Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Vegard M. Frantzen

Vegard M. Frantzen

Førstelektor i mediepedagogikk
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

vegard.frantzen@ntnu.no
73598202 Paviljong A, 213, Dragvoll
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Ansvarsområder:

  • Fagansvar for følgende fagemner ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL):
    • PED 1014 Mediepedagogikk og mediekompetanse
    • PED 1005 Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
    • PED 2900 Bacheloroppgaven i pedagogikk
  • Medlem av Utvidet ledergruppe ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL)
  • Studieprogramleder for Bachelorgraden og årstudiet i pedagogikk (IPL)
  • Verneombud ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL)
  • Vara for Lokalt hovedverneombud (LHVO) ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

Fagfelt:

  • Mediepedagogikk
  • Mediekompetanse /Media Literacy  
  • Digital kompetanse
  • Dømmekraft og kritisk mediebruk
  • Mediedidaktikk 
  • Digitale læringsressurser og medieverktøy i skole og utdanning
  • Mediebruk og mediepraksiser
  • Mediesosialisering og identitetsprosesser  

Forskningsgrupper:

  • MEDLiE (Media Literacy and Education Research Group) 
  • ELEMENT (Exploring Living and Learning through Media and New Technology Practices) 

Undervisning:

  • PED 3616 Mediedannelse og mediepedagogikk
  • PED 1014 Mediepedagogikk og mediekompetanse
  • PED 3803 EIT: Media Literacy2.0: Oppvekst og læring i en ny mediekultur
  • PED 1005 Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
  • PED 2900 Bacheloroppgave i pedagogikk
  • Pilot Utdanningsfaglig Basisprogram  
  • PED 1002 Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Frantzen, Vegard Marinius; Schofield, Daniel. (2022) Digitale medier og læringsressurser. Artefakter i nye læringsmiljø. Grunnbok i pedagogisk psykologi.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Schofield, Daniel; Kupiainen, Reijo P.; Frantzen, Vegard Marinius. (2020) På vei mot en nordisk MIK-indeks. En forstudie for en nordisk indeks for måling av medie- og informasjonskompetanse, på oppdrag for Statens Medieråd, Sverige. 2020.
    Rapport

2019

  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2019) Vi kan lære av historien om gameren Mats (25). Adresseavisen. volum 253 (51).
    Kronikk

2018

  • Frantzen, Vegard. (2018) Teksturer i medietekst og kontekst. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Innledning. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
    Innledning
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Mediepedagogikk og mediedidaktikk. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245020731.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) For eller imot mobil – eller på tide å ta diskusjonen på alvor, Adressa?. Adresseavisen.
    Leserinnlegg
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

2013

  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2013) Artefakter i nye læringsmiljø. Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2012

  • Frantzen, Vegard. (2012) Ungdom, identitet og medier. Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vettenranta, Soilikki; Frantzen, Vegard. (2012) Forord. Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
    Forord
  • Vettenranta, Soilikki; Frantzen, Vegard. (2012) Innledning: Mot en bærekraftig mediepedagogikk. Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vettenranta, Soilikki; Frantzen, Vegard. (2012) Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis. Tapir Akademisk Forlag. 2012. ISBN 978-82-519-2832-8.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Tidsskriftspublikasjoner

  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2019) Vi kan lære av historien om gameren Mats (25). Adresseavisen. volum 253 (51).
    Kronikk
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) For eller imot mobil – eller på tide å ta diskusjonen på alvor, Adressa?. Adresseavisen.
    Leserinnlegg

Bøker

  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245020731.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Vettenranta, Soilikki; Frantzen, Vegard. (2012) Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis. Tapir Akademisk Forlag. 2012. ISBN 978-82-519-2832-8.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Frantzen, Vegard Marinius; Schofield, Daniel. (2022) Digitale medier og læringsressurser. Artefakter i nye læringsmiljø. Grunnbok i pedagogisk psykologi.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Frantzen, Vegard. (2018) Teksturer i medietekst og kontekst. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Innledning. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
    Innledning
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Mediepedagogikk og mediedidaktikk. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2013) Artefakter i nye læringsmiljø. Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Frantzen, Vegard. (2012) Ungdom, identitet og medier. Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vettenranta, Soilikki; Frantzen, Vegard. (2012) Forord. Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
    Forord
  • Vettenranta, Soilikki; Frantzen, Vegard. (2012) Innledning: Mot en bærekraftig mediepedagogikk. Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Schofield, Daniel; Kupiainen, Reijo P.; Frantzen, Vegard Marinius. (2020) På vei mot en nordisk MIK-indeks. En forstudie for en nordisk indeks for måling av medie- og informasjonskompetanse, på oppdrag for Statens Medieråd, Sverige. 2020.
    Rapport

INFORMASJONSMATR

  • Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

Undervisning

Emner

  • PED3616 - Mediedanning og mediepedagogikk
  • PED2900 - Bacheloroppgave i pedagogikk
  • PED1005 - Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
  • PED1002 - Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi
  • PED1014 - Mediepedagogikk og mediekompetanse
  • PED1003 - Didaktikk
  • PED2002 - Barne- og ungdomskulturer

Formidling

2022

  • Faglig foredrag
    Frantzen, Vegard Marinius; Schofield, Daniel. (2022) Digitale ferdigheter og digitale læringsressurser. Kulturkveld for Utdanningsforbundet Indre Fosen Lokallag . Utdanningsforbundet Indre Fosen Lokallag; Leksvik, Trøndelag. 2022-11-01.

2021

  • Faglig foredrag
    Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard Marinius. (2021) Om podkast som læringsaktivitet i høyere utdanning. Læringstreff: Podkast i undervisning . NTNU; Online. 2021-11-03 - 2021-11-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel; Novak, Anette; Kupiainen, Reijo P.; Frantzen, Vegard Marinius. (2021) Towards a Nordic MIL-index. A systematic review of media- and information literacy measurements. NordMedia Conference 2021. Crisis and Resilience: Nordic Media Research on the Frontline . NordMedia Network; Online / Tampere. 2021-08-18 - 2021-08-20.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2019) Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Mediepedagogikk for fremtiden. Introduksjon. Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Mediepedagogikk for fremtiden . MEDLiE v/ Daniel Schofield og Vegard Frantzen; Litteraturhuset i Trondheim. 2019-04-03 - 2019-04-03.
  • Faglig foredrag
    Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard Marinius. (2019) Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Betydningen av fagfornyelsen for medielærere. Fagdag i fagforum for medier og kommunikasjon i Vestfold . Fagforum for medier og kommunikasjon i Vestfold; Sandefjord. 2019-08-14 - 2019-08-14.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Workshop: Lansering av Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. IPL-konferansen #2018 . digital og hybrid pedagogikk . NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring; Trondheim. 2018-05-31 - 2018-05-31.
  • Vitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Boklansering: Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Boklansering ; 2018-01-01 - 2018-01-01.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Kritisk medieforståelse: Hva, hvorfor, hvordan?. Frokostseminar: Kritisk medieforståelse, er det viktig og hvordan kan det læres? . Litteraturhuset i Trondheim og NxtMedia; Trondheim. 2018-11-16 - 2018-11-16.

2016

  • Faglig foredrag
    Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2016) Barn og unges oppvekstmiljø med fokus på media. Foredrag for lærerstudenter . FLT, NTNU; NTNU Gløshaugen. 2016-10-25 - 2016-10-25.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn