course-details-portlet

LOS8031

Tekst i utdanningskontekst: Teoretiske innganger og analysemetoder

Studiepoeng 5
Nivå Doktorgrads nivå
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette er eit metodekurs for ph.d.-kandidatar som har tekstar situerte i ulike utdanningskontekstar som studieobjekt. Kurset søkjer både å gi oversikt over relevante tilnærmingar til tekst i kontekst, og å gi kandidatane praktisk øving i og erfaring med tekstanalyse. Overordna perspektiv frå humaniora, som ulike forståingsformer og tolkingskompetanse, sett i lys av sosiale og kulturelle kontekstar, dannar bakgrunn for analysearbeidet. Kurset introduserer utvalde tekstteoretiske perspektiv og analytiske tilnærmingar, som vil kunne hjelpe kandidatar med ulik fagbakgrunn til å komme inn i tekstbasert empiri, synleggjere innhald og strukturar i tekstane - og såleis gi grunnlag for meir spesifikke faglege og/eller didaktiske studiar. Fagstoffet blir eksemplifisert gjennom døme frå ulike greiner av tekstforskinga. Drøfting av empiri og ulike metodiske tilnærmingar vil stå sentralt i kurset, saman med praktisk analysearbeid. Kurset legg eit vidt tekstomgrep til grunn. Det omfattar tekstar i ulike modalitetar (t.d. skriftlege, munnlege og digitale).

Døme på aktuell empiri kan t.d. vere:

  • Elevtekstar (frå ulike skulefag og frå elevar med ulik språkleg og kulturell bakgrunn)
  • Tekstrespons (munnleg og skriftleg, digital og papirbasert)
  • Samtalar frå ulike læringskontekstar i ulike fag (t.d. vurdering, rettleiing, planlegging, gruppe- og klassesamtalar)
  • Læringsressursar (t.d. lærebøker, ulike typar nettressursar)
  • Utdanningspolitiske dokument relaterte til spesifikke læringskontekstar
  • Tekstar som på ulike måtar grensar til utdanningsfeltet, som barn og unges fritidstekstar og tekstbaserte kommunikasjonsformer av ulike slag (t.d. frå sosiale medium)

Det er også aktuelt å fokusere på tekstar i prosess, t.d. for å studere elevars språk- og tekstutvikling over tid, eller studere utviklinga av tekstar gjennom ulike fasar i ein skriveprosess. Aktuelle inngangar til den tekstbaserte empirien kan t.d. vere:

  • Samtaleanalyse
  • Multimodalitetsanalyse
  • Språkanalytiske inngangar (tekstlingvistikk, grammatikk m.m.)
  • Strukturell analyse (narrative strukturar, argumentstruktur m.m.)
  • Analyse av ulike sjangrar og skrivehandlingar
  • Retorisk analyse
  • Posisjoneringsanalyse
  • Sosialsemiotisk analyse

Emnet har eit fleksibelt design, som gjer at gjennomføringa frå gong til gong vil bli tilpassa empirien deltakarane har med seg frå sine respektive doktorgradsprosjekt. Undervisnings- og arbeidsspråket i kurset er norsk/nordisk, då det er forventa at ein stor del av empirien er henta frå nordiske skulekontekstar.

Læringsutbytte

Kunnskapar

Kandidaten

  • har omfattande kunnskap om ulike typar tekstar som empirisk grunnlag for didaktisk forsking på sitt fagområde
  • kan vurdere nytten av ulike analyseverktøy knytt til eige tekstmateriale og annan empiri
  • kan bidra til utvikling av ny kunnskap om ulike tekstanalytiske inngangar, forankra i teori om språk, tekst og kommunikasjon

Ferdigheiter

Kandidaten

  • kan ta i bruk, diskutere, vurdere og tilpasse ulike tekstanalytiske inngangar til empriri frå eige fagfelt
  • kan gjennomføre heilskaplege og transparente analysar av ulike typar tekstlege data
  • kan drøfte resultat av kvalitative tekstanalysar på kritisk vis, også i lys av utdanningspolitiske føringar og diskusjonar

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståing for kva ulike typar tekstanalysar kan brukast til, både i undervisnings- og læringssamanhengar og i relevante samfunnskontekstar
  • har innsikt i korleis ulike teoretiske og analytiske inngangar til aktuelle tekstar kan bidra til å synleggjere svakheiter og styrkar ved undervisningspraksisar og læringskontekstar
  • kan vurdere behovet for, ta initiativ til og ta i bruk tekstanalyse i nye fag- og utdanningskontekstrar

Læringsformer og aktiviteter

  • Introduksjonsforelesingar
  • Verkstadarbeid basert på eksempel frå relevant utdanningsforskning og frå studentane sin eigen empiri
  • Tekstseminar der studentane legg fram aktuelle fagtekstar og leier gruppediskusjonar

Obligatoriske aktivitetar

  • Framlegg av analysar basert på eigen empiri
  • Framlegg på tekstseminar i grupper
  • Utval av relevant faglitteratur tilpassa eige prosjekt, annotering av fagtekstar

Obligatoriske aktiviteter

  • 80 % oppmøte
  • Framlegg av analysar basert på eigen empiri
  • Framlegg på tekstseminar i grupper
  • Velje ut og vurdere relevant faglitteratur, annotere vitskaplege artiklar

Mer om vurdering

EKSAMEN

Individuell oppgåve.

Ved gjentak av ikkje godkjend eksamen kan kandidaten levere ein omarbeidd versjon av tidlegare innlevert tekst i emnet. Ved slik innlevering må det presiserast at det er ein omarbeidd versjon av tidlegare tekst.

Tekst levert til vurdering i opplæringsdelen til ph.d.-løpet kan i omarbeidd form inngå i seinare avhandling.

OBLIGATORISKE ARBEIDSKRAV

  1. Godkjent oppmøte 80%.
  2. Framlegg av analysar basert på eigen empiri.
  3. Framlegg på tekstseminar i grupper.
  4. Velje ut og vurdere relevant faglitteratur, annotere vitskaplege artiklar.

Spesielle vilkår

Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner

Forkunnskapskrav

Mastergrad eller tilsvarande. Ph.d.-studentar blir rangerte først ved opptak. Kurset vil bli tilpassa deltakarane sine doktorgradsprosjekt. For at kandidatane skal få fullt utbytte av kurset, må dei vere i gang med relevant datainnsamling og ha noko relevant materiale, men dei kan gjerne vere i ein tidleg fase av ph.d.-studiet, t.d. ha gjennomført ein pilotstudie. Opptaksavgrensing*: Emnet har plass til 25 studentar. Av desse er 6 plassar haldne av til søkarar frå andre institusjonar tilknytte NorTED (www.nor-ted.com). Om mindre enn 5 deltakarar søker, kan Institutt for lærarutdanning avlyse kurset. *Rangeringsreglar og søknadsfrist finn du her: https://www.ntnu.no/ilu/phd-emner

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Varighet 1 semestre Eksamenssystem Inspera Assessment