Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Eli Langørgen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Eli Langørgen

Førsteamanuensis
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Fakultet for medisin og helsevitenskap

eli.langorgen@ntnu.no
73412646 Tungasletta 2, Trondheim
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Utdanning

2013 -2017: PhD utdanning ved Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap ved NTNU. Tema for PhD-prosjekt: Studenter med funksjonsnedsettelse i profesjonsutdanninger. Hovedveileder: Førsteamanuensis Eva Magnus, NTNU. Internasjonalt forskningsnettverk: http://inclusive_campus.osot.ubc.ca/team/

2006-2011: Mastergrad i Funksjonshemming og samfunn ved NTNU. Masteroppgave om brukermedvirkning i rehabilitering etter ervervet hjerneskade.

1985-1987: Ergoterapihøgskolen i Trondheim.

Arbeidserfaring

2013 -2017: PhD-stipendiat ved Program for ergoterapeututdanning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.

1997-2013: Ansatt ved St. Olavs Hospital, avdeling for ervervet hjerneskade, Fysmed Lian (tidligere Munkvoll Rehabiliteringssenter). Har deltatt i forsknings- og utviklingsarbeid vedrørende Constraint-Induced Movement Therapy ved avdelingen.

I 2008 godkjent av Norsk Ergoterapeutforbund som ergoterapispesialist i somatisk helse.

Fra 1988 til 1997: Arbeid som ergoterapeut innen kommunehelsetjeneste, institusjonsbasert fysikalsk medisinsk rehabilitering, i psykiatrisk sykehusavdeling.

Forskning

  • Pathways to the world of work for students with disabilities

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Nielsen, Brita Fladvad; Pedersen, Heidi; Eidhamar, Helga; Fernandez, Daniela; Ness, Ottar; Rishi, Gunika. (2024) Tjenester for Alle 2 Universitetet for Alle. Konferansebidrag og prosjektfunn. NTNU
    Rapport
  • Bjørnerås, Anita Blakstad; Langørgen, Eli; Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Nolan, Clodagh; Leithaug, Ann-Elén. (2024) Processes Empowering Disabled Students in the Co-Production of Inclusive Higher Education. Social Sciences
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Stock, Roland; Gaarden, Andreas Parviz; Langørgen, Eli. (2023) The potential of wearable technology to support stroke survivors’ motivation for home exercise–Focus group discussions with stroke survivors and physiotherapists. Physiotherapy Theory and Practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Langørgen, Eli; Witsø, Aud Elisabeth. (2023) Et inkluderende universitet?. Adresseavisen
    Kronikk
  • Bjørnerås, Anita Blakstad; Langørgen, Eli; Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Myhr, Daniel; Andersen, Jenny Marie Ragnhild. (2023) Disabled student ambassadors promote inclusion in Norwegian higher education: building competencies and strategies for the future. Disability & Society
    Vitenskapelig artikkel
  • Bjørnerås, Anita Blakstad; Langørgen, Eli; Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Leithaug, Ann-Elén; Horghagen, Sissel. (2023) Aiming for inclusion: processes taking place in co-creation involving students with disabilities in higher education. International Journal of Inclusive Education
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Langørgen, Eli; Magnus, Eva. (2020) 'I have something to contribute to working life' - students with disabilities showcasing employability while on practical placement. Journal of Education and Work
    Vitenskapelig artikkel
  • Langørgen, Eli. (2020) Blir funksjonshemmede studenter i høyere utdanning diskriminert?. Ergoterapeuten
    Fagartikkel

2019

  • Langørgen, Eli. (2019) Funksjonshemming og profesjonsutdanninger i lys av studenter, lærere og praksisveilederes erfaringer. En kvalitativ studie. NTNU
    Doktorgradsavhandling

2018

  • Langørgen, Eli; Magnus, Eva. (2018) 'We are just ordinary people working hard to reach our goals!' Disabled students' participation in Norwegian higher education. Disability & Society
    Vitenskapelig artikkel
  • Langørgen, Eli; Kermit, Patrick Stefan; Magnus, Eva. (2018) Gatekeeping in professional higher education in Norway:ambivalence among academic staff and placement supervisors towards students with disabilities. International Journal of Inclusive Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Langørgen, Eli. (2018) Do we practice what we preach? Studenter med funksjonsnedsettelse i profesjonsutdanninger møter ambivalente dørvakter. Ergoterapeuten
    Populærvitenskapelig artikkel

2016

  • Horghagen, Sissel; Langørgen, Eli. (2016) Studenter med funksjonsnedsettelse bør fullføre høyere utdanning. Ergoterapeuten
    Intervju tidsskrift

2015

  • Stock, Roland; Thrane, Gyrd; Askim, Torunn; Karlsen, Gunn Marte; Langørgen, Eli; Erichsen, Anne Spendrup. (2015) Norwegian constraint-induced therapy multisite trial: Adherence to treatment protocol applied early after stroke. Journal of Rehabilitation Medicine
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Langørgen, Eli. (2014) Dere skal ikke lage avtaler om meg, men med meg! Om erfaringer fra brukermedvirkning i rehabilitering etter ervervet hjerneskade. Ergoterapeuten
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Bjørnerås, Anita Blakstad; Langørgen, Eli; Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Nolan, Clodagh; Leithaug, Ann-Elén. (2024) Processes Empowering Disabled Students in the Co-Production of Inclusive Higher Education. Social Sciences
    Vitenskapelig artikkel
  • Stock, Roland; Gaarden, Andreas Parviz; Langørgen, Eli. (2023) The potential of wearable technology to support stroke survivors’ motivation for home exercise–Focus group discussions with stroke survivors and physiotherapists. Physiotherapy Theory and Practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Langørgen, Eli; Witsø, Aud Elisabeth. (2023) Et inkluderende universitet?. Adresseavisen
    Kronikk
  • Bjørnerås, Anita Blakstad; Langørgen, Eli; Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Myhr, Daniel; Andersen, Jenny Marie Ragnhild. (2023) Disabled student ambassadors promote inclusion in Norwegian higher education: building competencies and strategies for the future. Disability & Society
    Vitenskapelig artikkel
  • Bjørnerås, Anita Blakstad; Langørgen, Eli; Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Leithaug, Ann-Elén; Horghagen, Sissel. (2023) Aiming for inclusion: processes taking place in co-creation involving students with disabilities in higher education. International Journal of Inclusive Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Langørgen, Eli; Magnus, Eva. (2020) 'I have something to contribute to working life' - students with disabilities showcasing employability while on practical placement. Journal of Education and Work
    Vitenskapelig artikkel
  • Langørgen, Eli. (2020) Blir funksjonshemmede studenter i høyere utdanning diskriminert?. Ergoterapeuten
    Fagartikkel
  • Langørgen, Eli; Magnus, Eva. (2018) 'We are just ordinary people working hard to reach our goals!' Disabled students' participation in Norwegian higher education. Disability & Society
    Vitenskapelig artikkel
  • Langørgen, Eli; Kermit, Patrick Stefan; Magnus, Eva. (2018) Gatekeeping in professional higher education in Norway:ambivalence among academic staff and placement supervisors towards students with disabilities. International Journal of Inclusive Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Langørgen, Eli. (2018) Do we practice what we preach? Studenter med funksjonsnedsettelse i profesjonsutdanninger møter ambivalente dørvakter. Ergoterapeuten
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Horghagen, Sissel; Langørgen, Eli. (2016) Studenter med funksjonsnedsettelse bør fullføre høyere utdanning. Ergoterapeuten
    Intervju tidsskrift
  • Stock, Roland; Thrane, Gyrd; Askim, Torunn; Karlsen, Gunn Marte; Langørgen, Eli; Erichsen, Anne Spendrup. (2015) Norwegian constraint-induced therapy multisite trial: Adherence to treatment protocol applied early after stroke. Journal of Rehabilitation Medicine
    Vitenskapelig artikkel
  • Langørgen, Eli. (2014) Dere skal ikke lage avtaler om meg, men med meg! Om erfaringer fra brukermedvirkning i rehabilitering etter ervervet hjerneskade. Ergoterapeuten
    Vitenskapelig artikkel

Rapport

  • Nielsen, Brita Fladvad; Pedersen, Heidi; Eidhamar, Helga; Fernandez, Daniela; Ness, Ottar; Rishi, Gunika. (2024) Tjenester for Alle 2 Universitetet for Alle. Konferansebidrag og prosjektfunn. NTNU
    Rapport
  • Langørgen, Eli. (2019) Funksjonshemming og profesjonsutdanninger i lys av studenter, lærere og praksisveilederes erfaringer. En kvalitativ studie. NTNU
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • ETT2201 - Rehabilitation and Adaptation of Activity Limitations/Challenges
  • ETT2202 - Occupational Therapy Process and Methods
  • ETG2201 - Habilitation and Adaptation of Activity
  • ETT1101 - Person, Activity and Participation in Everyday Life

Formidling

2025

  • Faglig foredrag
    Langørgen, Eli. (2025) Kan alle bli alt? Studenter med funksjonsnedsettelse i profesjonsutdanningene - utfordringer og mulige løsninger. NTNU, IPH, Studieprogram for vernepleierutdanning Nasjonalt fagorgan for utdanning og forskning innen vernepleie , Trondheim 2025-03-11 - 2025-03-11

2024

  • Faglig foredrag
    Langørgen, Eli. (2024) Hvem er studentene i høyere utdanning?. NTNU, Institutt for psykisk helse Seminar om inkluderende læringsmiljø , Trondheim 2024-05-08 -
  • Faglig foredrag
    Pedersen, Heidi; Liaaen, Janne Marita ; Benden, Nina Margrethe Lilo Fagertun; Langørgen, Eli. (2024) Universelt læringsmiljø fra et studentperspektiv. NTNU Læringsfestivalen 2024 , Trondheim 2024-05-27 - 2024-05-28
  • Faglig foredrag
    Langørgen, Eli; Sølvsberg, Anne Myhre; Lindseth, Marte Kristine; Brurok, Berit; Mjøen, Odd Morten; Baumgart, Julia Kathrin. (2024) Bedre læring for alle! Erfaringsdeling fra et læringsmiljøprosjekt knyttet til inkluderende undervisning . NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2024-05-27 - 2024-05-28
  • Faglig foredrag
    Langørgen, Eli. (2024) Studenter med funksjonsnedsettelse i profesjonsutdanningene - barrierer og mulige løsninger. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse Konferanse for høyere utdanning 2024: Kvalitet og tilgjengelighet for fremtidens behov , Oslo 2024-09-26 - 2024-09-27

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Langørgen, Eli. (2023) Historien om fjorten profesjonsstudenter og deres portvakter. NTNU Tjenester for alle - konferanse om universell utforming , Trondheim 2023-11-15 - 2023-11-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Langørgen, Eli. (2023) The story about fourteen students and their gatekeepers. Nordic Network on Disability Research NNDR 16th Research Conference , Reykjavik 2023-05-10 - 2023-05-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Mjøen, Odd Morten; Horghagen, Sissel; Goodall, Gemma Carol Constance; Langørgen, Eli. (2023) Students with disabilities on the path to the world of work - parallel session. NNDR NNDR 2023 , Reykjavik 2023-05-09 - 2023-05-11
  • Faglig foredrag
    Horghagen, Sissel; Bjørnerås, Anita Blakstad; Ristad, Tone Mari Teigmo; Goodall, Gemma Carol Constance; Langørgen, Eli; Kvam, Lisbeth. (2023) Oj, der kunne jeg ha vært bedre! årvkenhet om diskriminering av mennesker med nedsatt funksjonsevne. Institutt for design, Fakultet for arkitektur og design Tjenester for alle , Trondheim 2023-11-15 - 2023-11-16
  • Faglig foredrag
    Langørgen, Eli. (2023) Bedre læring for alle! Utprøving og implementering av verktøy for universell utforming i undervisning. Kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning Arbeidsseminar i Kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning , Tromsø 2023-09-07 - 2023-09-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Bjørnerås, Anita Blakstad; Myhr, Daniel; Langørgen, Eli; Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Andersen, Jenny Marie Ragnhild. (2023) Student ambassadors with disabilities strengthen participation and inclusion in higher education . Nordic Network on Disability Research NNDR 16th Research Conference , Reykjavik 2023-05-10 - 2023-05-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Horghagen, Sissel; Langørgen, Eli. (2023) From disability focused to justice focus. Nordic network of disability research Nordic Network of Disabiltiy Research , Reykjavik 2023-05-10 - 2023-05-12

2022

  • Faglig foredrag
    Langørgen, Eli. (2022) Historien om fjorten profesjonsstudenter og deres portvakter. Institutt for sosialt arbeid Workshop om Universell Utforming , Trondheim 2022-02-11 - 2022-02-11
  • Faglig foredrag
    Elvrum, Ann-Kristin Gunnes; Rufsvoll, Siri; Rekstad, Siri; Renå, Camilla; Rømmen, Kathrine; Langørgen, Eli. (2022) Tverrfaglig praksisprosjekt – et kinderegg?. Norsk Ergoterapeutforbund Norsk fagkongress i ergoterapi 2022 , Stavanger 2022-09-19 - 2022-09-21
  • Poster
    Stock, Roland; Gaarden, Andreas Parviz; Langørgen, Eli. (2022) Stroke survivors' and physiotherapists' opinions and perceptions about the potential of a wearable system designed to facilitate motivation for home exercise . 12 th World Congress for Neurorehabilitation , Wien 2022-12-14 - 2022-12-17

2021

  • Faglig foredrag
    Langørgen, Eli. (2021) Blir funksjonshemmede studenter i høyere utdanning diskriminert?. Prosjektgruppa Pathways ved NTNU Workshop i prosjektet Pathways to the world of work for students with disabilities , Digitalt 2021-06-17 - 2021-06-17
  • Faglig foredrag
    Langørgen, Eli. (2021) Studenter med funksjonsnedsettelse i profesjonsutdanninger. NAV Trøndelag Kunnskapstimen , Digitalt 2021-03-17 - 2021-03-17
  • Faglig foredrag
    Bjørnerås, Anita Blakstad; Leithaug, Ann-Elén; Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Langørgen, Eli; Horghagen, Sissel. (2021) Samskapelsen av et Ambassadørprogram . Institutt for design, NTNU Tjenester for alle , Trondheim 2021-09-15 - 2021-09-16

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Langørgen, Eli. (2019) Praksis i studiet - balansering på stram line. Universell Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø 2019 , Trondheim 2019-10-29 - 2019-10-30
  • Faglig foredrag
    Langørgen, Eli. (2019) Funksjonshemming og profesjonsutdanninger i lys av studenter, lærere og praksisveilederes erfaringer. NTNU Nasjonale fagråd for ergoterapi-, ortopedi- og fysioterapiutdanninger , Trondheim 2019-11-12 - 2019-11-12
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Langørgen, Eli. (2019) Historien om fjorten profesjonsstudenter og deres portvakter. Institutt for medisin og helsevitenskap, MH-fakultetet, NTNU Instituttsamling , Trondheim 2019-12-12 - 2019-12-12
  • Intervju
    Langørgen, Eli. (2019) Studentene sliter og systemet svikter. Handikapnytt Handikapnytt [Tidsskrift] 2019-10-18

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Langørgen, Eli. (2018) Do we practice what we preach? Amvivalence towards students with disabilities, as they struggle to demonstrate their capabilities in the academic and professional world. WFOT (World Federation of Occupational Therapists WFOT Congress 2018 , Cape Town 2018-05-22 - 2018-05-25

2017

  • Faglig foredrag
    Langørgen, Eli. (2017) "Jeg vet at jeg har noe å bidra med i arbeidslivet". Tilretteleggingsutfordringer og muligheter i praksis for studenter med funksjonsnedsettelse i profesjonsutdanninger. Universell Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø 2017 , Trondheim 2017-10-17 - 2017-10-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Langørgen, Eli; Kermit, Patrick Stefan; Magnus, Eva. (2017) Ergoterapeuter og andre portvakter til høyere utdanning for studenter med funksjonsnedsettelse. Ergoterapeutene Norsk fagkongress i ergoterapi , Trondheim 2017-11-06 - 2017-11-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Langørgen, Eli; Kermit, Patrick Stefan; Magnus, Eva. (2017) Academic staff and placement supervisors as gatekeepers to professional education for students with disabilities. Nordic Network on Disability Research 14th NNDR Research Conference , Örebro 2017-05-03 - 2017-05-05

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Langørgen, Eli; Magnus, Eva. (2016) The field work experiences of students with disabilities in professional courses in Norway . Discipline of Occupational Therapy, NUI, Ireland 2016 - COTEC-ENOTHE Congress, June 15-19 , Galway 2016-06-15 - 2016-06-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Langørgen, Eli; Magnus, Eva. (2016) Students with impairments - are they disabled in higher education? Experiences shared from a Norwegian context of professional courses. The Dicipline of Occupational Therapy and Disability Service Symposium: Empowering Young Adults with Disabilities , Trinity College, Dublin 2016-06-20 - 2016-06-21
  • Poster
    Magnus, Eva; Horghagen, Sissel; Langørgen, Eli. (2016) Disability: Pathways through education to work. NTNU Fusjonsseminar for fakultet for medisin og helsevitenskap , Trondheim 2016-11-10 - 2016-11-11

2015

  • Faglig foredrag
    Eerola, Malin; Horghagen, Sissel; Langørgen, Eli; Magnus, Eva. (2015) Studenter med nedsatt funksjonsevne i høyere utdanning. HiST Røros-seminaret. Fakultet for helse- og sosialvitenskap. , Røros 2015-11-26 - 2015-11-27
  • Faglig foredrag
    Langørgen, Eli. (2015) Studenter med nedsatt funksjonsevne i høyere utdanning. Hvordan har situasjonen endret seg?. Høgskolen i Sør-Trøndelag Avslutningskonferanse i satsingsområdet "Aktivitet og Deltakelse" , Trondheim 2015-11-18 - 2015-11-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Langørgen, Eli; Magnus, Eva. (2015) "I know i will have much to offer in working life!" Students With disabilities building professional images. Nordic Network on Disability Research NNDR 13th conference , Bergen 2015-05-06 - 2015-05-08

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Langørgen, Eli; Magnus, Eva. (2014) Students with impairments - are they disabled in higher education?. Karolinska Institutet, Universell and the LINK network Building bridges - between yesterday and tomorrow , Stockholm 2014-05-13 - 2014-05-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Langørgen, Eli; Magnus, Eva. (2014) Studenter med nedsatt funksjonsevne i profesjonsutdanninger. Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming NNFF forskningskonferanse , Lillehammer 2014-05-05 - 2015-05-06
  • Faglig foredrag
    Langørgen, Eli. (2014) "Gjør døren høy, gjør porten vid". PhD-prosjekt om studenter med nedsatt funksjonsevne i profesjonsutdanninger. Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen ved HIST , Trondheim 2014-11-11 - 2014-11-11

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo