Emne - Læring, motivasjon og sosialt samspill - PED3613
PED3613 - Læring, motivasjon og sosialt samspill
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir en fordypning i spørsmål knyttet til læring, ledelse, motivasjon og selvoppfatning knyttet til skole, arbeidsliv og fritid. Temaene drøftes i lys av utvalgte teorier og relevant forskning. Det vil spesielt bli sett på miljøer som kjennetegnes av forventning om utvikling av kunnskap og ferdigheter.
Læringsutbytte
Emnet skal gi studentene inngående kunnskap om sentrale teorier innenfor læring, motivasjon og selvoppfatning, samt hvordan teoriene kan forstås og operasjonaliseres i ulike sosiale og prestasjonsorienterte kontekster som skole, arbeidsliv og fritid. Emnet vektlegger å gi studentene teoretisk innsikt, forskningsbasert kunnskap og forståelse av metodiske tilnærminger innenfor feltet.
Gjennom pensumlitteratur, forelesninger og seminar med aktiv deltakelse og selvstendig arbeid skal studentene tilegne seg innsikt i og evne til å drøfte spørsmål som angår:
- motivasjon og selvoppfatning som forutsetning for og resultat av læring.
- betydning av sosiale aspekter for læring, motivasjon og selvoppfatning.
- sammenhenger mellom sosiale aspekter, holdninger, stereotypier og kjønn i forhold til læring, motivasjon, selvoppfatning og psykisk helse.
Emnet skal gi studentene ferdigheter i:
- å drøfte hvordan teoriene kan brukes i skole, arbeidsliv og fritid.
- å analysere ulike sosiale kontekster og peke på mulige forbedringer.
- å tenke kritisk og reflektere rundt egen atferd.
Læringsformer og aktiviteter
6 timer forelesning og seminar pr. uke, normalt fordelt på 3 + 3 timer. Ekskursjoner skal inngå som en del av undervisningen.
Obligatorisk aktivitet: Skriftlig innlevering eller muntlig presentasjon. Obligatorisk aktivitet velges av faglærer i starten av semesteret. Obligatorisk aktivitet må være bestått før eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig innlevering eller muntlig presentasjon
- Obligatorisk oppmøte på presentasjonene
Mer om vurdering
Retningslinjer og krav til oppgaven oppgis ved semesterstart
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Forkunnskapskrav
Som for opptak til master i pedagogikk.Forkunnskapskravet må være innfridd for å starte på emnet.
Kursmateriell
Til emnet er knyttet et pensum på ca. 1000 sider
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED3522 | 15.0 | 01.09.2015 | |
PED3523 | 7.5 | 01.09.2015 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2021
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Telefon:
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering 01.12.2020
Innlevering 07.12.2020
Utlevering 09:00
Innlevering 14:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"