Bakgrunn og aktiviteter

AFaglige interesser: 
Mediepedagogikk / mediekompetanse & Media Literacy / digital kompetanse & Digital Literacy / IKT og medieverktøy i skolen / mediedanning og digital danning / dømmekraft og medieetikk / mediebruk, mediepraksiser og medieopplevelser / refleksivitet, refleksjon og narrativitet / ungdom og krisenyheter / ungdomsbedrift og entreprenørskapsutdanning

Aktuelle prosjekter: ELEMENT / Mediegrafi / refleksiv mediekompetanse / ungdom og krisenyheter / ungdomsbedrift og entreprenørskapsutdanning

Undervisning: Pedagogikk / mediepedagogikk - mediekompetanse - media literacy - digital danning / kvalitativ forskningsmetode

Ulike nettverk og samarbeid: 

Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid

Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen

2018

  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Innledning. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Mediepedagogikk og mediedidaktikk. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245020731.
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Workshop: Lansering av Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. IPL-konferansen #2018 . digital og hybrid pedagogikk . NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring; Trondheim. 2018-05-31 - 2018-05-31.
  • Schofield, Daniel. (2018) Barn og unges mediebruk - betydning for skole og skolehelsetjeneste. Helsesøsterutdanningen i Trondheim . NTNU; 2018-01-11 - 2018-01-11.
  • Schofield, Daniel. (2018) Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Boklansering: Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Boklansering ; 2018-01-01 - 2018-01-01.
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.

2017

  • Schofield, Daniel. (2017) Katastrofenyheter i et nytt medielandskap. Undersøkelse i Trøndelag i 2016. Krig og katastrofer i media. De unges møte med brutale nyheter..
  • Schofield, Daniel. (2017) Mediegrafi – et verktøy for dybdelæring og refleksjonskompetanse i mediefag. NKUL ; 2017-05-10 - 2017-05-12.
  • Schofield, Daniel. (2017) Mediegrafi – et verktøy for dybdelæring og refleksjonskompetanse i mediefag. mediepedagogene.no.
  • Schofield, Daniel. (2017) Ungdoms opplevelse av krisenyheter. Klok i kriser . NTNU, ILU; NTNU Rotvoll. 2017-10-26 - 2017-10-26.
  • Schofield, Daniel. (2017) Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet. Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv..

2016

  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2016) Barn og unges oppvekstmiljø med fokus på media. Foredrag for lærerstudenter . FLT, NTNU; NTNU Gløshaugen. 2016-10-25 - 2016-10-25.

2015

2014

2013

  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2013) Artefakter i nye læringsmiljø. Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.

2012

  • Schofield, Daniel. (2012) Mediegrafi - didaktikk for global refleksjon. Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.

2011

  • Schofield, Daniel. (2011) Global mediagraphy as a teaching method in upper secondary school. Rights and Education - Nera’s 39th Congress Nera’s 39th Congress . NERA; Jyväskylä. 2011-03-10 - 2011-03-12.
  • Schofield, Daniel. (2011) The students as researchers on media and globalization. EU Kids Online: Children, risk and safety online: Research and policy challenges in comparative perspective . London School of Economics, EU Kids Online; London. 2011-09-22 - 2011-09-23.