Cecilie Slinning Knudsen
Om
Jeg er universitetslektor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning. Jeg er utdannet master i lingvistikk fra NTNU, med en bachelor i engelsk og nordisk fra Høgskolen i Volda. I tillegg har jeg videreutdannet meg innen norsk som andrespråk ved NTNU.
Ved UiB jobber jeg som universitetslektor II på andrespråksemner.
Høsten 2023 begynner jeg på et dokotorgradsprosjekt om hvordan læreres bevissthet om elevers fonologiske bevissthet i den første lese- og skriveopplæringa kan benyttes for å avdekke tidlige tegn på lese- og skrivevansker.
Faglige interesser:
- Språk
- Den første lese- og skriveopplæringa
- Lese- og skrivevansker
- Andrespråkstilegnelse
- Fonologi
- Uttaleundervisning
- Språklig bevissthet og formfokusert undervisning
Medlem av forskningsgruppene Språklig mangfold i skole og samfunn og GrammaKIKK
Pågående prosjekter
Fonologi i lærerutdanningen
Tidligere prosjekter:
Kapittel om uttaleundervisning for nyankomne ungdommer: Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer - Tilnærminger for mestring og myndiggjøring
Bok om andrespråksfonologi og uttaleundervisning: Uttaleundervisning - fra teoretisk innsikt til praktisk anvendelse sammen med Olaf Husby.
"Ti tips til hvordan du kan støtte språklæring" - tips både til kollegaer av de som lærer seg norsk, og de som skal lære seg norsk. Under utvikling. http://www.uttale.no/tips.html I samarbeid med Tormod Aagaard og IIK
Arbeidsbok for NoW2 i samarbeid med H.Helgå, H.Langfjæran og L. Hveding. https://www.ntnu.edu/now2
http://www.uttale.no - en ressursbank for lærere og studenter i arbeidet med norsk uttale (under utvikling).
Konsulent for uttaledelen i læreboka 'God i norsk' (Berg & Hofset 2017) https://www.haugenbok.no/Skoleboeker/Smaaskolen/God-i-norsk/I9788203401367
Formidling
Meningsdrevet uttaleundervisning i andrespråksklasserommet - Språkprat
Hva er egentlig forskjellen mellom u og y? - Språkprat
Blogg om uttaleundervisning - uttale.no
Særpreg i norsk språk - video for ndla.no
Masteroppgave (2013)
- Universitetslektor ved NTNU, 2016 -
- Norsk 1 (1 - 7) MGLU1101 1-7
- Norsk 1 (KfK) LVUT8004
- Norsk 2 SKOLE6008
- Andrespråkspedagogikk 1 (KfK) LVUT8119
- Norsk for utlendinger: Kortkurs, sommerkurs, Trinn 1, Trinn 2, Trinn 3.
- Norsk som andrespråk: NORD2313 - Uttaleundervisning, NORD2315 - Tverrspråklige emner, NORD6012 & NORD6013 - Flerspråklighet og litterære kulturmøter 2, NORD2316 - Norsk som andrespråk: Et sosiolingvistisk perspektiv
- Lektor i norsk for fremmedspråklige ved Ålesund Voksenopplæring, 2014 - 2016
- Kveldskurs i norsk som andrespråk (BKA) hos AOF, 2015 - 2016
- IFUS (Norsk for fremmedspråklige) 2013-14
- Læringsassistent masteremne fonologi - høst 2012 & 2013
- Diverse vikariat, Norsk for fremmedspråklige
Veiledning
Konferanser o.l.:
Etterutdanningskurs 2022: Kongsgård skolesenter
«Uttaleundervisning - fra teoretisk kunnskap til praktisk anvendelse», Etterutdanningskurs for lærere. 03.03.2022
Etterutdanningskurs 2020: Charlottenlund og Heimdal vgs
«Uttaleundervisning - fra teoretisk kunnskap til praktisk anvendelse», Etterutdanningskurs for lærere. 23.11.2020
Explaining hypercorrection in second language acquisition. NordAc3 . Universitetet i Kiel; Kiel. 21.03.19
Hyperkorreksjon i andrespråk – teoretiske funn og didaktisk anvendelse. NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring, UiO, 12.10.18
Etterutdanningsseminar 2018: Os, Buskerud, Orkdal, Tromsø, Trøndelag
«Uttaleundervisning», august, oktober og november 2018.
Etterutdanningskurs 2017: Møre og Romsdal
«Uttaleundervisning - fra teoretisk kunnskap til praktisk anvendelse», Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa Møre & Romsdal, Fylkesmannen i Møre og Romsdal, Molde, 24.10.17.
Norskkonferansen 2017:
Foredraget "Uttaleundervisning: Bevisstgjøring og automatisering av nye lydkategorier og lydkontraster", Kompetanse Norge, 05.04.17.
NOA7:
Foredraget "Bevisstgjøring og automatisering av nye lydkategorier og lydkontraster", NTNU, 20.10.2016
MONS:
Dugnadsgruppe i ”Kognitiv Pragmatikk” med foredraget ”Semantisk betydning og pragmatiske effekter for midtstilt ‘visst’ ”, Cecilie Slinning Knudsen, Kaja Borthen og Signe Rix Berthelin, Universitetet i Oslo, 22.11.13.
Publikasjoner
2022
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2022)
Andrespråksfonologi og uttaleundervisning.
Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring..
Faglig kapittel
2020
-
Knudsen, Cecilie Slinning;
Husby, Olaf Anders.
(2020)
Uttaleundervisning Fra teoretisk innsikt til praktisk anvendelse i klasserommet.
Fagbokforlaget. 2020. ISBN 9788245032000.
Lærebok
2019
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2019)
Bevisstgjøring i uttaleundervisning: Teori møter praksis.
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.
Populærvitenskapelig artikkel
2018
-
Helgå, Heidi Borghild;
Husby, Olaf Anders;
Hveding, Lena;
Knudsen, Cecilie Slinning;
Langfjæran, Hege.
(2018)
Arbeidsbok Norwegian on the Web 2.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245023060.
Lærebok
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2018)
"Hva tenker norsklærere om uttaleundervisning?".
Nettsider (opplysningsmateriale)
2017
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2017)
Meningsdrevet uttaleundervisning i andrespråksklasserommet.
Nettsider (opplysningsmateriale)
2014
-
Borthen, Kaja;
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2014)
Semantiske og pragmatiske aspekter ved trykklett visst :.
NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift.
volum 32 (2).
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2019)
Bevisstgjøring i uttaleundervisning: Teori møter praksis.
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Borthen, Kaja;
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2014)
Semantiske og pragmatiske aspekter ved trykklett visst :.
NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift.
volum 32 (2).
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Knudsen, Cecilie Slinning;
Husby, Olaf Anders.
(2020)
Uttaleundervisning Fra teoretisk innsikt til praktisk anvendelse i klasserommet.
Fagbokforlaget. 2020. ISBN 9788245032000.
Lærebok
-
Helgå, Heidi Borghild;
Husby, Olaf Anders;
Hveding, Lena;
Knudsen, Cecilie Slinning;
Langfjæran, Hege.
(2018)
Arbeidsbok Norwegian on the Web 2.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245023060.
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2022)
Andrespråksfonologi og uttaleundervisning.
Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring..
Faglig kapittel
INFORMASJONSMATR
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2018)
"Hva tenker norsklærere om uttaleundervisning?".
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2017)
Meningsdrevet uttaleundervisning i andrespråksklasserommet.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2023) Fonologiens plass i lærerutdanningen. GRADIMO-nettverksmøte ; 2023-05-02 - 2023-05-04.
2022
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2022) Andrespråksfonologi. Forelesning . Høgskulen på Vestlandet; Bergen. 2022-04-20 - 2022-04-20.
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2022) Uttaleundervisning - fra teoretisk kunnskap til praktisk anvendels. Etterutdanningskurs for lærere . Kongsgård skolesenter; Kristiansand (digitalt). 2022-03-03 - 2022-03-03.
-
Vitenskapelig foredragRiksem, Brita Ramsevik; Knudsen, Cecilie Slinning. (2022) «ikke så kjedelig som jeg trodde» Mogelegheiter og utfordringar ved induktiv tilnærming til grammatikkundervising for lærarstudentar. Gradimo-nettverksmøte . Gradimo; 2022-05-10 - 2022-05-12.
2021
-
ProgramdeltagelseKnudsen, Cecilie Slinning. (2021) Språksnakk. Om aksent i uttalen. NRK P2 [Radio]. 2021-03-07.
2019
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2019) Explaining hypercorrection in second language acquisition. NordAc3 . Universitetet i Kiel; Kiel. 2019-03-21 - 2019-03-21.
-
Populærvitenskapelig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2019) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere i videregående skole. Seminar . Rogaland fylkeskommune; Stavanger. 2019-02-13 - 2019-02-13.
2018
-
Vitenskapelig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2018) Hyperkorreksjon i andrespråk – teoretiske funn og didaktisk anvendelse. NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring . Universitetet i Oslo; Oslo. 2018-10-12 - 2018-10-12.
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa (Troms fylke) . Fylkesmannen i Troms; Tromsø. 2018-10-15 - 2018-10-15.
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa (Orkdal) . Orkdal voksenopplæring; Orkdal. 2018-08-17 - 2018-08-17.
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa (Buskerud) . Fylkesmannen i Buskerud; Tyrifjorden. 2018-08-15 - 2018-08-15.
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa (Os kommune) . Os kommune; Os. 2018-08-14 - 2018-08-14.
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Regionsamling for lærere og ledere i voksenopplæringa (Trøndelag) . Fylkesmannen i Trøndelag; Hell. 2018-11-06 - 2018-11-06.
2017
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2017) Bevisstgjøring og automatisering av nye lydkategorier og lydkontraster. Norskkonferansen 2017 . Kompetanse Norge; Oslo. 2017-04-05 - 2017-04-05.
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2017) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa . Fylkesmannen i Møre og Romsdal; Molde. 2017-10-25 - 2017-10-25.
2014
-
Vitenskapelig foredragBorthen, Kaja; Knudsen, Cecilie Slinning. (2014) 'Visst' er visst en evidensmarkør. Språkdagen ved HF 2014 . Institutt for språk og litteratur; Dragvoll, Trondheim. 2014-02-06 - 2014-02-06.
2013
-
Vitenskapelig foredragBerthelin, Signe Rix; Borthen, Kaja; Knudsen, Cecilie Slinning. (2013) Midtstillet 'jo' - semantiske og pragmatiske aspekter. Møter om norsk språk (MONS) . Universitetet i Oslo; Oslo. 2013-11-21 - 2013-11-23.
-
Vitenskapelig foredragBorthen, Kaja; Berthelin, Signe Rix; Knudsen, Cecilie Slinning. (2013) Report from a research project on Norwegian pragmatic particles. Språkseminar ISL . Faggruppa for språk, ISL; Dragvoll, NTNU. 2013-09-16 - 2013-09-16.
-
Vitenskapelig foredragKnudsen, Cecilie Slinning; Borthen, Kaja; Berthelin, Signe Rix. (2013) Semantiske og pragmatiske aspekter ved midtstilt/etterhengt 'visst'. Møter om norsk språk (MONS) . Universitetet i Oslo; Oslo. 2013-11-21 - 2013-11-23.