Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Lars Unstad

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Lars Unstad

Førsteamanuensis i religions- og livssynsdidaktikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

lars.unstad@ntnu.no
73412066 48262437 E.C. Dahls gate 10, 313, Kalvskinnet
Twitter
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Undervisning

Jeg underviser i hovedsak i kristendomsfaglige emner i KRLE-faget i grunnskolelærerutdanningen. Emneansvarlig for MGLU2508 (Høstsemesteret)

Landsbyleder i Eksperter i Team DID3804 Didaktisk Eksperter i team i samarbeid med skole og andre samfunnsaktører (Vårsemesteret)

Forskning

Mine forskningsinteresser er lesing og literacy i religions- og livssynsfaget og kristent mangfold i samfunn, skole og utdanning.

Avsluttet forskingsprosjekt

Ph.D-studie med disputas juni 2021:

  • Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religions- og livssynsfaget på ungdomstrinnet. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2756826

Kompetanseord

  • Educational design research
  • Evangelisk kristendom
  • Fagspesifikk lesing
  • Fagspesifikk literacy
  • Friskoler
  • Grunnleggende ferdigheter - lesing
  • KRLE faget
  • Kristen tro
  • Kristendomshistorie
  • Kristne trossamfunn
  • Literacy

Forskning

  • NTNU RE Research Group

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Unstad, Lars. (2025) Kristendom: tro, lære og praksis. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Fagbok

2024

  • Jørgensen, Camilla Stabel; Unstad, Lars. (2024) Lived Religion in the Graveyard Critical Disciplinary Literacy in Tasks for Pupils on Religious Education Excursions. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2022

  • Unstad, Lars. (2022) Fagspesifikk literacy og posisjonering i grunnskolens religions- og livssynsfag – Et bidrag til en kritisk fagspesifikk literacy. Nordidactica
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars. (2022) Hvordan skal vi forstå, og hva gjør vi med kjerneelementene i KRLE og Religion og etikk?. Prismet
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Unstad, Lars. (2021) Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religions- og livssynsfaget på ungdomstrinnet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

2020

  • Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning. (2020) Texts, readers, and positions: Developing a conceptual tool for teaching disciplinary reading in religious education. Learning and Instruction
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning. (2020) Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018. Nordidactica
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning. (2020) Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading. British Journal of Religious Education
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Unstad, Lars. (2014) I skyggen av storesøster? Om kirkelig mangfold i RLE-undervisningen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2012

  • Unstad, Lars. (2012) Trenger vi private grunnskoler bygd på livssyn?. Prismet
    Fagartikkel

2011

  • Unstad, Lars. (2011) Alle vet at Mariam bruker hijab, men hvem skal fortelle lærerstudentene hvorfor Mariam bruker hijab?. Utdanning
    Fagartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Unstad, Lars. (2022) Fagspesifikk literacy og posisjonering i grunnskolens religions- og livssynsfag – Et bidrag til en kritisk fagspesifikk literacy. Nordidactica
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars. (2022) Hvordan skal vi forstå, og hva gjør vi med kjerneelementene i KRLE og Religion og etikk?. Prismet
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning. (2020) Texts, readers, and positions: Developing a conceptual tool for teaching disciplinary reading in religious education. Learning and Instruction
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning. (2020) Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018. Nordidactica
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning. (2020) Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading. British Journal of Religious Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars. (2012) Trenger vi private grunnskoler bygd på livssyn?. Prismet
    Fagartikkel
  • Unstad, Lars. (2011) Alle vet at Mariam bruker hijab, men hvem skal fortelle lærerstudentene hvorfor Mariam bruker hijab?. Utdanning
    Fagartikkel

Bøker

  • Unstad, Lars. (2025) Kristendom: tro, lære og praksis. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Jørgensen, Camilla Stabel; Unstad, Lars. (2024) Lived Religion in the Graveyard Critical Disciplinary Literacy in Tasks for Pupils on Religious Education Excursions. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Unstad, Lars. (2014) I skyggen av storesøster? Om kirkelig mangfold i RLE-undervisningen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Unstad, Lars. (2021) Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religions- og livssynsfaget på ungdomstrinnet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • MGLU2508 - Religion, livssyn og filosofi i samfunn og skole (5-10)
  • MGLU1508 - Religion, livssyn og etikk i samfunn og skole (5-10)

Formidling

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2023) Religious Education and its Research with Empirical Methods. Design-Based Research in Religious Education . European Academy of Religion EuARe - Conference 2023 St Andrews , University of St Andrews 2023-06-19 - 2023-06-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2023) Christian migrants to Norway - A journey of body and faith?. MIGREL Research Group MIGREL International Conference 2023 , VID Specialized University, Stavanger Campus 2023-06-14 - 2023-06-16

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2022) To «learn how to learn». Core elements and disciplinary literacy in Norwegian religious education. University of Latvia, Faculty of Theology Nordic Conference of Religious Education 2022 , Riga 2022-06-14 - 2022-06-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2022) Disciplinary literacy and positioning in religious education - A contribution to critical literacy. Earli SIG19 Earli SIG19 conference 2022 Dortmund , TU Dortmund University, Germany 2022-09-13 - 2022-09-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2022) Norwegian RW teacher students’ view on their own experiences from RW in school. Earli SIG19 Earli SIG19 conference 2022 Dortmund , TU Dortmund University, Germany 2022-09-13 - 2022-09-15

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2019) Religious Education and student positioning. NTNU, DMMH og Nord Universitet NCRE 2019 , NTNU, Trondheim 2019-06-11 - 2019-06-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2019) Student positioning in Religious Education. The Association of University Lecturers in Religion and Edu. Aurle 2019 , Newman University, Birmingham 2019-05-09 - 2019-05-10

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2018) Subjective relevance in reading in religious education. Konferansepresentasjon. The Association of University Lecturers in Religion and Edu. AULRE 2018 , Heythrop College, London 2018-05-10 - 2018-05-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Unstad, Lars. (2018) Reading in religious education. The European Assoc. for Research on Learning and Instruction EARLI SIG 19 , University of Eastern Finland, Joensuu 2018-06-11 - 2018-06-13

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo