course-details-portlet

ETT2201

Habilitering, rehabilitering og tilrettelegging ved aktivitetsutfordringer

Studiepoeng 15
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Studenten opparbeider kunnskap om hvordan aktivitetsutførelse og deltagelse kan bli påvirket av sykdom og funksjonsnedsettelser. Studenten forstår hva det vil si å leve med aktivitetsutfordringer i alle aldre, gjennom ulike livsfaser og i samspill med omgivelsene. Studenten tilegner seg kunnskap om ergoterapeuters kjernekompetanse og tilnærming innen habilitering, rehabilitering, behandling og palliasjon i et sammenhengende og helhetlig forløp. Studenten jobber kunnskapsbasert i arbeidsprosessen.

Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om ergoterapeuters tilnærming innen habilitering, rehabilitering, behandling og palliasjon.
  • gjør rede for konkrete metoder for å fremme klientsentrering/brukermedvirkning i møte med personer med ulike aktivitetsutfordringer.
  • har kunnskap om hvordan overgangsfaser i livet har betydning for mestring, aktivitet og deltagelse.
  • gjør rede for fysiske, kognitive og sammensatte funksjonsnedsettelser som kan gi aktivitetsutfordringer i hverdagen.
  • har bred kunnskap om hvordan bruke aktivitetsanalyse, funksjonsvurdering og meningsfull aktivitet målrettet i intervensjon for å fremme mestring og selvstendighet i hverdagslivet i alle livsfaser.
  • har kunnskap om verktøy som sikrer sammenhengende og helhetlige forløp.

Ferdighet

Studenten

  • kan anvende meningsfull aktivitet metodisk i personers habilitering, rehabilitering, palliasjon og behandling.
  • kan anvende relevant kunnskap om barn og unge, inklusive personers og pårørendes erfaringskompetanse, i terapeutisk samhandling, * (§ 11 b).
  • kan finne, vurdere og anvende relevante kartleggingsmetoder og undersøkelsesredskaper relatert til funksjonsnedsettelser og utfordringer med hverdagsliv.
  • kan i samarbeid med klient/bruker formulere mål og tiltak for å fremme aktivitet og deltagelse.
  • kan anvende muliggjørende strategier for å utvikle eller vedlikeholde ferdigheter, aktivitetsvaner og aktivitetsroller.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og tilrettelegge for at personer med funksjonsnedsettelser kan delta i meningsfulle og verdsatte aktiviteter.
  • kan planlegge og gjennomføre behandling eller tjenester som sikrer barn og unges medvirkning og rettigheter, * (§ 12 a).
  • arbeider ut fra prinsipper om kunnskapsbasert ergoterapi.
  • har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling relatert til et helhetlig forløp, * (§ 12 b).

Læringsformer og aktiviteter

Emnet har langsgående undervisning.

I emnet anvendes læringsformer som fordrer oppmøte og aktiv deltagelse. Læringsformer er ferdighetstrening, gruppearbeid, teambasert læring, selvstudier, oppgaveløsning og oppgaveskriving, seminarer, og dialogbasert forelesning.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk tilstedeværelse

Mer om vurdering

Obligatorisk aktivitet:

Obligatorisk tilstedeværelse - det kreves 80% tilstedeværelse på timeplanfestet aktivitet i emnet for å kunne gå opp til eksamen.

Eksamen:

Emnet avsluttes med en individuell praktisk muntlig eksamen. Det settes av 15 minutter til forberedelse og 35 minutter til gjennomføring. Gjennomføring består av en praktisk del, der studenten skal vise en ferdighet, samt svare på faglige spørsmål fra sensor.

Utsatt eksamen gjennomføres likt som ordinær eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved. Studenten kan starte på emnet, men kan ikke avlegge eksamen før alle forkunnskapskravene er bestått.

  • ETT/ETG1101 Person, aktivitet og deltakelse i hverdagsliv
  • ETT/ETG1102 Aktivitetsanalyse
  • ETT/ETG1103 Aktivitetsvitenskap
  • ETT/ETG 1110 Profesjonsutøvelse i ergoterapi (praksisstudier)

Kursmateriell

Pensum- og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen ved emnets start. Studentene må ha egen PC.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
ETG2201 15 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Ergoterapi

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Dato Fra 05.11.2025
Til 07.11.2025
Tid 08:00 Varighet 50 minutter

Utsatt eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Dato Fra 09.06.2026
Til 10.06.2026
Tid 08:00 Varighet 50 minutter