RE Research Group – Forskning – Institutt for lærerutdanning
RE Research Group
RE Research Group (REReG) er internasjonalt orientert, fokusert på å utforske praksis og politikk for religions- og livssynsundervisning, lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Forskere med variert faglig bakgrunn anvender ulike metodologiske tilnærminger, med sikte på å utvikle teori om god praksis i religions- og livssynsutdanning. Dette inkluderer også filosofi- og etikkundervisning. Gruppen samarbeider med forskere, lærere og andre aktuelle partnere både lokalt, nasjonalt og internasjonalt, og vi ønsker gjesteforskere velkommen.
- internasjonale og komparative studier
- undervisningspraksis
- livssyn I skole og undervisning
- fagspesifik “Literacy”
- demokrati, medborgerskap og menneskerettigheter
- religion i media og populærkultur
- ekskursjonsdidaktikk
- islam
- utforskende undervisning og «dybdelæring»
- samiske tema i religionsfagene
InDeep 2: Innovasjon for dybdelæring med utforskende metoder i KRLE og samfunnsfag
Prosjektleder: Oddrun Marie H. Bråten
Skole: Charlottenlund ungdomsskole
Andreassen, Øyvind Soltun og Camilla S. Jørgensen (2021) Et ressursperspektiv på uenighet: Analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder | Prismet (uio.no)
Andersland, Inge og Oddrun M. H. Bråten (2021) Religion og livssyn som begreper i LK20: Utforsking som strategi for å åpne begrepene | Prismet (uio.no)
Aukland, Knut (2021) Kunnskapsproblemet og utforsking med ulike metoder: Å lære om vis-a-vis å lære hvordan | Prismet (uio.no)
Mongstad, Bjarte, Gunvor Wendel, Camilla S. Jørgensen og Rob Freathy (2021) Omtale av undervisningsressurs: UtForskerne: En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen | Prismet (uio.no)
Skeie, Geir (2021) Fra vitenskapelig forskning til utforsking i skolefag : Hvilke utfordringer står religionsdidaktikken overfor? | Prismet (uio.no)
Wendel, Gunvor og Bjarte Mongstad (2019) Dybde i læring – MOVe i skolen. I Religion og Livssyn 2/2019. 6972da_c7c3f2f5239d4752af81c261b3d536d8.pdf (religion.no)
Medlemmer av forskningsgruppe
-
Øyvind Soltun Andreassen Stipendiat i religions- og livssynsdidaktikk
73559709 oyvind.s.andreassen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Jean Bergane Stipendiat
73412985 jean.bergane@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Ola Erik Domaas
73559856 90644798 ola.domaas@gmail.com -
Renate W. Banschbach Eggen Førsteamanuensis
73596784 95168221 renate.eggen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Eli-Anne Vongraven Eriksen Førsteamanuensis i religionsdidaktikk
eli-anne.eriksen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Camilla Stabel Jørgensen Professor
73559854 camilla.jorgensen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Dag Hallvard Nestby Førsteamanuensis
45043774 dag.nestby@ntnu.no Institutt for filosofi og religionsvitenskap -
Jesper Aagaard Petersen Prodekan forskning
73598312 jesper.petersen@ntnu.no SU fakultetsadministrasjon -
Jes Heise Rasmussen Førsteamanuensis
jes.h.rasmussen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Yngve Skjæveland Professor i samfunnsfag (historie)
73412099 yngve.skjaeveland@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Eksterne medlemmer
- Ph.d. Inge Andersland, NLA Høgskolen
- Førsteamanuensis Knut Aukland, OsloMet
- Professor Jenny Berglund, Stockholms universitet, Sverige
- Professor Marianne Hafnor Bøe, Universitetet i Stavanger
- Dr Jonathan Doney, University of Exeter, UK
- Førsteamanuensis Judith Everington, Associate Professor, University of Warwick, UK
- Post-doc Leni Franken, University of Antwerp, Belgia
- Research Fellow Giles Freathy, The Learning Institute, Westcountry Schools’ Trust, UK
- Professor Rob Freathy, University of Exeter, UK
- Dr Patricia Hannam, Hampshire County Council, UK
- Prorektor Dag Husebø, Universitetet i Stavanger og Stockholms universitet, Sverige
- Professor Robert (Bob) Jackson, University of Warwick, UK, Honorary doctorate NTNU
- Universitetslektor Caroline Klintborg, Stockholms universitet, Sverige
- Førsteamanuensis Nils Hallvard Korsvoll, Universitetet i Agder
- Ph.d.-student Ingvild Mestad, Nord universitet
- Adjunkt Bjarte Mongstad, Charlottenlund ungdomsskole
- Ph.d.-student Adrian Johansen Rinde, Universitetet i Stavanger
- Professor Geir Skeie, Universitetet i Stavanger
- Dr Martha Shaw, London South Bank University
- Førsteamanuensis Sissel Undheim, Universitetet i Stavanger
- Førsteamanuensis Marie von der Lippe, Universitetet i Bergen
- Lektor Gunvor Wendel, Charlottenlund ungdomsskole