Utvikling, prosjekt og innovasjon

Utdanning - Det humanistiske fakultet

Utvikling, prosjekt og innovasjon

Utviklingsarbeid på utdanningsområdet

Studenter i faget komposisjon og produksjon. Foto
Foto: Cecilie Baar/NTNU

 

Vårt utviklingsarbeid på utdanningsområdet 

 

For å løse utfordringene verden står overfor og skape et bærekraftig samfunn, kreves kunnskap om hvordan kultur og historie former vår forståelse og våre valg. Slik innsikt er avgjørende i et samfunn preget av vedvarende forandringer. Vår særlige styrke ligger i forståelsen av sammenhenger mellom menneske, kultur, samfunn, natur og teknologi (fra strategi for Det humanistiske fakultet 2018-2025). 

Utvikling og forbedring av studietilbudet foregår kontinuerlig gjennom NTNUs kvalitetssystem, skolering og erfaringsdeling. Våre undervisere driver innovative utviklingsprosjekter på utdanningsområdet, finansiert gjennom blant annet NTNUs Toppundervisningsordning, utdanningsprogrammene til HK-dir og fakultetets strategimidler. Utforming av læringsareal og etablering av nye rom er også en del av vårt nyskapende utviklingsarbeid. Les mer om Fagland.

Strategisk mål: Det humanistiske fakultet skal tilby nytenkende og utforskende undervisning, utført av undervisere som er sentrale bidragsytere i NTNUs arbeid med læring og utdanningskvalitet.

Pågående utviklingsprosjekt

Pågående utviklingsprosjekt

Insa Müllers profilbilde. Foto

MuSaDel - Museum, samfunn, deltakelse

Prosjektet jobber for dialog mellom utdannings- og museumssektoren omå utvikle et konkret relevant undervisningstilbud. MuSaDel kartlegger erfaringer fra overgangen fra studier til arbeidslivet, og kompetansebehov som vil bli viktig i sektoren fremover. Dette for at studenter skal ha forskningsbaserte og praksisnære undervisningstilbud som forbereder dem på å utvikle fremtidens museer. I tillegg til en etter- og videreutdanning hvor museumsansatte kan utvikle sin kompetanse gjennom hele arbeidslivet.
Samarbeid kulturskole og grunnskole. Lærer med grunnskolebarn. Foto

UniKuP: Universitetskulturskoleprosjektet

UniKuP vil styrke samarbeidsstrukturer mellom kulturskolen og høyere utdanning for å utvikle bedre kulturskoler og bedre utdanninger. En intensjon i UniKuP er å etablere universitetskulturskolen som et varig partnerskap lokalt, og å bidra til flere universitetskulturskoler nasjonalt. Partnere i prosjektet er Institutt for musikk, Trondheim kulturskole, Institutt for lærerutdanning, Norsk kulturskoleråd og Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg.
Espen Storli profilbilde. Foto

ACDC: Assessing Collaborative Digital Case-based learning

Målet for prosjektet er å utvikle en modell for å ta i bruk Case-based Learning and Assessment (CABA) i emner og studieprogrammer som kombinerer fysiske samlinger med digital undervisning. Prosjektet vil teste ut ulike evalueringsformer for å undersøke hvilke som fungerer best når mye av undervisningen ikke blir gitt på campus, men er tilgjengelig når-som-helst og hvor-som-helst. Prosjektet vil aktivt involvere studentene i planlegging og gjennomføring.

Toppundervisning

Toppundervisning

Toppundervisningsprosjekter ved NTNU

For studenter

For studenter

 

Informasjon til studenter

Kompetanse, jobb og karriere

Spørsmål om våre studier?
Kontakt din studieveileder 

Kontakt oss