DEMOKOMP: Ungdoms demokratiske kompetanse

Forskningsprosjekt ved Institutt for lærerutdanning

DEMOKOMP: Ungdoms demokratiske kompetanse

DEMOKOMP fokuserer på unges demokratikompetanse og demokratiopplæring i norsk videregående skole. Med bakgrunn i ICCS 2022-studien som viser nedgang i ungdomsskoleelevers demokratikompetanse, undersøker prosjektet demokratiske verdier og kompetanse hos elever på VG2. Elever fra både studieforberedende og yrkesfag inngår i studien, med mål om økt innsikt i hvordan skolen kan styrke elevenes demokratiforståelse og medborgerskap.

Tre studenter står på en bru over Nidelven, en dame og to menn. Foto
Foto: Elin Iversen/NTNU

Prosjektperiode

Prosjektperiode

01.08.2023-31.12.2025

Finansiering

Finansiering

Kunnskapsdepartementet

Forskningsgruppe

Prosjektplan

Prosjektplan

Litteraturgjennomgang, læreplananalyse, utforming av pilotundersøkelse, avtaler skoler og skoleeiere.

Intervjuer, pilotundersøkelse, psykometriske analyser, utvikle metodisk rammeverk og undervisningsopplegg, avtaler skoler og skoleeiere.

Hovedundersøkelse, psykometriske analyser, kvalitativ dybdestudie og sluttrapportering.

Om prosjektet

Om prosjektet

En av norsk skoles viktigste oppgaver er å formidle kunnskaper og ferdigheter for deltakelse i samfunnet generelt, og for demokrati og medborgerskap spesielt. Demokratiet er avhengig av engasjerte medborgere som aktivt deltar ved blant annet å stemme i valg, diskutere politikk og samfunnsspørsmål eller å demonstrere.

Fra ICCS2022-undersøkelsen vet vi at ungdoms demokratiske kompetanse har gått betydelig ned siden 2016. Det er grunn til å følge opp den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen ved å se nærmere på hva som skjer med elevene når de kommer til videregående opplæring. DEMOKOMP skal undersøke elever i videregående (VG2) sine demokratikunnskaper, både i yrkesfaglig og studiespesialiserende studieprogram.

Undersøkelsen skal gi kunnskap om

  • hvordan ungdom ved slutten av videregående opplæring er rustet til aktiv samfunnsdeltaking som medborgere om systematiske forskjeller i ungdoms demokratiske kompetanse finnes
  • hvilke forhold som bidrar til slike forskjeller

Utfordringer kan for eksempel være

  • systematiske forskjeller mellom elever med ulik sosial bakgrunn i demokratikunnskap og tro på egen deltagelse

  • utvikling av økte kjønnsforskjeller innen kunnskap og demokratiske holdninger

Undersøkelsen vil se på om forskjeller avdekket blant elever på 9. trinn i ICCS-studien holder seg, øker eller endrer karakter, og hva som bidrar til dette.

DEMOKOMP skal danne grunnlag for en langsiktig og kunnskapsbasert skole- og politikkforming. Resultatene vil legge grunnlag for vurdering av behovet for mer forskningsbasert kunnskap om ungdoms medborgerkompetanse.

DEMOKOMP bygger på erfaringer fra ICCS-undersøkelsene i 2009, 2016 og 2022, men også på CiVED-studien fra 2001 og andre tilgjengelige data om ungdoms demokratikompetanse.

Rapporter

Nye medier – nye kunnskapsbehov for demokrati- og medborgerskapsopplæringen (PDF). Tre sentrale satsningsområder. Oddveig Storstad og Kjersti Eggen Dahl, 2025

  • NTNU Samfunnsforskning
  • Rambøll Management Consulting

Rapport

Eksterne medlemmer i forskningsgruppe

Eksterne medlemmer i forskningsgruppe

NTNU Samfunnsforskning

Rambøll Management Consulting