Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Lars Unstad

Lars Unstad

Førsteamanuensis
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

lars.unstad@ntnu.no
73412066 48262437 E.C. Dahls gate 10, 313, Kalvskinnet
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Undervisning

Jeg underviser i hovedsak i kristendomsfaglige emner i KRLE-faget i grunnskolelærerutdanningen.

Forskning

Mine forskningsinteresser er lesing og literacy i religions- og livssynsfaget og kristent mangfold i samfunn, skole og utdanning.

Avsluttet forskingsprosjekt

Ph.D-studie med disputas juni 2021:

  • Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religions- og livssynsfaget på ungdomstrinnet. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2756826

Kompetanseord

  • Evangelisk kristendom
  • Fagdidaktikk
  • Fagspesifikk lesing
  • Fagspesifikk literacy
  • Friskoler
  • Grunnleggende ferdigheter - lesing
  • KRLE faget
  • Kristen tro
  • Kristendomshistorie
  • Kristendomskunnskap
  • Kristne trossamfunn
  • Literacy

Forskning

  • NTNU RE Research Group

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Unstad, Lars. (2022) Fagspesifikk literacy og posisjonering i grunnskolens religions- og livssynsfag – Et bidrag til en kritisk fagspesifikk literacy. Nordidactica. volum 12 (2022:4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars. (2022) Hvordan skal vi forstå, og hva gjør vi med kjerneelementene i KRLE og Religion og etikk?. Prismet. volum 73 (4).
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Unstad, Lars. (2021) Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religions- og livssynsfaget på ungdomstrinnet. 2021. ISBN 978-82-326-5178-8.
    Doktorgradsavhandling

2020

  • Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning. (2020) Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading. British Journal of Religious Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning. (2020) Texts, readers, and positions: Developing a conceptual tool for teaching disciplinary reading in religious education. Learning and Instruction. volum 73.
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning. (2020) Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018. Nordidactica.
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Unstad, Lars. (2014) I skyggen av storesøster? Om kirkelig mangfold i RLE-undervisningen. RLE i klemme: Ein studie av det erfarte RLE-faget.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2012

  • Unstad, Lars. (2012) Trenger vi private grunnskoler bygd på livssyn?. Prismet.
    Faglig artikkel

2011

  • Unstad, Lars. (2011) Alle vet at Mariam bruker hijab, men hvem skal fortelle lærerstudentene hvorfor Mariam bruker hijab?. Utdanning.
    Faglig artikkel

Vitenskapelige artikler

  • Unstad, Lars. (2022) Fagspesifikk literacy og posisjonering i grunnskolens religions- og livssynsfag – Et bidrag til en kritisk fagspesifikk literacy. Nordidactica. volum 12 (2022:4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars. (2022) Hvordan skal vi forstå, og hva gjør vi med kjerneelementene i KRLE og Religion og etikk?. Prismet. volum 73 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning. (2020) Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading. British Journal of Religious Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning. (2020) Texts, readers, and positions: Developing a conceptual tool for teaching disciplinary reading in religious education. Learning and Instruction. volum 73.
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning. (2020) Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018. Nordidactica.
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Unstad, Lars. (2012) Trenger vi private grunnskoler bygd på livssyn?. Prismet.
    Faglig artikkel
  • Unstad, Lars. (2011) Alle vet at Mariam bruker hijab, men hvem skal fortelle lærerstudentene hvorfor Mariam bruker hijab?. Utdanning.
    Faglig artikkel

Del av bok/rapport

  • Unstad, Lars. (2014) I skyggen av storesøster? Om kirkelig mangfold i RLE-undervisningen. RLE i klemme: Ein studie av det erfarte RLE-faget.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

Rapport

  • Unstad, Lars. (2021) Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religions- og livssynsfaget på ungdomstrinnet. 2021. ISBN 978-82-326-5178-8.
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • MGLU2508 - Religion og etikk i samfunn og skole (5-10)
  • MGLU1508 - Religion, livssyn og filosofi i samfunn og skole (5-10)

Formidling

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2022) Disciplinary literacy and positioning in religious education - A contribution to critical literacy. Earli SIG19 conference 2022 Dortmund . Earli SIG19; TU Dortmund University, Germany. 2022-09-13 - 2022-09-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2022) Norwegian RW teacher students’ view on their own experiences from RW in school. Earli SIG19 conference 2022 Dortmund . Earli SIG19; TU Dortmund University, Germany. 2022-09-13 - 2022-09-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2022) To «learn how to learn». Core elements and disciplinary literacy in Norwegian religious education. Nordic Conference of Religious Education 2022 . University of Latvia, Faculty of Theology; Riga. 2022-06-14 - 2022-06-18.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2019) Religious Education and student positioning. NCRE 2019 . NTNU, DMMH og Nord Universitet; NTNU, Trondheim. 2019-06-11 - 2019-06-14.
  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2019) Student positioning in Religious Education. Aurle 2019 . The Association of University Lecturers in Religion and Edu.; Newman University, Birmingham. 2019-05-09 - 2019-05-10.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2018) Reading in religious education. EARLI SIG 19 . The European Assoc. for Research on Learning and Instruction; University of Eastern Finland, Joensuu. 2018-06-11 - 2018-06-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2018) Subjective relevance in reading in religious education. Konferansepresentasjon. AULRE 2018 . The Association of University Lecturers in Religion and Edu.; Heythrop College, London. 2018-05-10 - 2018-05-11.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Om informasjonskapsler
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn