course-details-portlet

ETT2330

Fagutvikling og innovasjon (praksisstudier)

Studiepoeng 15
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Praksisvurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Studenten jobber selvstendig og kunnskapsbasert med fokus på prosjektarbeid, innovasjon og/eller fagutvikling. Praksisstudiet kan innbefatte tverrprofesjonell, personsentrert praksis i kommune- og spesialisthelsetjeneste og på andre arenaer der ergoterapeuter kan bruke sin kompetanse for å fremme personers aktivitet og deltakelse. Studenten jobber systematisk og kvalitetsforbedrende.

Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om ergoterapeutiske arbeidsprosesser som fremmer aktivitet og deltagelse.
  • har bred kunnskap om brukermedvirkning, veiledning, kommunikasjon, etikk og relasjonsbygging,* (§ 7 d).
  • har bred kunnskap om hvordan personers aktivitet, deltagelse og helse påvirker hverandre og inngår i samspill med omgivelsene gjennom livsløpet.
  • gjør rede for nytenkning og metoder som kan bidra til tjenesteinnovasjon, systematiske og kvalitetsforbedrende prosesser, * (§ 21 a).

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende veiledende, ressursorienterte, myndiggjørende, problemløsende og kreative strategier som fremmer aktivitet og deltagelse.
  • vurderer omgivelsenes påvirkning på selvstendighet, helse og livskvalitet.
  • kan anvende digital kompetanse, * (§ 14 c).
  • kan planlegge og samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer, og initiere slik samhandling, * (§ 12 b).
  • kan finne og vurdere vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse.
  • kan anvende ny kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis, * (§ 20 b).
  • mestrer ergoterapeutiske arbeidsprosesser med stor grad av selvstendighet i samarbeid med bruker/e og andre aktuelle samarbeidspartnere.
  • redegjør for hvilke politiske føringer som er aktuelle for sin praksisplass, og sammenhengen mellom politiske føringer og tjenestene som tilbys ved praksisplassen.
  • finner selvstendig fram til lovverk, veiledere og andre strategiske føringer som virker inn på tjenestene ved praksisplassen.
  • behersker brukermedvirkning gjennom hele den ergoterapeutiske arbeidsprosessen.

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og kan følge ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer for å fremme personers rett til aktivitet og deltagelse, * (§ 9 b).
  • kan formidle, dokumentere og promotere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, * (§ 9 c).
  • kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge dette opp systematisk, * (§ 9 d).
  • viser evne til målrettet kommunikasjon og samhandling med brukere og i tverrfaglig arbeid.
  • oppdaterer seg på relevant lovverk for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet består av 11 uker praksisstudier, inkludert er 1 uke forberedende undervisning med forelesninger, ferdighetstrening, seminarer og innleveringer. I tillegg inngår læringsaktiviteter som loggskriving, veiledning med ansatte ved utdanningen og faglig fremlegg på praksisstedet.

Praksisstudiene er langsgående og foregår i hovedsak i kommune- og spesialisthelsetjenesten i Helse Midt-Norge RHF, dvs St.Olavs hospital HF, Helse Møre og Romsdal HF og Helse Nord Trøndelag HF og tilhørende kommuner. I tillegg kommer enkelte private aktører.

Obligatoriske aktiviteter

  • Praksisforberedelser

Mer om vurdering

Gjennomføring og vurdering av praksis er styrt av «Forskrift om studier ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)" og "Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU". Utdypende informasjon og retningslinjer for praksisstudiene ved utdanningen er samlet i et praksishefte.

Det er obligatorisk oppmøte på praksisforberedelser. Det kreves 80 % tilstedeværelse på praksisforberedelsene.

Dersom studenten får karakteren ikke bestått må hele praksisperioden inkludert obligatorisk aktivitet gjennomføres på nytt. Ved vurdering til ikke bestått er neste mulighet for å gjennomføre emnet ved neste ordinære gjennomføring av emnet. Studenten har anledning til å gjennomføre samme praksisemnet to ganger.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved. Alle forkunnskapskrav må være bestått innen studenten får starte på emnet.

  • ETT/ETG2201 Habilitering, rehabilitering og tilrettelegging ved aktivitetsutfordringer
  • ETT/ETG2202 Ergoterapeutiske arbeidsprosesser og metoder
  • ETT/ETG2203 Mestring av hverdagsliv med psykiske utfordringer
  • ETT/ETG2220 Ergoterapiprosessen og klinisk resonnering

Kursmateriell

Pensum- og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start. Studentene må ha egen PC.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
ETG2330 15 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Ergoterapi

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Praksisvurdering
Vekting 100/100 Dato Innlevering 12.12.2025 Tid Innlevering 16:00 Eksamenssystem Inspera Assessment