DACED: Demokrati og medborgerskap i skolen

Forskningsgruppe ved Institutt for lærerutdanning

DACED: Demokrati og medborgerskap i skolen

Uten engasjerte medborgere svekkes demokratiet, tilliten og samholdet i samfunnet. Derfor er kunnskaper og ferdigheter for demokrati og medborgerskap et av de viktigste målene med skolen, men hvordan kan vi best gjøre dagens unge i stand til å videreutvikle og ta vare på demokratiet?

En gruppe mennesker holder demonstrasjonsplakater og en megafon. Plakatene har budskap knyttet til miljø- og dyrevern, som 'FOR ANIMALS', 'OUR FUTURE' og 'NO PLANET B'. Foto
Foto: Pexels.com

Om oss

Om oss

Demokratier opplever utfordringer som lavere tillit, lavere deltakelse, økt polarisering, spredning av falske nyheter og vekst i antidemokratiske holdninger. Dette skjer samtidig med store internasjonale endringer som setter verdensordenen under press. Det skaper nye utfordringer for demokrati og medborgerskap i skolen, på universiteter og som forskningsfelt.

DACED responderer på disse endringene gjennom et vitenskapelig samarbeid mellom forskere som på ulike vis er opptatt av ungt demokrati og medborgerskap. Forskergruppen har base på samfunnsfagseksjonen ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU.

Et viktig prosjekt for gruppa er arbeidet som nasjonalt senter for ICCS (International Civics and Citizenship Study)-undersøkelsen som undersøker demokratikompetanse og -opplæring blant fjortenåringer.

Mål og aktiviteter

  • forskningssamarbeid
  • promotere forskning innen ungt demokrati og medborgerskap 
  • gruppeseminarer
  • konferansedeltakelse, nasjonalt og internasjonalt

Prosjekt

Ph.d.-prosjekt knyttet til forskningsgruppen

Formidling

26.08.2025: Boklansering: Se opptak: Unge medborgere i en ny tid.

14.08.2025: Arendalsuka: Se opptak: Demokratisk motstandskraft i en usikker tid.

Antologi

Unge medborgere i en ny tid.  Den internasjonale demokrati- og medborgerskapsstudien i skolen (ICCS 2022). Oddveig Storstad, Joakim Caspersen og Christian Wendelborg (red.)

Rapporter

Nye medier – nye kunnskapsbehov for demokrati- og medborgerskapsopplæringen (PDF). Tre sentrale satsningsområder. Oddveig Storstad og Kjersti Eggen Dahl, 2025

2025

Ny bok ute

Unge medborgere i en ny tid.

Ledig stilling

Ved Institutt for lærerutdanning er det ledig stilling som stipendiat i utdanningsvitenskap.

Søknadsfrist: 1. september 2025

person-portlet

Deltakere fra NTNU

Eksterne deltakere

Eksterne deltakere

  • Julie A. Ødegaard Borge, Raftostiftelsen
  • Kjetil Børhaug, professor, Universitetet i Bergen
  • Martine Greek, førsteamanuensis, Universitetet i Innlandet