Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Daniel Schofield

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Daniel Schofield

Professor i mediepedagogikk, nestleder utdanning
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

daniel.schofield@ntnu.no
73412354 930 400 95 Paviljong A, rom 111, Dragvoll, Loholt allé 91
academia.edu
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Faglige interesser: 
Mediepedagogikk / mediekompetanse & Media Literacy / digital kompetanse & Digital Literacy / IKT og medieverktøy i skolen / mediedanning og digital danning / dømmekraft og medieetikk / mediebruk, mediepraksiser og medieopplevelser / refleksivitet, refleksjon og narrativitet / ungdom og krisenyheter / ungdomsbedrift og entreprenørskapsutdanning

Aktuelle prosjekter: ELEMENT / Mediegrafi / refleksiv mediekompetanse / ungdom og krisenyheter / ungdomsbedrift og entreprenørskapsutdanning

Undervisning: Pedagogikk / Mediepedagogikk / Kvalitativ forskningsmetode

Ulike nettverk og samarbeid: 

  • MEDLiE (Media Literacy and Education Research Group) (gruppeleder)
  • ELEMENT (Exploring Living and Learning through Media and New Technology Practices) (prosjektleder)
  • Entreprenørskap i grunnskole og videregående opplæring
  • Utnevnt som medlem i Utvalg for beskyttelse av barn og unge mot skadelig medieinnhold, som leverte NOU 2021:3 - "Barneliv foran, bak og i skjermen". 

Kompetanseord

  • Barn og unges mediepraksiser
  • Digital kompetanse
  • Entreprenørskapsutdanning
  • Mediedanning
  • Mediegrafi
  • Mediekompetanse
  • Mediepedagogikk

Forskning

  • MEDLiE - Media Literacy and Education Research Group
  • EPSET - Entrepreneurship in primary and secondary education and training

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Fasting, Mia Franzisca Ferm; Schofield, Daniel. (2023) Snapshots of learning: exploring the meaning making potential of everyday visual literacy practices. Learning, Media & Technology
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel. (2023) From black screens to mediating means. A classroom study of Media Literacy 2.0 in higher education. Seminar.net - Media, technology and lifelong learning
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel Rocha Brask; Kupiainen, Reijo Petter; Frantzen, Vegard Marinius; Novak, Anette. (2023) Show or tell? A systematic review of media and information literacy measurements. Journal of Media Literacy Education (JMLE)
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Frantzen, Vegard Marinius; Schofield, Daniel. (2022) Digitale medier og læringsressurser. Artefakter i nye læringsmiljø. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel; Carvajal, Paulina. (2022) The Media and Global Imagination: Mediagraphy as a Multimodal Learning Activity in Higher Education. Video Journal of Education and Pedagogy
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel. (2022) Medieproff og medieamatør: Om en mediepedagogikk for fremtiden.
    Faglig kapittel
  • Schofield, Daniel. (2022) Mediene som støpeformer i skole og hverdagsliv: Om medialisering og refleksiv mediekompetanse. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2022) Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet (2.utg). Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Aarsand, Pål; Schofield, Daniel. (2021) Deltakerperspektiv i studier av barns og unges mediepraksiser. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Schofield, Daniel. (2020) Medienes rolle i tiendeklassingers tekster om katastrofer. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Samoilow, Tatjana Kielland; Kjelaas, Irmelin; Kjørholt, Ingvild Hagen; Schofield, Daniel; Larsen, Ann Sylvi. (2020) Innledning. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kupiainen, Reijo P.; Schofield, Daniel. (2020) Nordic Perspectives on the History and Future of Media Education. Wiley-Blackwell
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2020) Nå må skolen hjelpe barna til å forstå korona og medieverden. Adresseavisen
    Leserinnlegg
  • Fossland, Trine; Grimstad, Hilde; Schofield, Daniel. (2020) Digitalisering av utdanning ved NTNU - med hovedfokus på prosjektet Drive. NTNU
    Rapport
  • Schofield, Daniel; Kupiainen, Reijo P.; Frantzen, Vegard Marinius. (2020) På vei mot en nordisk MIK-indeks. En forstudie for en nordisk indeks for måling av medie- og informasjonskompetanse, på oppdrag for Statens Medieråd, Sverige. NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring
    Rapport

2019

  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2019) Vi kan lære av historien om gameren Mats (25). Adresseavisen
    Kronikk
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Schofield, Daniel. (2019) Performing literacy and social media. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2019) Fra selvinnsikt til å "handle i verden" i et medialisert samfunn. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Schofield, Daniel. (2018) Å leve og lære i en medialisert verden. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel. (2018) Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Schofield, Daniel. (2018) SoMe eller SoWhat?. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift
    Leder
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Mediepedagogikk og mediedidaktikk. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Innledning. Fagbokforlaget
    Innledning
  • Schofield, Daniel; Aae, Julie Kristin. (2018) Mestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvregulering. FoU i praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel; Valle, Ruth Ida; Somby, Hege Merete. (2018) Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift. FoU i praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) For eller imot mobil – eller på tide å ta diskusjonen på alvor, Adressa?. Adresseavisen
    Leserinnlegg
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

2017

  • Schofield, Daniel. (2017) Katastrofenyheter i et nytt medielandskap. Undersøkelse i Trøndelag i 2016. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2017) Mediegrafi – et verktøy for dybdelæring og refleksjonskompetanse i mediefag. mediepedagogene.no
    Fagartikkel
  • Schofield, Daniel. (2017) Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2015

  • Schofield, Daniel; Kupiainen, Reijo P.. (2015) Young People’s Narratives of Media and Identity: Mediagraphy as Identity Work in Upper Secondary School . Nordicom Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel. (2015) Reflexive Media Education. Exploring Mediagraphy as a Learning Activity in Upper Secondary School. Doktoravhandlinger ved NTNU (206)
    Doktorgradsavhandling

2014

  • Schofield, Daniel. (2014) Digital Moderasjon. Adresseavisen
    Leserinnlegg
  • Schofield, Daniel. (2014) Reflexivity and Global Citizenship in High School Students' Mediagraphies. Nordicom
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2014) Young People Exploring Their Media Experiences - Mediagraphy as a Reflection Tool in Upper Secondary School. Nordic Journal of Digital Literacy
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

2013

  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2013) Artefakter i nye læringsmiljø. Akademika forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2012

  • Schofield, Daniel. (2012) Mediegrafi - didaktikk for global refleksjon. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Fasting, Mia Franzisca Ferm; Schofield, Daniel. (2023) Snapshots of learning: exploring the meaning making potential of everyday visual literacy practices. Learning, Media & Technology
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel. (2023) From black screens to mediating means. A classroom study of Media Literacy 2.0 in higher education. Seminar.net - Media, technology and lifelong learning
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel Rocha Brask; Kupiainen, Reijo Petter; Frantzen, Vegard Marinius; Novak, Anette. (2023) Show or tell? A systematic review of media and information literacy measurements. Journal of Media Literacy Education (JMLE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel; Carvajal, Paulina. (2022) The Media and Global Imagination: Mediagraphy as a Multimodal Learning Activity in Higher Education. Video Journal of Education and Pedagogy
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel. (2020) Nå må skolen hjelpe barna til å forstå korona og medieverden. Adresseavisen
    Leserinnlegg
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2019) Vi kan lære av historien om gameren Mats (25). Adresseavisen
    Kronikk
  • Schofield, Daniel. (2018) Å leve og lære i en medialisert verden. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Schofield, Daniel. (2018) SoMe eller SoWhat?. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift
    Leder
  • Schofield, Daniel; Aae, Julie Kristin. (2018) Mestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvregulering. FoU i praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel; Valle, Ruth Ida; Somby, Hege Merete. (2018) Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift. FoU i praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) For eller imot mobil – eller på tide å ta diskusjonen på alvor, Adressa?. Adresseavisen
    Leserinnlegg
  • Schofield, Daniel. (2017) Mediegrafi – et verktøy for dybdelæring og refleksjonskompetanse i mediefag. mediepedagogene.no
    Fagartikkel
  • Schofield, Daniel; Kupiainen, Reijo P.. (2015) Young People’s Narratives of Media and Identity: Mediagraphy as Identity Work in Upper Secondary School . Nordicom Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Schofield, Daniel. (2014) Digital Moderasjon. Adresseavisen
    Leserinnlegg
  • Schofield, Daniel. (2014) Young People Exploring Their Media Experiences - Mediagraphy as a Reflection Tool in Upper Secondary School. Nordic Journal of Digital Literacy
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

Bøker

  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Frantzen, Vegard Marinius; Schofield, Daniel. (2022) Digitale medier og læringsressurser. Artefakter i nye læringsmiljø. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2022) Medieproff og medieamatør: Om en mediepedagogikk for fremtiden.
    Faglig kapittel
  • Schofield, Daniel. (2022) Mediene som støpeformer i skole og hverdagsliv: Om medialisering og refleksiv mediekompetanse. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2022) Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet (2.utg). Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Aarsand, Pål; Schofield, Daniel. (2021) Deltakerperspektiv i studier av barns og unges mediepraksiser. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2020) Medienes rolle i tiendeklassingers tekster om katastrofer. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Samoilow, Tatjana Kielland; Kjelaas, Irmelin; Kjørholt, Ingvild Hagen; Schofield, Daniel; Larsen, Ann Sylvi. (2020) Innledning. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kupiainen, Reijo P.; Schofield, Daniel. (2020) Nordic Perspectives on the History and Future of Media Education. Wiley-Blackwell
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Schofield, Daniel. (2019) Performing literacy and social media. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2019) Fra selvinnsikt til å "handle i verden" i et medialisert samfunn. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2018) Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Mediepedagogikk og mediedidaktikk. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Innledning. Fagbokforlaget
    Innledning
  • Schofield, Daniel. (2017) Katastrofenyheter i et nytt medielandskap. Undersøkelse i Trøndelag i 2016. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2017) Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2014) Reflexivity and Global Citizenship in High School Students' Mediagraphies. Nordicom
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2013) Artefakter i nye læringsmiljø. Akademika forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel. (2012) Mediegrafi - didaktikk for global refleksjon. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Fossland, Trine; Grimstad, Hilde; Schofield, Daniel. (2020) Digitalisering av utdanning ved NTNU - med hovedfokus på prosjektet Drive. NTNU
    Rapport
  • Schofield, Daniel; Kupiainen, Reijo P.; Frantzen, Vegard Marinius. (2020) På vei mot en nordisk MIK-indeks. En forstudie for en nordisk indeks for måling av medie- og informasjonskompetanse, på oppdrag for Statens Medieråd, Sverige. NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring
    Rapport
  • Schofield, Daniel. (2015) Reflexive Media Education. Exploring Mediagraphy as a Learning Activity in Upper Secondary School. Doktoravhandlinger ved NTNU (206)
    Doktorgradsavhandling

INFORMASJONSMATR

  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

Undervisning

Emner

  • PED6113 - Project Development
  • PED8019 - Dynamic Literacies
  • PED3010 - Pedagogical research methods
  • PED3803 - Experts in Teamwork - Media Literacy 2.0: Growing up and learning in a new media culture
  • PED3616 - Media "Bildung" and Media Education
  • PED3009 - Project development
  • PED3613 - Learning, Motivation and Social Interaction
  • PED1015 - Participation and Mastering in Different Groups and Learning Environment
  • PED1002 - Educational and Developmental Psychology
  • PED1003 - Pedagogical Knowledge and Curriculum Theory
  • PED1014 - Media Education and Media Literacy
  • PED3906 - Master Thesis in Educaton and Upbringing
  • PED3903 - Master Thesis in Special Education

Formidling

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel; Fasting, Mia Franzisca Ferm. (2024) Smarttelefonens mediefunksjoner i skolen - pedagogiske muligheter og utfordringer. Medielærerseminaret 2024 2024-04-15 - 2024-04-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2024) De unge og mediene: Fra beskyttelse til forberedelse … og tilbake igjen. MEDLiE og Mediepedagogene Medielærerseminaret 2024 , Dokkhuset, Trondheim 2024-04-15 - 2024-04-16
  • Faglig foredrag
    Schofield, Daniel. (2024) Fra Beskyttelse til forberedelse. Et mulighets-perspektiv på barn og unges mediebruk . Foreldremøte 2024-10-24 - 2024-10-24

2023

  • Faglig foredrag
    Schofield, Daniel. (2023) Fra beskyttelse til forberedelse. Et mulighets-perspektiv på barns digitale hverdag . Foreldremøte 2023-06-01 -
  • Faglig foredrag
    Schofield, Daniel. (2023) Fra beskyttelse til forberedelse. Et mulighetsperspektiv på ungdoms digitale hverdag. U-kirke i Trondheim - Ung i Trondheim Ungdom og den digitale hverdagen. Ungdomsfaglig nettverksmøte , Kultursenteret ISAK 2023-05-25 -

2022

  • Faglig foredrag
    Frantzen, Vegard Marinius; Schofield, Daniel. (2022) Digitale ferdigheter og digitale læringsressurser . Utdanningsforbundet Indre Fosen Lokallag Kulturkveld for Utdanningsforbundet Indre Fosen Lokallag , Leksvik, Trøndelag 2022-11-01 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2022) Kritisk mediekompetanse, tillit og danning. Critical Childhood and Youth Studies, NTNU IPL IPL-konferansen 2022: Kritisk forskning og kunnskapsproduksjon 2022-09-22 -

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Fasting, Mia Franzisca Ferm; Schofield, Daniel. (2021) Young people's multimodal text productions in everyday life and in school projects . Tampere Un., PERLA, Finnish Sos for Childhood studies Childhood and Time: The IX Conference on Childhood Studies , Tampere 2021-05-10 - 2021-05-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2021) Digital danning og medborgerskap . IMK, UiO, Digiskills, FoU-nettverket for barn og medier Nytt fra forskningen på barns digitale kompetanse , Litteraturhuset i Oslo 2021-11-25 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel; Novak, Anette; Kupiainen, Reijo P.; Frantzen, Vegard Marinius. (2021) Towards a Nordic MIL-index. A systematic review of media- and information literacy measurements. NordMedia Network NordMedia Conference 2021. Crisis and Resilience: Nordic Media Research on the Frontline , Online / Tampere 2021-08-18 - 2021-08-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2021) Barns digitale hverdagsliv. Skolen i digital utvikling 2021-10-28 -
  • Faglig foredrag
    Schofield, Daniel. (2021) Ytringsfrihet og mediekompetanse i Norge. Møte med Ytringsfrihetskommisjonen. Ytringsfrihetskommisjonen, Kulturdepartementet Møte i Ytringsfrihetskommisjonen 2021-10-20 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2021) Mediepedagogikk og mediekompetanse – Kritisk literacy i en ny mediehverdag. NOLES NOLES - Tema kritisk literacy , Oslo 2021-09-30 - 2021-10-01
  • Faglig foredrag
    Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard Marinius. (2021) Om podkast som læringsaktivitet i høyere utdanning. NTNU Læringstreff: Podkast i undervisning , Online 2021-11-03 - 2021-11-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2021) Digital Literacy and Media Literacy in Norway: Concepts, practice and future challenges. SATMEDIA 2021-03-09 -

2020

  • Intervju
    Schofield, Daniel. (2020) Barns bruk av digitale medier. Hjem og skole Hjem og skole [Fagblad] 2020-11-30
  • Intervju
    Schofield, Daniel. (2020) Vaginaegg og kaffeklyster: Derfor får Netflix huden full for Gwyneth Paltrows nye serie. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2020-01-14

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2019) Å leve og lære i en medialisert verden. Barn og unges mediebruk i et pedagogisk perspektiv. NTNU Videreutdanning i profesjonsfaglig digital kompetanse 2019-03-20 - 2019-03-20
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2019) Å leve og lære i mediekulturen. Bruk, deltakelse og kompetanse. Fagforbundet Trondheim, YKKO Temakveld om spillkultur og mediebruk 2019-05-07 - 2019-05-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2019) Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Mediepedagogikk for fremtiden. Introduksjon. MEDLiE v/ Daniel Schofield og Vegard Frantzen Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Mediepedagogikk for fremtiden , Litteraturhuset i Trondheim 2019-04-03 - 2019-04-03
  • Faglig foredrag
    Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard Marinius. (2019) Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Betydningen av fagfornyelsen for medielærere. Fagforum for medier og kommunikasjon i Vestfold Fagdag i fagforum for medier og kommunikasjon i Vestfold , Sandefjord 2019-08-14 - 2019-08-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2019) Mediegrafi - et verktøy for dybdelæring i mediefag. Mediepedagogene v/ Daniel Schofield og Albertine Aaberge Hvordan utøver vi mediepedagogikk? , Oslo, kulturhuset Seilet 2019-11-05 -

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2018) Barn og unges mediebruk - betydning for skole og skolehelsetjeneste. NTNU Helsesøsterutdanningen i Trondheim 2018-01-11 - 2018-01-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2018) Global Imagination: Young Norwegians' Narratives about Identity and Citizenship . Marit Ursin and Daniel Schofield, funding from NorLARNet Young People’s Civic Engagement in Latin America and the Nordic region , DOKK-huset, Trondheim 2018-10-31 - 2018-11-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2018) Digital danning i skolen: Etikk og ansvar. UiO, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Skolelederdagen 2018 - Skoleledelse og fagfornyelse i en reformtid , Oslo, Blindern 2018-09-14 - 2018-09-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Ursin, Marit; Schofield, Daniel. (2018) Welcome to seminar: Young People’s Civic Engagement in Latin America and the Nordic region. Marit Ursin and Daniel Schofield, funding from NorLARNet Young People’s Civic Engagement in Latin America and the Nordic region , DOKK-huset, Trondheim 2018-10-31 - 2018-11-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2018) Eleven som agent i egen medieverden: Hva er skolens rolle?. NTNU Skolen i digital utvikling , Lillestrøm 2018-11-08 - 2018-11-09
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Kritisk medieforståelse: Hva, hvorfor, hvordan?. Litteraturhuset i Trondheim og NxtMedia Frokostseminar: Kritisk medieforståelse, er det viktig og hvordan kan det læres? , Trondheim 2018-11-16 - 2018-11-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Boklansering: Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Boklansering 2018-01-01 - 2018-01-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Workshop: Lansering av Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring IPL-konferansen #2018 . digital og hybrid pedagogikk , Trondheim 2018-05-31 - 2018-05-31

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2017) Mediegrafi – et verktøy for dybdelæring og refleksjonskompetanse i mediefag. NKUL 2017-05-10 - 2017-05-12
  • Faglig foredrag
    Schofield, Daniel. (2017) Speedpresentasjon av forskergruppen MEDLiE: Sandkassa som rom for utforsking og refleksjon. NTNU, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap SU-konferansen , Trondheim 2017-10-02 - 2017-10-02
  • Faglig foredrag
    Schofield, Daniel. (2017) Ungdoms opplevelse av krisenyheter. NTNU, ILU Klok i kriser , NTNU Rotvoll 2017-10-26 - 2017-10-26

2016

  • Faglig foredrag
    Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2016) Barn og unges oppvekstmiljø med fokus på media. FLT, NTNU Foredrag for lærerstudenter , NTNU Gløshaugen 2016-10-25 - 2016-10-25

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2011) The students as researchers on media and globalization. London School of Economics, EU Kids Online EU Kids Online: Children, risk and safety online: Research and policy challenges in comparative perspective , London 2011-09-22 - 2011-09-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel. (2011) Global mediagraphy as a teaching method in upper secondary school. NERA Rights and Education - Nera’s 39th Congress Nera’s 39th Congress , Jyväskylä 2011-03-10 - 2011-03-12

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo