Turi Marte Brandt Ånerud
Om
- Jobber med en doktograd i utdanningsvitenskap. Arbeidstittel er: «Tekst og skriving i veiledning på masteroppgaven». Hovedmålet er å bidra med empirisk og teoretisk innsikt i hvordan student og veileder samhandler om tekst og skriving i veiledning på masteroppgaver. Hør litt mer om mitt prosjekt på denne episoden av NOKUT-Podden: Den om skriveveiledning av masterstudenter (feb.22)
- Master i anvendt språkvitenskap / nordisk språkvitenskap:
"Det å skrive [...] er hele greia våres", En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning. Tilgjengelig foredrag jeg holdt om deler av masteravhandlingen (liveopptak her). - Bachelorgrad, med dobbel fordypning: i språklig kommunikasjon, og nordisk språk og litteratur (litteraturfordypning)
- Har kombinert flere emner som har gitt meg en flerfaglig fordypning i kjønnstematikk: AVS2215 Språk, kjønn og etnisitet, KULT2206 Perspektiver på kjønn II og FI2101 Kropp, kjønn og rasjonalitet
Mine faglige interessefelt er:
Akademisk/faglig/vitenskapelig skriving, skriveridentitet og skriveprosesser.
Samtaler, samhandling og kommunikasjon.
Undervisning, pedagogikk og læring - spesielt med tanke på faglig skriving.
Tegnspråk og tegnspråklige elever og studenter.
Diverse annet jeg har gjort på universitetet:
- Startet opp Masterverksted ISL i november 2016, en sosial og faglig arbeids- og møteplass for alle instituttets masterstudenter.
- Instituttillitsvalgt for Institutt for språk og litteratur, høsten 2014 til nyttår 2017.
- Læringsassistent i Skrivesnakk og på Skrivenatt fra 2014 til 2018. Holdt workshops på Skrivenatt høsten 2017, våren 2018 og høsten 2019, og vært med på å arrangere og lære opp læringsassistenter 2017-2018.
- Læringsassistent i Eksperter i Team vår 2015 og 2016, og tatt RAD3700 Fordypning i fasilitering av gruppeprosesser.
- Utviklet og arrangert Masterkveld på Institutt for språk og litteratur 2016-2018.
Jeg er for øvrig utdannet fotograf med svennebrev, og har jobbet som illustratør i flere år.
Forskning
- Jobber med en doktograd i utdanningsvitenskap. Arbeidstittel er: «Tekst og skriving i veiledning på masteroppgaven». Hovedmålet er å bidra med empirisk og teoretisk innsikt i hvordan student og veileder samhandler om tekst og skriving i veiledning på masteroppgaver. Hør litt mer om mitt prosjekt på denne episoden av NOKUT-Podden: Den om skriveveiledning av masterstudenter (feb.22)
- Master i anvendt språkvitenskap / nordisk språkvitenskap:
"Det å skrive [...] er hele greia våres", En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning. Tilgjengelig foredrag jeg holdt om deler av masteravhandlingen (tekstet). - Bachelorgrad, med dobbel fordypning: i språklig kommunikasjon, og nordisk språk og litteratur (litteraturfordypning)
- Har kombinert flere emner som har gitt meg en flerfaglig fordypning i kjønnstematikk: AVS2215 Språk, kjønn og etnisitet, KULT2206 Perspektiver på kjønn II og FI2101 Kropp, kjønn og rasjonalitet
Publikasjoner
2017
-
Ånerud, Turi Marte B..
(2017)
"Det å skrive [...] er hele greia våres" En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
2015
-
Vatn, Gunhild Åm;
Eriksen, Pia Farstad;
Fjørtoft, Henning;
Ånerud, Turi Marte Brandt;
Øverli, Benedikte Pernille Bakkeby;
Stjern, Simon.
(2015)
Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv.
NTNU Trondheim
Rapport
Rapport
-
Ånerud, Turi Marte B..
(2017)
"Det å skrive [...] er hele greia våres" En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Vatn, Gunhild Åm;
Eriksen, Pia Farstad;
Fjørtoft, Henning;
Ånerud, Turi Marte Brandt;
Øverli, Benedikte Pernille Bakkeby;
Stjern, Simon.
(2015)
Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv.
NTNU Trondheim
Rapport
Undervisning
Undervisningserfaring:
- Underviser på DID30002 Akademisk skriving og lesing, høsten 2021, 2022 og 2023.
- Ansvar for diverse akademiske skrivekomponenter i emner på norsklærerutdanningen fra 2019-2022.
- Emneansvarlig for EDU3087 Akademisk skriving og skriving og læring, høsten 2019.
- Emneansvarlig for AVS1201 Skriving i fagstudier, våren 2018.
- Fagansvarlig og underviser i pragmatikk og retorikk i NORD1102 Grammatikk og pragmatikk, høsten 2018.
- Seminaransvarlig for en av de tre gruppene i SPRÅK3501 Vitenskapelig kommunikasjon for ingeniører, høsten 2018.
- Utviklet og holdt kurs i akademisk skriving i oppstartsuka for alle Institutt for språk og litteratur sine førsteårsstudenter, høsten 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020. Videreutviklet kurset fra 2018 til: "Å være, lese og skrive som en student" og digitaliserte det i 2020: https://www.ntnu.no/isl/skrivekurs
- Læringsassistent og -koordiantor i EXFAC0017 høsten 2015, 2016, 2017 og 2018. Etter hvert med ansvar for gruppetimegjennomføringer, læringsassistener og tilbakemelding på øvingsoppgaver. Jeg var med i arbeidsgruppen som utviket EXFAC0017 i 2014.
- I sammenheng med Masterverksted ISL (se under) har jeg også holdt en rekke foredrag om diverse tema knyttet til det å skrive en masteroppgave.
Formidling
Responsvideo
Avliving av skriveprosessmyter, god respons, en trygg responssituasjon
Å være student
Om: Semester, oppgaver, eksamen, studieteknikk, takle usikkerhet
Å lese som en student
Ulike måter å lese, ulike type tekster, ulike lesestrategier, ordbok for vitenskapelige artikler og litt om vitenskapelige artikler
Å skrive som en student
Hva skiller akademisk skriving fra annen skriving, kildereferering, elev vs student, argumentasjon, språklig stil, skriveprosess
Å lage problemstilling
Hva, hvorfor og hvordan? Et innsnevrings-, spørsmål,- byggekloss,- djevelens-advokat-tilnærming til problemet! ‘Hands on’ for de som trenger det, noe å huske på for de som trenger det senere!
Studenters skriving
Hvem tar ansvaret? Et (litt politisk) foredrag om det jeg fant i min masteroppgave
(Se liveopptaket her: https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1593180487384028)
Skriveveiledning av masterstudenter
«Skriveveiledning av masterstudenter» – NOKUT Podden 05.2022
Skriving i masterveiledning
Skriving i masterveiledning – Nasjonalt nettverk for masterveiledere i lærerutdanningene 02.22
Supervision as a bridging activity
Supervision as a bridging activity – How can supervision help bridge the transition from writing as a student to writing as a researcher? SIG Writing, Umeå, 2022
Supervision as a bridging activity
Supervision as a bridging activity – How can supervision help bridge the transition from writing as a student to writing as a researcher? NFEAP, OsloMet, 2022
Selvstendighet i veiledning
Selvstendighet i veiledning (Hvordan kommer selvstendighet til syne i masterveiledning?)
Skriv! Les! Trondheim, 2022
Skriving i veiledning
Skriving i veiledning – Presentasjon på kurs for masterveiledere i GLU på Lærerutdanninger og språk på Høgskolen i Østfold 09.2022
2022
-
Vitenskapelig foredragÅnerud, Turi Marte Brandt. (2022) Selvstendighet i veiledning (Hvordan kommer selvstendighet til syne i masterveiledning?). NTNU / Skrivesenteret og Lesesenteret Skriv! Les! , Trondheim 2022-05-10 - 2022-05-11
-
Faglig foredragÅnerud, Turi Marte Brandt. (2022) Skriving i veiledning – Presentasjon på kurs for masterveiledere i GLU på Lærerutdanninger og språk på Høgskolen i Østfold 09.2022. Lærerutdanninger og språk på Høgskolen i Østfold Kurs for masterveiledere i GLU , Digitalt/Østfold 2022-09-22 - 2022-09-22
-
Vitenskapelig foredragÅnerud, Turi Marte Brandt. (2022) Supervision as a bridging activity – How can supervision help bridge the transition from writing as a student to writing as a researcher?. OsloMet NFEAP , Oslo 2022-06-08 - 2022-06-10
-
Faglig foredragÅnerud, Turi Marte Brandt. (2022) Skriving i masterveiledning. Nasjonalt nettverk for masterveiledere i lærerutdanningene, Institutt for lærerutdanning NTNU Nettseminar om rettleiingsprosessen – rammer og innhald , Digitalt 2022-02-17 - 2022-02-17
-
Vitenskapelig foredragÅnerud, Turi Marte Brandt. (2022) Supervision as a bridging activity – How can supervision help bridge the transition from writing as a student to writing as a researcher?. Umeå University, Department of Language Studies, LITUM SIG Writing 2022 , Umeå 2022-06-20 - 2022-06-22