Knut Vesterdal
Bakgrunn og aktiviteter
Førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk. Doktorgradsavhandling med tittel: "The roles of human rights education in Norway. A qualitative study of purposes and approaches in policy and in upper secondary schools”
Kompetanse og interesseområder
- Samfunnsfag-og historiedidaktikk
- Menneskerettigheter
- Folkemord: aktører, betingelser og mekanismer
- Politisk teori, internasjonal politikk og humanitære intervensjoner
- Politisk utvikling på Vest-Balkan/ Bosnia-Hercegovina
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2019) Championing human rights close to home and far away: Human rights education in light of national identity construction and foreign policy in Norway. Human Rights Education Review (HRER). vol. 2 (1).
Del av bok/rapport
- (2021) Menneskerettighetsundervisning som medborgerskap i skolen. Skolen i demokratiet. Demokratiet i skolen..
- (2016) Human Rights Education Through the Lens of Violation: Developing Critical, Active Citizenship or Constructing National Identity?. Crossing Borders. Combining Human Rights Education and History Education.
- (2011) "Fange nr. 424: Josef Grabowski." Historieformidling- fra teori til praksis. Fortiden i nåtiden. Nye veier i formidlingen av andre verdenskrigs historie.
- (2007) Conclusion: Building Liberal Democracy in Croatia. Democratic Transition in Croatia: Value-transformation, Education, and Media.
Rapport/avhandling
- (2016) The roles of human rights education in Norway. A qualitative study of purposes and approaches in policy and in upper secondary schools. 2016. ISBN 978-82-326-1620-6.