Hva lærer jeg

Lektorutdanning i realfag for trinn 8 – 13

Hva lærer du?

Du får en grundig og praktisk opplæring i læreryrket med spisskompetanse i to realfag, i tillegg til profesjonsfaglig kompetanse i pedagogikk og fagdidaktikk. Dette gir deg undervisningskompetanse i videregående skole og deler av grunnskolen. 

Du lærer å utvikle didaktisk kompetanse for å motivere og inspirere til læring

Gjennom lærerutdanningen utvikler du din didaktiske kompetanse. Didaktikkens kjerneområder omfatter hva man skal lære, hvordan man kan lære, og hvorfor man skal lære. Dette betyr at du vil få innsikt i:

  • analysere forutsetninger og behov for at mennesker skal kunne lære
  • kunne legge til rette for at mennesker skal lære å lære
  • kunne velge og grunngi læringsinnhold og arbeidsmåter som stimulerer til læring
  • kunne formidle lærestoff på en motiverende måte
  • kunne bruke vurderingsformer som fremmer læring

Velg blant fem studieretninger som gir deg undervisningskompetanse i to fag:

Sletting av studielån

Lånekassen tilbyr flere ordninger som gjelder sletting av studielån for lærere som kan kombineres. Dersom du fullfører lektorutdanning for trinn 8-13 på normert tid, og jobber som lærer i tre år etterpå kan du få slettet deler av studielånet ditt. Ordningene gjelder for de som startet utdanningen høsten 2017 eller senere. Les mer på lanekassen.no.

 

 

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

En kandidat fra NTNUs lektorutdanning skal være kjent for sin faglige styrke og integritet, sitt bidrag til elevenes kunnskapsutvikling og personlige vekst samt sin evne til nytenkning og utvikling av faginnhold, læringsmiljø og læringsmetoder.

En lektor fra NTNU skal medvirke til elevens dannelse som aktiv deltaker i et demokratisk samfunn.

En student som har fullført femårig lektorutdanning i realfag har oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kandidaten

  • har solide grunnkunnskaper i to realfagsdisipliner, inkludert deres teknologiske anvendelser og skolefagenes utvikling i et faghistorisk perspektiv
  • har dybdekunnskap innen et begrenset felt innenfor et realfag, herunder tilstrekkelig faglig innsikt til å forstå og bruke nye forskningsresultater i forbindelse med sin profesjonsutøvelse
  • har inngående profesjonsfaglig kunnskap rettet mot 8.–13. trinn; herunder kunnskap om arbeidsmetoder, læringsarenaer, uttrykksformer, elevers læring og -utvikling, samt kunnskap om samarbeid.
  • har bred kunnskap om mangfold og ungdomskultur og om ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster.
  • har bred kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen, knyttet til skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag.
  • har kunnskap om vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, herunder overgrep, konsekvenser for læring, og kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere sammensatte realfaglige problemer og velge relevante metoder for å løse disse, og tilrettelegge sammensatte realfagproblemer for elever slik at de får et innblikk i fagenes utvikling og rolle i dag
  • kan gjennomføre selvstendige og avgrensede realfaglige forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning, og selv veilede andre i mindre prosjekt
  • kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning som inkluderer refleksjon rundt didaktisk bruk av ulike læringsarenaer, læremidler, uttrykksformer og digitale ressurser, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori.
  • kan lede elever i et læringsfellesskap, tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, samt skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever.
  • kan vurdere elevers læring og bidra til at alle elever reflekterer over egen læring og faglige utvikling.
  • kan anvende relevante forskningsmetoder, bidra i og til utviklingsarbeid i skolen, samt gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning.
  • kan gjenkjenne særskilte behov hos barn og unge, og på bakgrunn av faglige vurderinger etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til ungdommens beste.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan fornye og omstille seg både som lærer og fagperson, herunder videreutvikle sin egen kompetanse, og bidra til innovasjonsprosesser og kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
  • kan formidle og kommunisere realfaglige problemstillinger og løsninger til et bredt publikum både i og utenfor skolen og på et faglig avansert nivå
  • kan formidle, diskutere og analysere profesjonsrelevante problemstillinger og undersøke og drøfte disse kritisk gjennom både teoretisk og erfarings- og forskningsbasert kunnskap.
  • kan analysere og utvikle egen praksis og bidra til utvikling av skolen som en inkluderende institusjon for læring og danning i et demokratisk og flerkulturelt samfunn.
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med alle elever, kolleger og andre relevante aktører i skolen.
  • kan opptre profesjonelt og kritisk, og selvstendig reflektere over og diskutere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål

IE-banner Jævli flink


​​​​​​​Fremtiden trenger Jævli flinke ingeniører og teknologer​​​​​​​

Kvinner verden over er underrepresentert innen teknologi, ingeniør og realfag. Derfor har vi på NTNU laget serien Jævli flink pike. Her får du et innblikk i studiehverdagen til 12 teknologistudenter ved NTNU.
​​​​​​​
​​​​​​​​​​​​​​
​​​​​​​
​​​​​​Spilleliste Jævli flink sesong 1 og sesong 2 på YouTube