Andreas Bergsland
Bakgrunn og aktiviteter
Jeg er ansatt som førsteamanuensis ved program for musikkteknologi, Institutt for musikk. Jeg er utdannet ved NTNU med hovedfag i musikkvitenskap (1999) og PhD i musikkteknologi (2010).
Jeg er for tiden studieprogramleder for program for musikkteknologi. Jeg har emneansvar for fagene Grunnleggende musikkteknologi II (MUST1060) på bachelor og Estetiske og analytiske perspektiver på musikk og teknologi (MUST 3054) på master. Jeg har også undervisning i MUST1058, Musikkteknologi i et historisk lys, og på vårt nye masterprogram, Music, Communication and Technology (MCT).
Faglige interesser:
- Interaktiv dans
- Musikkteknologi for brukere med særskilte behov
- Elektroakustisk musikk
- Analyse av lydbasert musikk
- Musikk og bevegelse
- Musikkteknologihistorie
Prosjekter
De siste årene har jeg vært involvert i følgende prosjekter:
- VIBRA (prosjektleder og initiativtaker)
- MotionComposer (komponist/lyddesigner)
- Cross adaptive processing as musical intervention
Utmerkelser
Special Recognition Award ved Guthman Musical Instrument Competition.
Lenker
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) Student active learning in a two campus organisation. eLearning and Software for Education. vol. 1.
- (2019) VIBRA - Technical and Artistic Issues in an Interactive Dance Project. Proceedings of the SMC Conferences.
- (2017) Intermediality and Memory in the Tower Block - Post Mortem Project. THE INTERNATIONAL JOURNAL OF AESTHETICS AND PHILOSOPHY OF CULTURE. vol. 2 (2).
- (2016) Turning movement into music – issues and applications of the MotionComposer, a therapeutic device for persons with different abilities. SoundEffects. vol. 6 (1).
- (2015) Composing Interactive Dance Pieces for the MotionComposer, a device for Persons with Disabilities. Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression.
- (2015) Unheard Sounds: The Aesthetics Of Inaudible Sounds Made Audible. Journal on the Art of Record Production.
- (2013) The maximal-minimal model: a framework for evaluating and comparing experience of voice in electroacoustic music. Organised Sound. vol. 18 (2).
- (2013) Movement-Music Relationships and Sound Design in MotionComposer, an Interactive Environment for Persons with (and without) Disabilities. Proceedings of re-new Digital Arts Forum.
- (2012) Using a seeing/blindfolded paradigm to study audience experiences of live-electronic performances with voice. Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression.
- (2011) The Six Fantasies Machine – an instrument modelling phrases from Paul Lansky’s Six Fantasies. Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression. vol. 11.
Kunstneriske produksjoner
- (2019) Opening the Black Box. Opening the Black Box
- (2019) «Constructed Realities». Constructed Realities
- (2019) Trondheim EMP Repository processing. Trondheim EMP Repository processing
- (2018) Visning, første VIBRA workshop. Visning, første VIBRA workshop
- (2018) Accents in Motion. Accents in Motion
- (2017) Forskningskonserten Lyd-Rom-Bevegelse. null
- (2016) Noisy Stuff. Noisy Stuff
- (2015) Jeu de modes II - Hi-dance version. Interactive dance for three performers. Jeu de modes II - Hi-dance version
- (2015) Jeu de modes III - NIME version. Interactive dance for five performers. Jeu de modes III - NIME version. Interactive dance for five performers.
- (2015) Jeu de modes IV - DAFx version. Interactive dance for solo performer. Jeu de modes IV - DAFx version. Interactive dance for solo performer.