Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Turi Marte Brandt Ånerud

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Turi Marte Brandt Ånerud

Universitetsbibliotekar
Seksjon for undervisning og læringsstøtte
NTNU Universitetsbiblioteket

turi.m.anerud@ntnu.no
Dragvoll, bygg 8, nivå 5, romnummer 8533
Universitetsbiblioteket
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Jobber som universitetsbibliotekar og er tilgjengelig for skreddersydde kurs, workshops og individuell veiledning for studenter eller ansatte, spesielt for dere innenfor humaniora, samfunnsvitenskap og pedagogikk. Send meg en e-post da vel! 

Teamleder for: Fagansvarligteamet for humanistiske, samfunns- og utdanningsvitenskapelige, arkitektur, design og økonomiske fag (HUMSAMØKAD).

Jobber i: Team Undervisning, Team KI og Team Læringsstøtte på Universitetsbiblioteket. 

  • Jeg underviser om litteratursøking, kildekritikk, kildeføring og plagiat, akademisk skriving, skriveprosesser, veiledning i høyere utdanning (spesielt knyttet til veiledning på skriving) og kunstig intelligens som verktøy i studier/forskning.
  • Jobber ved siden av med å ferdigstille en doktograd i utdanningsvitenskap. Arbeidstittel er: «Tekst og skriving i veiledning på masteroppgaven». Hovedmålet er å bidra med empirisk og teoretisk innsikt i hvordan student og veileder samhandler om tekst og skriving i veiledning på masteroppgaver. Hør litt mer om mitt prosjekt på denne episoden av NOKUT-Podden: Den om skriveveiledning av masterstudenter (feb.22)
  • Jeg har master i anvendt språkvitenskap / nordisk språkvitenskap:
    "Det å skrive [...] er hele greia våres", En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning. Tilgjengelig foredrag jeg holdt om deler av masteravhandlingen kan du se her (liveopptak av dette ligger her). 
  • Jeg har en bachelorgrad, med dobbel fordypning i språklig kommunikasjon, og nordisk språk og litteratur (litteraturvitenskapelig fordypning), med en tilleggsfordypning i kjønnstematikk.
  • Jeg er veldig interessert i og kan en del om norsk tegnspråk og tegnspråks-/døvemiljøet i Norge. Jeg kan gjøre meg forstått og forstår en del norsk tegnspråk.

Mine faglige interessefelt er:
Akademisk/faglig/vitenskapelig skriving, skriveridentitet og skriveprosesser.
Samtaler, samhandling og kommunikasjon.
Undervisning, pedagogikk og læring - spesielt med tanke på faglig skriving.
Tegnspråk og tegnspråklige elever og studenter.

Diverse annet jeg har gjort på universitetet:

  • Startet opp Masterverksted ISL i november 2016, en sosial og faglig arbeids- og møteplass for alle instituttets masterstudenter.
  • Læringsassistent i Skrivesnakk og på Skrivenatt på Dragvoll biblioteket fra 2014 til 2018. Holdt workshops på Skrivenatt høsten 2017, våren 2018 og høsten 2019, og vært med på å arrangere og lære opp læringsassistenter 2017-2018.

Kompetanseord

  • Academic literacy
  • Akademisk skriving
  • Literacy
  • Skriving
  • Skriving i høyere utdanning
  • Studenters skriving
  • kommunikasjon
  • kunstig intelligens
  • læring
  • samhandling
  • samtaleforskning
  • tegnspråk

Forskning

  • Jobber med en doktograd i utdanningsvitenskap. Arbeidstittel er: «Tekst og skriving i veiledning på masteroppgaven». Hovedmålet er å bidra med empirisk og teoretisk innsikt i hvordan student og veileder samhandler om tekst og skriving i veiledning på masteroppgaver. Hør litt mer om mitt prosjekt på denne episoden av NOKUT-Podden: Den om skriveveiledning av masterstudenter (feb.22)
  • Master i anvendt språkvitenskap / nordisk språkvitenskap:
    "Det å skrive [...] er hele greia våres", En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning. Tilgjengelig foredrag jeg holdt om deler av masteravhandlingen (tekstet). 
  • Studenters skriving
  • Samtaler i skole og utdanning
  • Fagleg literacy i skule og lærarutdanning
  • EduDEAF: Undervisning av hørselshemmede elever
  • Språk og kommunikasjon i organisasjoner og profesjoner (SKOP)

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2017

  • Ånerud, Turi Marte B.; Mæhlum, Brit. (2017) «Det å skrive […] er hele greia våres» - En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave

2015

  • Vatn, Gunhild Åm; Eriksen, Pia Farstad; Fjørtoft, Henning; Ånerud, Turi Marte Brandt; Øverli, Benedikte Pernille Bakkeby; Stjern, Simon. (2015) Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv. NTNU Trondheim NTNU Trondheim
    Rapport

Rapport

  • Ånerud, Turi Marte B.; Mæhlum, Brit. (2017) «Det å skrive […] er hele greia våres» - En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Vatn, Gunhild Åm; Eriksen, Pia Farstad; Fjørtoft, Henning; Ånerud, Turi Marte Brandt; Øverli, Benedikte Pernille Bakkeby; Stjern, Simon. (2015) Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv. NTNU Trondheim NTNU Trondheim
    Rapport

Undervisning

Undervisningserfaring:

  • Underviser på DID30002 Akademisk skriving og lesing, høsten 2021, 2022 og 2023.
  • Ansvar for diverse akademiske skrivekomponenter i emner på norsklærerutdanningen fra 2019-2022.
  • Emneansvarlig for EDU3087 Akademisk skriving og skriving og læring, høsten 2019.
  • Emneansvarlig for AVS1201 Skriving i fagstudier, våren 2018.
  • Fagansvarlig og underviser i pragmatikk og retorikk i NORD1102 Grammatikk og pragmatikk, høsten 2018.
  • Seminaransvarlig for en av de tre gruppene i SPRÅK3501 Vitenskapelig kommunikasjon for ingeniører, høsten 2018.
  • Utviklet og holdt kurs i akademisk skriving i oppstartsuka for alle Institutt for språk og litteratur sine førsteårsstudenter, høsten 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020. Videreutviklet kurset fra 2018 til: "Å være, lese og skrive som en student" og digitaliserte det i 2020: https://www.ntnu.no/isl/skrivekurs
  • Læringsassistent og -koordiantor i EXFAC0017 høsten 2015, 2016, 2017 og 2018. Etter hvert med ansvar for gruppetimegjennomføringer, læringsassistener og tilbakemelding på øvingsoppgaver. Jeg var med i arbeidsgruppen som utviket EXFAC0017 i 2014.
  • I sammenheng med Masterverksted ISL (se under) har jeg også holdt en rekke foredrag om diverse tema knyttet til det å skrive en masteroppgave.

Formidling

Responsvideo

Avliving av skriveprosessmyter, god respons, en trygg responssituasjon

Å være student

Om: Semester, oppgaver, eksamen, studieteknikk, takle usikkerhet

Å lese som en student

Ulike måter å lese, ulike type tekster, ulike lesestrategier, ordbok for vitenskapelige artikler og litt om vitenskapelige artikler

Å skrive som en student

Hva skiller akademisk skriving fra annen skriving, kildereferering, elev vs student, argumentasjon, språklig stil, skriveprosess

Å lage problemstilling

Hva, hvorfor og hvordan? Et innsnevrings-, spørsmål,- byggekloss,- djevelens-advokat-tilnærming til problemet! ‘Hands on’ for de som trenger det, noe å huske på for de som trenger det senere!

Studenters skriving

Hvem tar ansvaret? Et (litt politisk) foredrag om det jeg fant i min masteroppgave (Se liveopptaket her: https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1593180487384028)

Skriveveiledning av masterstudenter

«Skriveveiledning av masterstudenter» – NOKUT Podden 05.2022

Skriving i masterveiledning

Skriving i masterveiledning – Nasjonalt nettverk for masterveiledere i lærerutdanningene 02.22

Supervision as a bridging activity

Supervision as a bridging activity – How can supervision help bridge the transition from writing as a student to writing as a researcher? SIG Writing, Umeå, 2022

Supervision as a bridging activity

Supervision as a bridging activity – How can supervision help bridge the transition from writing as a student to writing as a researcher? NFEAP, OsloMet, 2022

Selvstendighet i veiledning

Selvstendighet i veiledning (Hvordan kommer selvstendighet til syne i masterveiledning?) Skriv! Les! Trondheim, 2022

Skriving i veiledning

Skriving i veiledning – Presentasjon på kurs for masterveiledere i GLU på Lærerutdanninger og språk på Høgskolen i Østfold 09.2022

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Ånerud, Turi Marte Brandt. (2022) Supervision as a bridging activity – How can supervision help bridge the transition from writing as a student to writing as a researcher?. SIG Writing 2022 , Umeå 2022-06-20 - 2022-06-22
  • Faglig foredrag
    Ånerud, Turi Marte Brandt. (2022) Skriving i veiledning – Presentasjon på kurs for masterveiledere i GLU på Lærerutdanninger og språk på Høgskolen i Østfold 09.2022. Kurs for masterveiledere i GLU , Digitalt/Østfold 2022-09-22 - 2022-09-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Ånerud, Turi Marte Brandt. (2022) Supervision as a bridging activity – How can supervision help bridge the transition from writing as a student to writing as a researcher?. NFEAP , Oslo 2022-06-08 - 2022-06-10
  • Faglig foredrag
    Ånerud, Turi Marte Brandt. (2022) Skriving i masterveiledning. Nettseminar om rettleiingsprosessen – rammer og innhald , Digitalt 2022-02-17 - 2022-02-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Ånerud, Turi Marte Brandt. (2022) Selvstendighet i veiledning (Hvordan kommer selvstendighet til syne i masterveiledning?). Skriv! Les! , Trondheim 2022-05-10 - 2022-05-11

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo