Turi Marte Brandt Ånerud
Dragvoll, bygg 8, nivå 5, romnummer 8533
Om
Jobber som universitetsbibliotekar og er tilgjengelig for skreddersydde kurs, workshops og individuell veiledning for studenter eller ansatte, spesielt for dere innenfor humaniora, samfunnsvitenskap og pedagogikk. Send meg en e-post da vel!
- Jobber med en doktograd i utdanningsvitenskap. Arbeidstittel er: «Tekst og skriving i veiledning på masteroppgaven». Hovedmålet er å bidra med empirisk og teoretisk innsikt i hvordan student og veileder samhandler om tekst og skriving i veiledning på masteroppgaver. Hør litt mer om mitt prosjekt på denne episoden av NOKUT-Podden: Den om skriveveiledning av masterstudenter (feb.22)
- Master i anvendt språkvitenskap / nordisk språkvitenskap:
"Det å skrive [...] er hele greia våres", En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning. Tilgjengelig foredrag jeg holdt om deler av masteravhandlingen (liveopptak her). - Bachelorgrad, med dobbel fordypning: i språklig kommunikasjon, og nordisk språk og litteratur (litteraturfordypning)
Mine faglige interessefelt er:
Akademisk/faglig/vitenskapelig skriving, skriveridentitet og skriveprosesser.
Samtaler, samhandling og kommunikasjon.
Undervisning, pedagogikk og læring - spesielt med tanke på faglig skriving.
Tegnspråk og tegnspråklige elever og studenter.
Diverse annet jeg har gjort på universitetet:
- Startet opp Masterverksted ISL i november 2016, en sosial og faglig arbeids- og møteplass for alle instituttets masterstudenter.
- Læringsassistent i Skrivesnakk og på Skrivenatt fra 2014 til 2018. Holdt workshops på Skrivenatt høsten 2017, våren 2018 og høsten 2019, og vært med på å arrangere og lære opp læringsassistenter 2017-2018.
Forskning
- Jobber med en doktograd i utdanningsvitenskap. Arbeidstittel er: «Tekst og skriving i veiledning på masteroppgaven». Hovedmålet er å bidra med empirisk og teoretisk innsikt i hvordan student og veileder samhandler om tekst og skriving i veiledning på masteroppgaver. Hør litt mer om mitt prosjekt på denne episoden av NOKUT-Podden: Den om skriveveiledning av masterstudenter (feb.22)
- Master i anvendt språkvitenskap / nordisk språkvitenskap:
"Det å skrive [...] er hele greia våres", En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning. Tilgjengelig foredrag jeg holdt om deler av masteravhandlingen (tekstet).
Publikasjoner
2017
-
Ånerud, Turi Marte B..
(2017)
"Det å skrive [...] er hele greia våres" En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
2015
-
Vatn, Gunhild Åm;
Eriksen, Pia Farstad;
Fjørtoft, Henning;
Ånerud, Turi Marte Brandt;
Øverli, Benedikte Pernille Bakkeby;
Stjern, Simon.
(2015)
Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv.
NTNU Trondheim
Rapport
Rapport
-
Ånerud, Turi Marte B..
(2017)
"Det å skrive [...] er hele greia våres" En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Vatn, Gunhild Åm;
Eriksen, Pia Farstad;
Fjørtoft, Henning;
Ånerud, Turi Marte Brandt;
Øverli, Benedikte Pernille Bakkeby;
Stjern, Simon.
(2015)
Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv.
NTNU Trondheim
Rapport
Undervisning
Undervisningserfaring:
- Underviser på DID30002 Akademisk skriving og lesing, høsten 2021, 2022 og 2023.
- Ansvar for diverse akademiske skrivekomponenter i emner på norsklærerutdanningen fra 2019-2022.
- Emneansvarlig for EDU3087 Akademisk skriving og skriving og læring, høsten 2019.
- Emneansvarlig for AVS1201 Skriving i fagstudier, våren 2018.
- Fagansvarlig og underviser i pragmatikk og retorikk i NORD1102 Grammatikk og pragmatikk, høsten 2018.
- Seminaransvarlig for en av de tre gruppene i SPRÅK3501 Vitenskapelig kommunikasjon for ingeniører, høsten 2018.
- Utviklet og holdt kurs i akademisk skriving i oppstartsuka for alle Institutt for språk og litteratur sine førsteårsstudenter, høsten 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020. Videreutviklet kurset fra 2018 til: "Å være, lese og skrive som en student" og digitaliserte det i 2020: https://www.ntnu.no/isl/skrivekurs
- Læringsassistent og -koordiantor i EXFAC0017 høsten 2015, 2016, 2017 og 2018. Etter hvert med ansvar for gruppetimegjennomføringer, læringsassistener og tilbakemelding på øvingsoppgaver. Jeg var med i arbeidsgruppen som utviket EXFAC0017 i 2014.
- I sammenheng med Masterverksted ISL (se under) har jeg også holdt en rekke foredrag om diverse tema knyttet til det å skrive en masteroppgave.
Formidling
Responsvideo
Avliving av skriveprosessmyter, god respons, en trygg responssituasjon
Å være student
Om: Semester, oppgaver, eksamen, studieteknikk, takle usikkerhet
Å lese som en student
Ulike måter å lese, ulike type tekster, ulike lesestrategier, ordbok for vitenskapelige artikler og litt om vitenskapelige artikler
Å skrive som en student
Hva skiller akademisk skriving fra annen skriving, kildereferering, elev vs student, argumentasjon, språklig stil, skriveprosess
Å lage problemstilling
Hva, hvorfor og hvordan? Et innsnevrings-, spørsmål,- byggekloss,- djevelens-advokat-tilnærming til problemet! ‘Hands on’ for de som trenger det, noe å huske på for de som trenger det senere!
Studenters skriving
Hvem tar ansvaret? Et (litt politisk) foredrag om det jeg fant i min masteroppgave
(Se liveopptaket her: https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1593180487384028)
Skriveveiledning av masterstudenter
«Skriveveiledning av masterstudenter» – NOKUT Podden 05.2022
Skriving i masterveiledning
Skriving i masterveiledning – Nasjonalt nettverk for masterveiledere i lærerutdanningene 02.22
Supervision as a bridging activity
Supervision as a bridging activity – How can supervision help bridge the transition from writing as a student to writing as a researcher? SIG Writing, Umeå, 2022
Supervision as a bridging activity
Supervision as a bridging activity – How can supervision help bridge the transition from writing as a student to writing as a researcher? NFEAP, OsloMet, 2022
Selvstendighet i veiledning
Selvstendighet i veiledning (Hvordan kommer selvstendighet til syne i masterveiledning?)
Skriv! Les! Trondheim, 2022
Skriving i veiledning
Skriving i veiledning – Presentasjon på kurs for masterveiledere i GLU på Lærerutdanninger og språk på Høgskolen i Østfold 09.2022
2022
-
Vitenskapelig foredragÅnerud, Turi Marte Brandt. (2022) Supervision as a bridging activity – How can supervision help bridge the transition from writing as a student to writing as a researcher?. Umeå University, Department of Language Studies, LITUM SIG Writing 2022 , Umeå 2022-06-20 - 2022-06-22
-
Faglig foredragÅnerud, Turi Marte Brandt. (2022) Skriving i masterveiledning. Nasjonalt nettverk for masterveiledere i lærerutdanningene, Institutt for lærerutdanning NTNU Nettseminar om rettleiingsprosessen – rammer og innhald , Digitalt 2022-02-17 - 2022-02-17
-
Vitenskapelig foredragÅnerud, Turi Marte Brandt. (2022) Selvstendighet i veiledning (Hvordan kommer selvstendighet til syne i masterveiledning?). NTNU / Skrivesenteret og Lesesenteret Skriv! Les! , Trondheim 2022-05-10 - 2022-05-11
-
Vitenskapelig foredragÅnerud, Turi Marte Brandt. (2022) Supervision as a bridging activity – How can supervision help bridge the transition from writing as a student to writing as a researcher?. OsloMet NFEAP , Oslo 2022-06-08 - 2022-06-10
-
Faglig foredragÅnerud, Turi Marte Brandt. (2022) Skriving i veiledning – Presentasjon på kurs for masterveiledere i GLU på Lærerutdanninger og språk på Høgskolen i Østfold 09.2022. Lærerutdanninger og språk på Høgskolen i Østfold Kurs for masterveiledere i GLU , Digitalt/Østfold 2022-09-22 - 2022-09-22