Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Bjørn-Terje Bandlien

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Bjørn-Terje Bandlien

Førsteamanuensis i musikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

bjorn.t.bandlien@ntnu.no
Lysholmbygget, Kalvskinnet
ResearchGate
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Bjørn-Terje Bandlien (Ph.d.) er førsteamanuensis i musikk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Han underviser og veileder på grunn-, master- og ph.d.-nivå i musikkfaglige og musikkdidaktiske emner, og er masterkoordinator for studieretning musikk i grunnskolelærerutdanninga ved NTNU.

Bandlien forsker på musikkdidaktikk, musikklærerprofesjoner, lærerutdanning og interprofesjonelle og interinstitusjonelle samarbeid om kunstfaglig utdanning. Gjennom kritiske, skeptiske og konstruktive metodologiske design og teoretiske perspektiver, fremmes særlig danningsorienterte, inkluderende og skapende didaktiske praksiser for samtid og framtid i forskningen. Han leder forskningsgruppene Kulturskole-grunnskole-samarbeid (KGS) og MusTed - Musikkteknologi i didaktisk praksis, og er styremedlem i Norsk forum for musikkpedagogisk forskning, FOMUP.

Bandlien er redaksjonsmedlem i forskningstidsskriftet Journal for research in arts and sports education (JASEd). I 2025 leder han arbeidet med to ulike JASEd-spesialnummer om kulturskolerelatert forskning: (a) Forskning i eget praksisfelt i kulturskolen og (b) Kulturskole i samarbeid – Cutting edge or cutting corners.

Bandlien har bakgrunn som lektor i musikk, og som lærer i folkehøgskole og grunnskole i perioden 1999–2013, samt som utøvende kirkemusiker fra ca. 1994. Fra 2013 har han arbeidet med lærerutdanning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HIST), Avdeling for lærer- og tolkeutdanning (ALT) og NTNU, Institutt for lærerutdanning (ILU). I perioden 2015–2016 var han seksjonskoordinator for Musikkseksjonen ved ALT, og 2017–2021, samt 2023–2025 faggruppeleder for musikk, dans, drama/teater ved ILU.

 

Kompetanseord

  • Designteori
  • Digitalteknologisk didaktikk
  • Etnografi
  • Kulturskole
  • Musikkdidaktikk
  • Musikkfaget i kulturskole og grunnskole
  • Musikkliteracy
  • Musikkpedagogikk
  • Musikkvitenskap
  • Performative inquiry

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Juell-Hagen, Odd Christian; Bandlien, Bjørn-Terje. (2025) Innovasjon i kulturskolen? Fem rektorers oppfatninger. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Meriaux, Laurence; Bandlien, Bjørn-Terje. (2025) Piff, paff, kan ikke dere bare danse litt? En kvalitativ intervjustudie om dansepedagogikkens kår i kulturskolen. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Reistadbakk, Egil Furu. (2025) Soundtrap som didaktisk design?. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Reistadbakk, Egil Furu; Bandlien, Bjørn-Terje. (2025) Design av lydlaboratorium: En vei mot autentiske mellomrom i musikkundervisning?. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Solli, Mattias; Aksdal, Erling. (2025) ‘Ørene kom på etter hvert’—planking som didaktisk design i kulturskolen. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2024

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2024) Sang og digital teknologi. Gyldendal Norsk Forlag A/S
    Faglig kapittel
  • Fostad, Ingrid; Bandlien, Bjørn-Terje. (2024) Struktur, identitet og fellesskap: Kulturskolelærere og grunnskolelærere i praksissamarbeid. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2023

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2023) Kulturskole–grunnskole- samarbeid som diskursivt felt: En undersøkelse av skoleslagenes plandokumenter med fokus på musikk. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2022

  • Schøien, Kristin Solli; Bandlien, Bjørn-Terje; Østern, Anna-Lena . (2022) I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk
    Innledning
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk MusPed:Research (3)
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Perspektiver fra forskningen på det musikkpedagogiske konseptet Jedem Kind ein Instrument [Et instrument til hvert barn] i Tyskland. Cappelen Damm Akademisk
    Oversatt kapittel
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Learning music by composing on iPads. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2020) Composing on iPad as Middle Ground Education. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2019) Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad: En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv (Doktorgradsavhandling). Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Selander, Staffan. (2019) Designing as composing music with iPads: A performative perspective. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2015

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2015) Komponering og musikkvideo-produksjon på iPad.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

Tidsskriftspublikasjoner

  • Juell-Hagen, Odd Christian; Bandlien, Bjørn-Terje. (2025) Innovasjon i kulturskolen? Fem rektorers oppfatninger. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Meriaux, Laurence; Bandlien, Bjørn-Terje. (2025) Piff, paff, kan ikke dere bare danse litt? En kvalitativ intervjustudie om dansepedagogikkens kår i kulturskolen. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Schøien, Kristin Solli; Bandlien, Bjørn-Terje; Østern, Anna-Lena . (2022) I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk MusPed:Research (3)
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Bandlien, Bjørn-Terje; Reistadbakk, Egil Furu. (2025) Soundtrap som didaktisk design?. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Reistadbakk, Egil Furu; Bandlien, Bjørn-Terje. (2025) Design av lydlaboratorium: En vei mot autentiske mellomrom i musikkundervisning?. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Solli, Mattias; Aksdal, Erling. (2025) ‘Ørene kom på etter hvert’—planking som didaktisk design i kulturskolen. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2024) Sang og digital teknologi. Gyldendal Norsk Forlag A/S
    Faglig kapittel
  • Fostad, Ingrid; Bandlien, Bjørn-Terje. (2024) Struktur, identitet og fellesskap: Kulturskolelærere og grunnskolelærere i praksissamarbeid. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2023) Kulturskole–grunnskole- samarbeid som diskursivt felt: En undersøkelse av skoleslagenes plandokumenter med fokus på musikk. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk
    Innledning
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Learning music by composing on iPads. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2020) Composing on iPad as Middle Ground Education. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Selander, Staffan. (2019) Designing as composing music with iPads: A performative perspective. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2019) Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad: En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv (Doktorgradsavhandling). Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

OVERSETTELSESARB

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Perspektiver fra forskningen på det musikkpedagogiske konseptet Jedem Kind ein Instrument [Et instrument til hvert barn] i Tyskland. Cappelen Damm Akademisk
    Oversatt kapittel

Informasjonsmateriell

  • Bandlien, Bjørn-Terje. (2015) Komponering og musikkvideo-produksjon på iPad.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

Undervisning

Emner

  • MGLU5236 - Practical/artistic specialization
  • MGLU4215 - Music, technology and education
  • MGLU5226 - Master's thesis in music education

Formidling

2025

  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2025) Collaboration between kulturskole and primary schools: Insights from a survey among the staff of twenty collaborating schools. Norges Musikkhøgskole og Høgskolen i Innlandet NNRME 2025 , Hurdalssjøen Hotell og Konferansesenter 2025-04-08 - 2025-04-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje; Schjelderup, Synne. (2025) Block programming with Scratch as an aesthetic, exploratory, and collaborative didactic design. Norges Musikkhøgskole og Høgskolen i Innlandet NNRME 2025 , Hurdalssjøen Hotell og konferansesenter 2025-04-08 - 2025-04-10

2024

  • Programdeltagelse
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2024) Paneldialog «konsekvenser for samarbeid mellom kulturskole og grunnskole». Youtube, Norsk Kulturskoleråd Youtube, Norsk Kulturskoleråd [TV] 2024-02-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje; Solli, Mattias; Aksdal, Erling. (2024) Planking as didactic design in Kulturskolen. Nord universitet Nordic network for research in music education conference , Bodø 2024-03-19 - 2024-03-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin; Bandlien, Bjørn-Terje; Heide, Anne-Lise; Waagen, Wenche; Stranden, Marit; Knutsen, Trine. (2024) Universitetskulturskoleprosjektet. NTNU, Instutitt for lærerutdanning Cutting Edge Kulturskole 2024 , Trondheim 2024-10-21 - 2024-10-22

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2023) Samarbeid mellom kulturskole og grunnskole: Innsikter fra en kvalitativ spørreundersøkelse om ansattes erfaringer i Kulturdag-prosjektet. MIU (Musikkpedagogikk i utvikling) MIU 2023 , Dronning Mauds Minnes Høgskole, Trondheim 2023-10-26 - 2023-10-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2023) Culture day: Sustainability in collaboration between primary school and kulturskole?. European music school union 3rd European music school symposium: Music schools and their ecosystems: Building sustainable futures , Wien, MDW–University of music and performing arts vienna 2023-10-06 - 2023-10-07
  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2023) Panelsamtale om offentlig-sektor-ph.d. Natpronet Natpronet-seminar, HVL, Bergen , Bergen 2023-03-08 - 2023-03-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2023) Elevers komponering av musikk på iPad forstått i designteoretisk perspektiv. Faglig literacy i skole og lærerutdanning, NTNU, ILU Faglig literacy i skole og lærerutdanning: Veien hit og veien videre , Trondheim 2023-09-14 - 2023-09-15

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Kunst- og kulturutdanning for alle i forandringens tid. Nätverk för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL) NEÄL-konferansen 2022 , Högskolan i Halmstad 2022-10-13 - 2022-10-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Kulturskole-grunnskole-samarbeid som diskursivt felt i framvekst: En diskursiv undersøkelse av skoleslagenes plandokumenter med fokus på musikk. MiU: Musikkpedagogikk i utdanning MiU22: Utforskende perspektiver i musikk og utdanning , Nord universitet, Levanger 2022-10-26 - 2022-10-27
  • Programdeltagelse
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Arendalsuka 2022: Hvilke kompetanser trenger vi for å skape gode oppvekstsvilkår for barn og unge i kommunene?. https://www.kulturskoleradet.no/nyheter/2022/august/fokus-ko https://www.kulturskoleradet.no/nyheter/2022/august/fokus-ko [Internett] 2022-08-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Universitetskulturskoleprosjektet UniKuP. DYNAMUS - The social dynamics of musical upbringing and schooling in the Norwegian welfare state Dynamus-seminaret 2022 , Hurdalssjøen 2022-06-13 - 2022-06-14
  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Forskning rundt dagens og fremtidens kulturskole. Oslo kulturskole Fagdag Oslo kulturskole , Oslo, nettbasert 2022-01-07 - 2022-01-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Kunstutdanning: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning Cutting Edge Kulturskole 2022 , Universitetet i Agder 2022-02-17 - 2022-02-18
  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2022) Forskning på egen praksis i kulturskolen, Innledning. Norsk kulturskoleråd Cutting Edge Kulturskole, Praksiskonferansen , Universitetet i Agder 2022-02-16 - 2022-02-16

2021

  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) FoU–hva er det?. Norsk kulturskoleråd Regional samhandling i Norsk kulturskoleråd , Webinar 2021-01-19 - 2021-01-19
  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2021) Forskning på egen praksis i kulturskolen. Norsk kulturskoleråd Forskerseminar for Forskning på egen praksis i kulturskolen , Radisson Blue Airport Hotel, Gardermoen 2021-11-26 - 2021-11-26

2020

  • Programdeltagelse
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2020) Hva skjer med den den kulturelle skolesekken?. NRK P2 NRK P2 [Radio] 2020-01-20
  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2020) Grunnskole-kulturskole-samarbeid og digitalisering i skole og kunstfag. Norsk kulturskoleråd Trøndelag Fagdag, Norsk kulturskoleråd Trøndelag , Stjørdal, Scandic Hell 2020-10-16 - 2020-10-16
  • Faglig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2020) Universitetskulturskoleordning – et mulighetsrom. Norsk kulturskoleråd Lanseringsseminar universitetsKULTURskole , Radisson Blue Airport Hotel Gardermoen 2020-02-07 - 2020-02-07

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2019) Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad. Norsk Kulturskoleråd Cutting Edge Kulturskole , Tromsø 2019-10-03 - 2019-10-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2019) Forskningsprosjektet KiS (Kunstutdanning i Samarbeid), med bakgrunn i det kommunale pilotprosjektet Kulturdag. Norsk Kulturskoleråd Cutting Edge Kulturskole , Tromsø 2019-10-03 - 2019-10-04

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2018) How does technology impact the composition processes when secondary school students compose on iPad?. SLATE. Centre for the science of learning & technology. UIB. Designs for learning. 6th international conference 2018 , Bergen 2018-05-23 - 2018-05-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2018) Hvordan kan utfordringer som elevene møtte under komponering med Garageband på iPad forstås som kunnskapsutfordringer?. Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning, Konferanse 2018 , Hurdalssjøen kurs- og konferansesenter 2018-02-12 - 2018-02-15

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Bandlien, Bjørn-Terje. (2017) Komponering og kunnskapsutvikling med digital teknologi i skolen. Nordisk nettverk for musikkpedagogikk forskning (NNMPF) Nordisk nettverk for musikkpedagogikk forskning , Göteborg 2017-03-13 - 2017-03-16

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo