DEMOKOMP: Ungdoms demokratiske kompetanse

Forskning – Institutt for lærerutdanning

DEMOKOMP: Ungdoms demokratiske kompetanse

En av norsk skoles viktigste oppgaver er å formidle kunnskaper og normer om det norske samfunnet generelt, og om demokrati og medborgerskap spesielt. Elevene skal lære å virke i et demokratisk samfunn som aktive medborgere. Demokratiet fungerer først når vi som borgere aktivt deltar og vårt medborgerskap ved å stemme i valg, diskutere politikk og samfunnsspørsmål, eller demonstrere slik vi har sett flere eksempler på med ungdommenes klimastreiker.

Fra ICCS2022-undersøkelsen vet vi at ungdoms demokratiske kompetanse har gått betydelig ned siden 2016. Vi ser også en svekket motivasjon for videre utdanning. Det er grunn til å følge opp den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen ved å se nærmere på hva som skjer med elevene når de kommer til videregående opplæring. DEMOKOMP skal undersøke elever i videregående (VG2) sine demokratikunnskaper, både i yrkesfaglig og studiespesialiserende studieprogram.


Undersøkelsen skal gi kunnskap om

  • hvordan ungdom ved slutten av videregående opplæring er rustet til aktiv samfunnsdeltaking som medborgere
  • om systematiske forskjeller i ungdoms demokratiske kompetanse finnes
  • hvilke forhold som bidrar til slike forskjeller

Utfordringer kan for eksempel være

  • systematiske forskjeller mellom elever med ulik sosial bakgrunn i demokratikunnskap og tro på egen deltagelse
  • utvikling av økte kjønnsforskjeller på kunnskapstester gjennomført på 9. trinn

Undersøkelsen vil se på om forskjeller avdekket blant elever på 9. trinn i ICCS-studien holder seg, øker eller endrer karakter, og hva som bidrar til dette.

DEMOKOMP skal danne grunnlag for en langsiktig og kunnskapsbasert skole- og politikkforming. Resultatene vil legge grunnlag for vurdering av behovet for mer forskningsbasert kunnskap om ungdoms medborgerkompetanse.

Målgruppen er ungdom i slutten av videregående opplæring, enten de går eller har gått i studieforberedende eller yrkesfaglig retning. Undersøkelsen tuftes på en bred forståelse av demokratisk kompetanse slik den ligger til grunn for opplæring i skolen, tilknyttet nyere samfunnsutvikling i Norge og globalt.

DEMOKOMP vil bygge på erfaringer fra ICCS-undersøkelsene i 2009, 2016 og 2022, men også på CiVED-studien fra 2001 og andre tilgjengelige data om ungdoms demokratikompetanse.


Prosjektplan

Prosjektplan

Litteraturgjennomgang, læreplananalyse, utforming av pilotundersøkelse, avtaler skoler og skoleeiere.

Intervjuer, pilotundersøkelse, psykometriske analyser, utvikle metodisk rammeverk og undervisningsopplegg, avtaler skoler og skoleeiere.

Hovedundersøkelse, psykometriske analyser, kvalitativ dybdestudie og sluttrapportering.