Læring og ferdighetsutvikling – Institutt for psykologi
Institutt for psykologi
Forskningsgruppen har to fokusområder:
Læring og ferdighetsutvikling
Forskningsgruppen for læring og ferdighetsutvikling er en tverrfaglig enhet som kombinerer biologi, psykologi, pedagogikk og sosiologi. Hovedmålet med gruppas arbeid er å bidra til bedre forståelse av ferdighetsutvikling, kunnskapsutvikling, motivasjonsfaktorer, læring og læringsvansker, samt formidle denne kunnskapen slik at barn og ungdom skal kunne få bedre tilpasset opplæringstiltak i skolen. Hovedaktiviteten vil være forskning. Andre sentrale oppgaver vil være undervisning og formidling.
Forskningsgruppen har to fokusområder:
1) Læring og ferdighetsutvikling
- Utvikling av ferdigheter som språk, lesing, skriving og matematikk/realfag
- Utvikle empirisk grunnlag for læring av ferdigheter
- Evaluering av læringsmetoder
- Utvikle teoretisk grunnlag for hvorfor og hvordan utvikling og læring skjer
2) Motivasjonsfaktorer
- Lidenskap for prestasjon
- Pågangsmot / utholdenhet (Grit / perserverance)
- Tankesett / veksttankesett (Mindset / growth mindset)
- Flyt (flow)
Vi har samarbeid med flere forskere i andre land, blant annet i Storbritannia og Italia.
Medlemmer i forskningsgruppen
- Professor Hermundur Sigmundsson (Institutt for psykologi, NTNU)
- Professor Trond Nordfjærn (Institutt for psykologi, NTNU)
- Mehmet Mehmetoglu, PhD. Professor. Institutt for psykologi
- Førsteamanuensis Alexander Olsen (Institutt for psykologi, NTNU)
- Førsteamanuensis Isabel Richter (Institutt for psykologi, NTNU)
- Førsteamanuensis Berit Overå Johannesen (Institutt for psykologi, NTNU)
- Trygve Solstad. PhD Førsteamanuensis. Institutt for lærerutdanning
- Professor Håvard Lorås (Institutt for lærerutdanning)
- Guido Fumagalli, PhD. Professor, Verona University
- Førsteamauensis Renzo Bianchi (Institutt for psykologi, NTNU)
- Førsteamanuensis Nunne Englund (Institutt for psykologi, NTNU)
- Dosent Arve Vorland Pedersen (Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap)
- Professor Monika Haga (Institutt for lærerutdanning)
- universitetslektor Adrian D Eriksen (Institutt for psykologi, NTNU)
- Amanuensis Jan Erik Ingebrigtsen (Institutt for sosiologi og statsvitenskap)
- Professor Remco Polman (Queensland University of Technology Brisbane, Australia)
- Professor Joel Talcott (Aston University, UK)