ICCS – Forskning – Institutt for lærerutdanning
ICCS - International Civic and Citizenship Education Study
Det nasjonale studiesenteret for ICCS 2022 og 2027 består av en gruppe forskere fra Institutt for lærerutdanning (ILU), Institutt for sosiologi og statsvitenskap (ISS) og NTNU Samfunnsforskning AS. Det internasjonale studiesenteret er lokalisert ved Department of Education research ved University of Bath og studien er koordinert av International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
Aktuelt
03.12.24: NTNU Nyheter: Forskningsmiljø ved NTNU får fornyet tillit på stor demokratiundersøkelse
03.12.24: NTNU Facebook: Hvordan skal vi øke unges demokratiforståelse?
Resultater
International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) ble første gang gjennomført i 2009, og gjentatt i 2016 og 2022. 2027-studien er altså den fjerde i rekken og gir med det data om unges demokratiske kompetanse, holdninger og deltakelse som strekker seg over nær to tiår. Studien gjennomføres i en rekke land og Norge har deltatt i alle de tidligere ICCS-studiene. Data fra ICCS er den viktigste kilden til kunnskap om hvor godt rustet unge er til aktiv samfunnsdeltakelse, til sammenligninger over tid, mellom land og mellom ulike grupper av elever.
Hovedformålet med den norske deltakelsen er å gi analyser og kunnskap som styrker demokrati- og medborgerskapsopplæringen i norsk skole. ICCS er en av fem internasjonale utdanningsstudier som Norge deltar i og inngår sammen med PIRLS (leseferdigheter), ICILS (digital kompetanse), TIMSS (matematikk og naturfag) og PISA (lesing, matematikk og naturfag) i Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem for skolen (NKVS).
I Norge svarer elever på 9. trinn på spørsmål om kunnskap, holdninger og engasjement. I tillegg fyller lærere og skoleledere ut egne spørreskjema. I ICCS 2022 deltok et representativt utvalg av 5687 norske elever fordelt på 142 skoler. Dataene for ICCS 2027 samles inn vinteren 2027 og de første resultatene vil bli presentert høsten 2028.