Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Trine Elisabeth Unander

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Trine Elisabeth Unander

Førsteamanuensis i tekstil og bærekraft
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

trine.unander@ntnu.no
94276072 Lysholm BR2.004
Twitter ResearchGate Google Scholar
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Trine Unander er førsteamanuensis i tekstil og bærekraft ved grunnskolelærerutdanningen ved institutt for lærerutdanning, fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Her har hun både forsket, undervist og veiledet masterstudenter ved MGLU siden 2021. Hun er også fagkoordinator og sitter i forskningsutvalget ved instituttet.

Hun disputerte i studier av teknologi og samfunn ved institutt for tverrfaglige kulturstudier (HF-fakultetet / NTNU) i 2019, med en undersøkelse av forvaltningsprosesser, politikkutvikling og hvordan frivillige organisasjoner bruker sin kunnskap i arbeidet med å påvirke politikk på nasjonalt plan i Norge (Found in Translation? How environmental organisations acquire environmental knowledge and communicate it to policymakers ). Avhandlingen er artikkelbasert og skrevet på engelsk, og opponenter ved disputas var professor emeriturs Andrew Jamison, Aalborg Universitet/Malmø, professor Claire Waterton, Lancaster University, England og professor Tomas Moe Skjølsvold, NTNU.

Unander har bred og solid utdanning i ulike retninger. Dette inkluderer mellomfag i nordisk språk og litteratur fra UiO, faglærerutdanning i forming (nå Kunst og design - studieretning kunst og formidling) fra OsloMet, ett års informasjonsbehandlingsstudier fra HiST/ NTNU, et kunststudium i tekstil fra Fontys akademi for visuell kunst (webside kun på nederlandsk) i Tilburg, NL, en master i kunnskap, teknologi og samfunn fra institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU og en PhD fra samme sted.

Videre har hun jobbet nær ti år ved Huseby, Ugla og Blussuvoll ungdomsskoler i Trondheim, hvor fokusområder har vært å utvikle nye fag- og undervisningsopplegg, særlig tverrfaglig. Fra årtusenskiftet og i åtte år fremover, var hun dessuten med på å bygge opp og etter hvert lede TEKS - en stiftelse for elektronisk kunst i Trondheim, hvor hun organiserte og kuraterte en rekke ulike prosjekt av varierende omfang.

Forskning

Bærekraft i et tverrfaglig perspektiv
Kunnskapsformidling og politikkpåvirkning
Kunnskaptilnærming i praktisk kontekst
Materiell og immateriell kulturarv

Forskningsprosjekt

  • Praktisk bærekraftundervisning i skolehage
  • Verkstedet som læringsarena i skolen
  • Kunst- og håndverksfaget i Norge gjennom siste 100 år

Forsknings- og prosjektgrupper

  • Bærekraft på tvers (BærT)
  • Universitetskulturskole (UniKuP)
  • Skolehagen som tverrfaglig læringsarena (Skulehage for læring) Videreutdanning i praktisk bærekraftundervisning i skolehage 

Andre interesseområder:

  • Hvordan kan kunst og håndverksfaget i skolen brukes til å formidle viktig kunnskap om bærekraft og fornybarsamfunnet? Kan bærekraftsdidaktikk fremmes gjennom kunst og håndverksfaget?
  • Hvordan kan kunst og håndverk brukes i styrking av andre skolefag? -Som motiverende faktor, men også som læringsinngang.
  • Hvilke kvaliteter kan knyttes til kompetanse og kunnskap på ulike fagfelt, spesielt mtp tradisjonell akademisk vs. mer praktisk kunnskap?
  • Universitetskulturskole (UniKuP)
  • BærT: Bærekraft på Tvers
  • Praktisk bærekraftundervisning i skolehage
  • Verkstedet som læringsarena i skolen

Rhizomatisk læring og CRafTografi i kunst og håndverksutdanningen; et metodologisk utviklings- og forskningsprosjekt

Et prosjekt for å utvikle læringsmetoder i kunst og håndverk der utøveren har rolle som kunsthåndverker/forsker/lærer. Målet er å følge opp Kunnskapsløftet, LK20 som fordrer at lærerne har både undervisnings-, håndverker- og forskerkompetanse.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2021

  • Suboticki, Ivana; Lagesen, Vivian Anette; Unander, Trine E.. (2021) En kartlegging og evaluering av tre kjønnsbalansetiltak ved NTNU. Startpakker, kvalifiseringsstipend og mentorprogram. NTNU
    Rapport

2020

  • Unander, Trine E.; Sørensen, Knut Holtan. (2020) Rhizomic learning: How environmental nongovernmental organizations (ENGOs) acquire and assemble knowledge. Social Studies of Science
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Unander, Trine E.; Sørensen, Knut Holtan; Aune, Margrethe; Levold, Nora. (2019) Found in translation? How environmental organisations acquire environmental knowledge and communicate it to policymakers. Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU
    Doktorgradsavhandling
  • Unander, Trine E.; Sørensen, Knut Holtan. (2019) Found in translation? How environmental organisations acquire environmental knowledge and communicate it to policymakers. Doktoravhandlinger ved NTNU (2019/294)
    Doktorgradsavhandling

Tidsskriftspublikasjoner

  • Unander, Trine E.; Sørensen, Knut Holtan. (2020) Rhizomic learning: How environmental nongovernmental organizations (ENGOs) acquire and assemble knowledge. Social Studies of Science
    Vitenskapelig artikkel

Rapport

  • Suboticki, Ivana; Lagesen, Vivian Anette; Unander, Trine E.. (2021) En kartlegging og evaluering av tre kjønnsbalansetiltak ved NTNU. Startpakker, kvalifiseringsstipend og mentorprogram. NTNU
    Rapport
  • Unander, Trine E.; Sørensen, Knut Holtan; Aune, Margrethe; Levold, Nora. (2019) Found in translation? How environmental organisations acquire environmental knowledge and communicate it to policymakers. Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU
    Doktorgradsavhandling
  • Unander, Trine E.; Sørensen, Knut Holtan. (2019) Found in translation? How environmental organisations acquire environmental knowledge and communicate it to policymakers. Doktoravhandlinger ved NTNU (2019/294)
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • MGLU5231 - Kunstnerisk utviklingsarbeid i kunst og håndverk
  • MGLU4213 - Kunst og håndverksfeltet i kontekst
  • SKOLE6703 - Kunst og håndverk 1 - 5.-10.trinn KFK - emne 1
  • SKOLE6704 - Kunst og håndverk 1, 5.-10.trinn KFK - emne 2

Jeg er opptatt av dialog med studentene, og at studentene skal ta aktiv del i undervisningen. De skal få oppleve varierte undervisningsformer og få møte ulike undervisere som har ulik bakgrunn og erfaring, og som bruker ulike metoder. Jeg trekker gjerne inn lærere fra andre fag, når dette kan berike undervisningen. Forøvrig forventer jeg selvstendighet og at studentene går aktivt inn for å lære selv.

Veiledning

Har veiledet 10 masterstudenter innen både teoretisk og praktisk master. Veileder i år også 2.

Formidling

2025

  • Vitenskapelig foredrag
    Fredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved; Ervik, Hilde Beate; Kamphorst, Floor; Unander, Trine Elisabeth; Pettersen, Anne Rakstad. (2025) Modelling interdisciplinary sustainability education in a project for pre-service teachers . International Centre for STEM Education (ICSE), ICSE Academy project and InSSTER Center at the University of Nicosia Educating the Educators V (ETE V) , Limassol, Cyprus 2025-05-08 - 2025-05-09

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Sanne, Vibeke Gilje; Ervik, Hilde ; Febri, Maria Immaculata Maya; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Kamphorst, Floor; Pettersen, Anne Rakstad. (2024) Natur og miljø under press – tverrfaglig utforskning av bærekraftutfordringer i lokalsamfunnet. Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning(NABU) Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning (NABU) konferansen 2024 , Bergen 2024-10-30 - 2024-10-31

2023

  • Faglig foredrag
    Eikeseth, Unni; Lysne, Dag Atle; Staberg, Ragnhild Lyngved; Unander, Trine E.; Sanne, Vibeke Gilje. (2023) Skulehage, frå pynt til undervisningsressurs. NTNU NABU-konferansen 2023 , Trondheim 2023-10-19 - 2023-10-20

2018

  • Intervju
    Næss, Robert; Thingvoll, Camilla Tjønn; Fjellså, Ingvild Firman; Unander, Trine. (2018) Elsykkelen gir folk frihet!. NRK P1 Mellom himmel og jord NRK P1 Mellom himmel og jord [Radio] 2018-04-29

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo