Emne - Ergoterapeutiske arbeidsprosesser og metoder - ETT2202
Ergoterapeutiske arbeidsprosesser og metoder
Om
Om emnet
Faglig innhold
Studenten tilegner seg kunnskap om grunnleggende ergoterapeutiske metoder tilknyttet aktivitetsutfordringer og ressurser. Ergoterapeutiske metoder anvendes på ulike nivå i helse- og velferdssystemet og andre sektorer. Studentene benytter strukturerte ergoterapeutiske arbeidsprosesser, metoder og strategier til kartlegging, målsetting og tiltak. Studentene arbeider kunnskapsbasert i utvelgelsen av arbeidsmodeller.
Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ergoterapeuters bruk av kjernekompetanse i kommune, spesialisthelsetjeneste og andre sektorer.
- har bred kunnskap om ergoterapeutiske arbeidsmodeller.
- har bred kunnskap om hvordan meningsfull aktivitet brukes målrettet for å fremme aktivitetsutførelse, mestring og selvstendighet i hverdagslivet.
- har kunnskap om muliggjørende ferdigheter og strategier som terapeutisk kompetanse.
- har kunnskap om brukermedvirkning og brukerstyring som metode og strategi.
- har bred kunnskap om hvordan aktivitetsbasert kartlegging legger grunnen for videre arbeid i en ergoterapeutisk arbeidsprosess.
Ferdighet
Studenten
- behersker å lage tydelige og aktivitetsbaserte mål.
- kan finne og anvende tiltak ved hjelp av ulike metoder og strategier.
- kan anvende ergoterapeutisk arbeidsmodeller.
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap om prinsipper for kunnskapsbasert praksis, * (§ 19 a).
- reflekterer over og vurderer ergoterapifaglige metoder og strategier.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har langsgående undervisning. Emnet bruker stor grad av studentaktive læringsformer. Dette kan foregå ved bruk av grupper, teambasert læring, selvstudier, oppgaveløsning, seminarer og dialogbasert forelesning.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltagelse på seminar
- Obligatorisk tilstedeværelse
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet
- Deltagelse på seminar.
- Obligatorisk tilstedeværelse - det kreves 80% tilstedeværelse på timeplanfestet aktivitet i emnet for å kunne gå opp til eksamen.
Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Obligatorisk aktivitet er kun gyldig for inneværende studieår.
Eksamen
Eksamen gjennomføres som skriftlig individuell skoleeksamen med bokstavkarakterer.
Utsatt eksamen gjennomføres som skriftlig individuell skoleeksamen for studenter med gyldig fravær eller med karakter F.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved. Studenten kan starte på emnet, men kan ikke avlegge eksamen før alle forkunnskapskravene er bestått.
- ETT/ETG1101 Person, aktivitet og deltakelse i hverdagsliv
- ETT/ETG1102 Aktivitetsanalyse
- ETT/ETG1103 Aktivitetsvitenskap
- ETT/ETG1104 Omgivelser, tilgjengelighet og teknologi
- ETT/ETG1110 Profesjonsutøvelse i ergoterapi
Kursmateriell
Pensum- og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen ved emnets start. Studentene må ha egen PC.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| ETG2202 | 7,5 sp | Høst 2020 |
Fagområder
- Ergoterapi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.