Bjørn-Terje Bandlien
Om
Bjørn-Terje Bandlien (Ph.d.) er førsteamanuensis i musikk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Han underviser og veileder på grunn-, master- og ph.d.-nivå i musikkfaglige og musikkdidaktiske emner. Hans doktorgradsarbeid (2019) handlet om ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad i et kritisk designteoretisk perspektiv. Fra 2019 har han også arbeidet med kulturskolerelatert forskning, og med særlig vekt på samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. I den forbindelse deltar han i Norsk kulturskoleråds FOU-arbeid, der han er med-prosjektleder og redaktør i prosjektet Forskning på egen praksis i kulturskolen. Fra 2022 deltar Bandlien i DIKU-prosjektet Unikup- Universitetskulturskole; et samarbeid mellom Institutt for lærerutdanning ved NTNU, Institutt for musikk ved NTNU og Trondheim kulturskole. Her leder han en arbeidspakke om samarbeid mellom grunnskole og kulturskole og den tilhørende forskningsgruppa "Kulturskole-grunnskole-samarbeid" (KGS).
Han deltar også i forskningsgruppene Fagleg literacy i skule og lærarutdanning, og MusTed - Musikkteknologi i didaktisk praksis, og er redaksjonsmedlem i tidsskriftet Journal for research in arts and sports education (JASEd).
Bandlien har bakgrunn som lektor med hovedfag i musikk fra NTNU, Institutt for musikk (2007) og Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), NTNU (1998). Han har arbeidet som lærer i folkehøgskole og grunnskole i perioden 1999–2013, samt som utøvende kirkemusiker med piano og orgel som instrument fra ca 1994.
Fra 2013 har Bandlien arbeidet med lærerutdanning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HIST), Avdeling for lærer- og tolkeutdanning (ALT) og NTNU, Institutt for lærerutdanning (ILU). I perioden 2015–2016 var han seksjonskoordinator for Musikkseksjonen ved ALT, og fra 2017–2021 faggruppeleder for musikk, dans, drama/teater ved ILU.
Publikasjoner
2022
-
Schøien, Kristin Solli;
Bandlien, Bjørn-Terje;
Østern, Anna-Lena.
(2022)
I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 6 (3).
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Learning music by composing on iPads.
Digital Learning and Collaborative Practices: Lessons from Inclusive and Empowering Participation with Emerging Technologies.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Perspektiver fra forskningen på det musikkpedagogiske konseptet Jedem Kind ein Instrument [Et instrument til hvert barn] i Tyskland.
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Oversatt kapittel
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud.
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Innledning
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 978-82-02-71634-9. MusPed:Research (3).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2020
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2020)
Composing on iPad as Middle Ground Education.
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2019)
Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad: En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv (Doktorgradsavhandling).
2019. ISBN 978-82-326-4206-9.
Doktorgradsavhandling
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Selander, Staffan.
(2019)
Designing as composing music with iPads: A performative perspective.
Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2015)
Komponering og musikkvideo-produksjon på iPad.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Tidsskriftspublikasjoner
-
Schøien, Kristin Solli;
Bandlien, Bjørn-Terje;
Østern, Anna-Lena.
(2022)
I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 6 (3).
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 978-82-02-71634-9. MusPed:Research (3).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Learning music by composing on iPads.
Digital Learning and Collaborative Practices: Lessons from Inclusive and Empowering Participation with Emerging Technologies.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud.
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Innledning
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2020)
Composing on iPad as Middle Ground Education.
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Selander, Staffan.
(2019)
Designing as composing music with iPads: A performative perspective.
Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2019)
Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad: En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv (Doktorgradsavhandling).
2019. ISBN 978-82-326-4206-9.
Doktorgradsavhandling
OVERSETTELSESARB
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Perspektiver fra forskningen på det musikkpedagogiske konseptet Jedem Kind ein Instrument [Et instrument til hvert barn] i Tyskland.
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Oversatt kapittel
INFORMASJONSMATR
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2015)
Komponering og musikkvideo-produksjon på iPad.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2023) Panelsamtale om offentlig-sektor-ph.d. Natpronet-seminar, HVL, Bergen . Natpronet; Bergen. 2023-03-08 - 2023-03-09.
2022
-
ProgramdeltagelseBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Arendalsuka 2022: Hvilke kompetanser trenger vi for å skape gode oppvekstsvilkår for barn og unge i kommunene?. https://www.kulturskoleradet.no/nyheter/2022/august/fokus-ko [Internett]. 2022-08-15.
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Forskning på egen praksis i kulturskolen, Innledning. Cutting Edge Kulturskole, Praksiskonferansen . Norsk kulturskoleråd; Universitetet i Agder. 2022-02-16 - 2022-02-16.
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Forskning rundt dagens og fremtidens kulturskole. Fagdag Oslo kulturskole . Oslo kulturskole; Oslo, nettbasert. 2022-01-07 - 2022-01-07.
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Kulturskole-grunnskole-samarbeid som diskursivt felt i framvekst: En diskursiv undersøkelse av skoleslagenes plandokumenter med fokus på musikk. MiU22: Utforskende perspektiver i musikk og utdanning . MiU: Musikkpedagogikk i utdanning; Nord universitet, Levanger. 2022-10-26 - 2022-10-27.
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Kunst- og kulturutdanning for alle i forandringens tid. NEÄL-konferansen 2022 . Nätverk för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL); Högskolan i Halmstad. 2022-10-13 - 2022-10-14.
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Kunstutdanning: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cutting Edge Kulturskole 2022 . Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning; Universitetet i Agder. 2022-02-17 - 2022-02-18.
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Universitetskulturskoleprosjektet UniKuP. Dynamus-seminaret 2022 . DYNAMUS - The social dynamics of musical upbringing and schooling in the Norwegian welfare state; Hurdalssjøen. 2022-06-13 - 2022-06-14.
2021
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2021) FoU–hva er det?. Regional samhandling i Norsk kulturskoleråd . Norsk kulturskoleråd; Webinar. 2021-01-19 - 2021-01-19.
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2021) Forskning på egen praksis i kulturskolen. Forskerseminar for Forskning på egen praksis i kulturskolen . Norsk kulturskoleråd; Radisson Blue Airport Hotel, Gardermoen. 2021-11-26 - 2021-11-26.
2020
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2020) Grunnskole-kulturskole-samarbeid og digitalisering i skole og kunstfag. Fagdag, Norsk kulturskoleråd Trøndelag . Norsk kulturskoleråd Trøndelag; Stjørdal, Scandic Hell. 2020-10-16 - 2020-10-16.
-
ProgramdeltagelseBandlien, Bjørn-Terje. (2020) Hva skjer med den den kulturelle skolesekken?. NRK P2 [Radio]. 2020-01-20.
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2020) Universitetskulturskoleordning – et mulighetsrom. Lanseringsseminar universitetsKULTURskole . Norsk kulturskoleråd; Radisson Blue Airport Hotel Gardermoen. 2020-02-07 - 2020-02-07.
2019
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2019) Forskningsprosjektet KiS (Kunstutdanning i Samarbeid), med bakgrunn i det kommunale pilotprosjektet Kulturdag. Cutting Edge Kulturskole . Norsk Kulturskoleråd; Tromsø. 2019-10-03 - 2019-10-04.
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2019) Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad. Cutting Edge Kulturskole . Norsk Kulturskoleråd; Tromsø. 2019-10-03 - 2019-10-04.
2018
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2018) How does technology impact the composition processes when secondary school students compose on iPad?. Designs for learning. 6th international conference 2018 . SLATE. Centre for the science of learning & technology. UIB.; Bergen. 2018-05-23 - 2018-05-25.
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2018) Hvordan kan utfordringer som elevene møtte under komponering med Garageband på iPad forstås som kunnskapsutfordringer?. Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning, Konferanse 2018 . Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning; Hurdalssjøen kurs- og konferansesenter. 2018-02-12 - 2018-02-15.
2017
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2017) Komponering og kunnskapsutvikling med digital teknologi i skolen. Nordisk nettverk for musikkpedagogikk forskning . Nordisk nettverk for musikkpedagogikk forskning (NNMPF); Göteborg. 2017-03-13 - 2017-03-16.