Camilla Stabel Jørgensen
Bakgrunn og aktiviteter
Undervisning
- KRLE-faget i grunnskolelærerutdanningen
- KRLE og RE fagenes didaktikk i praktisk pedagogisk utdanning
- Videreutdanning for lærere
Fagfelt og forskingsinteresser
- Religions- og livssynsdidaktikk, ekskursjoner i religions- og livssynsfaget
- Skriving som nøkkelkompetanse, literacy, vurdering av skriving
- Estetikk i religions- og livssynsfaget, visuell kunst, arkitektur, fortellinger
- Religionsdialog, livssynsdialog, filosofisk samtale
- Eksistensielle spørsmål, etikkdidaktikk og demokratiopplæring
Forskingsprosjekt
Pågående:
- Literacy og faglegheit i skule og arbeidsliv – eit tverrfagleg forskingsmiljø (forsker og med i styringsgruppa)
- Utvikling av RLE i praksisfelleskap (forsker)
Avsluttet:
- SKRIV - Skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring i alle fag (forsker)
- KURLE - Kartleggings- og utviklingsprosjekt i RLE (forsker)
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018. Nordidactica.
- (2019) Om månedsfester og årstidsfester i steinerskolen. DIN - Tidsskrift for religion og kultur.
- (2018) The construction of ‘religions’ during field visits. Intercultural Education.
- (2014) Endringer i forståelsen av dannelse i skolens religions- og livssynsfag. Om noen utfordringer til faget i juridiske og pedagogiske/didaktiske tekster og hvordan skriving kan være med på å løse dem. Prismet.
Del av bok/rapport
- (2018) Ethical Excursions and Philosophical Dialogues in Teacher Education. A Waste of Time or a Wise Way to Necessary Knowledge?. Challenging Life. Existential Questions as a Resource for Education.
- (2017) Bør ekskursjoner være del av religions- og livssynsundervisningen?. Religion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget.
- (2015) Siden det er du som spør, er vel Jesus svaret! Om skriveoppgaver med relevans for RLE-faget i Normprosjektet. Å invitere elever til skriving. Ulike perspektiver på skriveoppgaver..
- (2014) Elevvurdering i religions- og livssynsfaget Kvantitativt og kvalitativt rapporterte vurderingspraksiser: Hva forteller ulike tilnærminger?. RLE i klemme: Ein studie av det erfarte RLE-faget.
- (2011) Fagsjangere og fagspråk i RLE. På sporet av god skriveopplæring - ei bok for lærere i alle fag.
- (2010) Skriftlige spor etter elevers lesing i religions- og livssynsfaget - en undersøkelse av elevers KRL-notater. Faglig lesing i skole og barnehage.
- (2010) Skriving i religions- og livssynsfaget - en analyse av læreplaner for faget. Rammer for skriving. Om skriveutvikling i skole og yrkesliv.
- (2010) Kritisk literacy i elevers skriving i RLE. Skriving i alle fag - innsyn og utspill.
- (2008) Skriving og engasjement. Om oppgavene i de nye lærebøkene i KRL. Å skrive i alle fag.
Rapport/avhandling
- (2014) Som du spør får du svar? En empirisk studie av skriving i religions- og livssynsfaget. 2014. ISBN 978-82-471-4941-6. Doktoravhandlinger ved NTNU (15).
- (2001) Utviklingen av det ikonografiske programmet i glassmaleriene i Nidarosdomen. Hovedoppgave i religionshistorie. 2001.