EduDEAF: Undervisning av hørselshemmede elever

Forskning – Institutt for lærerutdanning

EduDEAF: Undervisning av hørselshemmede elever

Hender klippet ut av papir i forskjellig farge satt sammen som et tre. Foto

Forskningsgruppen EduDEAF arbeider med tematikk knyttet til opplæring av hørselshemmede elever. Gruppen er forankret ved NTNU, Institutt for lærerutdanning.

Opplæring av hørselshemmede er et fagområde og en tematikk som er aktuelt nasjonalt, nordisk og internasjonalt.  Tematikken rommer tverrfaglige utfordringer.

Økt status for norsk tegnspråk (NTS) som et offisielt språk gir nye muligheter i skolesammenheng - både for enkeltelever og grupper av elever.  Tospråklige og tokulturelle opplæringssituasjonen er det behov for mer kunnskap om.

Forskningsgruppen er åpen for deltagere fra flere av Institutt for lærerutdannings fagseksjoner. Leder av førsteamanuensis er Eli Raanes (fagseksjon for pedagogikk, spesialpedagogikk) og førsteamanuensis Sigrid Slettebakk Berge nestleder (fagseksjon for pedagogikk, spesialpedagogikk).

Forskningsgruppen er involvert i flere pågående forskningsprosjekt innen fagområdene pedagogikk, spesialpedagogikk, norsk, norsk som andrespråk, norsk tegnspråk, taktilt tegnspråk og døvblindes kommunikasjon. Forskningsgruppens prosjekt har flere finansieringskilder, - støttet av NTNU og av eksterne samarbeidspartnere.
Det arbeides med pågående prosjekter og det planlegges for nye forskningsprosjekt.

Velkommen til å ta kontakt!

Publisert forskning med utgangspunkt i forskningsgruppen:

Raanes, Eli, and Sigrid Slettebakk Berge. (2021). Intersubjective Understanding in Interpreted Table Conversations for Deafblind Persons. Scandinavian Journal of Disability Research, 23(1), 260–271.

Raanes, Eli og Ostad, Johanne. (2021). Historien om Ragnhild Kåta – hva kildene forteller. Språk i arkivet – Historier om hvordan språk reflekterer samfunnet. Redaksjon Johanne Ostad og Elise Kleivane:  Notabene – Nasjonalbibliotekets skriftserie.16: Oslo. side 279-300.