Språklig mangfold i skole og samfunn

Forskningsgruppe ved Institutt for lærerutdanning

Språklig mangfold i skole og samfunn

Det norske samfunnet og utdanningssystemet blir stadig mer flerspråklig. Mange identifiserer seg med og bruker flere språk i hverdagen, og mange er i ferd med å lære seg norsk. Hvordan flerspråklighet og andrespråkslæring arter seg, oppleves og kan ivaretas best mulig, er det viktig å utvikle kunnskap om.

Om oss

Om oss

Skolen og samfunnet kjennetegnes av et stadig økende språklig mangfold. Hvordan dette arter seg og forstås – av den enkelte, i skolens policy og praksis, og i samfunnet for øvrig – er spørsmål som opptar forskningsgruppa «Språklig mangfold i skole og samfunn». Vi plasserer oss innafor sosiokulturell lingvistikk og jobber kvalitativt og praksisnært. Vi har interesser innafor et bredt spekter av forskningsfelt og -temaer, blant annet språkideologier, språkpolicy, transspråking og lesing, skriving og muntlighet i flerspråklige klasserom, og forsker i ulike opplæringskontekster – både grunnskole, videregående, voksenopplæring og høyere utdanning.

Forskningsgruppas mål er både å bidra til teori- og metodeutvikling, og med anvendt kunnskap.


Forskningsgruppa er sammensatt av tilsatte ved norskseksjonen ved Institutt for lærerutdanning (NTNU), Nasjonalt senter for skriveforskning og skriveopplæring (NTNU) og Institutt for språk og litteratur (NTNU). For tida er det fire ph.d.-stipendiater tilknytta forskergruppa. 

Pågående:

Forskningsprosjekt

Ph.d-prosjekt

  • Sosiolingvistiske dilemma. Språklige utfordringer i overgangen ra introduksjonsklasser til yrkesfag for nyankone ungdommer. 2019-2025. Universitetslektor Unni S. Andreassen 
  • Lærerstudenters kunnskap og bevissthet om fonologisk bevissthet i den første lese- og skriveopplæringa, 2023-2027, Cecilie S. Knudsen.
  • Literacy på Helse- og oppvekstfag. 2024-2030. Stipendiat og universitetslektor Runa E. R. Greiner.
  • PPTs rolle i den flerspråklige skolen. 2025-2029. Anna B. Ljøkjell.

 

Podkast

Littsnakk: Tante Ulrikkes vei

Lærersnakk: Flerspråklighet og flerkulturell inkludering | Irmelin Kjelaas og Ida Muren Olsen

Lektor Lomsdalen: LL-578: Irmelin Kjelaas om språkopplæring og skole for de med kort botid - Lektor Lomsdalens innfall

Filmer

Skrivesenteret: Lydrik(k) – transspråklig tekstskaping

Skrivesentret: Å være flerspråklig