Emne - Vitenskapsteori og forskningsmetode - PED3010
PED3010 - Vitenskapsteori og forskningsmetode
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir en bred innføring i pedagogisk forskningsmetode. Dette inkluderer kvantitative og kvalitative tilnærminger til pedagogiske problemstillinger, samt historiske tilnærminger, tekst/diskursanalytiske tilnærminger og en introduksjon til metoden litteraturreview. Emnet inkluderer også kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for forskningsfeltet.
Læringsutbytte
Studenten har:
- inngående innsikt i sentrale prinsipper innen pedagogiske forskningsmetoder
- spesialisert kunnskap og ferdigheter i kvalitative tilnærminger i pedagogikk
- spesialisert kunnskap og ferdigheter i kvantitative tilnærminger i pedagogikk
- spesialisert kunnskap og ferdigheter i historiske og tekst/diskursanalytiske tilnærminger i pedagogikk
- kunnskap og ferdigheter i metoden litteraturreview i pedagogikk
- avanserte kunnskaper om det vitenskapsteoretiske grunnlaget til pedagogisk forskning
- avansert kunnskap om forskningsprosessen og ferdigheter i utforming av forskningsspørsmål, valg av forskningsdesign, utvelgelse av undersøkelsesenheter og innsamling av data
- avanserte kunnskaper om kvalitetskriterier i forskningsmetodikk
- avanserte kunnskaper om forskningsetikk og forskningsetiske retningslinjer
Emnet gir grunnlag for å gjennomføre eget mastergradsprosjekt.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger/seminarer: 5 timer forelesning/seminar i vitenskapsteori og forskningsmetode pr uke i ukene 34-42. Undervisningen kan blokklegges.
Orienteringer: Orientering/seminar om litteratursøk. Orientering/seminar om innsamling av persondata.
Obligatoriske aktiviteter
Prosjektutviklingsseminar: 4 seminar á 2 timer i ukene 37-40. Utvikling av eget prosjekt med fokus på eget tema og problemstilling. Skriftlig innlevering av prosjektskisse, innleveringsdato avtales ved semesterstart.
Vrimledag: Informasjon om aktuelle masterprosjekt og presentasjon av tilgjengelige veiledere. Avholdes i begynnelsen av semesteret.
Obligatoriske aktiviteter
- Prosjektutviklingsseminar
- Vrimledag
Mer om vurdering
Eksamen: Mappevurdering. Et antall oppgaver skal besvares i løpet av semesteret, antall og retningslinjer avtales ved semesterstart. Samlet innlevering av mappe i uke 43.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Læring i arbeidsliv og samfunn (MVL)
Pedagogikk (MPED)
Rådgivningsvitenskap (MRÅDG)
Forkunnskapskrav
PED1005 eller tilsvarende. Studenter fra masterprogrammet i rådgivningsvitenskap eller master i læring i arbeidsliv og samfunn kan søke instituttet om å få ta emnet.
Kursmateriell
Pensum på ca 1000 sider.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Mappevurdering
100/100
Utlevering
23.10.2023Innlevering
27.10.2023
09:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Mappevurdering
100/100
Utlevering
21.05.2024Innlevering
23.05.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"