Elin Angelo
Om
Elin Angelo (Ph.D) er professor i musikkpedagogikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, Institutt for lærerutdanning/ Institutt for musikk, og professor 2 ved Nord Universitet. Hun underviser på BA, MA og PhD-nivå i musikkpedagogikk, vitenskapsfilosofi og kvalitativ forskning, og er opptatt av forskningsledelse. I 2022-2024 leder hun Universitetskulturskoleprosjektet (UniKuP), som er et samarbeid mellom Trondheim kulturskole, Institutt for musikk og Institutt for lærerutdanning (NTNU). Hun er en av grunnleggerne for (og ledet i 2015–2019) Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning, og ledet i 2015-2017 det nasjonale forskningsprosjektet IRISforsk (kulturskole), med forskere fra musikkutdanning, lærerutdanning, skoleledelse og skoleutvikling. Fra 2018 har hun ledet forskningsnettverket Musikkpedagogikk i utvikling (MiU), er hovedredaktør for den vitenskapelige skriftserien MusPed:Research, leder arbeidspakke 4 i NFR-prosjektet OutMus (2021-2024) er del av den internasjonale forskningsgruppen i RJF-prosjektet Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education, samt del av forskningsgruppene Musikk, teknologi og didaktikk (MusTed) og Kunstløft i samarbeid (KiS). Hennes arbeid er publisert i Action, Criticism and Theory for Music Education, International Journal for Community Music, Nordic Research in Music Education Yearbook, The Nordic Journal of Cultural Policy, Acta Didactica Norge og i Journal for Research in Arts and Sports Education. Hun er del av redaksjonsteamet i European Journal of Philosophy in Arts Education og i Studia Musicologica Norvegica. Før vitenskapelige ansettelser ved NTNU og ved Dronning Mauds Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) har Angelo undervist i kulturskole, det frivillige musikkliv, barnehage, grunnskole og videregående skole, og hatt ansettelsesforhold som saksofonist i forsvarets musikk, symfoniorkester og i freelance-prosjekter. Hun har gradsgivende utdanning fra musikkonservatoriet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet, Norges Musikkhøgskole og NTNU.
Forskning
Publikasjoner
2022
-
Kolaas, Solveig Salthammer;
Angelo, Elin.
(2022)
Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin.
(2022)
I spennet mellom samfunnsmandat og kunstnerisk frihet – en
filosofisk drøfting. .
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rolfhamre, Robin ;
Angelo, Elin.
(2022)
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (4)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Rolfhamre, Robin ;
Angelo, Elin.
(2022)
Introduction: Making History Through Music Performance and Education .
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2021)
Kulturskolens mange
samarbeidskonstellasjoner som
verdidrevne sammenvevde
avhengighetsrelasjoner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eidsvaag, Fritz Flåmo;
Angelo, Elin.
(2021)
The Craftsmanship that Disappeared? Investigating the Role of the Principal Instrument in Music Teacher Education Programs.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (3)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (2)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Angelo, Elin.
(2020)
Musikkpedagogisk forskning - en møteplass.
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives
Fagartikkel
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin;
Rolle, Christian.
(2020)
Artist or Crafts(wo)man?.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
Vitenskapelig artikkel
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (1)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin.
(2020)
Musikkpedagogikk i utvikling. Blogginnlegg: https://www.ntnu.no/blogger/humsam/2020/11/18/musikkpedagogikk-i-utvikling/.
Nettsider (opplysningsmateriale)
2019
-
Eines, Trude Fløystad;
Angelo, Elin;
Vatne, Solfrid.
(2019)
Discourse analysis of health providers’ experiences using
service design.
Nursing Open
Vitenskapelig artikkel
-
Berge, Ola Kveseth;
Angelo, Elin;
Heian, Mari Torvik;
Emstad, Anne Berit.
(2019)
Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge.
Telemarksforsking
Rapport
-
Sæther, Morten;
Angelo, Elin.
(2019)
Barnet og musikken
Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Lærebok
-
Angelo, Elin;
Varkøy, Øivind;
Georgii-Hemming, Eva.
(2019)
Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2018)
Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools.
The Journal of Arts Management, Law, and Society
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2018)
Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Anmeldelse
2017
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rolle, Christian;
Angelo, Elin;
Georgii-Hemming, Eva.
(2017)
Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1.
Musikpädagogische Forschung
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2017)
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Rønningen, Anders;
Angelo, Elin;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
IRISforsk: Erfaringer med en modell for forskning og utvikling i et profesjonsfelt.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Angelo, Elin;
Sæther, Morten.
(2017)
Eleven og musikken.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Rønningen, Anders;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2016
-
Angelo, Elin.
(2016)
Nettverk for kulturskolerelatert forskning.
Skolelederen
Populærvitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Music educators' expertise and mandate: Who
decides, based on what?.
Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT)
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
A French horn pedagogue’s professional understanding
French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet.
Acta Didactica Norge
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Angelo, Elin.
(2016)
Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Angelo, Elin.
(2015)
Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin.
(2015)
The Thrill of Making a Racket. Nietzsche, Heidegger and Community Samba in Schools by Christopher Naughton.
British Journal of Music Education
Anmeldelse
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2015)
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Skolen som mulighetenes
univers i bygda.
Eksistensorientert ledelse som drivkraft.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Korsvold, Tora;
Sæther, Morten.
(2015)
Ledere i næringslivet må testes for musikalitet.
Musikkultur
Kronikk
-
Angelo, Elin.
(2015)
The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding.
International Journal of Community Music
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Angelo, Elin .
(2014)
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Angelo, Elin ;
Kalsnes, Signe.
(2014)
Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin ;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Angelo, Elin ;
Østern, Anna-Lena;
Karlsen, Geir.
(2013)
Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling.
Bedre Skole
Short communication
-
Angelo, Elin .
(2013)
The duty of Gamelan. A Gamelan pedagogue's philosophy of work.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin ;
Dyndahl, Petter;
Fossum, Hanne;
Varkøy, Øivind.
(2013)
Kunstfaglig kunnskapsløft.
Morgenbladet
Kronikk
-
Angelo, Elin .
(2013)
Musikkundervisning som en dialog mellom det ytre og det indre. En jazzpedagogs profesjonsforståelse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Angelo, Elin ;
Varkøy, Øivind.
(2012)
Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin .
(2012)
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
-
Angelo, Elin .
(2012)
Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling : musikkundervisning som felles skaping av fellesskap.
Nordisk kulturpolitisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2000
-
Aalberg, Elin Angelo.
(2000)
Om nyutdannede musikkskolelæreres didaktiske beredskap. Hovedoppgave i Musikkpedagogikk hovedfag, NMH/ HiTø.
elin angelo aalberg
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Kolaas, Solveig Salthammer;
Angelo, Elin.
(2022)
Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2020)
Musikkpedagogisk forskning - en møteplass.
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives
Fagartikkel
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin;
Rolle, Christian.
(2020)
Artist or Crafts(wo)man?.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
Vitenskapelig artikkel
-
Eines, Trude Fløystad;
Angelo, Elin;
Vatne, Solfrid.
(2019)
Discourse analysis of health providers’ experiences using
service design.
Nursing Open
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Varkøy, Øivind;
Georgii-Hemming, Eva.
(2019)
Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2018)
Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools.
The Journal of Arts Management, Law, and Society
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2018)
Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Anmeldelse
-
Rolle, Christian;
Angelo, Elin;
Georgii-Hemming, Eva.
(2017)
Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1.
Musikpädagogische Forschung
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2017)
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Nettverk for kulturskolerelatert forskning.
Skolelederen
Populærvitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Music educators' expertise and mandate: Who
decides, based on what?.
Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT)
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
A French horn pedagogue’s professional understanding
French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet.
Acta Didactica Norge
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Angelo, Elin.
(2016)
Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2015)
The Thrill of Making a Racket. Nietzsche, Heidegger and Community Samba in Schools by Christopher Naughton.
British Journal of Music Education
Anmeldelse
-
Angelo, Elin;
Korsvold, Tora;
Sæther, Morten.
(2015)
Ledere i næringslivet må testes for musikalitet.
Musikkultur
Kronikk
-
Angelo, Elin.
(2015)
The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding.
International Journal of Community Music
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin ;
Østern, Anna-Lena;
Karlsen, Geir.
(2013)
Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling.
Bedre Skole
Short communication
-
Angelo, Elin .
(2013)
The duty of Gamelan. A Gamelan pedagogue's philosophy of work.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin ;
Dyndahl, Petter;
Fossum, Hanne;
Varkøy, Øivind.
(2013)
Kunstfaglig kunnskapsløft.
Morgenbladet
Kronikk
-
Angelo, Elin ;
Varkøy, Øivind.
(2012)
Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin .
(2012)
Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling : musikkundervisning som felles skaping av fellesskap.
Nordisk kulturpolitisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Rolfhamre, Robin ;
Angelo, Elin.
(2022)
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (4)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (3)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (2)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (1)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sæther, Morten;
Angelo, Elin.
(2019)
Barnet og musikken
Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Lærebok
-
Angelo, Elin;
Sæther, Morten.
(2017)
Eleven og musikken.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Rønningen, Anders;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2015)
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin .
(2014)
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Angelo, Elin ;
Kalsnes, Signe.
(2014)
Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin.
(2022)
I spennet mellom samfunnsmandat og kunstnerisk frihet – en
filosofisk drøfting. .
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rolfhamre, Robin ;
Angelo, Elin.
(2022)
Introduction: Making History Through Music Performance and Education .
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2021)
Kulturskolens mange
samarbeidskonstellasjoner som
verdidrevne sammenvevde
avhengighetsrelasjoner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eidsvaag, Fritz Flåmo;
Angelo, Elin.
(2021)
The Craftsmanship that Disappeared? Investigating the Role of the Principal Instrument in Music Teacher Education Programs.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønningen, Anders;
Angelo, Elin;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
IRISforsk: Erfaringer med en modell for forskning og utvikling i et profesjonsfelt.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Angelo, Elin.
(2015)
Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Skolen som mulighetenes
univers i bygda.
Eksistensorientert ledelse som drivkraft.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin ;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin .
(2013)
Musikkundervisning som en dialog mellom det ytre og det indre. En jazzpedagogs profesjonsforståelse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Berge, Ola Kveseth;
Angelo, Elin;
Heian, Mari Torvik;
Emstad, Anne Berit.
(2019)
Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge.
Telemarksforsking
Rapport
-
Angelo, Elin .
(2012)
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
-
Aalberg, Elin Angelo.
(2000)
Om nyutdannede musikkskolelæreres didaktiske beredskap. Hovedoppgave i Musikkpedagogikk hovedfag, NMH/ HiTø.
elin angelo aalberg
Mastergradsoppgave
INFORMASJONSMATR
-
Angelo, Elin.
(2020)
Musikkpedagogikk i utvikling. Blogginnlegg: https://www.ntnu.no/blogger/humsam/2020/11/18/musikkpedagogikk-i-utvikling/.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Formidling
2021
-
Vitenskapelig foredragChristophersen, Catharina Renate; Onsrud, Silje Valde; Viig, Tine Grieg; Knudsen, Jan Sverre; Holdhus, Kari Mette; Ellefsen, Live Weider. (2021) Musikkfaget i lærerutdanningen - pågående forskning og visjoner for framtiden. FUTURED-prosjektet, Høgskulen på Vestlandet - Institutt for kunstfag, OsloMet, Senter for kunst og kultur i opplæringen Webinar om forskning på musikkfaget i lærerutdanningen , Online 2021-09-16 - 2021-09-16
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2021) Science Conversations, NTNU. Build a good research environment in your group . NTNU Science Conversations, NTNU , Online 2021-12-02 - 2021-12-02
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2021) MiU - Musikkpedagogikk i utvikling. FUTURED, Høgskulen på Vestlandet Webinar about the future for music teacher education in Norway , Online 2021-09-16 - 2021-09-16
2019
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2019) Artist or Crafts(wo)man?. Nordic Network for Research in Music Education Paperpresentasjon , Stockholm 2019-02-26 - 2019-02-28
2018
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2018) Notions of Mandate, Knowledge and Research in Higher Music Education in Norway. NNMPF, Norges musikkhøgskole Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning , Hurdal 2018-02-13 - 2018-02-15
-
Faglig foredragBergsland, Andreas; Angelo, Elin; Kulset, Nora Bilalovic; Langdalen, Jørgen; Gilbertson, Simon; Holdhus, Kari. (2018) Challenges and possibilities for musical knowledge transmission, learning and education between music disciplines. NTNU, Institutt for musikk, Grieg Research School (UiB) Knowing Music, Musical Knowing , Trondheim 2018-10-23 - 2018-10-26
2017
-
Faglig foredragLundh, Lise; Rønning, Rut Jorunn; Aglen, Gry Sagmo; Angelo, Elin; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne. (2017) IRISforsk - a pilot for Nordic Research School for School Development In and Around the School of Music and Arts. NNMPF 2017 2017-03-14 - 2017-03-14
2016
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) School as the universe of opportunities in the district community. NERA , Helsinki 2016-03-09 - 2016-03-11
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Georgii-Hemming, Eva; Angelo, Elin; Rolle, Christian; Johansson, Karin; Gies, Stefan. (2016) The DAPHME project. Panel: Ø. Varkøy: Professionalisation and the autonomy of the arts. Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning Nettverk for Nordisk Musikkpedagogisk Forskning, konferanse 2016 , Høgskolen i Hedmark 2016-03-08 - 2016-03-10
2015
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2015) Musicians expertise and mandate in society - who decides?. ISPME, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst International Society for Philosophy in Music Education , Frankfurt Am Main 2015-06-03 - 2015-06-06
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skolelederes samarbeid om et helhetlig opplæringsmiljø der mestring, tilhørighet og inkludering er omdreiningspunkt. . Confex Confex Skolelederkonferanse , Oslo 2015-03-17 -