Bakgrunn og aktiviteter

Doktorgrad i geografi fra NTNU (2007). Tittel på avhandling:  Deforestation and Conservation in Madagascar. Dominating discourses and local realities.

Faglige interesser: miljø, klimaendringer, avskoging, utdanning for bærekaftig utvikling, globalt medborgerskap, samfunnsfagdidaktikk og inkludering av urfolk/marginaliserte grupper i utdanning. Har jobbet mye med forskning og akademisk samarbeid (inkl. studentutveksling) i sør-østlige Afrika (Tanzania, Madagaskar, Namibia, Zambia, Sør-Afrka). 

Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid

Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen

2020

2019

2018

2017

  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Banda, Dennis; Klein, Jørgen; Tambulukani, Geoffrey. (2017) Home-school relations and the role og indigenous knowledge in early literacy learning: A case study from a rural school in Zambia. Knowledge for Justice. Critical perspectives from southern African-Nordic research partnerships..
  • Wikan, Gerd Nora; Haug, Inger; Bugge, Liv Susanne; Løtveit, Morten; Klein, Jørgen. (2017) Global bevissthet og interkulturell kompetanse hos lærerstudenter. Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år.
  • Wikan, Gerd Nora; Klein, Jørgen. (2017) Can International Practicum Foster Intercultural Competence Among Teacher Students?. Journal of the European Teacher Education Network (JETEN). vol. 12 (1).

2016

  • Nash, David; Pribyl, Kathleen; Klein, Jørgen; Endfield, Georgina; Kniveton, Dominic; Adamson, George C.D.. (2016) Rainfall variability in present-day KwaZulu-Natal,South Africa, during the nineteenth Century. Quaternary International. vol. 404 (Part B).
  • Wikan, Gerd Nora; Klein, Jørgen. (2016) An investigation of student teachers’ professional development following a teaching placement in Southern Africa. Teacher education through partnerships and collaborative learning communities. Proceedings of the 40th annual ATEE Conference. Glasgow 2015.

2015

2011

Kompetanseord