Audiopedagogikk (studieretning) - Erfaringsbasert masterprogram i spesialpedagogikk
MENY
Audiopedagogikk
Erfaringsbasert masterprogram i spesialpedagogikk
Audiopedagogikk
– Studieretningens oppbygning
Video - audiopedagogikk
Om studieretningen
Audiopedagogikk handler om hørsels- og språkhemming og omfatter spesialpedagogisk arbeid knyttet til mennesker med hørselsvansker.
Studieretningen i audiopedagogikk vil gi kunnskaper innenfor det audiologiske fagfeltet, og kompetanse i utredning, tilrettelegging og rådgivning innenfor opplæring, habilitering og rehabilitering knyttet til hørselsvansker. Fagfeltet omfatter tidlig intervensjon, inkluderende opplæring i barnehage og skole, rådgivning, innsikt i lovgrunnlaget, samt habilitering og rehabilitering.
Del 1: Studieretningsemner i audiopedagogikk
Obligatoriske emner
Emnekode | Kurs | Studiepoeng |
---|---|---|
PED6648 | Innføring i audiopedagogikk | 15 |
PED6649 | Hørselshemming – språk og kommunikasjon | 15 |
PED6652 | Hørselstap – utredning og rådgivning | 15 |
Valgemner (Du må velge ett av disse emnene som skal inngå i masterprogrammet)
Emnekode | Kurs | Studiepoeng |
---|---|---|
PED6644 | Hørselstap – bimodal tospråklig opplæring | 15 |
PED6650 | Hørselstap – utvikling og rehabilitering av talespråk | 15 |
Del 2: Metode
Emnekode | Kurs | Studiepoeng |
---|---|---|
PED6113 | Prosjektdesign | 7,5 |
PED6111 | Pedagogiske forskningsmetoder | 15 |
PED6112 | Statistikk | 7,5 |
Del 3: Masteroppgave
Emnekode | Kurs | Studiepoeng |
---|---|---|
PED6903 | Masteroppgave i audiopedagogikk | 30 |
Faglig ansvarlig
Faglig ansvarlig
Institutt for pedagogikk og livslang læring har det faglige ansvaret mens Statped midt har ansvar for utvikling og gjennomføring.
Frittstående
Kursene i studieretningen kan tas frittstående eller inngå som endel av det erfaringsbaserte masterprogrammet i spesialpedagogikk.