Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Elin Angelo

Elin Angelo

Professor, musikkpedagogikk
Institutt for lærerutdanning

elin.angelo@ntnu.no
73590458 97720898 Olavskvartalet, 613, Trondheim, Olavshallen
Academia Researchgate
Om Forskning Publikasjoner Formidling

Om

Elin Angelo (Ph.D) er professor i musikkpedagogikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, Institutt for lærerutdanning/ Institutt for musikk, og professor 2 ved Nord Universitet. Hun underviser på BA, MA og PhD-nivå i musikkpedagogikk, vitenskapsfilosofi og kvalitativ forskning, og er opptatt av forskningsledelse. I 2022-2024 leder hun Universitetskulturskoleprosjektet (UniKuP), som er et samarbeid mellom Trondheim kulturskole, Institutt for musikk og Institutt for lærerutdanning (NTNU). Hun er en av grunnleggerne for (og ledet i 2015–2019) Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning, og ledet i 2015-2017 det nasjonale forskningsprosjektet IRISforsk (kulturskole), med forskere fra musikkutdanning, lærerutdanning, skoleledelse og skoleutvikling. Fra 2018 har hun ledet forskningsnettverket Musikkpedagogikk i utvikling (MiU), er hovedredaktør for den vitenskapelige skriftserien MusPed:Research, leder arbeidspakke 4 i NFR-prosjektet OutMus (2021-2024) er del av den internasjonale forskningsgruppen i RJF-prosjektet Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education, samt del av forskningsgruppene Musikk, teknologi og didaktikk (MusTed) og Kunstløft i samarbeid (KiS). Hennes arbeid er publisert i Action, Criticism and Theory for Music Education, International Journal for Community Music, Nordic Research in Music Education Yearbook, The Nordic Journal of Cultural Policy, Acta Didactica Norge og i Journal for Research in Arts and Sports Education. Hun er del av redaksjonsteamet i European Journal of Philosophy in Arts Education og i Studia Musicologica Norvegica. Før vitenskapelige ansettelser ved NTNU og ved Dronning Mauds Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) har Angelo undervist i kulturskole, det frivillige musikkliv, barnehage, grunnskole og videregående skole, og hatt ansettelsesforhold som saksofonist i forsvarets musikk, symfoniorkester og i freelance-prosjekter. Hun har gradsgivende utdanning fra musikkonservatoriet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet, Norges Musikkhøgskole og NTNU.

Kompetanseord

  • Fagdidaktikk
  • Humaniora
  • Idéhistorie
  • Musikkpedagogikk
  • Musikkvitenskap
  • Pedagogiske fag

Forskning

  • Universitetskulturskoleprosjektet
  • OutMus
  • Kulturskole-grunnskole-samarbeid
  • Kunst- og kulturfaglig livsmestring i utdanningen
  • Forskningsgruppe for hovedinstrument og ensembler i opplæringsløpet

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Kolaas, Solveig Salthammer; Angelo, Elin. (2022) Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 106 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Rolfhamre, Robin; Angelo, Elin. (2022) Introduction: Making History Through Music Performance and Education. Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Rolfhamre, Robin; Angelo, Elin. (2022) Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance. Cappelen Damm Akademisk. 2022. ISBN 978-82-02-75619-2. MusPed:Research (4).
    Vitenskapelig antologi
  • Varkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2022) I spennet mellom samfunnsmandat og kunstnerisk frihet – en filosofisk drøfting. Musikerne, bransjen og samfunnet.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2021

  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 9788202696979. MusPed:Research (2).
    Vitenskapelig antologi
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions. Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 978-82-02-71634-9. MusPed:Research (3).
    Vitenskapelig antologi
  • Eidsvaag, Fritz Flåmo; Angelo, Elin. (2021) The Craftsmanship that Disappeared? Investigating the Role of the Principal Instrument in Music Teacher Education Programs. Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2021) Kulturskolens mange samarbeidskonstellasjoner som verdidrevne sammenvevde avhengighetsrelasjoner. Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2020

  • Angelo, Elin. (2020) Musikkpedagogikk i utvikling. Blogginnlegg: https://www.ntnu.no/blogger/humsam/2020/11/18/musikkpedagogikk-i-utvikling/.
    Nettsider (opplysningsmateriale)
  • Angelo, Elin. (2020) Musikkpedagogisk forskning - en møteplass. Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. volum 1.
    Faglig artikkel
  • Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. Cappelen Damm Akademisk. 2020. ISBN 9788202652258. MusPed:Research (1).
    Vitenskapelig antologi
  • Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
    Innledning
  • Varkøy, Øivind; Angelo, Elin; Rolle, Christian. (2020) Artist or Crafts(wo)man?. The European Journal of Philosophy in Arts Education. volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Angelo, Elin; Varkøy, Øivind; Georgii-Hemming, Eva. (2019) Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies. Journal for Research in Arts and Sports Education. volum 3 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Berge, Ola Kveseth; Angelo, Elin; Heian, Mari Torvik; Emstad, Anne Berit. (2019) Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge. 2019. ISBN 978-82-336-0239-0.
    Rapport
  • Eines, Trude Fløystad; Angelo, Elin; Vatne, Solfrid. (2019) Discourse analysis of health providers’ experiences using service design. Nursing Open. volum 6 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sæther, Morten; Angelo, Elin. (2019) Barnet og musikken Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave. Universitetsforlaget. 2019. ISBN 9788215032009.
    Lærebok

2018

  • Angelo, Elin. (2018) Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 4.
    Anmeldelse
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2018) Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools. The Journal of Arts Management, Law, and Society.
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2017) Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Angelo, Elin; Rønningen, Anders; Rønning, Rut Jorunn. (2017) Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen. Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN 9788202550028.
    Vitenskapelig antologi
  • Angelo, Elin; Sæther, Morten. (2017) Eleven og musikken. Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215026022.
    Vitenskapelig antologi
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2017) Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?. Journal for Research in Arts and Sports Education. volum 1 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Rolle, Christian; Angelo, Elin; Georgii-Hemming, Eva. (2017) Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1. Musikpädagogische Forschung. volum 38 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Rønningen, Anders; Angelo, Elin; Rønning, Rut Jorunn. (2017) IRISforsk: Erfaringer med en modell for forskning og utvikling i et profesjonsfelt. Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
    Faglig kapittel

2016

  • Angelo, Elin. (2016) A French horn pedagogue’s professional understanding French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point. The European Journal of Philosophy in Arts Education. volum 1 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2016) Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet. Acta Didactica Norge. volum 10 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2016) Music educators' expertise and mandate: Who decides, based on what?. Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT). volum 15 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2016) Nettverk for kulturskolerelatert forskning. Skolelederen. volum 3.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Østern, Anna-Lena; Angelo, Elin. (2016) Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok. volum 17.
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Angelo, Elin. (2015) Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education. Philosophy of Music Education Challenged: Heideggerian Inspirations.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Angelo, Elin. (2015) The Thrill of Making a Racket. Nietzsche, Heidegger and Community Samba in Schools by Christopher Naughton. British Journal of Music Education. volum 32 (01).
    Anmeldelse
  • Angelo, Elin. (2015) The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding. International Journal of Community Music. volum 8 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Skolen som mulighetenes univers i bygda. Eksistensorientert ledelse som drivkraft. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Angelo, Elin; Korsvold, Tora; Sæther, Morten. (2015) Ledere i næringslivet må testes for musikalitet. Musikkultur.
    Kronikk
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling. Cappelen Damm Akademisk. 2015. ISBN 9788202482459.
    Vitenskapelig antologi

2014

  • Angelo, Elin. (2014) Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet. Fagbokforlaget. 2014. ISBN 978-82-321-0216-7.
    Vitenskapelig monografi
  • Angelo, Elin; Kalsnes, Signe. (2014) Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning. Cappelen Damm Akademisk. 2014. ISBN 978-82-02-41507-5.
    Vitenskapelig antologi
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2013

  • Angelo, Elin. (2013) Musikkundervisning som en dialog mellom det ytre og det indre. En jazzpedagogs profesjonsforståelse. Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Angelo, Elin. (2013) The duty of Gamelan. A Gamelan pedagogue's philosophy of work. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok. volum 14.
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin; Dyndahl, Petter; Fossum, Hanne; Varkøy, Øivind. (2013) Kunstfaglig kunnskapsløft. Morgenbladet.
    Kronikk
  • Angelo, Elin; Østern, Anna-Lena; Karlsen, Geir. (2013) Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling. Bedre Skole. volum 3.
    Short communication

2012

  • Angelo, Elin. (2012) Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling : musikkundervisning som felles skaping av fellesskap. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift.
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2012) Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. 2012. ISBN 978-82-471-3967-7.
    Doktorgradsavhandling
  • Angelo, Elin; Varkøy, Øivind. (2012) Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok. volum 13.
    Vitenskapelig artikkel

2000

  • Aalberg, Elin Angelo. (2000) Om nyutdannede musikkskolelæreres didaktiske beredskap. Hovedoppgave i Musikkpedagogikk hovedfag, NMH/ HiTø. 2000.
    Mastergradsoppgave

Vitenskapelige artikler

  • Kolaas, Solveig Salthammer; Angelo, Elin. (2022) Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 106 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Varkøy, Øivind; Angelo, Elin; Rolle, Christian. (2020) Artist or Crafts(wo)man?. The European Journal of Philosophy in Arts Education. volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin; Varkøy, Øivind; Georgii-Hemming, Eva. (2019) Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies. Journal for Research in Arts and Sports Education. volum 3 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Eines, Trude Fløystad; Angelo, Elin; Vatne, Solfrid. (2019) Discourse analysis of health providers’ experiences using service design. Nursing Open. volum 6 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2018) Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools. The Journal of Arts Management, Law, and Society.
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2017) Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?. Journal for Research in Arts and Sports Education. volum 1 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Rolle, Christian; Angelo, Elin; Georgii-Hemming, Eva. (2017) Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1. Musikpädagogische Forschung. volum 38 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2016) A French horn pedagogue’s professional understanding French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point. The European Journal of Philosophy in Arts Education. volum 1 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2016) Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet. Acta Didactica Norge. volum 10 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2016) Music educators' expertise and mandate: Who decides, based on what?. Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT). volum 15 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Østern, Anna-Lena; Angelo, Elin. (2016) Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok. volum 17.
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2015) The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding. International Journal of Community Music. volum 8 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2013) The duty of Gamelan. A Gamelan pedagogue's philosophy of work. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok. volum 14.
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2012) Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling : musikkundervisning som felles skaping av fellesskap. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift.
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin; Varkøy, Øivind. (2012) Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok. volum 13.
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Angelo, Elin. (2020) Musikkpedagogisk forskning - en møteplass. Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. volum 1.
    Faglig artikkel
  • Angelo, Elin. (2018) Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 4.
    Anmeldelse
  • Angelo, Elin. (2016) Nettverk for kulturskolerelatert forskning. Skolelederen. volum 3.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2015) The Thrill of Making a Racket. Nietzsche, Heidegger and Community Samba in Schools by Christopher Naughton. British Journal of Music Education. volum 32 (01).
    Anmeldelse
  • Angelo, Elin; Korsvold, Tora; Sæther, Morten. (2015) Ledere i næringslivet må testes for musikalitet. Musikkultur.
    Kronikk
  • Angelo, Elin; Dyndahl, Petter; Fossum, Hanne; Varkøy, Øivind. (2013) Kunstfaglig kunnskapsløft. Morgenbladet.
    Kronikk
  • Angelo, Elin; Østern, Anna-Lena; Karlsen, Geir. (2013) Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling. Bedre Skole. volum 3.
    Short communication

Bøker

  • Rolfhamre, Robin; Angelo, Elin. (2022) Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance. Cappelen Damm Akademisk. 2022. ISBN 978-82-02-75619-2. MusPed:Research (4).
    Vitenskapelig antologi
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 9788202696979. MusPed:Research (2).
    Vitenskapelig antologi
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 978-82-02-71634-9. MusPed:Research (3).
    Vitenskapelig antologi
  • Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. Cappelen Damm Akademisk. 2020. ISBN 9788202652258. MusPed:Research (1).
    Vitenskapelig antologi
  • Sæther, Morten; Angelo, Elin. (2019) Barnet og musikken Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave. Universitetsforlaget. 2019. ISBN 9788215032009.
    Lærebok
  • Angelo, Elin; Rønningen, Anders; Rønning, Rut Jorunn. (2017) Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen. Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN 9788202550028.
    Vitenskapelig antologi
  • Angelo, Elin; Sæther, Morten. (2017) Eleven og musikken. Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215026022.
    Vitenskapelig antologi
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling. Cappelen Damm Akademisk. 2015. ISBN 9788202482459.
    Vitenskapelig antologi
  • Angelo, Elin. (2014) Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet. Fagbokforlaget. 2014. ISBN 978-82-321-0216-7.
    Vitenskapelig monografi
  • Angelo, Elin; Kalsnes, Signe. (2014) Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning. Cappelen Damm Akademisk. 2014. ISBN 978-82-02-41507-5.
    Vitenskapelig antologi

Del av bok/rapport

  • Rolfhamre, Robin; Angelo, Elin. (2022) Introduction: Making History Through Music Performance and Education. Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Varkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2022) I spennet mellom samfunnsmandat og kunstnerisk frihet – en filosofisk drøfting. Musikerne, bransjen og samfunnet.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions. Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Eidsvaag, Fritz Flåmo; Angelo, Elin. (2021) The Craftsmanship that Disappeared? Investigating the Role of the Principal Instrument in Music Teacher Education Programs. Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2021) Kulturskolens mange samarbeidskonstellasjoner som verdidrevne sammenvevde avhengighetsrelasjoner. Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
    Innledning
  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2017) Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Rønningen, Anders; Angelo, Elin; Rønning, Rut Jorunn. (2017) IRISforsk: Erfaringer med en modell for forskning og utvikling i et profesjonsfelt. Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
    Faglig kapittel
  • Angelo, Elin. (2015) Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education. Philosophy of Music Education Challenged: Heideggerian Inspirations.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Skolen som mulighetenes univers i bygda. Eksistensorientert ledelse som drivkraft. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Angelo, Elin. (2013) Musikkundervisning som en dialog mellom det ytre og det indre. En jazzpedagogs profesjonsforståelse. Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

Rapport

  • Berge, Ola Kveseth; Angelo, Elin; Heian, Mari Torvik; Emstad, Anne Berit. (2019) Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge. 2019. ISBN 978-82-336-0239-0.
    Rapport
  • Angelo, Elin. (2012) Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. 2012. ISBN 978-82-471-3967-7.
    Doktorgradsavhandling
  • Aalberg, Elin Angelo. (2000) Om nyutdannede musikkskolelæreres didaktiske beredskap. Hovedoppgave i Musikkpedagogikk hovedfag, NMH/ HiTø. 2000.
    Mastergradsoppgave

Formidling

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2021) MiU - Musikkpedagogikk i utvikling. Webinar about the future for music teacher education in Norway . FUTURED, Høgskulen på Vestlandet; Online. 2021-09-16 - 2021-09-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2021) Science Conversations, NTNU. Build a good research environment in your group. Science Conversations, NTNU . NTNU; Online. 2021-12-02 - 2021-12-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Christophersen, Catharina Renate; Onsrud, Silje Valde; Viig, Tine Grieg; Knudsen, Jan Sverre; Holdhus, Kari Mette; Ellefsen, Live Weider; Angelo, Elin; Balsnes, Anne Haugland; Knigge, Jens; Hals Kummernes, Kristin. (2021) Musikkfaget i lærerutdanningen - pågående forskning og visjoner for framtiden. Webinar om forskning på musikkfaget i lærerutdanningen . FUTURED-prosjektet, Høgskulen på Vestlandet - Institutt for kunstfag, OsloMet, Senter for kunst og kultur i opplæringen; Online. 2021-09-16 - 2021-09-16.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Varkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2019) Artist or Crafts(wo)man?. Paperpresentasjon . Nordic Network for Research in Music Education; Stockholm. 2019-02-26 - 2019-02-28.

2018

  • Faglig foredrag
    Bergsland, Andreas; Angelo, Elin; Kulset, Nora Bilalovic; Langdalen, Jørgen; Gilbertson, Simon; Holdhus, Kari. (2018) Challenges and possibilities for musical knowledge transmission, learning and education between music disciplines. Knowing Music, Musical Knowing . NTNU, Institutt for musikk, Grieg Research School (UiB); Trondheim. 2018-10-23 - 2018-10-26.
  • Vitenskapelig foredrag
    Varkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2018) Notions of Mandate, Knowledge and Research in Higher Music Education in Norway. Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning . NNMPF, Norges musikkhøgskole; Hurdal. 2018-02-13 - 2018-02-15.

2017

  • Faglig foredrag
    Lundh, Lise; Rønning, Rut Jorunn; Aglen, Gry Sagmo; Angelo, Elin; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne; Jordhus-Lier, Anne; Emstad, Anne Berit. (2017) IRISforsk - a pilot for Nordic Research School for School Development In and Around the School of Music and Arts. NNMPF 2017 ; 2017-03-14 - 2017-03-14.

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) School as the universe of opportunities in the district community. NERA ; Helsinki. 2016-03-09 - 2016-03-11.
  • Vitenskapelig foredrag
    Varkøy, Øivind; Georgii-Hemming, Eva; Angelo, Elin; Rolle, Christian; Johansson, Karin; Gies, Stefan. (2016) The DAPHME project. Panel: Ø. Varkøy: Professionalisation and the autonomy of the arts. Nettverk for Nordisk Musikkpedagogisk Forskning, konferanse 2016 . Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning; Høgskolen i Hedmark. 2016-03-08 - 2016-03-10.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2015) Musicians expertise and mandate in society - who decides?. International Society for Philosophy in Music Education . ISPME, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst; Frankfurt Am Main. 2015-06-03 - 2015-06-06.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skolelederes samarbeid om et helhetlig opplæringsmiljø der mestring, tilhørighet og inkludering er omdreiningspunkt. Confex Skolelederkonferanse . Confex; Oslo. 2015-03-17.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Om informasjonskapsler
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn