Ferdighets- og prestasjonsutvikling idrett og skole – Institutt for sosiologi og statsvitenskap

Ferdighets- og prestasjonsutvikling i idrett og skole (SPDSS)

Forskningsgruppe

Ferdighets- og prestasjonsutvikling i idrett og skole (SPDSS)

To menn som springer i en hinderbane. Foto.


Om forskningsgruppen

Om forskningsgruppen

Både idretts- og skolekonteksten er preget av forholdet mellom ferdighetsutvikling og prestasjoner, der henholdsvis utøvere og elever skal lære og utvikle ferdigheter knyttet til idrett og fysisk aktivitet. Treneren og læreren er viktige bidragsytere for å sikre denne utviklingen, men også miljøene som utøvere/elever og trenerne/lærere er en del av spiller en avgjørende rolle. I denne sammenhengen er det og verdt å nevne at for noen er idrett og skole tett sammenvevd gjennom eks. toppidrettsgymnas og toppidrettslinjer i videregående skole.

Utøvere/elever er selv de viktigste bidragsyterne for egen utvikling og prestasjoner. Viktige spørsmål er derfor hva som kjennetegner deres utvikling og hvordan foreldre, venner, trenere og lærere bidrar til denne utviklingen. For å kunne utvikle ferdigheter er utøvere/elever avhengig av å vite hvilke krav som stilles til dem, hvilke ferdigheter det er ønskelig at de utvikler, og i hvilken fase av utviklingen de befinner seg i. I hvilken grad disse kravene formidles tydelig til utøvere/elever (er kjent) kan diskuteres.

Forskningstema

Forskningstema

Vår forskningsgruppe jobber bredt med denne tematikken innenfor både idrett- og skole konteksten, men har 4 tematiske hovedpilarer:

Pilar 1: Talent Development & Elite sport

Pilar 1: Talent Development & Elite sport

Pilar 1 omhandler forskning på talentutvikling og eliteidrett med fokus på både individuell utvikling, utvikling av lag og team, og utvikling av utviklingsmiljø. Forskningen tar dermed utgangspunkt i faktorer og tema rundt utøveres utvikling, individuelt og kollektivt, ut fra et individ- og miljø- perspektiv, samt trenere og ledere sin påvirkning på utviklingsmiljøene fra både et miljø, men også et system perspektiv. Utvikling av utøvere til elitenivået krever mye i mange ulike faser og steg i utøvernes utvikling og enda mer om utøverne skulle nå elitenivået. Eksempler på forskningstema innenfor denne pilaren er; trenerutvikling (system), talentutviklingsmiljø (miljø), karriere og utviklingsoverganger (miljø), perfeksjonisme (individ), stress (individ), dobbel karriere (individ/miljø), trenerrollen (individ/miljø) og talent transfer (system).

Pilar 2: Performance Environments

Pilar 2: Performance Environments

Pilar 2 omhandler forskning på prestasjonsmiljøer i idrett, skole og andre kontekster der individer søker å utvikle ferdigheter og prestere under press. Forskningen tar utgangspunkt i at kvaliteten på miljøet har avgjørende betydning for både kortsiktig prestasjon og langsiktig utvikling. Fokuset ligger på hvordan sosiale, strukturelle og psykologiske faktorer påvirker motivasjon, læring og prestasjonsutvikling. Sentralt i forståelsen av slike miljøer står moderne motivasjonsteorier som vektlegger samspillet mellom miljø og kognitive prosesser i individets læring og prestasjon. Prestasjonsmiljøer er å finne i et bredt spekter av kontekster – fra obligatorisk deltakelse i kroppsøvingsfaget, via konkurranse på ulike nivåer i den frivillige idretten, til den profesjonelle dommergjerningen og aktivitet preget av høy risiko I ekstremsport. Eksempler på forskningstema innenfor denne pilaren er; skoleprestasjoner og vurderingsformer i kroppsøvingsfaget, beslutningstaking og stresshåndtering blant dommere, motivasjon for risikotaking i klatring, samt deltakelse og frafall i barne- og ungdomsidretten. Målet er å forstå hvordan prestasjon, læring og motivasjon formes og vedlikeholdes i ulike prestasjonsmiljø.
 

Pilar 3: Groups Dynamics and leadership

Pilar 3: Groups Dynamics and leadership

I Pilar 3 er fokus gruppedynamikk og ledelse, og forskningen knyttes til å utvikle kunnskap om hvordan trenerens lederskap kan tilrettelegge for optimal utvikling hos utøvere og idrettsteam. Vi er spesielt interessert i å undersøke ulike lederskapsstiler og lederatferder, (identitetsledelse, transformasjonsledelse, og destruktiv treneratferd) og hvordan de påvirker utøvere og gruppedynamiske faktorer som kohesjon, teamtillit, mestringstro, mestringsstrategier, intrateam kommunikasjon, og team koordinering. I flere av forsknings prosjektene undersøker vi eliteidrettsteam hvor vi ser på samspillet mellom trener, utøver, og gruppe. Gjennom pedagogiske, sosiologiske, og sosialpsykologiske teorier søker vi å fremme dypere innsikt i de psykologiske og sosiale aspektene i høyt presterende idrettsteam og I coaching prosessene.

Pilar 4: Risk culture

Pilar 4: Risk culture

For å oppnå suksess er en idrettsutøver avhengig av en velfungerende kropp og helse. Utøvere investerer derfor tusenvis av timer i trening, hvile og ernæring for å optimalisere egen kropp til utvikling og suksess i konkurranser. I kontrast til denne optimaliseringen av kropp, så er det en utbredt oppfatning i idretten at utøvere bør presse kroppen til det ytterste og akseptere risikoen for smerte, skader og utbrenthet («ofre alt»). Det å ignorere og bagatellisere smerte, skader og at man er mentalt sliten, er derfor en sentral del av idrettsdeltakelsen, også i den skandinaviske idrettsmodellen. Idretten er en kontekst som normaliserer og tidvis glorifiserer en slik risiko, derav begrepet «risiko kultur». I denne pilaren har vi som målsetning å utvikle en bedre forståelse og kompetanse omkring idretten som en risikokultur, med spesielt fokus på utøvervelvære og sunne utviklingsmiljø. Eksempler på forskningstema innenfor denne pilaren er; holdninger til det å trene og konkurrere med smerte og/eller når man er mentalt
sliten, holdninger til det å kommunisere smerte og/eller at man er mentalt sliten til sine trenere (og lagkamerater), holdninger til bruk av smertestillende medisiner ifm. sin idrettsdeltagelse, opplevelse av å være skadet m.m.

Tema: Ferdighets- og prestasjonsutvikling

Utvalgte publikasjoner

For flere publikasjoner, gå inn på den enkelte forskers nettsider.

Konferansebidrag

  • Mehus, I., Aspvik, N.P. & Sæther, S.A. (2024) Successfull talent development environments and achivement goals of age-specific national teams in football, handball and ice hockey. FEPSAC, Innsbruck, July 2024.
  • Sæther, S.A., Mehus, I. & Aspvik, N.P. (2023) Stress and perfectionism among male and female age-specific national team players in football, handball, and ice-hockey. ECSS, Paris, July 2023.
  • Mehus, I., Aspvik, N.P. & Sæther, S.A. (2023) Talent development environments in Norwegian age-specific national teams in handball and ice hockey. ECSS, Paris, July 2023.
  • Røsten, S., Sæther, S.A., Aspvik, N.P. & Bjørndal, C.H. (2022) Embedded, embodied, enculturated, and enabling processes: The identification and evaluation of sporting talent by ice hockey coaches in Norwegian youth international teams. 4th International Motor Skills Acquisition Conference, 16-18 November, Finland.
  • Bergström M., Sæther S.A., Solli G.S. & McGawley K. (2022) Tick-tock goes the biological clock: Mother-athlete dilemmas facing elite Scandinavian cross-country skiers. Nordic Winter Sport Conference, Østersund, 3-4 oct. 22
  • Sigvartsen, K.K., Sæther, S.A., Haugen, T., Erikstad, M.K., Peters, D.M. & Høigaard, R (2022) Elite team sport athletes´perceptions and experiences of destructive coach leadership behaviour. ECSS, Sevilla, july 2022. 
  • Feddersen, N.B., Francesca Champ, F., Sæther, S.A & Littlewood, M. (2022) Challenges and Solutions to Humanistic Psychology Delivery with Male U9-U16 Football Players in Professional English Academies. FEPSAC, Padova July 2022.
  • Feddersen, N.B., Francesca Champ, F., Sæther, S.A & Littlewood, M. (2022) Confidentiality and Surveillance in Psychology Provisions in Men’s Football Academies in England. FEPSAC, Padova July 2022.
  • Höök, M., Bergström, M., Sӕther, S.A. & McGawley, K. (2021) Focus-group discussions of the female hormonal cycle as a tool for increasing knowledge and communication among elite endurance athletes and their coaches. WOMEN IN SPORT & EXERCISE CONFERENCE 2021 (Virtual event).

Medieoppslag

2024

2023

2022

2021

Samarbeidspartnere

Forskningsgruppen har samarbeid med flere forskningsgrupper fra andre universitet og samarbeider også med flere særidrettsforbund og klubber om prosjekter innenfor idretten. Les mer om våre samarbeidsparter her:

Bilder av forskningsgruppen sammen med ulike samarbeidspartnere. Tekst: Forskningssamarbeid ved NTNU.

Mini calevent portlet

Arrangement