Emne - Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi - PED1002
PED1002 - Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 100/100 | 6 timer |
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager | A |
Faglig innhold
Ped 1002 gir en innføring i pedagogisk psykologi. Emnet vil gjennom sentrale teorier om læring, utvikling, motivasjon og selvoppfatning diskutere hvordan vi kan forstå oppvekst, oppdragelse og undervisning i et livslangt perspektiv. Innenfor disse områdene vil det bli lagt vekt på begrepsforståelse, og sammenheng mellom de ulike begrepene. Emnet vil berøre sentrale og samfunnsaktuelle problemstillinger i pedagogikken, og videre diskuteres forholdet mellom individ og omgivelser. Det vil bli lagt vekt på å forstå betydningen av ulike typer læringsmiljø for utvikling, læring, motivasjon og selvoppfatning. Studentene vil gis innsikt i sentrale forutsetninger for læring og utvikling og spørsmål om hvordan læringsmiljøet kan tilrettelegges for å fremme disse.
Emnet er obligatorisk for å få godkjent full fordypning i pedagogikk. Emnet er ett av fem emner i årsstudiet i pedagogikk.
Læringsutbytte
Målet med studiet er å gi innsikt i psykologiske prosesser som er viktige for å forstå og å kunne legge til rette for læring og utvikling hos barn, unge og voksne.
Studentene skal tilegne seg kunnskaper om:
- Sentrale teorier om læring og læringsmiljø
- Sentrale teorier om barn og unges utvikling
- Sentrale teorier om motivasjon og selvoppfatning
Studentene skal utvikle ferdigheter i å:
- anvende kunnskap på teoretiske og praktiske problemstillinger
- anvende kunnskap for å belyse pedagogisk praksis
- kunne formidle kunnskapen
Læringsformer og aktiviteter
Undervisning 6 timer pr. uke med varierte læringsformer og aktiviteter.
Obligatoriske aktiviteter:
En skriftlig innlevering må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. En nøyaktig beskrivelse av obligatoriske aktiviteter vil kunngjøres ved semesterstart.
Obligatoriske aktiviteter
- En skriftlig oppgave må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Kursmateriell
Pensum på ca 1000 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED1092 | 15.0 | ||
SVPED107 | 5.0 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2020
Forelesningstimer: 4
Øvingstimer: 2
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Telefon:
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig eksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
- Vår ORD Skriftlig eksamen 100/100 03.06.2021 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen (1)
100/100
A
Utlevering 03.12.2020
Innlevering 05.12.2020
Utlevering 09:00
Innlevering 15:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Merk at eksamensform er endret som et smittevernstiltak i den pågående koronasituasjonen. Please note that the exam form has changed as a preventive measure in the ongoing corona situation.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"