Bjørn-Terje Bandlien
Bjørn-Terje Bandlien
Førsteamanuensis i musikk
Institutt for lærerutdanning Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskapBakgrunn og aktiviteter
Bjørn-Terje Bandlien (Ph.d.) er førsteamanuensis i musikk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Han underviser og veileder på grunn-, master- og ph.d.-nivå i musikkfaglige og musikkdidaktiske emner. Hans doktorgradsarbeid (2019) handlet om ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad i et kritisk designteoretisk perspektiv. Fra 2019 har han også arbeidet med kulturskolerelatert forskning, og med særlig vekt på samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. I den forbindelse deltar han i Norsk kulturskoleråds FOU-arbeid, og ledet forskningsgruppa Kunstutdanning i Samarbeid (KiS), som i 2021 ga ut antologien Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Fra 2022 deltar Bandlien i DIKU-prosjektet Unikup- Universitetskulturskole; et samarbeid mellom Institutt for lærerutdanning ved NTNU, Institutt for musikk ved NTNU og Trondheim kulturskole. Her leder han en arbeidspakke om samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. Han deltar også i forskningsgruppene Musikkpedagogikk i utvikling (MiU), Fagleg literacy i skule og lærarutdanning, og MusTed - Musikkteknologi i didaktisk praksis, og sitter i redaksjonen til tidsskriftet Journal for research in arts and sports education (JASEd).
Bandlien har bakgrunn som lektor med hovedfag i musikk fra NTNU, Institutt for musikk (2007) og Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), NTNU (1998). Han har arbeidet som lærer i folkehøgskole og grunnskole i perioden 1999–2013, samt som utøvende kirkemusiker med piano og orgel som instrument fra ca 1994.
Fra 2013 har Bandlien arbeidet med lærerutdanning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HIST), Avdeling for lærer- og tolkeutdanning (ALT) og NTNU, Institutt for lærerutdanning (ILU). I perioden 2015–2016 var han seksjonskoordinator for Musikkseksjonen ved ALT, og fra 2017–2021 faggruppeleder for musikk, dans, drama/teater ved ILU.
Emner
- MGLU4219 - Kunstfagdidaktisk forskning
- MGLU5225 - Masteroppgave i musikkdidaktikk med praktisk del
- MGLU5220 - Komponering
- MGLU5218 - Musikk, teknologi og didaktikk
- MGLU4215 - Musikk, teknologi og didaktikk
- SKOLE6018 - Musikkskaping emne 2
- MGLU5236 - Fordypning i praktisk/kunstnerisk disiplin
- MGLU5222 - Masteroppgave i musikkdidaktikk
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen
2021
- (2021) Learning music by composing on iPads. Digital Learning and Collaborative Practices: Lessons from Inclusive and Empowering Participation with Emerging Technologies.
- (2021) Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud. Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
- (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
- (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 978-82-02-71634-9. MusPed:Research (3).
2020
- (2020) Composing on iPad as Middle Ground Education. Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
2019
- (2019) Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad: En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv (Doktorgradsavhandling). 2019. ISBN 978-82-326-4206-9.
- (2019) Designing as composing music with iPads: A performative perspective. Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research.
2018
- (2018) How does technology impact the composition processes when secondary school students compose on iPad?. Designs for learning. 6th international conference 2018 . SLATE. Centre for the science of learning & technology. UIB.; Bergen. 2018-05-23 - 2018-05-25.
2015
- (2015) Komponering og musikkvideo-produksjon på iPad.