Språklig mangfold i skole og samfunn – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Språklig mangfold i skole og samfunn
Det norske samfunnet og utdanningssystemet blir stadig mer flerspråklig. Mange identifiserer seg med og bruker flere språk i hverdagen, og mange er i ferd med å lære seg norsk. Hvordan flerspråklighet og andrespråkslæring arter seg, oppleves og kan ivaretas best mulig, er det viktig å utvikle kunnskap om.
Om oss
Skolen og samfunnet kjennetegnes av et stadig økende språklig mangfold. Hvordan dette arter seg og forstås – av den enkelte, i skolens policy og praksis, og i samfunnet for øvrig – er spørsmål som opptar forskningsgruppa «Språklig mangfold i skole og samfunn». Vi plasserer oss innafor sosiokulturell lingvistikk og jobber kvalitativt og praksisnært. Vi har interesser innafor et bredt spekter av forskningsfelt og -temaer, blant annet språkideologier, språkpolicy, transspråking og lesing, skriving og muntlighet i flerspråklige klasserom, og forsker i ulike opplæringskontekster – både grunnskole, videregående, voksenopplæring og høyere utdanning.
Forskningsgruppas mål er både å bidra til teori- og metodeutvikling, og med anvendt kunnskap.
Forskningsgruppa er sammensatt av tilsatte ved norskseksjonen ved Institutt for lærerutdanning (NTNU), Nasjonalt senter for skriveforskning og skriveopplæring (NTNU) og Institutt for språk og litteratur (NTNU). For tida er det fire ph.d.-stipendiater tilknytta forskergruppa.
Pågående:
Forskningsprosjekt
Ph.d-prosjekt
- Sosiolingvistiske dilemma. Språklige utfordringer i overgangen ra introduksjonsklasser til yrkesfag for nyankone ungdommer. 2019-2025. Universitetslektor Unni S. Andreassen
- Lærerstudenters kunnskap og bevissthet om fonologisk bevissthet i den første lese- og skriveopplæringa, 2023-2027, Cecilie S. Knudsen.
- Literacy på Helse- og oppvekstfag. 2024-2030. Stipendiat og universitetslektor Runa E. R. Greiner.
- PPTs rolle i den flerspråklige skolen. 2025-2029. Anna B. Ljøkjell.
Podkast
Littsnakk: Tante Ulrikkes vei
Lærersnakk: Flerspråklighet og flerkulturell inkludering | Irmelin Kjelaas og Ida Muren Olsen
Lektor Lomsdalen: LL-578: Irmelin Kjelaas om språkopplæring og skole for de med kort botid - Lektor Lomsdalens innfall
Filmer
Skrivesenteret: Lydrik(k) – transspråklig tekstskaping
Skrivesentret: Å være flerspråklig
Deltakere fra NTNU
-
Unni Soltun Andreassen Universitetslektor i norskdidaktikk
+4797080644 unni.s.andreassen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Signe Rix Berthelin Førsteamanuensis i norskdidaktikk
+4794297911 signe.rix.berthelin@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Anette Louise Brekke Universitetslektor
anette.brekke@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Runa Eugenie Røttereng Greiner Stipendiat i norskdidaktikk
+4790876385 runa.e.r.greiner@ntnu.no Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking -
Cecilie Slinning Knudsen Stipendiat
73412467 cecilie.s.knudsen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Trygve Kvithyld Dosent i norskdidaktikk
73559411 trygve.kvithyld@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Hanne Theodorsen Universitetslektor
+4797604714 hanne.theodorsen@ntnu.no Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking