utbredt oppfatning i idretten at utøvere bør presse kroppen til det ytterste og akseptere risikoen for smerte, skader og utbrenthet («ofre alt»). Det å ignorere og bagatellisere smerte, skader og at man er mentalt sliten, er derfor en sentral del av idrettsdeltakelsen, også i den skandinaviske idrettsmodellen. Idretten er en kontekst som normaliserer og tidvis glorifiserer en slik risiko, derav begrepet «risiko kultur». I denne pilaren har vi som målsetning å utvikle en bedre forståelse og kompetanse omkring idretten som en risikokultur, med spesielt fokus på utøvervelvære og sunne utviklingsmiljø. Eksempler på forskningstema innenfor denne pilaren er; holdninger til det å trene og konkurrere med smerte og/eller når man er mentalt
sliten, holdninger til det å kommunisere smerte og/eller at man er mentalt sliten til sine trenere (og lagkamerater), holdninger til bruk av smertestillende medisiner ifm. sin idrettsdeltagelse, opplevelse av å være skadet m.m.
Prosjekter
- Dommeren i fokus
- Female athletes - a different talent development process?
- Power, politics, and performance: Examining the gendered processes and outcomes of a merger between a men’s and women’s Norwegian football club
- A qualitative examination of talent development environments in international youth football – England, Denmark and Norway
- Toppidrett i videregående skole – hvor avgjørende?
- Utviklingsmiljø og destruktiv ledelse i idretten
Ph.d. prosjekter
- Deltakelse i fysisk aktivitet blant ungdom med autismespekterdiagnoser
- Psykisk helse, kroppsøving og kroppsøving som pausefag
- Talentutviklingsmiljøer for kvinner innom ishockey
Tidligere prosjekter
Utvalgte publikasjoner
- Sæther, S.A., Banne, H. Larsen, C.H., Storm, L.K., Schlawe, A. & Henriksen, K. (2025). Features of Successful Talent-Development Environments in Norwegian Professional Women’s Football. Case Studies in Sport and Exercise Psychology. 9(1),39-49.
- Mehus, I., Martindale, R., Andronikos, G., Aspvik, N.P., Bergström, M. & Sæther, S A. (2024) Comparing female and male talent environments of age specific national teams in handball and ice hockey in Norway. European Journal of Sport Sciences.
- Thorfinnsson, B. B., & Mehus, I. (2024). Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer. Journal for Research in Arts and Sports Education, 8(2), 20–40.
- Bergström, M., Okkenhaug, I., Høigaard, R. & Sæther, S.A. (2024). Aldersbestemte landslagsspillere i håndball sin opplevelse av eget utviklingsmiljø. Scandinavian Sport Studies Forum, 15, 131-152.
- Bergström, M., Sæther, S.A., Solli, G.S. & McGawley, K. (2023) Tick-tock goes the biological clock: Mother-athlete challenges facing elite Scandinavian cross-country skiers. Women in Sport and Physical Activity Journal.
- Røsten, S., Sæther, S.A., Aspvik, N.P & Bjørndal, C.T. (2023) Embedded, embodied, enculturated, and enabling processes: The identification and evaluation of sporting talent by ice hockey coaches in Norwegian youth international teams. International Sport Coaching Journal.
- Feddersen, N.B., Champ, F., Sæther, S.A & Littlewood, M.(2022) Confidentiality and Surveillance Challenges for Psychologists working in English Men’s Football Academies. Journal of Applied Sport Psychology.
- Sæther, S.A, Feddersen, N., Andresen, E., & Bjørndal, C.T. (2022) Balancing sport and academic development: Perceptions of football players and coaches in two types of Norwegian school-based Dual Career Development Environments. International Journal of sports Science and Coaching.
- Hem, M., Fuhre, J., Høigaard, R. & Sæther, S.A. (2022) Talent development abroad. Young football players´ experience of being recruited to English academies. Soccer & Society, 1-12.
- Gangsø, K., Aspvik, N.P., Mehus, I., Høigaard, R. & Sæther, S.A. (2021) Talent Development Environments in Football—Comparing Top-Five and Bottom-Five Ranked Football Academies in Norway. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3). 1321.
For flere publikasjoner, gå inn på den enkelte forskers nettsider.
Konferansebidrag
- Mehus, I., Aspvik, N.P. & Sæther, S.A. (2024) Successfull talent development environments and achivement goals of age-specific national teams in football, handball and ice hockey. FEPSAC, Innsbruck, July 2024.
- Sæther, S.A., Mehus, I. & Aspvik, N.P. (2023) Stress and perfectionism among male and female age-specific national team players in football, handball, and ice-hockey. ECSS, Paris, July 2023.
- Mehus, I., Aspvik, N.P. & Sæther, S.A. (2023) Talent development environments in Norwegian age-specific national teams in handball and ice hockey. ECSS, Paris, July 2023.
- Røsten, S., Sæther, S.A., Aspvik, N.P. & Bjørndal, C.H. (2022) Embedded, embodied, enculturated, and enabling processes: The identification and evaluation of sporting talent by ice hockey coaches in Norwegian youth international teams. 4th International Motor Skills Acquisition Conference, 16-18 November, Finland.
- Bergström M., Sæther S.A., Solli G.S. & McGawley K. (2022) Tick-tock goes the biological clock: Mother-athlete dilemmas facing elite Scandinavian cross-country skiers. Nordic Winter Sport Conference, Østersund, 3-4 oct. 22
- Sigvartsen, K.K., Sæther, S.A., Haugen, T., Erikstad, M.K., Peters, D.M. & Høigaard, R (2022) Elite team sport athletes´perceptions and experiences of destructive coach leadership behaviour. ECSS, Sevilla, july 2022.
- Feddersen, N.B., Francesca Champ, F., Sæther, S.A & Littlewood, M. (2022) Challenges and Solutions to Humanistic Psychology Delivery with Male U9-U16 Football Players in Professional English Academies. FEPSAC, Padova July 2022.
- Feddersen, N.B., Francesca Champ, F., Sæther, S.A & Littlewood, M. (2022) Confidentiality and Surveillance in Psychology Provisions in Men’s Football Academies in England. FEPSAC, Padova July 2022.
- Höök, M., Bergström, M., Sӕther, S.A. & McGawley, K. (2021) Focus-group discussions of the female hormonal cycle as a tool for increasing knowledge and communication among elite endurance athletes and their coaches. WOMEN IN SPORT & EXERCISE CONFERENCE 2021 (Virtual event).
Medieoppslag
2024
- Sæther, Stig Arve. (2024) Hvordan blir toppidrettsutøvere utviklet?. NRK Hordaland [Radio] 2024-07-26
- Sæther, Stig Arve. (2024) Jeg er blitt nødt til å erkjenne at kroppen ikke tåler så mye trening. Adressa.no [Avis] 2024-09-22
- Sæther, Stig Arve. (2024) Lo av forskjellen mellom Premier League og friidrett. NRK-profil med kontant svar. Nettavisen.no [Avis] 2024-06-12
- Sæther, Stig Arve. (2024) De har samme drøm, men William har en ulempe. Bergensavisen [Avis] 2024-09-09
2023
- Sæther, Stig Arve. (2023) Rosenborg-samarbeid med NTNU. Fotballtreneren [Fagblad] 2023-02-28
- Sæther, Stig Arve. (2023) Driver FKH et sjansespill med sin talentutvikling? Jeg mener ja!. Haugesunds Avis [Avis] 2023-02-09
- Sæther, Stig Arve. (2023) De er unge, talentfulle og full av pågangsmot. Drømmen er A-laget. Askøyværingen [Avis] 2023-02-13
2022
- Sæther, Stig Arve. (2022) Frå benken til eliteserien: – Viser at om du orkar å trene så er alt mogleg. NRK.no Møre og Romsdal [Internett] 2022-08-24
- Sæther, Stig Arve. (2022) Orienteringsløper og ingeniør. Tekna.no [Fagblad] 2022-09-23
- Sæther, Stig Arve. (2022) Hvordan kombinerer du idrett og skole best?. Gemini.no [Fagblad] 2022-08-22
- Sæther, Stig Arve; Feddersen, Niels Boysen. (2022) Pressede trenere prøver å få idrettspsykologer til å sladre. Gemini.no [Fagblad] 2022-12-06
- Sæther, Stig Arve. (2022) Forskningsprosjekt Dual Career. NRK Sportsrevyen [TV] 2022-10-17
2021
- Sæther, Stig Arve. (2021) Kraftig svikt bak Klæbo skaper bekymring. Adressa [Avis] 2021-02-02
- Sæther, Stig Arve. (2021) Rikke greide ikke fortelle at hun hadde lagt opp. Hun var midt i en identitetskrise. Nrk.no [Internett] 2021-02-02
- Sæther, Stig Arve. (2021) Reperting. 10.000 timers regelen. NRK P1 Lørdagsliv [Radio] 2021-01-23
- Sæther, Stig Arve. (2021) Går idrettstalent i arv?. Nrk radio, Studio 2 [Radio] 2021-04-14
Samarbeidspartnere
Forskningsgruppen har samarbeid med flere forskningsgrupper fra andre universitet og samarbeider også med flere særidrettsforbund og klubber om prosjekter innenfor idretten. Les mer om våre samarbeidsparter her:
- Forskningsgruppen LET´S Syddansk Universitet
- Forskningsgruppene The Football Exchange og The Coaching and Pedagogy Research Group ved Liverpool John Moores University
- Rosenborg ballklubb (Salmar akademiet)
- Kristiansund ballklubb (NEAS akademiet)
- Ranheim Fotball
- Norges fotballforbund
- Norges håndballforbund
- Norges ishockeyforbund

Arrangement
Forskere
-
Nils Petter Aspvik Førsteamanuensis, Idrettsvitenskap.
73591757 +4792648033 nils.petter.aspvik@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Max Bergström Stipendiat
max.v.j.bergstrom@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Rune Høigaard
+4741474163 rune.hoigaard@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Ingar Mehus Førsteamanuensis
73591619 ingar.mehus@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Ingrid Okkenhaug Stipendiat
73559456 ingrid.okkenhaug@ntnu.no -
Malene Rosvold Universitetslektor
73559093 malene.rosvold@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Lina Marie Johansen Torvik Stipendiat
lina.m.j.torvik@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Vitenskapelige assistenter
- @SPDSSntnu på X
- X