Åpne emner ved Institutt for musikk
MENY
Åpne emner ved Institutt for musikk
Åpne emner ved Institutt for musikk
Studieåret 2023/2024 tilbyr Institutt for musikk følgende åpne emner, emner uten studierettskrav eller annen adgangsbegrensning:
Høsten 2023:
DANS1101 Dans, bevegelse og helse
- Emnet gir en generell innføring i praksis og metoder for dans og bevegelse i et helsemessig og terapeutisk øyemed. Etter å ha fullført emnet skal du være i stand til å utvikle og undervise et opplegg for minst en populasjon, for eksempel barn, ungdom eller voksne. Emnet har samlingsbasert undervisning fordelt på to helger (fredag til søndag). I tillegg digital undervisning 12 timer. Emnet passer for deg som ønsker grunnleggende kjennskap til de psykologiske, fysiske og helsemessige utfordringer som kjennetegner et utvalg populasjoner og ferdigheter i å kunne anvende grunnleggende psykologiske trygge prinsipper i en undervisningssituasjon eller terapeutisk situasjon.
- Emnet er i særlig grad viet tradisjonell filmmusikk, men også andre uttrykk for kombinasjonen musikk og levende bilder blir berørt. Emnet er dels lagt opp som en historisk gjennomgang og dels som en tematisk innføring i posisjoner og strategier som ligger til grunn for anvendelsen av musikk i film. Emnet passer for deg som ønsker historisk og tematisk basert kunnskap om musikk i film og i andre visuelle ytringsformer der musikken spiller en vesentlig rolle og øving i å kunne anvende disse kunnskapene analytisk og fortolkende i forhold til musikkens funksjon og posisjon i forbindelse med levende bilder.
MUSV1107 Kvinner i vestens musikk
- Som musikere, publikum, komponister, døende heltinner og levende divaer på scenen, har kvinner siden 1600-tallet vært sentrale både i musikk og i operaens diskurs og historie. På tross av dette faktum kom derimot ikke feministiske perspektiver på musikk og opera. Dette emnet introduserer deg for feministisk musikkritikk som setter søkelys på spørsmål som gjelder kvinners rolle i musikkhistorien fra forskjellige perioder og innenfor ulike vestlige tradisjoner. Emnet passer for deg som ønsker bred kunnskap om kvinners tilstedeværelse i musikkhistorien og vil oppøve evne til å kritisk analysere og drøfte tekster med komplekse meningsinnhold.
Våren 2024:
DANS1102 Dansepedagogikk og treningsledelse
- Dansepedagogikk og treningsledelse gir en generell innføring samt praksisnær undervisning for ulike dansetyper og genre. Etter å ha fullført emnet forventes det at du vil være i stand til å undervise utvalgte danseformer for minst en type populasjoner, for eksempel ungdom 13-15, barn 5-8, voksen. Emnet har samlingsbasert undervisning fordelt på to helger (fredag til søndag). I tillegg digital undervisning 12 timer. Emnet passer for deg som ønsker å få kunnskap om ulike metoder for ledelse og hva som definerer en dyktige danseinstruktør/dansepedagog og ferdighet til å kunne anvende grunnleggende pedagogiske prinsipper i en undervisningssituasjon.
MUSV1101 Musikk, natur og klimakrise
- Hva er egentlig forholdet mellom musikk og natur? Og kan musikkens koblinger til naturen hentes frem på nye måter i møte med en overopphetet klode? Kan musikken hjelpe oss med å forstå nye aspekter ved vårt samfunns økologiske traume? Hvordan låter sivilisasjonens undergang? Gjennom pensumlitteraturen skal vi bli kjent med humanistiske perspektiver på mennesket, natur, og miljø i klimaforandringenes tid. Emnet passer for deg som ønsker kunnskap om dagens debatter om sosiale, kulturelle, og etiske dimensjoner ved miljøkrisen, og ønsker å kunne fortolke og diskutere kulturelle og musikalske aspekter ved denne.
Opptak til åpne emner
Opptak til åpne emner
Er du student ved NTNU kan du melde deg opp i disse gjennom Studentweb.
Har du fullført grad ved NTNU, studerer ved et annet universitet eller høgskole, eller ikke er student men kunne tenkt deg å ta emnene gjennom en emnestudier i humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag, så kan du se mulighetene for dette på siden: