Hva lærer jeg

Data - bachelor i ingeniørfag

Hva lærer du?

Dataingeniørstudiet passer for deg som vil være med på å forme fremtidens digitale løsninger. Du lærer å bruke moderne teknologi – som kunstig intelligens, dataanalyse og automatisering – for å utvikle smarte og trygge IT-systemer som gjør hverdagen enklere for folk.

Gjennom studiet får du både praktisk og kreativ erfaring med å løse ekte utfordringer. Du jobber mye i team og i prosjekter som ligner på det du møter i arbeidslivet.

I bacheloroppgaven får du muligheten til å samarbeide med bedrifter og bruke kunnskapen din i et reelt prosjekt.

Studieretningene tilbys i forskjellige byer, med litt ulike fag fra andre studieår:

Bygg sikre og smarte digitale løsninger 

Utdanningen gir deg et solid grunnlag for å jobbe med utvikling av digitale løsninger i alle deler av samfunnet. Du lærer å lage funksjonell, sikker og brukervennlig programvare med moderne metoder og teknologi.

Du får bred kunnskap om hele livsløpet til et programvaresystem – fra planlegging og utvikling til drift, sikkerhet og personvern. Digitalisering preger alle bransjer, og alt fra helse og utdanning til transport, underholdning og bank er avhengig av gode IT-løsninger.

Et yrke med mange muligheter

Det finnes mange muligheter for dataingeniører, både i Norge og internasjonalt. Samfunnets behov for trygg og smart teknologi gjør at du kan jobbe i ulike typer virksomheter – fra etablerte selskaper til nye, innovative miljøer.

Andre lignende bachelorstudier ved NTNU

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

K1: Kandidaten har bred kunnskap som gir et helhetlig systemperspektiv på ingeniørfaget generelt, med fordypning i dataingeniørfaget med fokus på bærekraftig programvareutvikling

K2: Kandidaten har dyp kunnskap om utviklingsprosesser, modellering og testing, og kan bruke denne kunnskapen til problemløsning. Dette inkluderer kunnskap om algoritmer og datastrukturer, databaser, operativsystemer, sikkerhet og programmering på ulike abstraksjonsnivå, samt kunnskaper om oppbygging av datamaskiner

K3: Kandidaten har dyp kunnskap innen valgt teknisk spesialisering:

  • For studieretning Systemutvikling: Kandidaten kan definere, gjenkjenne og forklare grunnleggende konsepter for utvikling av store, komplekse programvaresystemer på ulike plattformer. Dette omfatter dyp kunnskap om smidige utviklingsmetoder, arkitektur, interaksjonsdesign og sikkerhetshåndtering
  • For studieretning Cybersikkerhet og programmering: Kandidaten har dyp kunnskap innen cybersikkerhet og programmering, spesielt rettet mot utvikling av sikre og vedlikeholdbare applikasjoner innen IT-infrastruktur
  • For studieretning Applikasjonsutvikling: Kandidaten har dyp kunnskap om teknologi, metoder og verktøy for utvikling av brukervennlige, sikre og vedlikeholdbare applikasjoner

K4: Kandidaten har relevante, grunnleggende kunnskaper i matematikk, naturvitenskap, samfunns- og økonomifag for å benytte disse i informasjonsteknologiske problemløsninger. Dette omfatter spesielt kunnskaper i statistikk, fysikk, diskret og numerisk matematikk

K5: Kandidaten har kunnskap om teknologiens historie, ingeniørens rolle i samfunnet, bærekraftvurderinger og relevante lovbestemmelser knyttet til bruk av datateknologi og utvikling av programvare

K6 : Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor programvareutvikling og datateknologi og kan oppdatere sin kunnskap gjennom kontakt med fagmiljøer, brukergrupper og praksisfeltet

Ferdigheter

F1: Kandidaten kan anvende og begrunne sine valg av kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger innenfor dataingeniørfaget generelt og programvareutvikling spesielt

F2: Kandidaten behersker metoder og verktøy som grunnlag for målrettet og innovativt arbeid. Dette inkluderer ferdigheter i å anvende operativsystemer, systemprogramvare og nettverk, å utarbeide krav og modellere, utvikle, integrere og evaluere datasystemer, å bruke programmeringsverktøy og systemutviklingsmiljø

F3: Kandidaten behersker metoder og verktøy knyttet til valgt teknisk spesialisering:

  • For studieretning Systemutvikling: Kandidaten kan utvikle sikre og vedlikeholdbare løsninger med riktig funksjonalitet ved bruk av relevante rammeverk. Videre skal de kunne planlegge og delta i smidige utviklingsprosesser og evaluere programvare- og brukskvalitet. De skal også kunne lage webløsninger og andre nettverksløsninger og begrunne valg av teknologier og nettverksløsninger
  • For studieretning Cybersikkerhet og programmering: Kandidaten kan delta i planleggingsarbeidet med lovverk, rutiner og prosedyrer for cybersikkerhet og kan utføre grunnleggende risiko-, sårbarhets- og trusselanalyser innen teknologi
  • For studieretning Applikasjonsutvikling: Kandidaten kan bidra til gjennomføring av innovasjons- og utviklingsprosjekter med informasjonsteknologi for å utvikle brukervennlige applikasjoner

F4: Kandidaten kan innen programvareutvikling, både selvstendig og i team, identifisere, planlegge og gjennomføre smidige informasjonsteknologiske utviklingsprosjekter og arbeidsoppgaver

F5: Kandidaten kan utvikle bærekraftige IT-systemer og tjenester som er til nytte for samfunnet. Dette kan inkludere vurdering av samfunnspåvirkning, bærekraft, risiko, klimaavtrykk, kodekvalitet, vedlikeholdbarhet, tilgjengelighet (universell utforming), sikkerhet, etikk og personvern

F6: Kandidaten kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en konkret problemstilling

F7: Kandidaten kan bidra til nytenkning, innovasjon og entreprenørskap gjennom deltakelse i utvikling og realisering av programvaresystemer

Generell kompetanse

G1: Kandidaten har innsikt i miljømessige, helsemessige, etiske, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av programvareutvikling og sette disse temaene i et livsløpsperspektiv (eks. sirkulærøkonomi)

G2: Kandidaten kan formidle kunnskap om programvareutvikling og datateknologi til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk, og kan bidra til å synliggjøre programvareutvikling og datateknologi sin betydning og konsekvenser

G3: Kandidaten kan reflektere over egen faglig utøvelse, både individuelt, i team, og i en tverrfaglig sammenheng, og kan tilpasse egen utøvelse til den aktuelle arbeidssituasjonen

G4: Kandidaten kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor programvareutvikling og datateknologi, dele sine kunnskaper og erfaringer med andre, vurdere andres arbeid og gi konstruktive tilbakemeldinger

IE-banner Jævli flink


​​​​​​​Fremtiden trenger Jævli flinke ingeniører og teknologer​​​​​​​

Kvinner verden over er underrepresentert innen teknologi, ingeniør og realfag. Derfor har vi på NTNU laget serien Jævli flink pike. Her får du et innblikk i studiehverdagen til 12 teknologistudenter ved NTNU.
​​​​​​​
​​​​​​​​​​​​​​
​​​​​​​
​​​​​​Spilleliste Jævli flink sesong 1 og sesong 2 på YouTube