Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Camilla Stabel Jørgensen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Camilla Stabel Jørgensen

Professor
Institutt for lærerutdanning

camilla.jorgensen@ntnu.no
73559854 Postadresse: Institutt for lærarutdanning, NTNU 7491 Trondheim, Kontoradresse: E.C. Dahls gate 10, 3. etg til venstre, Kalvskinnet
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Undervisning

  • KRLE-faget i grunnskolelærerutdanningen
  • KRLE og RE fagenes didaktikk i praktisk pedagogisk utdanning
  • Videreutdanning for lærere

 

Fagfelt og forskingsinteresser

  • Religions- og livssynsdidaktikk, ekskursjoner i religions- og livssynsfaget
  • Skriving som nøkkelkompetanse, literacy, vurdering av skriving
  • Estetikk i religions- og livssynsfaget, visuell kunst, arkitektur, fortellinger
  • Religionsdialog, livssynsdialog, filosofisk samtale
  • Eksistensielle spørsmål, etikkdidaktikk og demokratiopplæring

 

Forskingsprosjekt

Pågående:

  • Literacy og faglegheit i skule og arbeidsliv – eit tverrfagleg forskingsmiljø (forsker og med i styringsgruppa)
  • Utvikling av RLE i praksisfelleskap (forsker)

Avsluttet:

  • SKRIV - Skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring i alle fag (forsker)
  • KURLE - Kartleggings- og utviklingsprosjekt i RLE (forsker)

Forskning

  • NTNU RE-Research Group
  • Studenters skriving
  • Begynneropplæring i KRLE
  • Bærekraft på tvers
  • KONSPISK: Konspirasjonstenkning, skole og ungdom

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Lippe, von der, Marie; Jørgensen, Camilla Stabel. (2025) Playing with the dragon: Michaelmas celebrations in Steiner schools. Bloomsbury Academic
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2024

  • Bergane, Jean; Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Kritisk lesning, rollespill, metarefleksjon og vurdering - et undervisningsopplegg om Illuminati. Gyldendal Akademisk
    Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
  • Busterud, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Historiefagets metoder møter konspirasjonsteorier om 22. Juli-terroren. Gyldendal Akademisk
    Faglig kapittel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Ekskursjon i religions- og livssynsfaget. IKO-forlaget A/S
    Faglig kapittel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) UtForskerne som tilnærming til undervisning i KRLE. IKO-forlaget A/S
    Faglig kapittel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Unstad, Lars. (2024) Lived Religion in the Graveyard Critical Disciplinary Literacy in Tasks for Pupils on Religious Education Excursions. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Ilkama, Ina Marie Lunde; Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Hinduistiske fortellinger fra tegneserier i begynneropplæring og barnehage. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Busterud, Lars; Albrigtsen, Yvonne; Eikeseth, Unni; Sørensen, Ivar. (2024) Sluttrapportering for Dembras FoU-satsing; Undervisning om konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning i skole og lærerutdanning 2023-2024 - fra NTNU. dembra.no
    Kompendium

2022

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2022) Rapport fra konferanse "Utforskning av religioner og livssyn med ulike metoder i skolen". Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2022) utForskerne. En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen. ILU-NTNU
    Oversatt bok
  • Andreassen, Øyvind Soltun; Jørgensen, Camilla Stabel. (2022) Et ressursperspektiv på uenighet: Analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder. Prismet
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Andreassen, Øyvind Soltun; Aadland, Ingunn. (2022) Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder. Prismet
    Leder
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Mongstad, Bjarte; Wendel, Gunnvor; Freathy, Rob. (2022) UtForskerne: En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen. Prismet
    Short communication

2021

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2021) Ekskursjon i religions- og livssynsfaget. IKO-forlaget A/S
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning. (2020) Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018. Nordidactica
    Vitenskapelig artikkel
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2020) Editorial 2020:2. Nordidactica
    Leder
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Madsen, Roar. (2020) Editorial Nordidactica 2020:3. Nordidactica
    Leder
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Maliks, Jakob Mattias; Samoilow, Tatjana Kielland; Aspelund, Ingrid; Slåttum, Karoline. (2020) Læringsressurser Læringsmateriell for undervisning om terrorangrepene 22. juli 2011 i sammenheng med tverrfaglig tema demokrati og medborgerskap.
    Digitale læremidler
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Madsen, Roar. (2020) Editorial Nordidactica 2020-4. Nordidactica
    Leder

2019

  • Jørgensen, Camilla Stabel; Madsen, Roar. (2019) Editorial Nordidactica 2019:1. Nordidactica
    Leder
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Editorial/Oaivečálus Nordidactica 2019:2. Nordidactica
    Leder
  • Stabel, Anne-Mette; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Om månedsfester og årstidsfester i steinerskolen. DIN - Tidsskrift for religion og kultur
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Etisk ekskursjon og filosofisk samtale.
    Digitale læremidler
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Editorial 2019:4 Kjerneelementer og store ideer. Nordidactica
    Leder
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Editorial 2 Nordidactica 2019 3. Informasjon om den redaksjonelle prosessen. Nordidactica
    Leder

2018

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) Ethical Excursions and Philosophical Dialogues in Teacher Education. A Waste of Time or a Wise Way to Necessary Knowledge?. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) RE-searchere i KRLE- lærerutdanningen – noen refleksjoner. Prismet
    Fagartikkel
  • Britton, Thérése Halvarson; Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) The construction of ‘religions’ during field visits . Intercultural Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Lenz, Claudia; Korbøl, Karsten; Anker, Trine; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Kvamme, Ole Andreas; Sæther, Elin. (2018) Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet. VG : Verdens gang
    Kronikk

2017

  • Ljones Øierud, Gunnfrid; Skeie, Geir; Nordvik, Nina; Jørgensen, Camilla Stabel; Hagesæther, Gunhild; Midttun, Ann. (2017) Ny overordnet del av læreplanen for skolen. Prismet
    Fagartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Camilla Stabel Jørgensen responderer på Verdensreligionsmodellen med Marie von der Lippe og Sissel Undheim.
    Nettsider (opplysningsmateriale)
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Verdiløft og læringssyn. Prismet
    Short communication
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Bør ekskursjoner være del av religions- og livssynsundervisningen?. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2015

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2015) Siden det er du som spør, er vel Jesus svaret! Om skriveoppgaver med relevans for RLE-faget i Normprosjektet. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2014

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Endringer i forståelsen av dannelse i skolens religions- og livssynsfag. Om noen utfordringer til faget i juridiske og pedagogiske/didaktiske tekster og hvordan skriving kan være med på å løse dem. Prismet
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Elevvurdering i religions- og livssynsfaget Kvantitativt og kvalitativt rapporterte vurderingspraksiser: Hva forteller ulike tilnærminger?. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Som du spør får du svar? En empirisk studie av skriving i religions- og livssynsfaget. Doktoravhandlinger ved NTNU (15)
    Doktorgradsavhandling

2011

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2011) Fagsjangere og fagspråk i RLE. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2010

  • Jørgensen, Camilla Stabel; Domaas, Ola Erik. (2010) Kritisk literacy i elevers skriving i RLE. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2010) Skriving i religions- og livssynsfaget - en analyse av læreplaner for faget. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2010) Skriftlige spor etter elevers lesing i religions- og livssynsfaget - en undersøkelse av elevers KRL-notater. Novus Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2009

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2009) Moskeen i Kjøpmannsgata. Adresseavisen
    Kronikk

2008

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2008) Skriving og engasjement. Om oppgavene i de nye lærebøkene i KRL. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2007

  • Jørgensen, Camilla Stabel; Domaas, Ola Erik. (2007) En dom og et rundskriv. Adresseavisen
    Kronikk

2001

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2001) Utviklingen av det ikonografiske programmet i glassmaleriene i Nidarosdomen. Hovedoppgave i religionshistorie. Universitetet i Oslo Universitetet i Oslo
    Hovedfagsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2022) Rapport fra konferanse "Utforskning av religioner og livssyn med ulike metoder i skolen". Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Andreassen, Øyvind Soltun; Jørgensen, Camilla Stabel. (2022) Et ressursperspektiv på uenighet: Analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder. Prismet
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Andreassen, Øyvind Soltun; Aadland, Ingunn. (2022) Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder. Prismet
    Leder
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Mongstad, Bjarte; Wendel, Gunnvor; Freathy, Rob. (2022) UtForskerne: En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen. Prismet
    Short communication
  • Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning. (2020) Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018. Nordidactica
    Vitenskapelig artikkel
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2020) Editorial 2020:2. Nordidactica
    Leder
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Madsen, Roar. (2020) Editorial Nordidactica 2020:3. Nordidactica
    Leder
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Madsen, Roar. (2020) Editorial Nordidactica 2020-4. Nordidactica
    Leder
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Madsen, Roar. (2019) Editorial Nordidactica 2019:1. Nordidactica
    Leder
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Editorial/Oaivečálus Nordidactica 2019:2. Nordidactica
    Leder
  • Stabel, Anne-Mette; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Om månedsfester og årstidsfester i steinerskolen. DIN - Tidsskrift for religion og kultur
    Vitenskapelig artikkel
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Editorial 2019:4 Kjerneelementer og store ideer. Nordidactica
    Leder
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Editorial 2 Nordidactica 2019 3. Informasjon om den redaksjonelle prosessen. Nordidactica
    Leder
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) RE-searchere i KRLE- lærerutdanningen – noen refleksjoner. Prismet
    Fagartikkel
  • Britton, Thérése Halvarson; Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) The construction of ‘religions’ during field visits . Intercultural Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Lenz, Claudia; Korbøl, Karsten; Anker, Trine; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Kvamme, Ole Andreas; Sæther, Elin. (2018) Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet. VG : Verdens gang
    Kronikk
  • Ljones Øierud, Gunnfrid; Skeie, Geir; Nordvik, Nina; Jørgensen, Camilla Stabel; Hagesæther, Gunhild; Midttun, Ann. (2017) Ny overordnet del av læreplanen for skolen. Prismet
    Fagartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Verdiløft og læringssyn. Prismet
    Short communication
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Endringer i forståelsen av dannelse i skolens religions- og livssynsfag. Om noen utfordringer til faget i juridiske og pedagogiske/didaktiske tekster og hvordan skriving kan være med på å løse dem. Prismet
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2009) Moskeen i Kjøpmannsgata. Adresseavisen
    Kronikk
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Domaas, Ola Erik. (2007) En dom og et rundskriv. Adresseavisen
    Kronikk

Del av bok/rapport

  • Lippe, von der, Marie; Jørgensen, Camilla Stabel. (2025) Playing with the dragon: Michaelmas celebrations in Steiner schools. Bloomsbury Academic
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bergane, Jean; Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Kritisk lesning, rollespill, metarefleksjon og vurdering - et undervisningsopplegg om Illuminati. Gyldendal Akademisk
    Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
  • Busterud, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Historiefagets metoder møter konspirasjonsteorier om 22. Juli-terroren. Gyldendal Akademisk
    Faglig kapittel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Ekskursjon i religions- og livssynsfaget. IKO-forlaget A/S
    Faglig kapittel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) UtForskerne som tilnærming til undervisning i KRLE. IKO-forlaget A/S
    Faglig kapittel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Unstad, Lars. (2024) Lived Religion in the Graveyard Critical Disciplinary Literacy in Tasks for Pupils on Religious Education Excursions. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Ilkama, Ina Marie Lunde; Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Hinduistiske fortellinger fra tegneserier i begynneropplæring og barnehage. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2021) Ekskursjon i religions- og livssynsfaget. IKO-forlaget A/S
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) Ethical Excursions and Philosophical Dialogues in Teacher Education. A Waste of Time or a Wise Way to Necessary Knowledge?. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Bør ekskursjoner være del av religions- og livssynsundervisningen?. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2015) Siden det er du som spør, er vel Jesus svaret! Om skriveoppgaver med relevans for RLE-faget i Normprosjektet. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Elevvurdering i religions- og livssynsfaget Kvantitativt og kvalitativt rapporterte vurderingspraksiser: Hva forteller ulike tilnærminger?. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2011) Fagsjangere og fagspråk i RLE. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Domaas, Ola Erik. (2010) Kritisk literacy i elevers skriving i RLE. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2010) Skriving i religions- og livssynsfaget - en analyse av læreplaner for faget. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2010) Skriftlige spor etter elevers lesing i religions- og livssynsfaget - en undersøkelse av elevers KRL-notater. Novus Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2008) Skriving og engasjement. Om oppgavene i de nye lærebøkene i KRL. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Jørgensen, Camilla Stabel; Busterud, Lars; Albrigtsen, Yvonne; Eikeseth, Unni; Sørensen, Ivar. (2024) Sluttrapportering for Dembras FoU-satsing; Undervisning om konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning i skole og lærerutdanning 2023-2024 - fra NTNU. dembra.no
    Kompendium
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Som du spør får du svar? En empirisk studie av skriving i religions- og livssynsfaget. Doktoravhandlinger ved NTNU (15)
    Doktorgradsavhandling
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2001) Utviklingen av det ikonografiske programmet i glassmaleriene i Nidarosdomen. Hovedoppgave i religionshistorie. Universitetet i Oslo Universitetet i Oslo
    Hovedfagsoppgave

Produkt

  • Jørgensen, Camilla Stabel; Maliks, Jakob Mattias; Samoilow, Tatjana Kielland; Aspelund, Ingrid; Slåttum, Karoline. (2020) Læringsressurser Læringsmateriell for undervisning om terrorangrepene 22. juli 2011 i sammenheng med tverrfaglig tema demokrati og medborgerskap.
    Digitale læremidler
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Etisk ekskursjon og filosofisk samtale.
    Digitale læremidler

OVERSETTELSESARB

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2022) utForskerne. En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen. ILU-NTNU
    Oversatt bok

Informasjonsmateriell

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Camilla Stabel Jørgensen responderer på Verdensreligionsmodellen med Marie von der Lippe og Sissel Undheim.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

Undervisning

Emner

  • MGLU2108 - Religion and philosophy in society and school (1-7)
  • MGLU5507 - Philosophy as a Discipline and Practice (5-10)
  • MGLU5109 - Religion and worldviews in society and history as topics for teaching and research (1-7)
  • MGLU5509 - Religion and worldviews in society and history as topics for teaching and research (5-10)
  • MGLU5107 - Philosophy as a Discipline and Practice (1-7)
  • MGLU4204 - The religion/worldview of individuals as a topic for teaching and research
  • MGLU4511 - The religion/worldview of individuals as a topic for teaching and research (5-10)

Formidling

2024

  • Faglig foredrag
    Eriksen, Eli-Anne Vongraven; Jørgensen, Camilla Stabel; Eggen, Renate Waltraud Banschbach. (2024) RLE forum: Begynneropplæring i KRLE, presentasjon av antologi. Seksjon for samfunnsfag RLE-forum , Trondheim 2024-04-23 - 2024-04-23
  • Faglig foredrag
    Skjæveland, Yngve; Jørgensen, Camilla Stabel; Eggen, Renate Waltraud Banschbach; Utler, Stine Johansen; Eriksen, Eli-Anne Vongraven. (2024) Begynneropplæring i KRLE og samfunnsfag. Seksjon for samfunnsfag Faglig forum 2024-03-14 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Sørensen, Ivar. (2024) Presentasjon av arbeid med konspirasjonsteorier​ for Dembra 2023-2024. HL-senteret Avslutningsworkshop , Oslo 2024-10-31 - 2024-11-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Etisk ekskursjon og filosofisk samtale - langsom læring for danning? . USN Danning gjennom filosofisk dialog i skole og høyere utdanning , Campus Drammen 18.-19.April 2024 2024-04-18 - 2024-04-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Iversen, Ragnhild Laird; Eriksen, Eli-Anne Vongraven; Rosland, Kristine Toft; Ilkama, Ina Marie Lunde; Andersland, Inge; Eggen, Renate Waltraud Banschbach. (2024) Begynneropplæring. NOREFO Norsk religionspedagogisk forums årskonferanse (NOREFO) , OsloMet 2024-11-28 - 2024-11-29

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Lomsdalen, Christian; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Eidhamar, Levi Geir; Jørgensen, Camilla Stabel; Anker, Trine; Kvamme, Ole Andreas. (2023) Hvordan formes livssyn? Utforsking i en livssynsåpen skole: Et planlagt bokprosjekt. Norsk Religionspedagogisk Forskerforum (Norwegian RE-Researc NoReFo-konferansen 2023 , Bergen 2023-11-30 - 2023-12-01

2021

  • Programledelse
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2021) Dembrakonferansen 2021. NTNU + Dembra NTNU + Dembra [Internett] 2021-09-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2021) Presentasjon av 22. juli-materiell på NoReFo 2021. NoReFo og USN Drammen NoReFo 2021 , Drammen 2021-12-02 - 2021-12-03
  • Intervju
    Jørgensen, Camilla Stabel; Zander, Ines. (2021) Alle skal nå lære om 22. juli på skolen. Dagsavisen Dagsavisen [Avis] 2021-07-19
  • Dokumentar
    Jørgensen, Camilla Stabel; Samoilow, Tatjana Kielland; Maliks, Jakob Mattias. (2021) 22. juli og undervisning: Vi må snakke om både den høyreekstreme ideologien og det nasjonale traumet. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2021-02-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2021) Lærerstudenters oppgaver til elever på ekskursjon. NTNU RE-research group, ILU, NTNU Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder i skolen , Kalvskinnet, ILU, NTNU 2021-11-09 - 2021-11-10
  • Intervju
    Jørgensen, Camilla Stabel; Aspelund, Ingrid; Lomsdalen, Christian. (2021) LL-282: Jørgensen og Aspelund om undervisning om 22. juli. podcast podcast [Internett] 2021-01-19

2020

  • Faglig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2020) Læringsressurser om 22. juli for lærere og lærerutdanning . Trondheim kommune Møte for SLT-kontakter i Trondheim kommune , Prinsen kino 2020-11-06 -
  • Intervju
    Røed Skårderud, Jo; Eriksen, Eli-Anne Vongraven; Jørgensen, Camilla Stabel. (2020) NTNU-Forskere: Læreren bestemmer. Klassekampen Klassekampen [Avis] 2020-10-20

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Andreassen, Øyvind Soltun. (2019) Etisk ekskursjon og filosofiske samtaler i Dembra. Raftostiftelsen Dembrakonferansen 2019 , Bergen 2019-03-13 - 2019-03-14
  • Faglig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Å leke seg til det som i himmelen er gjemt - om fest og feiring i steinerskolen. Et religions- og livssynsdidaktisk perspektiv på fest og feiringer i steinerskolen. Steinerhøyskolen Oslokurset 2019 , Oslo 2019-08-05 - 2019-08-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) How to handle July 22nd 2011 in an RE-specific way? RE-knowledge relevant in response to terror. . NTNU, DMMH, Universitet Nord Nordic Conference of Religious Education 2019 , Trondheim 2019-06-11 - 2019-06-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Andreassen, Øyvind Soltun. (2019) Theory and practice in RE-teacher education: Investigation of how a writing assignment invite students to establish relevance of theory to practice. NTNU, DMMH, Nord Universitet Nordic Congress of Religious Education , Trondheim 2019-06-11 - 2019-06-14
  • Intervju
    Jørgensen, Camilla Stabel; Lomsdalen, Christian. (2019) Camilla Stabel Jørgensen om etiske ekskursjoner. http://lektorlomsdalen.no/ http://lektorlomsdalen.no/ [Internett] 2019-05-07

2018

  • Intervju
    Strander, Stine; Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) Stor pågang til Utøya-seminar Skal utvikle nytt læringsmateriell. P4 Nyhetene P4 Nyhetene [Radio] 2018-12-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Talsnes, Anne. (2018) Undersøkelse av lærings- og refleksjonsmateriell knyttet til 22. juli . Umeå Universitet Kontroversiella samhällsfrågor i utbildning och demokrati , Umeå Universitet 2018-10-24 - 2018-10-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Britton, Thérése Halvarson. (2018) Construction of “religions” during study visits in RE . Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) International Seminar on Religious Education and Values Session XXI in Nürnberg, Germany , Nürnberg 2018-07-29 - 2018-08-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Jenssen, Annepetra Røkke. (2018) How do we assess teacher students in Physical Education and Religious Education? Similarities and differences. The International Academy of Technology, Education and Devel 11th annual International Conference of Education, Research and Innovation , Sevilla 2018-11-12 - 2018-11-14

2017

  • Faglig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Response to Robert Jackson on his presentation "The Implications of Empirical Research for the Development of European Guidelines: Toledo and Signposts". Innlandet Universitet Seminar in Honour of Sidsel Lied , Hamar 2017-05-23 - 2017-05-23
  • Faglig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Klok i kriser. Grunnskolelærerstudenter, medieformidlede kriser og faglig læring. SU-fakultetet, NTNU Utdanningskonferansen for SU-fakultetet , Clarion Hotel & Congress, Trondheim 2017-10-02 - 2017-10-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Elevtekster fra RLE i Normprosjektet eller Hvordan kan KRLElærere få mer varierte svar enn Jesus?. Developing national standards for writing. A tool for teachi Grep om skriveopplæring. Innsikter frå ny forsking på skriving og vurdering i Trondheim 1.–3. november 2017 , ILU, Rotvoll, NTNU 2017-11-01 - 2017-11-03

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2015) Training RE-teacher students in assessment of written contributions in RE. National Centre for Writing Education and Research the Nordic Symposium on Testing and Assessing Writing , Trondheim 2015-09-28 - 2015-09-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2015) The border between textbook-religion and religion as experienced by teacher students on excursions. University of Tartu, Estonia Nordic Conference on Religious Education ’Shifting borders in Religious Education’ , Tartu 2015-06-15 - 2015-06-18

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Pupils’ texts and contexts: A multiple case study of Bildung in pupils’ writing in Norwegian RE. International Seminar on Religious Education and Values International Seminar on Religious Education and Values , St. John University, York, UK 2014-07-27 - 2014-08-01

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2011) Importance and potentials of local religious context to pupils’ writing in RE. ENRECA The European Network for Religious Education in Europe through Contextual Approaches (ENRECA) Conference , London 2011-05-12 - 2011-05-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2011) How to investigate RE-texts written by pupils to explore the potential of writing as part of the RE-teaching – Theoretical and methodological suggestions. NCRE, Århus Teologiske Fakultet the 11th Nordic Conference of Religious Education (NCRE) , Aarhus 2011-06-06 - 2011-06-09

2010

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2010) Eksistensiell kompetanse i elevtekster i RLE-faget - drøfting av utvalg av tekster til analyse. NAFOL: Utdanning og forskningspolitikk , Bergen 2010-09-20 - 2010-09-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Domaas, Ola Erik. (2010) I hvilken grad og på hvilken måte gir skriveoppgavene i religions- og livssynsfaget på mellom- og ungdomstrinnet elevene anledning til å utvikle kritisk literacy?. FoU i praksis. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i lærerutdanninga , Trondheim 2010-05-10 - 2010-05-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2010) Eksistensiell kompetanse i elevtekster i RLE ? forslag til definisjon og utprøving gjennom analyse. Tekst og tegn - en konferanse om lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn , Trondheim 2010-09-20 - 2010-09-21

2009

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2009) Religious education texts written by pupils in grade 8 and 9 - writing competence, subject knowledge and identity. Researching writing in education and organization, with a focus on research design and method , Trondheim 2009-04-14 - 2009-04-15

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2008) Skriving på KRL på 4. trinn. FoU i praksis , Trondheim 2008-04-17 - 2008-04-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2008) Religionsfaglig skrivekompetanse i grunnskolens læreplan og elevtekster fra 8. og 9. trinn. Høgskolen i Sør-Trøndelag - avd. lærerutdanning Skriveopplæring i "kunnskapssamfunnet"? , Trondheim 2008-11-17 - 2008-11-18

2007

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2007) Hva skjer i KRL-timene?. FoU i praksis , Trondheim 2007-04-19 - 2007-04-20
  • Poster
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2007) Fortelling som skriftlig sjanger i KRL. Fagdidaktikk mellom skole og lærerutdanning. Første nordiske konferanse , Oslo 2007-05-14 - 2007-05-16

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo