Daniel Schofield
73412354
930 400 95
Paviljong A, rom 111, Dragvoll, Loholt allé 91
Om
Faglige interesser:
Mediepedagogikk / mediekompetanse & Media Literacy / digital kompetanse & Digital Literacy / IKT og medieverktøy i skolen / mediedanning og digital danning / dømmekraft og medieetikk / mediebruk, mediepraksiser og medieopplevelser / refleksivitet, refleksjon og narrativitet / ungdom og krisenyheter / ungdomsbedrift og entreprenørskapsutdanning
Aktuelle prosjekter: ELEMENT / Mediegrafi / refleksiv mediekompetanse / ungdom og krisenyheter / ungdomsbedrift og entreprenørskapsutdanning
Undervisning: Pedagogikk / Mediepedagogikk / Kvalitativ forskningsmetode
Ulike nettverk og samarbeid:
- MEDLiE (Media Literacy and Education Research Group) (gruppeleder)
- ELEMENT (Exploring Living and Learning through Media and New Technology Practices) (prosjektleder)
- Entreprenørskap i grunnskole og videregående opplæring
- Utnevnt som medlem i Utvalg for beskyttelse av barn og unge mot skadelig medieinnhold, som leverte NOU 2021:3 - "Barneliv foran, bak og i skjermen".
- Medlem av programkomiteen til NKUL
- BiK: Barndom i krisetid: Litterære representasjoner og didaktiske implikasjoner (fullført)
Publikasjoner
2022
-
Frantzen, Vegard Marinius;
Schofield, Daniel.
(2022)
Digitale medier og læringsressurser. Artefakter i nye læringsmiljø.
Grunnbok i pedagogisk psykologi.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2022)
Mediene som støpeformer i skole og hverdagsliv: Om medialisering og refleksiv mediekompetanse.
Digital teknologi for læring og undervisning i skolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2022)
Medieproff og medieamatør: Om en mediepedagogikk for fremtiden.
Fra panikk til pedagogikk? Mediefag i skolen gjennom 50 år. Et jubileumsskrift for foreningen Mediepedagogene.
Faglig kapittel
-
Schofield, Daniel Rocha Brask.
(2022)
Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet (2.utg).
Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel;
Carvajal, Paulina.
(2022)
The Media and Global Imagination: Mediagraphy as a Multimodal Learning Activity in Higher Education.
Video Journal of Education and Pedagogy.
volum 21 (2).
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Aarsand, Pål;
Schofield, Daniel.
(2021)
Deltakerperspektiv i studier av barns og unges mediepraksiser.
Barndomsstudier i norsk kontekst : Tverrfaglige tilnærminger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Fossland, Trine;
Grimstad, Hilde;
Schofield, Daniel.
(2020)
Digitalisering av utdanning ved NTNU - med hovedfokus på prosjektet Drive.
2020. ISBN 978-82-690813-2-9.
Rapport
-
Kupiainen, Reijo P.;
Schofield, Daniel.
(2020)
Nordic Perspectives on the History and Future of Media Education.
The Handbook of Media Education Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Samoilow, Tatjana Kielland;
Kjelaas, Irmelin;
Kjørholt, Ingvild Hagen;
Schofield, Daniel;
Larsen, Ann Sylvi.
(2020)
Innledning.
Barn og katastrofer. Sosiokulturelle perspektiver på barns tekster og skriveprosesser.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2020)
Medienes rolle i tiendeklassingers tekster om katastrofer.
Barn og katastrofer. Sosiokulturelle perspektiver på barns tekster og skriveprosesser.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2020)
Nå må skolen hjelpe barna til å forstå korona og medieverden.
Adresseavisen.
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel;
Kupiainen, Reijo P.;
Frantzen, Vegard Marinius.
(2020)
På vei mot en nordisk MIK-indeks. En forstudie for en nordisk indeks for måling av medie- og informasjonskompetanse, på oppdrag for Statens Medieråd, Sverige.
2020.
Rapport
2019
-
Knudsen, Kristian Nødtvedt;
Schofield, Daniel.
(2019)
Performing literacy and social media.
Drama in education. Exploring key research concepts and effective strategies.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2019)
Fra selvinnsikt til å "handle i verden" i et medialisert samfunn.
Selvinnsikt og profesjonalitet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2019)
Vi kan lære av historien om gameren Mats (25).
Adresseavisen.
volum 253 (51).
Kronikk
2018
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Innledning.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Innledning
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediedidaktikk.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245020731.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Knudsen, Kristian Nødtvedt;
Schofield, Daniel.
(2018)
SoMe eller SoWhat?.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift.
Leder
-
Schofield, Daniel.
(2018)
Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2018)
Å leve og lære i en medialisert verden.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift.
volum 55 (2-3).
Populærvitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel;
Aae, Julie Kristin.
(2018)
Mestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvregulering.
FoU i praksis.
volum 12 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
For eller imot mobil – eller på tide å ta diskusjonen på alvor, Adressa?.
Adresseavisen.
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Schofield, Daniel;
Valle, Ruth Ida;
Somby, Hege Merete.
(2018)
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift.
FoU i praksis.
volum 12 (2).
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Schofield, Daniel.
(2017)
Katastrofenyheter i et nytt medielandskap. Undersøkelse i Trøndelag i 2016.
Krig og katastrofer i media. De unges møte med brutale nyheter..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2017)
Mediegrafi – et verktøy for dybdelæring og refleksjonskompetanse i mediefag.
mediepedagogene.no.
Faglig artikkel
-
Schofield, Daniel.
(2017)
Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet.
Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Schofield, Daniel.
(2015)
Reflexive Media Education. Exploring Mediagraphy as a Learning Activity in Upper Secondary School.
2015. ISBN 978-82-326-1068-6. Doktoravhandlinger ved NTNU (206).
Doktorgradsavhandling
-
Schofield, Daniel;
Kupiainen, Reijo P..
(2015)
Young People’s Narratives of Media and Identity: Mediagraphy as Identity Work in Upper Secondary School.
Nordicom Review.
volum 36 (1).
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Schofield, Daniel.
(2014)
Digital Moderasjon.
Adresseavisen.
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel.
(2014)
Reflexivity and Global Citizenship in High School Students' Mediagraphies.
Global Citizenship in a Digital World. MILID Yearbook 2014.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2014)
Young People Exploring Their Media Experiences - Mediagraphy as a Reflection Tool in Upper Secondary School.
Nordic Journal of Digital Literacy.
volum 9 (2).
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2013
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2013)
Artefakter i nye læringsmiljø.
Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Schofield, Daniel.
(2012)
Mediegrafi - didaktikk for global refleksjon.
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Schofield, Daniel;
Carvajal, Paulina.
(2022)
The Media and Global Imagination: Mediagraphy as a Multimodal Learning Activity in Higher Education.
Video Journal of Education and Pedagogy.
volum 21 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel.
(2020)
Nå må skolen hjelpe barna til å forstå korona og medieverden.
Adresseavisen.
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2019)
Vi kan lære av historien om gameren Mats (25).
Adresseavisen.
volum 253 (51).
Kronikk
-
Knudsen, Kristian Nødtvedt;
Schofield, Daniel.
(2018)
SoMe eller SoWhat?.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift.
Leder
-
Schofield, Daniel.
(2018)
Å leve og lære i en medialisert verden.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift.
volum 55 (2-3).
Populærvitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel;
Aae, Julie Kristin.
(2018)
Mestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvregulering.
FoU i praksis.
volum 12 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
For eller imot mobil – eller på tide å ta diskusjonen på alvor, Adressa?.
Adresseavisen.
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel;
Valle, Ruth Ida;
Somby, Hege Merete.
(2018)
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift.
FoU i praksis.
volum 12 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel.
(2017)
Mediegrafi – et verktøy for dybdelæring og refleksjonskompetanse i mediefag.
mediepedagogene.no.
Faglig artikkel
-
Schofield, Daniel;
Kupiainen, Reijo P..
(2015)
Young People’s Narratives of Media and Identity: Mediagraphy as Identity Work in Upper Secondary School.
Nordicom Review.
volum 36 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel.
(2014)
Digital Moderasjon.
Adresseavisen.
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel.
(2014)
Young People Exploring Their Media Experiences - Mediagraphy as a Reflection Tool in Upper Secondary School.
Nordic Journal of Digital Literacy.
volum 9 (2).
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Bøker
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245020731.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Frantzen, Vegard Marinius;
Schofield, Daniel.
(2022)
Digitale medier og læringsressurser. Artefakter i nye læringsmiljø.
Grunnbok i pedagogisk psykologi.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2022)
Mediene som støpeformer i skole og hverdagsliv: Om medialisering og refleksiv mediekompetanse.
Digital teknologi for læring og undervisning i skolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2022)
Medieproff og medieamatør: Om en mediepedagogikk for fremtiden.
Fra panikk til pedagogikk? Mediefag i skolen gjennom 50 år. Et jubileumsskrift for foreningen Mediepedagogene.
Faglig kapittel
-
Schofield, Daniel Rocha Brask.
(2022)
Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet (2.utg).
Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Aarsand, Pål;
Schofield, Daniel.
(2021)
Deltakerperspektiv i studier av barns og unges mediepraksiser.
Barndomsstudier i norsk kontekst : Tverrfaglige tilnærminger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kupiainen, Reijo P.;
Schofield, Daniel.
(2020)
Nordic Perspectives on the History and Future of Media Education.
The Handbook of Media Education Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Samoilow, Tatjana Kielland;
Kjelaas, Irmelin;
Kjørholt, Ingvild Hagen;
Schofield, Daniel;
Larsen, Ann Sylvi.
(2020)
Innledning.
Barn og katastrofer. Sosiokulturelle perspektiver på barns tekster og skriveprosesser.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2020)
Medienes rolle i tiendeklassingers tekster om katastrofer.
Barn og katastrofer. Sosiokulturelle perspektiver på barns tekster og skriveprosesser.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Knudsen, Kristian Nødtvedt;
Schofield, Daniel.
(2019)
Performing literacy and social media.
Drama in education. Exploring key research concepts and effective strategies.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2019)
Fra selvinnsikt til å "handle i verden" i et medialisert samfunn.
Selvinnsikt og profesjonalitet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Innledning.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Innledning
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediedidaktikk.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2018)
Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2017)
Katastrofenyheter i et nytt medielandskap. Undersøkelse i Trøndelag i 2016.
Krig og katastrofer i media. De unges møte med brutale nyheter..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2017)
Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet.
Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2014)
Reflexivity and Global Citizenship in High School Students' Mediagraphies.
Global Citizenship in a Digital World. MILID Yearbook 2014.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2013)
Artefakter i nye læringsmiljø.
Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2012)
Mediegrafi - didaktikk for global refleksjon.
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Fossland, Trine;
Grimstad, Hilde;
Schofield, Daniel.
(2020)
Digitalisering av utdanning ved NTNU - med hovedfokus på prosjektet Drive.
2020. ISBN 978-82-690813-2-9.
Rapport
-
Schofield, Daniel;
Kupiainen, Reijo P.;
Frantzen, Vegard Marinius.
(2020)
På vei mot en nordisk MIK-indeks. En forstudie for en nordisk indeks for måling av medie- og informasjonskompetanse, på oppdrag for Statens Medieråd, Sverige.
2020.
Rapport
-
Schofield, Daniel.
(2015)
Reflexive Media Education. Exploring Mediagraphy as a Learning Activity in Upper Secondary School.
2015. ISBN 978-82-326-1068-6. Doktoravhandlinger ved NTNU (206).
Doktorgradsavhandling
INFORMASJONSMATR
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
- PED3616 - Mediedanning og mediepedagogikk
- PED1006 - Pedagogisk sosiologi
- PED1002 - Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi
- PED8019 - Dynamisk Literacies
- PED1014 - Mediepedagogikk og mediekompetanse
- PED2001 - Pedagogikk i samfunnsperspektiv
- PED3010 - Vitenskapsteori og forskningsmetode
- PED3906 - Masteroppgave i utdanning og oppvekst
- PED3903 - Masteroppgave i spesialpedagogikk
Formidling
2023
-
Faglig foredragSchofield, Daniel Rocha Brask. (2023) Fra beskyttelse til forberedelse. Et mulighets-perspektiv på barns digitale hverdag. Foreldremøte ; 2023-06-01.
-
Faglig foredragSchofield, Daniel Rocha Brask. (2023) Fra beskyttelse til forberedelse. Et mulighetsperspektiv på ungdoms digitale hverdag. Ungdom og den digitale hverdagen. Ungdomsfaglig nettverksmøte . U-kirke i Trondheim - Ung i Trondheim; Kultursenteret ISAK. 2023-05-25.
2022
-
Faglig foredragFrantzen, Vegard Marinius; Schofield, Daniel. (2022) Digitale ferdigheter og digitale læringsressurser. Kulturkveld for Utdanningsforbundet Indre Fosen Lokallag . Utdanningsforbundet Indre Fosen Lokallag; Leksvik, Trøndelag. 2022-11-01.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2022) Kritisk mediekompetanse, tillit og danning. IPL-konferansen 2022: Kritisk forskning og kunnskapsproduksjon . Critical Childhood and Youth Studies, NTNU IPL; 2022-09-22.
2021
-
Vitenskapelig foredragFasting, Mia Franzisca Ferm; Schofield, Daniel. (2021) Young people's multimodal text productions in everyday life and in school projects. Childhood and Time: The IX Conference on Childhood Studies . Tampere Un., PERLA, Finnish Sos for Childhood studies; Tampere. 2021-05-10 - 2021-05-10.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2021) Barns digitale hverdagsliv. Skolen i digital utvikling ; 2021-10-28.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2021) Digital Literacy and Media Literacy in Norway: Concepts, practice and future challenges. SATMEDIA ; 2021-03-09.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2021) Digital danning og medborgerskap. Nytt fra forskningen på barns digitale kompetanse . IMK, UiO, Digiskills, FoU-nettverket for barn og medier; Litteraturhuset i Oslo. 2021-11-25.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2021) Mediepedagogikk og mediekompetanse – Kritisk literacy i en ny mediehverdag. NOLES - Tema kritisk literacy . NOLES; Oslo. 2021-09-30 - 2021-10-01.
-
Faglig foredragSchofield, Daniel. (2021) Ytringsfrihet og mediekompetanse i Norge. Møte med Ytringsfrihetskommisjonen. Møte i Ytringsfrihetskommisjonen . Ytringsfrihetskommisjonen, Kulturdepartementet; 2021-10-20.
-
Faglig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard Marinius. (2021) Om podkast som læringsaktivitet i høyere utdanning. Læringstreff: Podkast i undervisning . NTNU; Online. 2021-11-03 - 2021-11-03.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Novak, Anette; Kupiainen, Reijo P.; Frantzen, Vegard Marinius. (2021) Towards a Nordic MIL-index. A systematic review of media- and information literacy measurements. NordMedia Conference 2021. Crisis and Resilience: Nordic Media Research on the Frontline . NordMedia Network; Online / Tampere. 2021-08-18 - 2021-08-20.
2020
-
IntervjuSchofield, Daniel. (2020) Barns bruk av digitale medier. Hjem og skole [Fagblad]. 2020-11-30.
-
IntervjuSchofield, Daniel. (2020) Vaginaegg og kaffeklyster: Derfor får Netflix huden full for Gwyneth Paltrows nye serie. Aftenposten [Avis]. 2020-01-14.
2019
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2019) Mediegrafi - et verktøy for dybdelæring i mediefag. Hvordan utøver vi mediepedagogikk? . Mediepedagogene v/ Daniel Schofield og Albertine Aaberge; Oslo, kulturhuset Seilet. 2019-11-05.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2019) Å leve og lære i en medialisert verden. Barn og unges mediebruk i et pedagogisk perspektiv. Videreutdanning i profesjonsfaglig digital kompetanse . NTNU; 2019-03-20 - 2019-03-20.
-
Populærvitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2019) Å leve og lære i mediekulturen. Bruk, deltakelse og kompetanse. Temakveld om spillkultur og mediebruk . Fagforbundet Trondheim, YKKO; 2019-05-07 - 2019-05-07.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2019) Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Mediepedagogikk for fremtiden. Introduksjon. Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Mediepedagogikk for fremtiden . MEDLiE v/ Daniel Schofield og Vegard Frantzen; Litteraturhuset i Trondheim. 2019-04-03 - 2019-04-03.
-
Faglig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard Marinius. (2019) Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Betydningen av fagfornyelsen for medielærere. Fagdag i fagforum for medier og kommunikasjon i Vestfold . Fagforum for medier og kommunikasjon i Vestfold; Sandefjord. 2019-08-14 - 2019-08-14.
2018
-
Vitenskapelig foredragFrantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Workshop: Lansering av Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. IPL-konferansen #2018 . digital og hybrid pedagogikk . NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring; Trondheim. 2018-05-31 - 2018-05-31.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2018) Barn og unges mediebruk - betydning for skole og skolehelsetjeneste. Helsesøsterutdanningen i Trondheim . NTNU; 2018-01-11 - 2018-01-11.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2018) Digital danning i skolen: Etikk og ansvar. Skolelederdagen 2018 - Skoleledelse og fagfornyelse i en reformtid . UiO, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning; Oslo, Blindern. 2018-09-14 - 2018-09-14.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2018) Eleven som agent i egen medieverden: Hva er skolens rolle?. Skolen i digital utvikling . NTNU; Lillestrøm. 2018-11-08 - 2018-11-09.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2018) Global Imagination: Young Norwegians' Narratives about Identity and Citizenship. Young People’s Civic Engagement in Latin America and the Nordic region . Marit Ursin and Daniel Schofield, funding from NorLARNet; DOKK-huset, Trondheim. 2018-10-31 - 2018-11-01.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Boklansering: Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Boklansering ; 2018-01-01 - 2018-01-01.
-
Populærvitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Kritisk medieforståelse: Hva, hvorfor, hvordan?. Frokostseminar: Kritisk medieforståelse, er det viktig og hvordan kan det læres? . Litteraturhuset i Trondheim og NxtMedia; Trondheim. 2018-11-16 - 2018-11-16.
-
Vitenskapelig foredragUrsin, Marit; Schofield, Daniel. (2018) Welcome to seminar: Young People’s Civic Engagement in Latin America and the Nordic region. Young People’s Civic Engagement in Latin America and the Nordic region . Marit Ursin and Daniel Schofield, funding from NorLARNet; DOKK-huset, Trondheim. 2018-10-31 - 2018-11-01.
2017
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2017) Mediegrafi – et verktøy for dybdelæring og refleksjonskompetanse i mediefag. NKUL ; 2017-05-10 - 2017-05-12.
-
Faglig foredragSchofield, Daniel. (2017) Speedpresentasjon av forskergruppen MEDLiE: Sandkassa som rom for utforsking og refleksjon. SU-konferansen . NTNU, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap; Trondheim. 2017-10-02 - 2017-10-02.
-
Faglig foredragSchofield, Daniel. (2017) Ungdoms opplevelse av krisenyheter. Klok i kriser . NTNU, ILU; NTNU Rotvoll. 2017-10-26 - 2017-10-26.
2016
-
Faglig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2016) Barn og unges oppvekstmiljø med fokus på media. Foredrag for lærerstudenter . FLT, NTNU; NTNU Gløshaugen. 2016-10-25 - 2016-10-25.
2013
-
Vitenskapelig foredragBrevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte; Schofield, Daniel. (2013) LARS: Literacy Across Research Spaces. NATED at Berkeley . University of California, Berkley; Berkeley. 2013-10-21 - 2013-10-25.
2011
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2011) Global mediagraphy as a teaching method in upper secondary school. Rights and Education - Nera’s 39th Congress Nera’s 39th Congress . NERA; Jyväskylä. 2011-03-10 - 2011-03-12.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2011) The students as researchers on media and globalization. EU Kids Online: Children, risk and safety online: Research and policy challenges in comparative perspective . London School of Economics, EU Kids Online; London. 2011-09-22 - 2011-09-23.