Bjørn-Terje Bandlien
Om
Bjørn-Terje Bandlien (Ph.d.) er førsteamanuensis i musikk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Han underviser og veileder på grunn-, master- og ph.d.-nivå i musikkfaglige og musikkdidaktiske emner. Hans doktorgradsarbeid (2019) handlet om ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad i et kritisk designteoretisk perspektiv. Fra 2019 har han også arbeidet med kulturskolerelatert forskning, og med særlig vekt på samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. I den forbindelse deltar han i Norsk kulturskoleråds FOU-arbeid, der han er med-prosjektleder og redaktør i prosjektet Forskning på egen praksis i kulturskolen. Fra 2022 deltar Bandlien i DIKU-prosjektet Unikup- Universitetskulturskole; et samarbeid mellom Institutt for lærerutdanning ved NTNU, Institutt for musikk ved NTNU og Trondheim kulturskole. Her leder han en arbeidspakke om samarbeid mellom grunnskole og kulturskole og den tilhørende forskningsgruppa "Kulturskole-grunnskole-samarbeid" (KGS).
Han deltar også i forskningsgruppene Fagleg literacy i skule og lærarutdanning, og MusTed - Musikkteknologi i didaktisk praksis, og er redaksjonsmedlem i tidsskriftet Journal for research in arts and sports education (JASEd).
Bandlien har bakgrunn som lektor med hovedfag i musikk fra NTNU, Institutt for musikk (2007) og Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), NTNU (1998). Han har arbeidet som lærer i folkehøgskole og grunnskole i perioden 1999–2013, samt som utøvende kirkemusiker med piano og orgel som instrument fra ca 1994.
Fra 2013 har Bandlien arbeidet med lærerutdanning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HIST), Avdeling for lærer- og tolkeutdanning (ALT) og NTNU, Institutt for lærerutdanning (ILU). I perioden 2015–2016 var han seksjonskoordinator for Musikkseksjonen ved ALT, og fra 2017–2021 faggruppeleder for musikk, dans, drama/teater ved ILU.
Publikasjoner
2022
-
Schøien, Kristin Solli;
Bandlien, Bjørn-Terje;
Østern, Anna-Lena.
(2022)
I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 6 (3).
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Learning music by composing on iPads.
Digital Learning and Collaborative Practices: Lessons from Inclusive and Empowering Participation with Emerging Technologies.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud.
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Innledning
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 978-82-02-71634-9. MusPed:Research (3).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2020
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2020)
Composing on iPad as Middle Ground Education.
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2019)
Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad: En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv (Doktorgradsavhandling).
2019. ISBN 978-82-326-4206-9.
Doktorgradsavhandling
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Selander, Staffan.
(2019)
Designing as composing music with iPads: A performative perspective.
Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2015)
Komponering og musikkvideo-produksjon på iPad.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Tidsskriftspublikasjoner
-
Schøien, Kristin Solli;
Bandlien, Bjørn-Terje;
Østern, Anna-Lena.
(2022)
I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 6 (3).
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 978-82-02-71634-9. MusPed:Research (3).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Learning music by composing on iPads.
Digital Learning and Collaborative Practices: Lessons from Inclusive and Empowering Participation with Emerging Technologies.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud.
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Innledning
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2020)
Composing on iPad as Middle Ground Education.
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Selander, Staffan.
(2019)
Designing as composing music with iPads: A performative perspective.
Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2019)
Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad: En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv (Doktorgradsavhandling).
2019. ISBN 978-82-326-4206-9.
Doktorgradsavhandling
INFORMASJONSMATR
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2015)
Komponering og musikkvideo-produksjon på iPad.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
- MGLU4219 - Kunstfagdidaktisk forskning
- MGLU5220 - Komponering
- MGLU5236 - Fordypning i praktisk/kunstnerisk disiplin
- MGLU5225 - Masteroppgave i musikkdidaktikk med praktisk del
- MGLU5222 - Masteroppgave i musikkdidaktikk
- SKOLE6018 - Musikkskaping emne 2
- MGLU5218 - Musikk, teknologi og didaktikk
- MGLU4215 - Musikk, teknologi og didaktikk
Formidling
2018
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2018) How does technology impact the composition processes when secondary school students compose on iPad?. Designs for learning. 6th international conference 2018 . SLATE. Centre for the science of learning & technology. UIB.; Bergen. 2018-05-23 - 2018-05-25.