Læring og ferdighetsutvikling – Institutt for psykologi
Institutt for psykologi
Læring og ferdighetsutvikling
Forskningsgruppen for læring og ferdighetsutvikling er en tverrfaglig enhet som kombinerer biologi, psykologi, pedagogikk og sosiologi. Hovedmålet med gruppas arbeid er å bidra til bedre forståelse av ferdighetsutvikling, kunnskapsutvikling, motivasjonsfaktorer, læring og læringsvansker, samt formidle denne kunnskapen slik at barn og ungdom skal kunne få bedre tilpasset opplæringstiltak i skolen. Hovedaktiviteten vil være forskning. Andre sentrale oppgaver vil være undervisning og formidling.
Forskningsgruppen har tre fokusområder:
1) Læring og ferdighetsutvikling
- Utvikling av ferdigheter som språk, lesing, skriving og matematikk/realfag
- Utvikle empirisk grunnlag for læring av ferdigheter
- Evaluering av læringsmetoder
- Utvikle teoretisk grunnlag for hvorfor og hvordan utvikling og læring skjer
2) Perseptuelle vansker og ferdighetsutvikling
- Underliggende årsaker til lese- og skrivevansker, matematikkvansker
- Underliggende årsaker til språkvansker
- Underliggende årsaker til motoriske problemer
- Sammenhengen mellom lese- og skrivevansker og matematikkvansker
- Sammenhengen mellom lese- og skrivevansker og motoriske problemer
- Perseptuelle forutsetninger for føring av kjøretøy
3) Motorisk utvikling
- Utvikling av motoriske ferdigheter
- Sammenhengen mellom motorisk utvikling, fysisk form og fysisk aktivitetsnivå
- Sammenhengen mellom motoriske ferdigheter og selvoppfatning
- Sammenhengen mellom motoriske ferdigheter og kognitive ferdigheter
- Utvikling av et nytt testbatteri for motorisk kompetanse
Vi har samarbeid med flere forskere i nordiske land, blant annet i Storbritannia og Italia.
Medlemmer i forskningsgruppen
- Professor Hermundur Sigmundsson (Institutt for psykologi, NTNU)
- Professor Trond Nordfjærn (Institutt for psykologi, NTNU)
- Førsteamanuensis Alexander Olsen (Institutt for psykologi, NTNU)
- Førsteamanuensis Berit Overå Johannesen (Institutt for psykologi, NTNU)
- Professor Håvard Lorås (Institutt for lærerutdanning)
- Førsteamanuensis Nunne Englund (Institutt for psykologi, NTNU)
- Dosent Arve Vorland Pedersen (Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap)
- Professor Monika Haga (Institutt for lærerutdanning)
- Amanuensis Jan Erik Ingebrigtsen (Institutt for sosiologi og statsvitenskap)
- Professor Remco Polman (Queensland University of Technology Brisbane, Australia)
- Professor Joel Talcott (Aston University, UK)