Lars Unstad
Om
Undervisning
Jeg underviser i hovedsak i kristendomsfaglige emner i KRLE-faget i grunnskolelærerutdanningen.
Forskning
Mine forskningsinteresser er lesing og literacy i religions- og livssynsfaget og kristent mangfold i samfunn, skole og utdanning.
Avsluttet forskingsprosjekt
Ph.D-studie med disputas juni 2021:
- Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religions- og livssynsfaget på ungdomstrinnet. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2756826
Forskning
Publikasjoner
2022
-
Unstad, Lars.
(2022)
Fagspesifikk literacy og posisjonering i grunnskolens religions- og livssynsfag – Et bidrag til en kritisk fagspesifikk literacy.
Nordidactica.
volum 12 (2022:4).
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars.
(2022)
Hvordan skal vi forstå, og hva gjør vi med kjerneelementene i KRLE og Religion og etikk?.
Prismet.
volum 73 (4).
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Unstad, Lars.
(2021)
Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religions- og livssynsfaget på ungdomstrinnet.
2021. ISBN 978-82-326-5178-8.
Doktorgradsavhandling
2020
-
Unstad, Lars;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading.
British Journal of Religious Education.
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Texts, readers, and positions: Developing a conceptual tool for teaching disciplinary reading in religious education.
Learning and Instruction.
volum 73.
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars;
Jørgensen, Camilla Stabel;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018.
Nordidactica.
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Unstad, Lars.
(2014)
I skyggen av storesøster? Om kirkelig mangfold i RLE-undervisningen.
RLE i klemme: Ein studie av det erfarte RLE-faget.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2012
-
Unstad, Lars.
(2012)
Trenger vi private grunnskoler bygd på livssyn?.
Prismet.
Faglig artikkel
2011
-
Unstad, Lars.
(2011)
Alle vet at Mariam bruker hijab, men hvem skal fortelle lærerstudentene hvorfor Mariam bruker hijab?.
Utdanning.
Faglig artikkel
Vitenskapelige artikler
-
Unstad, Lars.
(2022)
Fagspesifikk literacy og posisjonering i grunnskolens religions- og livssynsfag – Et bidrag til en kritisk fagspesifikk literacy.
Nordidactica.
volum 12 (2022:4).
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars.
(2022)
Hvordan skal vi forstå, og hva gjør vi med kjerneelementene i KRLE og Religion og etikk?.
Prismet.
volum 73 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading.
British Journal of Religious Education.
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Texts, readers, and positions: Developing a conceptual tool for teaching disciplinary reading in religious education.
Learning and Instruction.
volum 73.
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars;
Jørgensen, Camilla Stabel;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018.
Nordidactica.
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Unstad, Lars.
(2012)
Trenger vi private grunnskoler bygd på livssyn?.
Prismet.
Faglig artikkel
-
Unstad, Lars.
(2011)
Alle vet at Mariam bruker hijab, men hvem skal fortelle lærerstudentene hvorfor Mariam bruker hijab?.
Utdanning.
Faglig artikkel
Del av bok/rapport
-
Unstad, Lars.
(2014)
I skyggen av storesøster? Om kirkelig mangfold i RLE-undervisningen.
RLE i klemme: Ein studie av det erfarte RLE-faget.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
Rapport
-
Unstad, Lars.
(2021)
Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religions- og livssynsfaget på ungdomstrinnet.
2021. ISBN 978-82-326-5178-8.
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
Formidling
2022
-
Vitenskapelig foredragUnstad, Lars. (2022) Disciplinary literacy and positioning in religious education - A contribution to critical literacy. Earli SIG19 conference 2022 Dortmund . Earli SIG19; TU Dortmund University, Germany. 2022-09-13 - 2022-09-15.
-
Vitenskapelig foredragUnstad, Lars. (2022) Norwegian RW teacher students’ view on their own experiences from RW in school. Earli SIG19 conference 2022 Dortmund . Earli SIG19; TU Dortmund University, Germany. 2022-09-13 - 2022-09-15.
-
Vitenskapelig foredragUnstad, Lars. (2022) To «learn how to learn». Core elements and disciplinary literacy in Norwegian religious education. Nordic Conference of Religious Education 2022 . University of Latvia, Faculty of Theology; Riga. 2022-06-14 - 2022-06-18.
2019
-
Vitenskapelig foredragUnstad, Lars. (2019) Religious Education and student positioning. NCRE 2019 . NTNU, DMMH og Nord Universitet; NTNU, Trondheim. 2019-06-11 - 2019-06-14.
-
Vitenskapelig foredragUnstad, Lars. (2019) Student positioning in Religious Education. Aurle 2019 . The Association of University Lecturers in Religion and Edu.; Newman University, Birmingham. 2019-05-09 - 2019-05-10.
2018
-
Vitenskapelig foredragUnstad, Lars. (2018) Reading in religious education. EARLI SIG 19 . The European Assoc. for Research on Learning and Instruction; University of Eastern Finland, Joensuu. 2018-06-11 - 2018-06-13.
-
Vitenskapelig foredragUnstad, Lars. (2018) Subjective relevance in reading in religious education. Konferansepresentasjon. AULRE 2018 . The Association of University Lecturers in Religion and Edu.; Heythrop College, London. 2018-05-10 - 2018-05-11.