MusTed: Music, Technology and Education

Forskningsgruppe ved Institutt for lærerutdanning

MusTed: Music, Technology and Education

Digital teknologi blir i stadig større grad en integrert del av musikkdidaktisk praksis i ulike skoleslag, og innebærer muligheter i kontekst av musikkpedagogikk også utenfor skolene. Forskningsgruppa MusTed har som målsetning å utvikle ny kunnskap om digitalteknologisk musikkdidaktikk og bruk av teknologi i musikkpedagogiske praksiser. Arbeidet mot disse målene operasjonaliseres gjennom en rekke delprosjekter.

Skjermbilde fra et musikkredigeringsprogram som viser et prosjekt med flere spor. Øverst er det grønne blokker som representerer MIDI-spor for instrumenter som Grand Piano, Picked og Classic Studio Kit. Nederst er et blått spor med lydopptak. Tidslinjen øverst viser takter fra 1 til 17, og transportkontroller for avspilling og opptak er synlige i toppen.
Foto: Bjørn-Terje Bandlien

Om oss

Om oss

MusTed hører til ved NTNU, institutt for lærerutdanning, og knytter til seg medlemmer på tvers av institusjoner. MusTed er et av få norske kompetansemiljøer som har markert seg nasjonalt og internasjonalt i forhold til musikk og teknologi i skole og utdanning. Lokalt har gruppas forskning hatt avgjørende innvirkning på emneutvikling og praksisutvikling i lærerutdanninga ved NTNU.

Med utgangspunkt i lærerutdanning har gruppa fokus på musikk, teknologi og didaktikk i skole, fag, kunst, læreryrke og profesjon. Samtidig anerkjenner og målbærer gruppa et bredere forhold til musikk, digital teknologi, mening og læring enn det som formaliseres i skolesammenheng – samt også hva slike skoleuavhengige sammenhenger og praksiser har med skole å gjøre. Gruppas medlemmer er involvert i konkrete prosjekter som til sammen favner musikkdidaktikk, musikksosiologi og musikkrelatert helse/well-being. Ut fra dette har gruppa ambisjoner om å produsere kunnskap med relevans for oppvekst og skole, yrke og profesjon, kultur og samfunn, og musikk som kunst og fag. Med et temaområde som er internasjonalt relevant satser forskningsgruppa på å publisere minimum 50% på engelsk.

Forskningsgruppa er en videreføring av forskningsnettverket MusTed: Musikkteknologi i didaktisk praksis som mellom 2018 og 2020 gjennomførte et antologiprosjekt, ledet av Øyvind Johan Eiksund. Dette prosjektet resulterte i den vitenskapelige antologien Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives som Musped:Research-seriens første utgivelse.