Rapport
Foto: Fotografi av gatekunst i London.
DEMOKOMP fokuserer på unges demokratikompetanse og demokratiopplæring i norsk videregående skole. Med bakgrunn i ICCS 2022-studien som viser nedgang i ungdomsskoleelevers demokratikompetanse, undersøker prosjektet demokratiske verdier og kompetanse hos elever på VG2. Elever fra både studieforberedende og yrkesfag inngår i studien, med mål om økt innsikt i hvordan skolen kan styrke elevenes demokratiforståelse og medborgerskap.
01.08.2023-31.12.2025
Kunnskapsdepartementet
Litteraturgjennomgang, læreplananalyse, utforming av pilotundersøkelse, avtaler skoler og skoleeiere.
Intervjuer, pilotundersøkelse, psykometriske analyser, utvikle metodisk rammeverk og undervisningsopplegg, avtaler skoler og skoleeiere.
Hovedundersøkelse, psykometriske analyser, kvalitativ dybdestudie og sluttrapportering.
En av norsk skoles viktigste oppgaver er å formidle kunnskaper og ferdigheter for deltakelse i samfunnet generelt, og for demokrati og medborgerskap spesielt. Demokratiet er avhengig av engasjerte medborgere som aktivt deltar ved blant annet å stemme i valg, diskutere politikk og samfunnsspørsmål eller å demonstrere.
Fra ICCS2022-undersøkelsen vet vi at ungdoms demokratiske kompetanse har gått betydelig ned siden 2016. Det er grunn til å følge opp den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen ved å se nærmere på hva som skjer med elevene når de kommer til videregående opplæring. DEMOKOMP skal undersøke elever i videregående (VG2) sine demokratikunnskaper, både i yrkesfaglig og studiespesialiserende studieprogram.
Undersøkelsen skal gi kunnskap om
Utfordringer kan for eksempel være
systematiske forskjeller mellom elever med ulik sosial bakgrunn i demokratikunnskap og tro på egen deltagelse
utvikling av økte kjønnsforskjeller innen kunnskap og demokratiske holdninger
Undersøkelsen vil se på om forskjeller avdekket blant elever på 9. trinn i ICCS-studien holder seg, øker eller endrer karakter, og hva som bidrar til dette.
DEMOKOMP skal danne grunnlag for en langsiktig og kunnskapsbasert skole- og politikkforming. Resultatene vil legge grunnlag for vurdering av behovet for mer forskningsbasert kunnskap om ungdoms medborgerkompetanse.
DEMOKOMP bygger på erfaringer fra ICCS-undersøkelsene i 2009, 2016 og 2022, men også på CiVED-studien fra 2001 og andre tilgjengelige data om ungdoms demokratikompetanse.
Nye medier – nye kunnskapsbehov for demokrati- og medborgerskapsopplæringen (PDF). Tre sentrale satsningsområder. Oddveig Storstad og Kjersti Eggen Dahl, 2025
Foto: Fotografi av gatekunst i London.