course-details-portlet

ETT2205

Deltakelse i arbeid og utdanning

Velg studieår

Vurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.

Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I emnet fokuseres det på utfordringer og muligheter i skole og utdanning, og i overgangen fra utdanning til arbeidslivet. Emnet inneholder kunnskap om hvordan deltagelse i utdanning og arbeid kan muliggjøres under ulike forutsetninger og om hvilken betydning det har for mennesket og samfunn. Studenten erverver kunnskap og ferdigheter om psykososiale forhold, ergonomi og tilrettelegging i utdanning og arbeidsliv, og om hvordan det kan samarbeides tverrfaglig, tverrsektorielt og brukersentrert.

Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om ergonomi, tilrettelegging av arbeidsplass/utdanning og sammenhenger mellom funksjonsnedsettelse, helse og arbeidsdeltagelse.
  • har kunnskap om hvordan overgangsfaser knyttet til arbeidsliv og utdanning påvirker vaner, roller, mestring, aktivitet og deltagelse.
  • har bred kunnskap om inkluderende og ekskluderende faktorer i arbeidsliv og utdanning, inkludert hvordan psykososiale og helsemessige problemer påvirker deltagelse i arbeidsliv og utdanning for barn, unge og voksne.
  • har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, og kjenner til minoritetsgrupper rettigheter i forhold til arbeidsliv og utdanning.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende en ergoterapeutisk arbeidsprosess og veiledende, ressursorienterte, muliggjørende, problemløsende og kreative strategier for å fremme deltagelse i arbeidsliv og utdanning.
  • kan anvende kunnskap om ergonomi og tilrettelegging av arbeidsplass.
  • kan anvende kunnskap om fysiske, psykososiale, strukturelle, digitale, holdningsmessige forhold for å fremme deltagelse i arbeidsliv og utdanning.
  • kan reflektere over arbeidets og utdanningens betydning for identitet og tilhørighet i samfunnet.
  • kan reflektere over sammenheng mellom helse, oppvekst, utdanning, arbeidsliv og levekår for å bidra til utvikling av god arbeidsinkludering for både enkeltpersoner og grupper, * (§ 17 e).

Generell kompetanse

Studenten

  • kan forstå betydningen av og planlegge samarbeid med NAV, bedrifter/skoler, arbeidstakere, elever og andre relevante samarbeidspartnere.
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer om likeverdige tjenester og god praksis som bidrar til lik rett til arbeid og utdanning.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet har langsgående undervisning.

Emnet i dette studiet bruker stor grad av studentaktive læringsformer som fordrer oppmøte og aktiv deltagelse Dette kan foregår ved bruk av grupper, teambasert læring, selvstudier, oppgaveløsning og oppgaveskriving, seminarer, ferdighetstrening og dialogbasert forelesning. Digitale læringsformer brukes når det er hensiktsmessig.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk tilstedeværelse
  • Gruppeoppgave med muntlig framlegg

Mer om vurdering

Obligatorisk aktivitet

Obligatorisk tilstedeværelse - det kreves 80% tilstedeværelse på timeplanfestet aktivitet i emnet for å kunne gå opp til eksamen.

Muntlig obligatorisk aktivitet med presentasjon av kartlegging hos bedrift.

Eksamen

Individuell oppgave bestående av skriftlig rapport.

Omfang: 2500 ord.

Varighet: Eksamensoppgaven arbeides med gjennom emnets varighet. Veiledning gis underveis gjennom aktuelle læringsaktiviteter og medstudentrespons. Utfyllende informasjon om innhold og vurderingsgrunnlag blir gitt ved emnets oppstart. Ved utsatt eksamen vil bearbeidet arbeid av ordinær besvarelse bli vurdert.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved. Studenten kan starte på emnet, men kan ikke avlegge eksamen før alle forkunnskapskravene er bestått.

  • ETT/ETG1103 Aktivitetsvitenskap
  • ETT/ETG1104 Omgivelser, teknologi og tilgjengelighet

Kursmateriell

Pensum og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start. Studentene må ha egen PC

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
ETG2205 7,5 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Ergoterapi

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Utsatt eksamen - Høst 2025

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Varighet 1 semestre Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Varighet 1 semestre Eksamenssystem Inspera Assessment