Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Randi Solheim

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Randi Solheim

Professor i norskdidaktikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

randi.solheim@ntnu.no
73558904 47863231 Gunnerus gate 1, G309, Kalvskinnet
ResearchGate
Om Publikasjonar Formidling

Om

Randi Solheim er professor i norskdidaktikk ved ILUs Fagseksjon for norsk. Ho arbeider særleg med skriveopplæring og vurdering av skriving, utvikling av språk- og tekstkompetanse i dei første skuleåra, sosiolingvistikk og språkpolitikk. Ho har også vore engasjert i fleire prosjekt om lærarutdanning, særleg knytt til rettleiing av masteroppgåver i grunnskulelærarutdanninga. 

 

Undervisning og rettleiing studieåret 2024−2025

  • Master i fagdidaktikk, studieretning for norskdidaktikk (koordinator): 
    • Masteroppgåve i norskdidaktikk (emneansvarleg) 
  • Master i grunnskulelærarutdanning 1−7/5−10:
    • Norskdidaktikk − didaktiske, teoretiske og kulturelle innfallsvinkler
    • Skriving, lesing og munnleg kompetanse i norskfaget − teoretiske og analytiske perspektiv (emneansvarleg) 
  • Vidareutdanning for lærarar:
    • Elevkunnskap − leik og lærelyst i begynneropplæringa
    • Utforskende arbeidsformer i begynneropplæringa
  • Doktorgradskurs:
    • Kvalitativ og post-kvalitativ analyse I og II 
    • Research/PhD course in writing research: Developing and designing a research project on writing and writing development (i samarbeid med Universitetet i Oslo)
  • Rettleiing på master- og doktorgradsnivå

 

Fagfelt og forskingsinteresser

  • Norskdidaktikk med hovudvekt på språklege emne
  • Skriving som nøkkelkompetanse, skriveopplæring, skriveutvikling, vurdering av skriving
  • Den første språk-, skrive- og leseopplæringa
  • Literacy i skule og lærarutdanning
  • Sosiolingvistikk
  • Språkpolitikk 
  • Lærarutdanning
  • Masterrettleiing

 

Forskingsprosjekt og forskargrupper

Pågåande arbeid:

  • FUS – Funksjonelll skriving i dei første skuleåra
  • PRANO – Praksisforankra norskfaglege masteroppgåver
  • SKRIN – Skriving i norskfaget
  • ICCS 2027 – International Civic and Citizenship Education Study

 

Avslutta prosjekt:

  • Fagleg literacy i skule og lærarutdanning – eit tverrfagleg forskingsmiljø (leiar)
  • Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning – Normprosjektet (nestleiar)
  • SKRIV – Skriving som grunnleggjande ferdigheit og utfordring i alle fag 
  • FiGO – Forsking i grunnleggande opplæring 
  • TEIN – Talemålsendring i Noreg

 

Kompetanseord

  • Lese- og skriveopplæring
  • Literacy
  • Lærerutdanning
  • Norskdidaktikk
  • Skriving som grunnlegende ferdighet
  • Sosiolingvistikk
  • Vurdering av skriving

Publikasjonar

Samtale, samskrive, samhandle (2022)

Denne antologien koplar nyare forsking på skriving og skriveopplæring med samtaleforsking. Saman viser bidraga korleis det å snakke og det å skrive kan kaste gjensidig lys over kvarandre i ulike typar læringsprosessar, både for elever og lærarar.

Nye grep om skriveopplæringa: Forskingsfunn og praksiserfaringar (2021)

Boka presenterer Normprosjektet, eit omfattande forskingsprosjekt om skriveopplæring, skriveutvikling og vurdering. Erfaringar frå ulike delstudiar blir presenterte og diskuterte i lys av erfaringar frå ulike utdanningskontekstar og aktuell forsking.
  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Solheim, Randi; Wetås, Åse. (2024) Sats på norsklæraren og ekte intelligens!. Khrono.no
    Kronikk
  • Fjørtoft, Henning; Solheim, Randi; Klemp, Torunn Elise; Blikstad-Balas, Marte. (2024) Temanummer: Nye perspektiver på literacy i barnehage, skole og høyere utdanning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
    Leder
  • Michelsen, Claus; Munthe, Elaine; Myklebust, Randi; Solheim, Randi. (2024) Sluttrapport fra evalueringen av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1–7 og 5–10. NOKUT
    Rapport
  • Solheim, Randi; Falk, Daroon Yassin; Hundal, Anne Kathrine; Matre, Synnøve; Morken, Astrid Kufaas; Nygård, Mari. (2024) Å utvikle kommunikativ og kulturelt forankra skrivekompetanse. Ein studie av språklege og tekstlege ressursar i elevtekstar frå dei to første skuleåra. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Matre, Synnøve; Riis-Johansen, Marit Olave; Solheim, Randi; Myran, Iris Hansson. (2024) Unge skrivarar byggjer forteljingskompetanse. Ein studie av skrivedidaktiske ressursar i bruk på andre trinn. . Skriftkultur
    Vitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi; Nygård, Mari; Jølle, Lennart Jøran. (2024) Faglig forankra, fagovergripende – og med fotfeste i profesjonen. Norskdidaktiske masteroppgaver i grunnskolelærerutdanninga. Acta Didactica Norden (ADNO)
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2022) Kooperation von Forschenden und Schulen zur Förderung von Schreibkompetenz.
    Faglig kapittel
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2022) Forskningsbaserad skrivdidaktik ‒ perspektiv och reflektioner. Studentlitteratur AB
    Faglig kapittel
  • Riis-Johansen, Marit Olave; Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. (2022) Innleiing: Samtale, samskrive, samhandle. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Solheim, Randi; Nilssen, Vivi Lisbeth; Aasen, Arne Johannes. (2022) Seksåringar i skapande tekstleg samspel. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Riis-Johansen, Marit Olave. (2022) Samtale, samskrive, samhandle : Nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2021

  • Solheim, Randi; Hårstad, Stian. (2021) Det norske språklandskapet: variasjon i tale og skrift. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Hårstad, Stian; Solheim, Randi. (2021) Flerspråklighet i et nordisk perspektiv. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2021) Normprosjektet, skriveopplæringa og norskfaget. Norsklæreren
    Fagartikkel
  • Nygård, Mari; Solheim, Randi. (2021) Å møte skulestartarane: Språklege erfaringar og språklæring. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Solheim, Randi; Falk, Daroon Yassin. (2021) Skrivarutvikling og skrivekompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa. . Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Thygesen, Ragnar. (2021) Nye grep om skriveopplæringa. Forskingsfunn og praksiserfaringar. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig monografi

2020

  • Solheim, Randi. (2020) Inngangar til studiar av skriveforløp og vurderingspraksisar. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Lorentzen, Vibeke; Igland, Mari Ann; Solheim, Randi. (2020) Skriving i naturfag : En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre. Nordic Journal of Literacy Research
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. (2019) Acts of responding. Teachers’ written comments and students’ text revisions. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn. (2019) Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Solheim, Randi; Smidt, Jon Kristian. (2016) Bokmelding: Skrive om å skrive om å skrive. FoU i praksis
    Anmeldelse
  • Vangsnes, Øystein A; Solheim, Randi. (2016) Liksom-nynorsk og språklege rettar. Forskning.no
    Leserinnlegg
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2016) Opening dialogic spaces: Teachers’ metatalk on writing assessment. International Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Evensen, Lars Sigfred; Berge, Kjell Lars; Thygesen, Ragnar; Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2016) Standards as a tool for teaching and assessing cross-curricular writing. Curriculum Journal
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

2015

  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2015) Skriving i framtidas skule (innlegg på Ludvigsen-utvalets blogg). Fremtidens skole
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Nilssen, Vivi Lisbeth; Solheim, Randi. (2015) 'I see what I see from the theory I have read.' Student teachers' learning through theory in practice. Journal of Education for Teaching
    Vitenskapelig artikkel
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2015) Writing education and assessment in Norway: Towards shared understanding, shared language and shared responsibility. L1-Educational Studies in Language and Literature
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2014) Lærarsamtalar om elevtekstar – mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering. Novus Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi. (2014) Høyangermålet - språkleg lapskaus eller lokal identitetsmarkør?.
    Faglig kapittel
  • Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2014) Forventninger om skrivekompetanse. Perspektiver på skriving, skriveopplæring og vurdering i "Normprosjektet". Viden om Læsning
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Smidt, Jon; Solheim, Randi. (2013) Skriving som vei til kunnskap, identitet og kultur. En lærers arbeid med skriving på mellomtrinnet. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Smidt, Jon; Solheim, Randi; Aasen, Arne Johannes. (2013) På sporet af god skriveundervisning - en bog for lærere i alle fag. Klim Klim
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2012

  • Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard; Solheim, Randi. (2012) Ekspressive tekstar av unge skrivarar: om kjensleutløp, identitetsarbeid og skriveutvikling. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard; Solheim, Randi. (2012) Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Nilssen, Vivi Lisbeth; Solheim, Randi. (2012) Å forstå kva elevane forstår. Om skriving som bru mellom teori og praksis i lærarutdanninga. Akademika forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard; Solheim, Randi. (2012) Innleiing. Universitetsforlaget
    Innledning
  • Smidt, Jon; Solheim, Randi. (2012) Veier til kunnskap, identitet og kultur. Om formål og bruk i skolens skriveopplæring. Bedre Skole
    Populærvitenskapelig artikkel

2011

  • Smidt, Jon; Solheim, Randi; Aasen, Arne Johannes. (2011) På sporet av god skriveopplæring - ei bok for lærere i alle fag. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Solheim, Randi. (2011) Kvifor skriv vi? Og kva brukar vi skrivinga til?. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi; Aasen, Arne Johannes. (2011) Rettleidd lesing - ei ramme for den første leseopplæringa. Norsklæreren
    Vitenskapelig artikkel
  • Matre, Synnøve; Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Fasting, Rolf Bjarne; Solheim, Randi; Thygesen, Ragnar. (2011) Developing national standards for the teaching and assessment of writing: Rapport frå forprosjekt Utdanning 2020. Høgskolen i Sør-Trøndelag
    Rapport
  • Matre, Synnøve; Myran, Iris Hansson; Solheim, Randi. (2011) Oppdagende skriving - en vei inn i lesingen. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Oversatt bok

2010

  • Solheim, Randi; Larsen, Ann Sylvi; Torvatn, Anne Charlotte. (2010) Skrivekulturar på mellomtrinnet - tre døme. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi. (2010) Sosial smeltedigel - språklege legeringar. Om talemålsutviklinga i industrisamfunnet Høyanger. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig monografi

2009

  • Solheim, Randi. (2009) Ein mangfaldig språkleg kvardag. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi. (2009) Språkleg standardisering i komplekse situasjonar - om lokal tilpassing, posisjonering og makt. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi. (2009) Frå tankekart til tekst. Om bruk av og frigjering frå mønster og modellar i skriveopplæringa. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi. (2009) Å arbeide med og på nynorsk. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi. (2009) Dialect development in a melting pot: The formation of a new culture and a new dialect in the industrial town of Høyanger. Nordic Journal of Linguistics
    Vitenskapelig artikkel

2008

  • Solheim, Randi; Pedersen, Inge Lise; Kerswill, Paul. (2008) Språket i smeltegryta - Doktordisputas ved NTNU. Maal og Minne
    Vitenskapelig artikkel

2006

  • Solheim, Randi. (2006) Språkbruk og språkhaldningar i Høyanger etter andre verdskrigen. Eit sosiolingvistisk særtilfelle eller eit lokalt døme på ein allmenn tendens?. Målbryting
    Fagartikkel

2004

  • Solheim, Randi. (2004) "Høyanger: Stedet og språket". Spartacus
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2003

  • Solheim, Randi. (2003) Sosiale smeltediglar - språklege legeringar. Motskrift : tidsskrift for språk og litteratur
    Vitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi; Andersen, Håkon With. (2003) Fabrikken og kulturen - Om forminga av ein industristad og ein industristadsdialekt. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Solheim, Randi; Wetås, Åse. (2024) Sats på norsklæraren og ekte intelligens!. Khrono.no
    Kronikk
  • Fjørtoft, Henning; Solheim, Randi; Klemp, Torunn Elise; Blikstad-Balas, Marte. (2024) Temanummer: Nye perspektiver på literacy i barnehage, skole og høyere utdanning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
    Leder
  • Solheim, Randi; Falk, Daroon Yassin; Hundal, Anne Kathrine; Matre, Synnøve; Morken, Astrid Kufaas; Nygård, Mari. (2024) Å utvikle kommunikativ og kulturelt forankra skrivekompetanse. Ein studie av språklege og tekstlege ressursar i elevtekstar frå dei to første skuleåra. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Matre, Synnøve; Riis-Johansen, Marit Olave; Solheim, Randi; Myran, Iris Hansson. (2024) Unge skrivarar byggjer forteljingskompetanse. Ein studie av skrivedidaktiske ressursar i bruk på andre trinn. . Skriftkultur
    Vitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi; Nygård, Mari; Jølle, Lennart Jøran. (2024) Faglig forankra, fagovergripende – og med fotfeste i profesjonen. Norskdidaktiske masteroppgaver i grunnskolelærerutdanninga. Acta Didactica Norden (ADNO)
    Vitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2021) Normprosjektet, skriveopplæringa og norskfaget. Norsklæreren
    Fagartikkel
  • Lorentzen, Vibeke; Igland, Mari Ann; Solheim, Randi. (2020) Skriving i naturfag : En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre. Nordic Journal of Literacy Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. (2019) Acts of responding. Teachers’ written comments and students’ text revisions. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn. (2019) Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi; Smidt, Jon Kristian. (2016) Bokmelding: Skrive om å skrive om å skrive. FoU i praksis
    Anmeldelse
  • Vangsnes, Øystein A; Solheim, Randi. (2016) Liksom-nynorsk og språklege rettar. Forskning.no
    Leserinnlegg
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2016) Opening dialogic spaces: Teachers’ metatalk on writing assessment. International Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Evensen, Lars Sigfred; Berge, Kjell Lars; Thygesen, Ragnar; Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2016) Standards as a tool for teaching and assessing cross-curricular writing. Curriculum Journal
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2015) Skriving i framtidas skule (innlegg på Ludvigsen-utvalets blogg). Fremtidens skole
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Nilssen, Vivi Lisbeth; Solheim, Randi. (2015) 'I see what I see from the theory I have read.' Student teachers' learning through theory in practice. Journal of Education for Teaching
    Vitenskapelig artikkel
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2015) Writing education and assessment in Norway: Towards shared understanding, shared language and shared responsibility. L1-Educational Studies in Language and Literature
    Vitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2014) Forventninger om skrivekompetanse. Perspektiver på skriving, skriveopplæring og vurdering i "Normprosjektet". Viden om Læsning
    Vitenskapelig artikkel
  • Smidt, Jon; Solheim, Randi. (2012) Veier til kunnskap, identitet og kultur. Om formål og bruk i skolens skriveopplæring. Bedre Skole
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi; Aasen, Arne Johannes. (2011) Rettleidd lesing - ei ramme for den første leseopplæringa. Norsklæreren
    Vitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi. (2009) Språkleg standardisering i komplekse situasjonar - om lokal tilpassing, posisjonering og makt. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi. (2009) Dialect development in a melting pot: The formation of a new culture and a new dialect in the industrial town of Høyanger. Nordic Journal of Linguistics
    Vitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi; Pedersen, Inge Lise; Kerswill, Paul. (2008) Språket i smeltegryta - Doktordisputas ved NTNU. Maal og Minne
    Vitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi. (2006) Språkbruk og språkhaldningar i Høyanger etter andre verdskrigen. Eit sosiolingvistisk særtilfelle eller eit lokalt døme på ein allmenn tendens?. Målbryting
    Fagartikkel
  • Solheim, Randi. (2003) Sosiale smeltediglar - språklege legeringar. Motskrift : tidsskrift for språk og litteratur
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Riis-Johansen, Marit Olave. (2022) Samtale, samskrive, samhandle : Nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Thygesen, Ragnar. (2021) Nye grep om skriveopplæringa. Forskingsfunn og praksiserfaringar. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig monografi
  • Smidt, Jon; Solheim, Randi; Aasen, Arne Johannes. (2013) På sporet af god skriveundervisning - en bog for lærere i alle fag. Klim Klim
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard; Solheim, Randi. (2012) Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Smidt, Jon; Solheim, Randi; Aasen, Arne Johannes. (2011) På sporet av god skriveopplæring - ei bok for lærere i alle fag. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Solheim, Randi. (2010) Sosial smeltedigel - språklege legeringar. Om talemålsutviklinga i industrisamfunnet Høyanger. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig monografi

Del av bok/rapport

  • Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2022) Kooperation von Forschenden und Schulen zur Förderung von Schreibkompetenz.
    Faglig kapittel
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2022) Forskningsbaserad skrivdidaktik ‒ perspektiv och reflektioner. Studentlitteratur AB
    Faglig kapittel
  • Riis-Johansen, Marit Olave; Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. (2022) Innleiing: Samtale, samskrive, samhandle. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Solheim, Randi; Nilssen, Vivi Lisbeth; Aasen, Arne Johannes. (2022) Seksåringar i skapande tekstleg samspel. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi; Hårstad, Stian. (2021) Det norske språklandskapet: variasjon i tale og skrift. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Hårstad, Stian; Solheim, Randi. (2021) Flerspråklighet i et nordisk perspektiv. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Nygård, Mari; Solheim, Randi. (2021) Å møte skulestartarane: Språklege erfaringar og språklæring. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Solheim, Randi; Falk, Daroon Yassin. (2021) Skrivarutvikling og skrivekompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa. . Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi. (2020) Inngangar til studiar av skriveforløp og vurderingspraksisar. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2014) Lærarsamtalar om elevtekstar – mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering. Novus Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi. (2014) Høyangermålet - språkleg lapskaus eller lokal identitetsmarkør?.
    Faglig kapittel
  • Smidt, Jon; Solheim, Randi. (2013) Skriving som vei til kunnskap, identitet og kultur. En lærers arbeid med skriving på mellomtrinnet. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard; Solheim, Randi. (2012) Ekspressive tekstar av unge skrivarar: om kjensleutløp, identitetsarbeid og skriveutvikling. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Nilssen, Vivi Lisbeth; Solheim, Randi. (2012) Å forstå kva elevane forstår. Om skriving som bru mellom teori og praksis i lærarutdanninga. Akademika forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard; Solheim, Randi. (2012) Innleiing. Universitetsforlaget
    Innledning
  • Solheim, Randi. (2011) Kvifor skriv vi? Og kva brukar vi skrivinga til?. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi; Larsen, Ann Sylvi; Torvatn, Anne Charlotte. (2010) Skrivekulturar på mellomtrinnet - tre døme. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi. (2009) Ein mangfaldig språkleg kvardag. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi. (2009) Frå tankekart til tekst. Om bruk av og frigjering frå mønster og modellar i skriveopplæringa. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi. (2009) Å arbeide med og på nynorsk. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi. (2004) "Høyanger: Stedet og språket". Spartacus
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi; Andersen, Håkon With. (2003) Fabrikken og kulturen - Om forminga av ein industristad og ein industristadsdialekt. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Michelsen, Claus; Munthe, Elaine; Myklebust, Randi; Solheim, Randi. (2024) Sluttrapport fra evalueringen av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1–7 og 5–10. NOKUT
    Rapport
  • Matre, Synnøve; Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Fasting, Rolf Bjarne; Solheim, Randi; Thygesen, Ragnar. (2011) Developing national standards for the teaching and assessment of writing: Rapport frå forprosjekt Utdanning 2020. Høgskolen i Sør-Trøndelag
    Rapport

OVERSETTELSESARB

  • Matre, Synnøve; Myran, Iris Hansson; Solheim, Randi. (2011) Oppdagende skriving - en vei inn i lesingen. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Oversatt bok

Formidling

2025

  • Programdeltagelse
    Reite, Andre Midtskogseter; Solheim, Randi; Andenæs, Ellen; Gieselmann, Lydia. (2025) Metatese for voksne. Språksnakk. NRK radio. Språksnakk. NRK radio. [Radio] 2025-02-28
  • Programdeltagelse
    Solheim, Randi; Dahl, Anne; Holmås, Ragnhild. (2025) Språksnakk: Russ, pollen, -veis og -onn. NRK radio og podcast NRK radio og podcast [Radio] 2025-03-21
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Tjora, Aksel Hagen; Solheim, Randi; Listhaug, Kjersti Faldet; Djupedal, Elise Farstad. (2025) Lærebøker på norsk - er det viktig?. Norsk fagltterær forfatter- og oversetterforening Paneldebatt , Litteraturhuset i Trondheim 2025-03-12 -
  • Programledelse
    Stavsøien, Marion G; Albrigtsen, Yvonne; Karlsen, Ole; Senderud, Kjersti Bronken; Solheim, Randi; Braut, Signe. (2025) Poesi spesial - med samtaler fra Nordisk poesifestival. Litt.Snakk. En podkast om litteratur og litteraturdidaktikk Litt.Snakk. En podkast om litteratur og litteraturdidaktikk [Internett] 2025-02-12

2024

  • Programdeltagelse
    Bentzen, Kristine; Solheim, Randi; Vangsnes, Øystein Alexander. (2024) Få ut finger'n, og gå eller stå på ski. NRK Språksnakk NRK Språksnakk [Radio] 2024-03-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Jesson, Rebecca; Parr, Judy; Ariani, Nova. (2024) Teachers’ professional knowledge of writing: Multi-focal lenses on Norway and Aotearoa New Zealand’s curricula. EARLI SIG Writing EARLI SIG Writing 2024 , Univesité Paris Nanterre 2024-06-26 - 2024-06-28
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi. (2024) Teoretiske og metodiske inngangar til forsking på rammeleik i skriveopplæringa. OsloMet, Fakultet for lærarutdanning Seminar om skriving og rammeleik i begynnaroplæringa , Oslo 2024-06-10 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Fiskvik, Marte Helland. (2024) Norskfaget og potensialet i språk- og skriveopplæringa . Språkrådet og NTNU Frukostseminar med faginnlegg og paneldebatt , Litteraturhuset i Trondheim 2024-06-04 - 2024-06-04
  • Programdeltagelse
    Eik, Ragnhild; van Ommeren, Rikke; Solheim, Randi. (2024) Språksnakk - lemrende eller snærende. NRK radio og podcast NRK radio og podcast [Radio] 2024-04-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2024) Conceptualising the specialised language for the teaching of writing . Institutt for lærarutdanning, NTNU SkrivePuff , Trondheim 2024-05-23 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Kvithyld, Trygve; Larsen, Ann Sylvi; Solheim, Randi. (2024) Å skrive praksisforankra norskfaglige masteroppgaver. Institutt for lærarutdanning, NTNU SkrivePuff , Trondheim 2024-04-11 -
  • Intervju
    Solheim, Randi. (2024) Nordiskt nätverk skapar didaktiska synergier. Linköpings universitet Linköpings universitet [Internett] 2024-04-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2024) Å komme tett på små skrivarar: Forskingserfaringar og metodiske refleksjonar. Inst. för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi STOLP seminarium (Studies of Language Practices) , Uppsala universitet 2024-05-15 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2024) Stoda for norsk skriveforsking: Kor står vi, kor går vi? . Nasjonalt Lesesenter Skriv! Les! , Stavanger 2024-05-07 - 2024-05-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Nygård, Mari. (2024) Skriftutforsking og setningspusling gjennom samtale med sjuåringar. Nasjonalt Lesesenter Skriv! Les! 2024 , Stavanger 2024-05-07 - 2024-05-08
  • Programdeltagelse
    Opsahl, Toril; Solheim, Randi; Aa, Leiv Inge; Gieselmann, Lydia. (2024) Frohet og gaslighting - ish. Språksnakk, NRK P2 Språksnakk, NRK P2 [Radio] 2024-04-26
  • Programdeltagelse
    Andenæs, Ellen; Lysvik, Julian Kirkeby; Solheim, Randi. (2024) Språksnakk: Drit, kvarv og lad legget. NRK NRK [Radio] 2024-10-04
  • Programdeltagelse
    Opsahl, Toril; Solheim, Randi; Aa, Leiv Inge; Zahl, Hilde. (2024) "Ingen dauer av å droppe 'den'". Språksnakk, NRK P2 Språksnakk, NRK P2 [Radio] 2024-01-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2024) Kva treng lærarar vite om skriving? Ein komparativ studie av læreplanar i Noreg og New Zealand – kulturelt forankra og i endring . Høgskulen på Vestlandet Forskarseminar HVL , Sogndal 2024-12-06 -

2023

  • Programdeltagelse
    Solheim, Randi; Gulla, Jon Atle; Falkum, Ingrid Lossius; Sonstad, Klaus. (2023) Hva gjør kunstig intelligens med språket vårt? Språksnakk - live fra Trøndelag teater. NRK P2, nettradio og podcast NRK P2, nettradio og podcast [Radio] 2023-09-29
  • Intervju
    Solheim, Randi; Brøyn, Tore. (2023) Femårig lærerutdanning gir oss reflekterte praktikere. Bedre skole 03/2023 Bedre skole 03/2023 [Fagblad] 2023-11-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Nygård, Mari. (2023) Young students’ knowledge about language expressed through writing and in dialogues​ . EARLI EARLI 2023 , Thessaloniki 2023-08-21 - 2023-08-26
  • Programdeltagelse
    Eide, Kristin Melum; Bremnes, Heming Strømholt; Solheim, Randi; Sonstad, Klaus. (2023) Vaps, luta lei og 577 milliarder: Språksnakk. NRK NRK [Radio] 2023-04-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2023) Kva kan ulike metodiske tilnærmingar fortelje oss om skrivekompetansen til dei yngste elevane? Erfaringar og funn frå kvalitative studiar i FUS-prosjektet. Institutt for lærarutdanning og Skrivesenteret, NTNU SkrivePuff , Trondheim 2023-05-04 -
  • Intervju
    Grov, Hege Kambo; Solheim, Randi; Matre, Synnøve; Valand, Siv Sørås. (2023) Skriveopplæringa: Fagfolk vil styrke lærernes rammer i den digitale skolen. Språknytt Språknytt [Tidsskrift] 2023-02-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Jølle, Lennart Jøran; Solheim, Randi; Nygård, Mari. (2023) Frå bokstavlæring til fantasy: Norskdidaktiske masteroppgåver i GLU 2022 - ein oversiktsstudie. Nettverk for norskdidaktisk forsking Nettverk for norskdidaktisk forsking, nasjonalt seminar , Volda 2023-06-01 - 2023-06-02
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi. (2023) Opposisjon ved Uppsala universitet, Oscar Björks disputas. Uppsala universitet Disputas , Uppsala 2023-06-09 -
  • Programdeltagelse
    Solheim, Randi; Vaag, Jonas Rennemo; Hårstad, Stian. (2023) "Gal eller feil? Skall eller skrell?". Språksnakk NRK Radio Språksnakk NRK Radio [Radio] 2023-02-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Riis-Johansen, Marit Olave; Myran, Iris Hansson; Morken, Astrid Kufaas; Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2023) Ways into writing. What is functional and meaningful for young writers?. Writing research across boarders (WRAB) , Trondheim 2023-02-18 - 2023-02-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Jølle, Lennart Jøran; Nygård, Mari; Solheim, Randi. (2023) Konstituering av norskfaget gjennom norskdidaktiske masteroppgåver ​- frå bokstavlæring ​til fantasy ​ . Nordisk nettverk for forskning i førstespråksdidaktikk NNFF9: Möten och mangfald - förstespråksdidaktik i Norden , Helsinki 2023-10-25 - 2023-10-26

2022

  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi; Aa, Leiv Inge. (2022) Språklova, Språkrådet - og vi. Institutt for lærarutdanning, NTNU Seksjonsseminar , Trondheim 2022-02-04 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2022) Educating writers for participation: Teachers’ roles and students’ agency in writing intervention studies . EARLI's special interest group in writing education EARLI SIG Writing , Umeå 2022-06-20 - 2022-06-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Riis-Johansen, Marit Olave. (2022) Situert skriving og kontekstforankra elevtekstanalysar. Skrivesenteret og Lesesenteret Skriv! Les! , Trondheim 2022-05-10 - 2022-05-11
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi; Fjørtoft, Henning. (2022) Skriving og kunnskapsutvikling: Mot ein signaturpedagogikk i lærarutdanninga. Forskingsmiljøet Fagleg literacy i skule og lærarutdanning Literacy-miljøets årskonferanse , Trondheim 2022-06-17 - 2022-06-17
  • Programdeltagelse
    Solheim, Randi; Husby, Olaf; Bukve, Trude. (2022) Språksnakk: Pave i magen, mer einert og Klaus Onsdag?. NRK P2, nettradio og podcast NRK P2, nettradio og podcast [Radio] 2022-09-23
  • Poster
    Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Aasen, Arne Johannes; Dragvoll, Johan. (2022) Å bygge eit forskingsmiljø. Historisk riss over skriveforskingsmiljøet i Trondheim. Institutt for lærarutdanning NTNU Lærekraft (100-årsjubileum for lærarutdanninga i Trondheim) , Trondheim 2022-10-03 - 2023-10-06
  • Programdeltagelse
    Paulsen, Mikkel Ekeland; Solheim, Randi; Hårstad, Stian. (2022) Språksnakk: Saken er biff! Fampe og retrofleks. NRK Radio NRK Radio [Radio] 2022-12-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Jølle, Lennart; Solheim, Randi; Aa, Leiv Inge. (2022) Anchoring student teachers’ masters’ theses in field practice: Experiences from an R&D project in Norwegian Teacher education . NERA NERA 2022 , Reykjavik 2022-05-31 - 2022-06-03
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi; Nygård, Mari. (2022) Master i lærarutdanning – innspel frå det nasjonale masternettverket. Faglig råd for lærerutdanning 2025 Rådsmøte , Oslo 2022-03-10 - 2022-03-10

2021

  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi. (2021) Skriveutvikling og skrivarutvikling: Funksjonelle, formålsretta og elevnære perspektiv på skriveopplæring. Lingit Webinar , Trondheim 2021-09-09 -
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi. (2021) Masteroppgåva: Forankringa, sjangeren og kompetansen. Nasjonalt nettverk for masterrettleiing i lærarutdanningane Seminar 2021-11-24 -
  • Programdeltagelse
    Solheim, Randi; Mæhlum, Brit Kirsten; Semundseth, Marit. (2021) Språksnakk: Valgfrihet i norsk skriftspråk, Skriveferdigheter ved skolestart. P2 P2 [Radio] 2021-04-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2021) Språkmakarar, meiningsskaparar, skrivarar ... Perspektiv på skriveutvikling og skrivarutvikling i begynnaropplæringa . Institutt for lærarutdanning, NTNU Tverrfagleg konferanse om begynnaropplæring , Trondheim 2021-11-30 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Falk, Daroon Yassin; Hundal, Anne Kathrine; Matre, Synnøve; Morken, Astrid Kufaas; Nygård, Mari. (2021) Funksjonelle perspektiv og mottakerorientering i elevtekster fra første trinn. (Innlegg i nordisk symposium) . Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning Åttonde nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning , Upsala 2021-11-24 - 2021-11-25
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi. (2021) Lærautdanninga og språknormenene. Språkrådet Fellesmøte for Språkrådets fagrådsmedlemmer 2021-12-08 - 2021-12-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Riis-Johansen, Marit Olave; Myran, Iris Hansson; Solheim, Randi. (2021) Å bygge forteljingskompetanse ved hjelp av skrivedidaktiske ressursar. Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning Åttonde nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning , Upsala 2021-11-24 - 2021-11-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Falk, Daroon Yassin. (2021) Writing for a purpose. Writer development and writing competence in the primary years. Internat. Society for the Advancement of Writing Research WRAB - (Writing Resarch Across Borders) 2023 2021-03-05 - 2021-03-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Falk, Daroon Yassin; Solheim, Randi; Hundal, Anne Kathrine; Matre, Synnøve; Nygård, Mari; Morken, Astrid Kufaas. (2021) Young students’ writing. A Framework for analyzing visual and verbal meaning-making. Internat. Society for the Advancement of Writing Research WRAB - (Writing Research Across Borders) 2023 2021-03-05 - 2021-03-06

2020

  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve; Falk, Daroon Yassin. (2020) Funktionellt skrivande i de första skolåren – analys av skrivkompetenser i multimodala elevtexter . Örebro universitet Högre seminarium i Enheten för humaniora , Örebro 2020-05-27 - 2020-05-27

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2019) Kontekstuelle inngangar til elevtekstanalyse: Nærlesing og overblikk. Fagleg literacy i skule og lærarutdanning Literacy-miljøets erfaringskonferanse , Trondheim 2019-05-07 - 2019-05-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve; Evensen, Lars Sigfred; Igland, Mari-Ann; Otnes, Hildegunn. (2019) Ulike analytiske blikk på elevtekstar frå Normprosjektet (symposium). Lesesenteret Skriv! Les! 2019 , Stavanger 2019-05-07 - 2019-05-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Eiksund, Hjalmar Trond. (2019) Vurdering for læring av skriving – i eit mangfaldig språkleg landskap. Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa Nynorskkonferansen 2019 , Hamar 2019-11-19 - 2019-11-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2019) Kva er (eigentleg) funksjonell skriving? I norsk skriveforsking, utdanningspolitikk og morsmålsdidaktikk - og for dei yngste skrivarane? . Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forsking NNMF7 , Trondheim 2019-10-23 - 2019-10-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2019) Tilnærmingar til tidleg tekstskaping. Uppsala universitet Utmanar, utforskar, utvecklar! Festsymposium tilägnat professor emerita Caroline Liberg , Uppsala 2019-10-11 -

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2018) Primary students’ writing: Experiences, conventions and creativity . EARLI EARLI SIG Writing , Antwerpen 2018-08-29 - 2018-08-31
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi. (2018) Hva er norskdidaktisk forskning? Innlegg i paneldebatt. Nettverk for norskdidaktisk forskning Nettverk for norskdidaktisk forskning: Seminar , Universitetet i Sørøst-Norge, Drammen 2018-09-27 -
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi. (2018) Interdisciplinary (and inter-faculty) research groups: Experiences and learnings. Faculty of Social and Educational Sciences, NTNU Conference on research group development , Trondheim 2018-10-26 -
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi. (2018) Å vere lærar for dei yngste elevane: Faglege perspektiv og forskingsglimt frå arbeid med skriving, lesing og samtale . Trøndelag fylkeskommune og NTNU Rådgiverforum , Trondheim 2018-03-06 -
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi. (2018) Opposisjon ved Anne Kristine Øgreids disputas. Universitetet i Oslo, Det utdanningsvitenskapelige fakultet Disputas, UiO , Oslo 2018-01-18 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2018) Funksjonell skriving og læringsstøttande vurdering: Erfaringar og funn frå ein dialogisk intervensjon i norsk grunnskule. Umeå universitet, Institutionen för språkstudier Seminar , Umeå 2018-12-06 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2018) The NORM project: Findings and experiences. Umeå universitet, Institutionen för språkstudier Gjesteforelesning , Umeå 2018-12-06 -

2017

  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi. (2017) Literacy og faglegheit i skule og arbeidsliv. Institutt for lærarutdanning, NTNU ILUs strategiseminar , Røros 2017-05-18 - 2017-05-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2017) Frå sosiolingvistikk til literacy og norskdidaktikk. Sosiolingvistisk nettverk SONE-konferansen 2017: Språk og skule , Trondheim 2017-04-20 - 2017-04-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. (2017) Responshandlingar og revisjonspraksisar. Skrivesenteret Forskingsseminar , Trondheim 2017-01-19 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. (2017) Formative assessment and acts of responding. Internat. Society for the Advancement of Writing Research Writing Research Across Borders (WRAB) , Bogota 2017-02-15 - 2017-02-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. (2017) Fra læreres responser til elevers revisjoner. Skrivesenteret og Lesesenteret Skriv! Les! 2017 , Trondheim 2017-05-09 - 2017-05-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Berge, Kjell Lars; Krogh, Ellen. (2017) Writing education and assessment in Norwegian primary school – Results and experiences from a large-scale intervention study . Internat. Society for the Advancement of Writing Research Writing Research Across Borders (WRAB), Symposium , Bogota 2017-02-15 - 2017-02-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2017) Normprosjektet – Nye grep om skriveopplæringa. NTNU SU-fakultetets opningskonferanse , Trondheim 2017-03-16 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2017) Vurderingsssamtalar som kompetanseutvikling for lærarar. Skrivesenteret Forskingsseminar 2017-01-19 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2017) The NORM project’s methodological approach – A critical discussion. Internat. Society for the Advancement of Writing Research Writing Research Across Borders (WRAB) , Bogota 2017-02-15 - 2017-02-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2017) Writing research for and with schools - Perspectives from the NORM Project. EARLI EARLI 2017, SIG Writing's invited symposium , Tampere 2017-08-29 - 2017-09-02
  • Vitenskapelig foredrag
    Jølle, Lennart; Solheim, Randi; Nygård, Mari. (2017) Fagspesifikke tekstpraksiser i norskfaget. NNMF Nordisk Netværk for Modersmålsdidaktisk Forskning: Grænsegængere , Odense 2017-11-30 - 2017-12-01
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2017) Skriveforsking for og med skular: Metodiske refleksjonar. ILU SkrivePuff , Trondheim 2017-11-17 - 2017-11-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Nygård, Mari; Jølle, Lennart. (2017) Språkkunnskap i norskfaglig tekstarbeid. NNMF Nordisk Netværk for Modersmålsdidaktisk Forskning: Grænsegængere , Odense 2017-11-30 - 2017-12-01
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi; Vangsnes, Øystein A. (2017) Om talemålsdata og elevtekstar som grunnlag for Språkrådets arbeid. Innblikk i korpusa frå ScanDiaSyn og Normprosjektet. Språkrådet Fagseminar i Språkrådet , Oslo 2017-10-20 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2017) "Løft for lærarane, utvikling av elevane" - Erfaringar og funn frå Normprosjektet. Normprosjektet, NTNU Grep om skriveopplæring. Innsikter frå ny forsking på skriving og vurdering , Trondheim 2017-11-01 - 2017-11-03

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. (2016) Acts of responding to students' texts. Liverpool Hope University EARLI SIG Writing 2016 , Liverpool 2016-07-04 - 2016-07-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2016) Om Normprosjektet, læringsstøttande vurdering og utvikling av vurderingskompetanse. Institutt for lærerutdanning og pedagogikk Gjesteforelesing , Universitetet i Tromsø 2016-09-29 - 2016-09-29
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi. (2016) Å instruere, realisere og vurdere skriving. Normprosjektets vurderingsressursar og dei yngste skrivarane (Bidrag i nordisk symposium). ASLA (Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap) ASLA 2016 , Uppsala 2016-04-21 - 2016-04-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2016) Skrivekompetanse, skriveopplæring og læringsstøttande vurdering. Høgskulen i Sogn og Fjordane Gjesteforelesing , Sogndal 2016-02-19 - 2016-02-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. (2016) Responshandlingar. NTNU/Skrivesenteret Skrive-Puff , Trondheim 2016-11-25 - 2016-11-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2016) Young students and the describing act of writing (Paper in international symposium). EARLI EARLI SIG Writing 2016 , Liverpool 2016-07-04 - 2016-07-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Skar, Gustaf Bernhard Uno; Berge, Kjell Lars; Solheim, Randi; Matre, Synnøve; Thygesen, Ragnar; Evensen, Lars Sigfred. (2016) Effects of a long term writing assessment intervention. European Association for Research on Learning and Instructio EARLI SIG 1: Assessment & Evaluation , München 2016-08-24 - 2016-08-26
  • Intervju
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2016) Slik skal skriving styrkes i skolen. Gemini.no Gemini.no [Internett] 2016-01-21

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2015) Teachers’ assessment dialogues – an approach to shared understanding of writing and assessment . Skrivesenteret Nordic Symposium on Testing and Assessing Writing , Trondheim 2015-09-28 - 2015-09-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2015) Teachers’ talk about students’ texts. Developing assessment competence through dialogue (Contribution to the international symposium Dialogic spaces - an examination of metatalk about writing) . European Association for Research on Learning and Instruct. EARLI , Limassol 2015-08-25 - 2015-08-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn. (2015) Å gjere det summative formativt - perspektiv på vurdering i Normprosjektet. Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning Lärande, text och språk , Göteborgs universitet 2015-10-15 - 2015-10-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi. (2015) Vurderingsstrategier og språkhandlinger i læreres tilbakemeldinger. Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning Lärande, text och språk , Göteborgs universitet 2015-10-15 - 2015-10-16
  • Faglig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2015) Tendensar i nyare skriveforsking. Skrivesenteret Seminar , Trondheim 2015-11-04 -
  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2015) Kva skjer i internasjonal skriveforsking?. Skrive-PUFF Skrive-PUFF-seminar , Trondheim 2015-11-27 -
  • Intervju
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2015) Enorm skriveforskning. HiST.no HiST.no [Internett] 2015-04-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Nilssen, Vivi Lisbeth; Solheim, Randi. (2015) Skriving som bro mellom teori og praksis i lærerutdanninga. Midt Norsk nettverk for lærerutdanning Konferansen FoU i praksis , Trondheim 2015-04-09 - 2015-04-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Nilssen, Vivi Lisbeth; Solheim, Randi. (2015) Å følge en fokuselev - en autentisk oppgave med relevans for fremtiden. Midt Norsk nettverk for lærerutdanning Konferansen FoU i praksis , Trondheim 2015-04-09 - 2015-04-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2015) Om å skrive og beskrive på barnetrinnet (Innlegg i nordisk symposium om dei yngste skrivarane). Lesesenteret og Skrivesenteret Skriv! Les! , Stavanger 2015-05-18 - 2015-05-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2015) Teachers’ dialogues about students’ texts - a basis for formative assessment . IAIMTE 10th IAIMTE Conference 2015: Languages, Literatures and Literacies , Odense 2015-06-03 - 2015-06-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Matre, Synnøve; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Solheim, Randi; Thygesen, Ragnar. (2015) Symposium: Skriveutvikling og vurderingskompetanse - funn frå Normprosjektet. Lesesenteret og Skrivesenteret Skriv! Les! , Stavanger 2015-05-18 - 2015-05-20

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2014) Eksplisitte forventningar om skrivekompetanse i skulen – ein reiskap for skriveopplæring og vurderingsarbeid?. Noregs Forskingsråd Utdanningskonferansen 2014: Sammen om endring? , Oslo 2014-11-17 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Berge, Kjell Lars; Otnes, Hildegunn; Parr, Judy. (2014) Symposium: Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning. International Soc. for the Advancement of Writing Research Writing Research Across Borders, WRAB 2014 , Paris 2014-02-19 - 2014-02-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Evensen, Lars Sigfred; Solheim, Randi. (2014) Establishing national standards for writing. A methodological approach. Earli, Sig Writing Conference on Writing Research , Amsterdam 2014-08-27 - 2014-08-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2014) "The NORM project" - an intervention study on writing and assessment in Norwegian primary schools. International Soc. for the Advancement of Writing Research Writing Research Across Borders, WRAB 2014 , Paris 2014-02-19 - 2014-02-22
  • Faglig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred. (2014) Innspel til Ludvigsen-utvalet og framtidas skule. Ludvigsen-utvalet Seminar med Ludvigsen-utvalet , Oslo 2014-12-10 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2014) Arbeid med skriving - forventningsnormer i bruk. SkrivSats, HiST Forskingsseminar , Trondheim 2014-05-26 -

2013

  • Faglig foredrag
    Solheim, Randi. (2013) Opposisjon ved Karine Stjernholms disputas. Universitetet i Oslo, Det humanistiske fakultet Disputas, UiO , Oslo 2013-06-20 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2013) Innleiing til symposium: Skriveutvikling i småskulen og på mellomtrinnet – studiar frå Normprosjektet. Innlegg i symposiet: Eit oversyn og nokre punktnedslag. Skrivesenteret og Lesesenteret Skriv! Les! , Trondheim 2013-05-05 - 2013-05-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2013) Normprosjektet: Ein presentasjon med vekt på design, metode og samarbeid med skular. NOLES-nettverket NOLES: Metodar og forskingsprosjekt i lese- og skriveopplæringa , Bergen 2013-10-16 - 2013-10-17
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2013) Språket i smeltegryta - og utanfor. Høyanger kommune Foredrag ved språkårsmarkeringa i Høyanger , Høyanger samfunnhus 2013-10-03 - 2013-10-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2013) Normprosjektet - teori og metode. HiST og Skrivesenteret Seminar , Trondheim 2013-03-20 - 2013-03-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2013) Normprosjektet - bakgrunn, design og erfaringar. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking Nordisk forskingsseminar , Trondheim 2013-11-11 - 2013-11-13
  • Faglig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2013) Om vurdering av skriving som grunnleggjande ferdigheit. HiST Rektormøte , Trondheim 2013-09-26 - 2013-09-26

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2012) Å vurdere skriving: Kvar legg vi lista?. DMMH Konferansen FoU i praksis , Trondheim 2012-04-23 - 2012-04-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2012) Kva skrivekompetanse er det rimeleg å forvente på 5. og 8. trinn? Om «Normprosjektet» og vurdering av skriving som grunnleggjande ferdigheit. Lesesenteret, Universitetet i Stavanger Konferansen «Hva lærte du på skolen i dag?» , Stavanger 2012-03-26 - 2012-03-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Aasen, Arne Johannes; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2012) Skrive, teikne, fortelje – meiningsskaping blant seksåringar. DMMH Konferansen FoU i Praksis , Trondheim 2012-04-23 - 2012-04-24
  • Intervju
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2012) Hvordan vurdere en tekst. Bedre skole Bedre skole [Tidsskrift] 2012-01-01

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Nilssen, Vivi Lisbeth; Solheim, Randi. (2011) When theory and practice melt together: A Research and development project in Norwegian Teacher Education. European Educational Research Association (EERA) European Conference on Educational Research (ECER) 2011: Urban Education , Berlin 2011-09-13 - 2011-09-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2011) Framvekst av nye dialektar - og nye kulturar. Høgskulen i Volda Masterutdanninga i nynorsk skriftkultur, Ivar Aasen-instituttet , Volda 2011-03-11 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Fasting, Rolf Bjarne. (2011) Forventningar om skrivekompetanse hos elevar på fjerde og sjuande trinnet i norsk skole. Høgskolen i Sør-Trøndelag FoU i Praksis, symposium , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2011) Vurdering av skriving - språklege, tekstlege og faglege omsyn. Lesesenteret Skriv! Les! , Stavanger 2011-05-30 - 2011-06-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2011) Skriving som grunnleggende ferdighet – hva og hvordan vurderer vi?. Nationalt videncenter for læsning Skriftlighed i skolens fag , København 2011-10-31 - 2011-11-02

2010

  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2010) Om framveksten av ein industristadskultur og eit industristadsspråk. FORSE - Forskargruppe i språk og samfunn, prosjektet Språkutvikling på industrisdader, Universitetet i Bergen Opning av "Industristadsprosjektet", Universitetet i Bergen , Universitetet i Bergen 2010-09-08 - 2010-09-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Nilssen, Vivi L.; Solheim, Randi; Aasen, Arne Johannes. (2010) Å forstå hva elevene forstår. At lære at være lærer - Professionen i læreruddannelsen. Nordisk Læreruddannelseskonference , Hjørring, Danmark 2010-05-05 - 2010-05-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Nilssen, Vivi L.; Solheim, Randi; Aasen, Arne Johannes. (2010) Nærlys på leseopplæring. Professionen i læreruddannelsen. At lære at være lærer, Nordisk lærerutdanningskonference , Hjørring, Danmark 2010-05-05 - 2010-05-08

2009

  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Torvatn, Anne Charlotte. (2009) "All I know" or writing for a purpose? Two different cultures of writing in Norwegian primary school. Literacy as worldmaking - A challenge to educational research, NERA's 37th congress , Trondheim 2009-03-05 - 2009-03-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi; Aasen, Arne Johannes. (2009) Begrepsforståelse i den tidlige leseopplæringa. Fou i praksis , Høgskolen i Nord-Trøndelag, Levanger 2009-04-23 - 2009-04-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2009) Om triaden form, innhald og bruk i to ulike skrivekulturar på mellomtrinnet. Mons 13 - Møte om norsk språk , Trondheim 2009-11-26 - 2009-11-28

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2008) Framvekst av nye varietetar: dialektar og regiolektar. Høgskulen i Volda Masterstudiet i nynorsk skriftkultur, Ivar Aasen-instituttet , Volda 2008-03-07 - 2008-03-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2008) Inn i tekstverda. Om utvikling av språkleg merksemd og tekstkompetanse gjennom arbeid med kvardagstekstar og nyare barnelitteratur. Trondheim kommune Språkbroen 2008 , Trondheim 2008-06-04 - 2008-06-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2008) Frå tankekart til tekst. Om verdien av å ha mønster for skrivinga - og å kunne frigjere seg frå dei. Konferansen Skriveopplæring i "kunnskapssamfunnet" , Trondheim 2008-11-17 - 2008-11-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2008) Standardnært talemål i komplekse språksituasjonar: tilpassing, posisjonering og makt. NTNU Har vi et "standardtalemål" i Norge? , Røros 2008-02-08 - 2008-02-10

2005

  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2005) Eit bymål i Sogn?. Sosiolingvistisk nettverk (SONE) Konferansen Utviklingsprosessar i urbane språkmiljø , Kristiansand 2005-03-03 - 2005-03-05

2004

  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2004) Språklege utviklingsliner i industrisamfunnet Høyanger. Institutt for nordistikk og litteraturvitskap INLs instituttseminar , NTNU 2004-09-15 -

2003

  • Programdeltagelse
    Solheim, Randi. (2003) Ny dialekt på tre generasjoner. Ingvar Rostad Ingvar Rostad [TV] 2003-03-23

2002

  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2002) Om forminga av kultur og talemål i eit einsidig industrisamfunn. Sjuande nordiske dialektologkonferansen , Voss 2002-08-18 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2002) Industristadskultur og industristadsdialekt som sosiale konstruksjonar. "Fabrikken som sted, bilde og idé" , Bårdshaug, Orkanger 2002-05-08 -

2001

  • Vitenskapelig foredrag
    Solheim, Randi. (2001) Språket i smeltegryta - Eit prosjektet om talemål i Høyanger. TEIN-konferansen Språkleg identitet og haldning , Hardingasete, Norheimsund/Tørvikbygd 2001-10-21 -

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo