Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Bjørn-Terje Bandlien

Bjørn-Terje Bandlien

Førsteamanuensis i musikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

bjorn.t.bandlien@ntnu.no
Lysholmbygget, Kalvskinnet
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Bjørn-Terje Bandlien (Ph.d.) er førsteamanuensis i musikk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Han underviser og veileder på grunn-, master- og ph.d.-nivå i musikkfaglige og musikkdidaktiske emner.

En viktig forskningsinteresse dreier seg om digitalteknologisk musikkdidaktikk, og hans doktorgradsarbeid (2019) handlet om ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad i et kritisk designteoretisk perspektiv.

Fra 2019 har han også arbeidet med kulturskolerelatert forskning, og med særlig vekt på samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. Fra 2022 har Bandlien ledet en arbeidspakke om samarbeid mellom grunnskole og kulturskole i DIKU-prosjektet Unikup- Universitetskulturskole. UniKuP er et samarbeid mellom Institutt for lærerutdanning ved NTNU, Institutt for musikk ved NTNU og Trondheim kulturskole. I forbindelse med dette leder han også den tilhørende forskningsgruppa "Kulturskole-grunnskole-samarbeid" (KGS).

Bandlien deltar i forskningsgruppene Fagleg literacy i skule og lærarutdanning, og MusTed - Musikkteknologi i didaktisk praksis, og er redaksjonsmedlem i tidsskriftet Journal for research in arts and sports education (JASEd).

Bandlien har bakgrunn som lektor med hovedfag i musikk fra NTNU, Institutt for musikk (2007) og Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), NTNU (1998). Han har arbeidet som lærer i folkehøgskole og grunnskole i perioden 1999–2013, samt som utøvende kirkemusiker med piano og orgel som instrument fra ca 1994.

Fra 2013 har Bandlien arbeidet med lærerutdanning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HIST), Avdeling for lærer- og tolkeutdanning (ALT) og NTNU, Institutt for lærerutdanning (ILU). I perioden 2015–2016 var han seksjonskoordinator for Musikkseksjonen ved ALT, og fra 2017–2021, samt fra og med høsten 2023 faggruppeleder for musikk, dans, drama/teater ved ILU.

 

Kompetanseord

  • Designteori
  • Digitalteknologisk didaktikk
  • Etnografi
  • Kulturskole
  • Musikkdidaktikk
  • Musikkfaget i kulturskole og grunnskole
  • Musikkliteracy
  • Musikkpedagogikk
  • Musikkvitenskap
  • Performative inquiry

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2023) Sang og digital teknologi. Gyldendal Akademisk
    Faglig kapittel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Bekken, Tor Einar Bjørnhullet. (2023) iPad og Casio: musikk på trassh. Faglig literacy i skole og lærerutdanning: Veien hit og veien videre
    Annen presentasjon

2022

  • Rennan, Erlend; Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Tilpasning av undervisning i bandsamspill: Enkelt i all sin kompleksitet. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Schøien, Kristin Solli; Bandlien, Bjørn-Terje; Østern, Anna-Lena . (2022) I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Hilder, Thomas Richard; Bandlien, Bjørn-Terje; Utstøl, Kristine. (2022) Musikkfaget i grunnskolen, et lite men stort fag. NTNU
    Mastergradsoppgave

2021

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Learning music by composing on iPads. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Perspektiver fra forskningen på det musikkpedagogiske konseptet Jedem Kind ein Instrument [Et instrument til hvert barn] i Tyskland. Cappelen Damm Akademisk
    Oversatt kapittel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk MusPed:Research (3)
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk
    Innledning
  • Rødven, Kristina; Reistadbakk, Egil; Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Improvisasjon som åpning for musikkdeltakelse i livslangt perspektiv? En studie av improvisasjonens påvirkningskraft på deltakernes deltakelse i- og med musikk . NTNU
    Mastergradsoppgave

2020

  • Øyen, Jenny Elise; Ulrichsen, Gry Olsen; Bandlien, Bjørn-Terje. (2020) Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag: En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2020) Composing on iPad as Middle Ground Education. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Bandlien, Bjørn-Terje; Selander, Staffan. (2019) Designing as composing music with iPads: A performative perspective. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2019) Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad: En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv (Doktorgradsavhandling). Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

2015

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2015) Komponering og musikkvideo-produksjon på iPad.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

Tidsskriftspublikasjoner

  • Schøien, Kristin Solli; Bandlien, Bjørn-Terje; Østern, Anna-Lena . (2022) I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk MusPed:Research (3)
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2023) Sang og digital teknologi. Gyldendal Akademisk
    Faglig kapittel
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Learning music by composing on iPads. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk
    Innledning
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2020) Composing on iPad as Middle Ground Education. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Selander, Staffan. (2019) Designing as composing music with iPads: A performative perspective. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Rennan, Erlend; Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Tilpasning av undervisning i bandsamspill: Enkelt i all sin kompleksitet. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Hilder, Thomas Richard; Bandlien, Bjørn-Terje; Utstøl, Kristine. (2022) Musikkfaget i grunnskolen, et lite men stort fag. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Rødven, Kristina; Reistadbakk, Egil; Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Improvisasjon som åpning for musikkdeltakelse i livslangt perspektiv? En studie av improvisasjonens påvirkningskraft på deltakernes deltakelse i- og med musikk . NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Øyen, Jenny Elise; Ulrichsen, Gry Olsen; Bandlien, Bjørn-Terje. (2020) Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag: En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2019) Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad: En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv (Doktorgradsavhandling). Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

UTSTILLING

  • Bandlien, Bjørn-Terje; Bekken, Tor Einar Bjørnhullet. (2023) iPad og Casio: musikk på trassh. Faglig literacy i skole og lærerutdanning: Veien hit og veien videre
    Annen presentasjon

OVERSETTELSESARB

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Perspektiver fra forskningen på det musikkpedagogiske konseptet Jedem Kind ein Instrument [Et instrument til hvert barn] i Tyskland. Cappelen Damm Akademisk
    Oversatt kapittel

INFORMASJONSMATR

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2015) Komponering og musikkvideo-produksjon på iPad.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

Undervisning

Emner

  • MGLU5220 - Komponering
  • MGLU5225 - Masteroppgave i musikkdidaktikk med praktisk del
  • MGLU5236 - Fordypning i praktisk/kunstnerisk disiplin
  • MGLU5222 - Masteroppgave i musikkdidaktikk
  • SKOLE6018 - Musikkskaping emne 2
  • MGLU5218 - Musikk, teknologi og didaktikk
  • MGLU4215 - Musikk, teknologi og didaktikk

Formidling

2023

  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2023) Panelsamtale om offentlig-sektor-ph.d. Natpronet Natpronet-seminar, HVL, Bergen , Bergen 2023-03-08 - 2023-03-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2023) Elevers komponering av musikk på iPad forstått i designteoretisk perspektiv. Faglig literacy i skole og lærerutdanning, NTNU, ILU Faglig literacy i skole og lærerutdanning: Veien hit og veien videre , Trondheim 2023-09-14 - 2023-09-15

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Kunst- og kulturutdanning for alle i forandringens tid. Nätverk för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL) NEÄL-konferansen 2022 , Högskolan i Halmstad 2022-10-13 - 2022-10-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Kulturskole-grunnskole-samarbeid som diskursivt felt i framvekst: En diskursiv undersøkelse av skoleslagenes plandokumenter med fokus på musikk. MiU: Musikkpedagogikk i utdanning MiU22: Utforskende perspektiver i musikk og utdanning , Nord universitet, Levanger 2022-10-26 - 2022-10-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Universitetskulturskoleprosjektet UniKuP. DYNAMUS - The social dynamics of musical upbringing and schooling in the Norwegian welfare state Dynamus-seminaret 2022 , Hurdalssjøen 2022-06-13 - 2022-06-14
  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Forskning rundt dagens og fremtidens kulturskole. Oslo kulturskole Fagdag Oslo kulturskole , Oslo, nettbasert 2022-01-07 - 2022-01-07
  • Programdeltagelse
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Arendalsuka 2022: Hvilke kompetanser trenger vi for å skape gode oppvekstsvilkår for barn og unge i kommunene?. https://www.kulturskoleradet.no/nyheter/2022/august/fokus-ko https://www.kulturskoleradet.no/nyheter/2022/august/fokus-ko [Internett] 2022-08-15
  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Forskning på egen praksis i kulturskolen, Innledning. Norsk kulturskoleråd Cutting Edge Kulturskole, Praksiskonferansen , Universitetet i Agder 2022-02-16 - 2022-02-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Kunstutdanning: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning Cutting Edge Kulturskole 2022 , Universitetet i Agder 2022-02-17 - 2022-02-18

2021

  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Forskning på egen praksis i kulturskolen. Norsk kulturskoleråd Forskerseminar for Forskning på egen praksis i kulturskolen , Radisson Blue Airport Hotel, Gardermoen 2021-11-26 - 2021-11-26
  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) FoU–hva er det?. Norsk kulturskoleråd Regional samhandling i Norsk kulturskoleråd , Webinar 2021-01-19 - 2021-01-19

2020

  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2020) Universitetskulturskoleordning – et mulighetsrom. Norsk kulturskoleråd Lanseringsseminar universitetsKULTURskole , Radisson Blue Airport Hotel Gardermoen 2020-02-07 - 2020-02-07
  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2020) Grunnskole-kulturskole-samarbeid og digitalisering i skole og kunstfag. Norsk kulturskoleråd Trøndelag Fagdag, Norsk kulturskoleråd Trøndelag , Stjørdal, Scandic Hell 2020-10-16 - 2020-10-16
  • Programdeltagelse
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2020) Hva skjer med den den kulturelle skolesekken?. NRK P2 NRK P2 [Radio] 2020-01-20

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2019) Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad. Norsk Kulturskoleråd Cutting Edge Kulturskole , Tromsø 2019-10-03 - 2019-10-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2019) Forskningsprosjektet KiS (Kunstutdanning i Samarbeid), med bakgrunn i det kommunale pilotprosjektet Kulturdag. Norsk Kulturskoleråd Cutting Edge Kulturskole , Tromsø 2019-10-03 - 2019-10-04

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2018) How does technology impact the composition processes when secondary school students compose on iPad?. SLATE. Centre for the science of learning & technology. UIB. Designs for learning. 6th international conference 2018 , Bergen 2018-05-23 - 2018-05-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2018) Hvordan kan utfordringer som elevene møtte under komponering med Garageband på iPad forstås som kunnskapsutfordringer?. Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning, Konferanse 2018 , Hurdalssjøen kurs- og konferansesenter 2018-02-12 - 2018-02-15

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2017) Komponering og kunnskapsutvikling med digital teknologi i skolen. Nordisk nettverk for musikkpedagogikk forskning (NNMPF) Nordisk nettverk for musikkpedagogikk forskning , Göteborg 2017-03-13 - 2017-03-16
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn