Emne - Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi - PED1002
PED1002 - Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
PED1002 gir en innføring i pedagogisk psykologi. Pedagogiske og psykologiske teorier om læring, utvikling, motivasjon og selvoppfatning er sentralt i emnet. Teoriene brukes til å belyse og diskutere pedagogiske problemstillinger om barn og unges oppvekst, utdanning og livskvalitet. Emnet vektlegger samfunnsaktuelle problemstillinger i pedagogikken knyttet til skole og fritid, formelle og uformelle arenaer. Videre diskuteres forholdet mellom individ og omgivelser og hva det betyr for den enkeltes livsmuligheter. I emnet drøftes forutsetninger for læring og utvikling i et livslangt perspektiv. Spørsmål om hvordan læringsmiljøet kan tilrettelegges for å fremme læring, motivasjon og utvikling er sentralt. I PED1002 drøftes det hvordan endringer i samfunn og kultur påvirker barn og unges vilkår for læring, utvikling og verdier.
Emnet er obligatorisk for å få godkjent full fordypning i pedagogikk. Emnet er ett av fem emner i årsstudiet i pedagogikk.
Læringsutbytte
Målet med studiet er å gi innsikt i psykologiske prosesser som er viktige for å forstå og å kunne legge til rette for læring, utvikling og livskvalitet for mennesker i alle aldersgrupper, og med et særlig fokus på barn og ungdom. Studentene skal tilegne seg bred kunnskap om sentrale temaer og teorier innenfor fagområdet:
- Sentrale teorier om læring og læringsmiljø
- Sentrale teorier om barn og unges utvikling
- Sentrale teorier om motivasjon og selvoppfatning
Studentene skal utvikle ferdigheter i å:
- anvende faglig kunnskap på teoretiske og praktiske problemstillinger.
- anvende kunnskap på teoretiske og praktiske problemstillinger.
- anvende kunnskap for å belyse pedagogisk praksis.
Studentene skal tilegne seg kompetanse som setter dem i stand til å utveksle synspunkter og erfaringer innenfor fagområdet.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisning 6 timer pr. uke med varierte læringsformer og aktiviteter. Obligatoriske aktiviteter: En skriftlig innlevering må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. En nøyaktig beskrivelse av obligatoriske aktiviteter vil kunngjøres ved semesterstart.
Obligatoriske aktiviteter
- En skriftlig oppgave må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Kursmateriell
Pensum på ca 1000 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED1092 | 15.0 | ||
SVPED107 | 5.0 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2022
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Astrid Hoås Morin
- Daniel Rocha Brask Schofield
- Fride Flobakk-Sitter
- Frode Moen
- Lena Haller Buseth
- Marte Therese Jakobsen
- Vegard Marinius Frantzen
- Øyvind Kvello
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
07.12.2022Innlevering
09.12.2022
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
22.05.2023Innlevering
24.05.2023
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"