Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Cecilie Slinning Knudsen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Cecilie Slinning Knudsen

Stipendiat
Institutt for lærerutdanning

cecilie.s.knudsen@ntnu.no
73412467 Akrinn
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Fra 2023 til 2027 er jeg stipendiat og dermed i permisjon fra min stilling som universitetslektor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning.

Prosjektside

I mitt doktorgradsprosjekt undersøker jeg hvordan lærerstudenter er forberedt på å undervise i begynneropplæring i lesing og skriving, med særlig vekt på fonologisk kunnskap og hvordan denne anvendes i praksis. 

Avhandlingen består av tre artikler:

  1. Den første artikkelen undersøker lærerstudenters eksplisitte og implisitte kunnskap om grunnleggende språklige strukturer gjennom en spørreundersøkelse gjennomført på seks norske lærerutdanninger
  2. Den andre analyserer hvordan de samme lærerstudentene vurderer en autentisk elevtekst, og forsøker gir innsikt i hvordan språklig forståelse kommer til uttrykk i profesjonelle vurderinger.
  3. Den tredje studien ser på hvordan fonologiske begreper blir representert og undervist i lærerutdanningen, og forsøker gi et bilde av tilnærminger til begynneropplæring i forskjellige lærerutdanninger.

Prosjektet har som mål å belyse både eksisterende og nødvendige kunnskaper for undervisning i lesing og skriving i norsk begynneropplæring, og å bidra til utviklingen av mer helhetlige og forskningsbaserte tilnærminger til lese- og skriveopplæring i lærerutdanningen.

Jeg er utdannet master i lingvistikk fra NTNU, med en bachelor i språk med engelsk og nordisk fra Høgskolen i Volda. I tillegg har jeg videreutdannet meg innen norsk som andrespråk ved NTNU.  

 

Faglige interesser:

  • Språk
  • Den første lese- og skriveopplæringa
  • Lese- og skrivevansker 
  • Andrespråkstilegnelse
  • Fonologi
  • Uttaleundervisning
  • Språklig bevissthet og formfokusert undervisning 

Medlem av forskningsgruppene Språklig mangfold i skole og samfunn og GrammaKIKK

 

Pågående prosjekter

Fonologi i lærerutdanningen

 

Tidligere prosjekter:

"Ti tips til hvordan du kan støtte språklæring" - tips både til kollegaer av de som lærer seg norsk, og de som skal lære seg norsk. Under utvikling. http://www.uttale.no/tips.html I samarbeid med Tormod Aagaard  og IIK

http://www.uttale.no - en ressursbank for lærere og studenter i arbeidet med norsk uttale (under utvikling).

Konsulent for uttaledelen i læreboka 'God i norsk' (Berg & Hofset 2017) https://www.haugenbok.no/Skoleboeker/Smaaskolen/God-i-norsk/I9788203401367

 

Populærvitenskapelig formidling

Meningsdrevet uttaleundervisning i andrespråksklasserommet - Språkprat

Hva er egentlig forskjellen mellom u og y? - Språkprat 

Blogg om uttaleundervisning - uttale.no

Særpreg i norsk språk - video for ndla.no

 

Masteroppgave (2013)

"Perceptual Acquisition of Norwegian Close Rounded Vowels by Mandarin Chinese Learners of Norwegian"

 

 

 

Kompetanseord

  • Andrespråksforskning
  • Andrespråksopplæring
  • Flerspråklighet
  • Flerspråklighet i skolen
  • Fonologi
  • Grammatikk
  • Kontrastiv grammatikk
  • Lese- og skriveopplæring
  • Lese- og skrivevansker
  • Norsk som andrespråk
  • Norskdidaktikk

Forskning

  • GrammaKiKK
  • Språklig mangfold i skole og samfunn

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2023

  • Riksem, Brita Ramsevik; Knudsen, Cecilie Slinning. (2023) «Ikke så kjedelig som jeg trodde»: Mogelegheiter og utfordringar ved ei utforskande tilnærming til grammatikk for lærarstudentar. Acta Didactica Norden (ADNO)
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Knudsen, Cecilie Slinning. (2022) Andrespråksfonologi og uttaleundervisning.
    Faglig kapittel

2020

  • Knudsen, Cecilie Slinning; Husby, Olaf Anders. (2020) Uttaleundervisning Fra teoretisk innsikt til praktisk anvendelse i klasserommet. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Lærebok

2019

  • Knudsen, Cecilie Slinning. (2019) Bevisstgjøring i uttaleundervisning: Teori møter praksis. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk
    Populærvitenskapelig artikkel

2018

  • Helgå, Heidi Borghild; Husby, Olaf Anders; Hveding, Lena; Knudsen, Cecilie Slinning; Langfjæran, Hege. (2018) Arbeidsbok Norwegian on the Web 2. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Lærebok

2014

  • Borthen, Kaja; Knudsen, Cecilie Slinning. (2014) Semantiske og pragmatiske aspekter ved trykklett visst :. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Riksem, Brita Ramsevik; Knudsen, Cecilie Slinning. (2023) «Ikke så kjedelig som jeg trodde»: Mogelegheiter og utfordringar ved ei utforskande tilnærming til grammatikk for lærarstudentar. Acta Didactica Norden (ADNO)
    Vitenskapelig artikkel
  • Knudsen, Cecilie Slinning. (2019) Bevisstgjøring i uttaleundervisning: Teori møter praksis. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Borthen, Kaja; Knudsen, Cecilie Slinning. (2014) Semantiske og pragmatiske aspekter ved trykklett visst :. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Knudsen, Cecilie Slinning; Husby, Olaf Anders. (2020) Uttaleundervisning Fra teoretisk innsikt til praktisk anvendelse i klasserommet. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Lærebok
  • Helgå, Heidi Borghild; Husby, Olaf Anders; Hveding, Lena; Knudsen, Cecilie Slinning; Langfjæran, Hege. (2018) Arbeidsbok Norwegian on the Web 2. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Knudsen, Cecilie Slinning. (2022) Andrespråksfonologi og uttaleundervisning.
    Faglig kapittel

Undervisning

Emner

  • MGLU2101 - Norsk 1 (1-7) emne 2: Språk og tekst 2
 
Undervisningserfaring:
 
  • Universitetslektor ved NTNU, 2016 - 
    • Norsk 1 (1 - 7) MGLU1101 1-7 
    • Norsk 1 (KfK) LVUT8004
    • Norsk 2 SKOLE6008
    • Andrespråkspedagogikk 1 (KfK) LVUT8119
    • Norsk for utlendinger: Kortkurs, sommerkurs, Trinn 1, Trinn 2, Trinn 3.
    • Norsk som andrespråk: NORD2313 - Uttaleundervisning, NORD2315 - Tverrspråklige emner, NORD6012 & NORD6013 - Flerspråklighet og litterære kulturmøter 2, NORD2316 - Norsk som andrespråk: Et sosiolingvistisk perspektiv

 

  • Lektor i norsk for fremmedspråklige ved Ålesund Voksenopplæring, 2014 - 2016
  • Kveldskurs i norsk som andrespråk (BKA) hos AOF, 2015 - 2016 
  • IFUS (Norsk for fremmedspråklige) 2013-14
  • Læringsassistent masteremne fonologi - høst 2012 & 2013
  • Diverse vikariat, Norsk for fremmedspråklige 

Veiledning

Veiledning

Bacheloroppgaver

Masteroppgaver

Formidling

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning; Solheim, Oddny Judith. (2024) Et øre for detaljene - Lærerstudenters kunnskap om fonologisk bevissthet og dens rolle i den første lese- og skriveopplæringa. Skriv! Les! , Stavanger 2024-05-06 - 2024-05-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2024) Hensiktsmessig terminologibruk om fonologi i skole og lærerutdanning. MoNS: Møter om norsk språk , UiO 2024-11-27 - 2024-11-27

2023

  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2023) Teachers’ knowledge about basic language constructs in phonology. New perspectives of L1 grammar in teaching 2023-05-22 - 2023-05-24
  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2023) Fonologiens plass i lærerutdanningen. GRADIMO-nettverksmøte 2023-05-02 - 2023-05-04

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Riksem, Brita Ramsevik; Knudsen, Cecilie Slinning. (2022) «ikke så kjedelig som jeg trodde» Mogelegheiter og utfordringar ved induktiv tilnærming til grammatikkundervising for lærarstudentar. Gradimo-nettverksmøte 2022-05-10 - 2022-05-12
  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2022) Uttaleundervisning - fra teoretisk kunnskap til praktisk anvendels. Etterutdanningskurs for lærere , Kristiansand (digitalt) 2022-03-03 - 2022-03-03
  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2022) Andrespråksfonologi. Forelesning , Bergen 2022-04-20 - 2022-04-20

2021

  • Programdeltagelse
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2021) Språksnakk. Om aksent i uttalen. NRK P2 NRK P2 [null] 2021-03-07

2019

  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2019) Explaining hypercorrection in second language acquisition. NordAc3 , Kiel 2019-03-21 - 2019-03-21
  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2019) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere i videregående skole. Seminar , Stavanger 2019-02-13 - 2019-02-13

2018

  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa (Orkdal) , Orkdal 2018-08-17 - 2018-08-17
  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa (Os kommune) , Os 2018-08-14 - 2018-08-14
  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa (Buskerud) , Tyrifjorden 2018-08-15 - 2018-08-15
  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa (Troms fylke) , Tromsø 2018-10-15 - 2018-10-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2018) Hyperkorreksjon i andrespråk – teoretiske funn og didaktisk anvendelse. NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring , Oslo 2018-10-12 - 2018-10-12
  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Regionsamling for lærere og ledere i voksenopplæringa (Trøndelag) , Hell 2018-11-06 - 2018-11-06

2017

  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2017) Bevisstgjøring og automatisering av nye lydkategorier og lydkontraster. Norskkonferansen 2017 , Oslo 2017-04-05 - 2017-04-05
  • Faglig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning. (2017) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa , Molde 2017-10-25 - 2017-10-25

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Borthen, Kaja; Knudsen, Cecilie Slinning. (2014) 'Visst' er visst en evidensmarkør. Språkdagen ved HF 2014 , Dragvoll, Trondheim 2014-02-06 - 2014-02-06

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Borthen, Kaja; Berthelin, Signe Rix; Knudsen, Cecilie Slinning. (2013) Report from a research project on Norwegian pragmatic particles. Språkseminar ISL , Dragvoll, NTNU 2013-09-16 - 2013-09-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Berthelin, Signe Rix; Borthen, Kaja; Knudsen, Cecilie Slinning. (2013) Midtstillet 'jo' - semantiske og pragmatiske aspekter. Møter om norsk språk (MONS) , Oslo 2013-11-21 - 2013-11-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Knudsen, Cecilie Slinning; Borthen, Kaja; Berthelin, Signe Rix. (2013) Semantiske og pragmatiske aspekter ved midtstilt/etterhengt 'visst'. Møter om norsk språk (MONS) , Oslo 2013-11-21 - 2013-11-23

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo