Vegard M. Frantzen
73598202
Paviljong A, 213, Dragvoll
Om
Ansvarsområder:
- Fagansvar for følgende fagemner ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL):
- PED 1014 Mediepedagogikk og mediekompetanse
- PED 1005 Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
- PED 2900 Bacheloroppgaven i pedagogikk
- Medlem av Utvidet ledergruppe ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL)
- Studieprogramleder for Bachelorgraden og årstudiet i pedagogikk (IPL)
- Verneombud ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL)
-
Vara for Lokalt hovedverneombud (LHVO) ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Fagfelt:
- Mediepedagogikk
- Mediekompetanse /Media Literacy
- Digital kompetanse
- Dømmekraft og kritisk mediebruk
- Mediedidaktikk
- Digitale læringsressurser og medieverktøy i skole og utdanning
- Mediebruk og mediepraksiser
- Mediesosialisering og identitetsprosesser
Forskningsgrupper:
- MEDLiE (Media Literacy and Education Research Group)
- ELEMENT (Exploring Living and Learning through Media and New Technology Practices)
Undervisning:
- PED 3616 Mediedannelse og mediepedagogikk
- PED 1014 Mediepedagogikk og mediekompetanse
- PED 3803 EIT: Media Literacy2.0: Oppvekst og læring i en ny mediekultur
- PED 1005 Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
- PED 2900 Bacheloroppgave i pedagogikk
- Pilot Utdanningsfaglig Basisprogram
- PED 1002 Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi
Publikasjoner
2022
-
Frantzen, Vegard Marinius;
Schofield, Daniel.
(2022)
Digitale medier og læringsressurser. Artefakter i nye læringsmiljø.
Grunnbok i pedagogisk psykologi.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Schofield, Daniel;
Kupiainen, Reijo P.;
Frantzen, Vegard Marinius.
(2020)
På vei mot en nordisk MIK-indeks. En forstudie for en nordisk indeks for måling av medie- og informasjonskompetanse, på oppdrag for Statens Medieråd, Sverige.
2020.
Rapport
2019
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2019)
Vi kan lære av historien om gameren Mats (25).
Adresseavisen.
volum 253 (51).
Kronikk
2018
-
Frantzen, Vegard.
(2018)
Teksturer i medietekst og kontekst.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Innledning.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Innledning
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediedidaktikk.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245020731.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
For eller imot mobil – eller på tide å ta diskusjonen på alvor, Adressa?.
Adresseavisen.
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.
Nettsider (opplysningsmateriale)
2013
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2013)
Artefakter i nye læringsmiljø.
Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Frantzen, Vegard.
(2012)
Ungdom, identitet og medier.
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Vettenranta, Soilikki;
Frantzen, Vegard.
(2012)
Forord.
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Forord
-
Vettenranta, Soilikki;
Frantzen, Vegard.
(2012)
Innledning: Mot en bærekraftig mediepedagogikk.
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Vettenranta, Soilikki;
Frantzen, Vegard.
(2012)
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Tapir Akademisk Forlag. 2012. ISBN 978-82-519-2832-8.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Tidsskriftspublikasjoner
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2019)
Vi kan lære av historien om gameren Mats (25).
Adresseavisen.
volum 253 (51).
Kronikk
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
For eller imot mobil – eller på tide å ta diskusjonen på alvor, Adressa?.
Adresseavisen.
Leserinnlegg
Bøker
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245020731.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Vettenranta, Soilikki;
Frantzen, Vegard.
(2012)
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Tapir Akademisk Forlag. 2012. ISBN 978-82-519-2832-8.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Frantzen, Vegard Marinius;
Schofield, Daniel.
(2022)
Digitale medier og læringsressurser. Artefakter i nye læringsmiljø.
Grunnbok i pedagogisk psykologi.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard.
(2018)
Teksturer i medietekst og kontekst.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Innledning.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Innledning
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediedidaktikk.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt.
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2013)
Artefakter i nye læringsmiljø.
Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard.
(2012)
Ungdom, identitet og medier.
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Vettenranta, Soilikki;
Frantzen, Vegard.
(2012)
Forord.
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Forord
-
Vettenranta, Soilikki;
Frantzen, Vegard.
(2012)
Innledning: Mot en bærekraftig mediepedagogikk.
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Schofield, Daniel;
Kupiainen, Reijo P.;
Frantzen, Vegard Marinius.
(2020)
På vei mot en nordisk MIK-indeks. En forstudie for en nordisk indeks for måling av medie- og informasjonskompetanse, på oppdrag for Statens Medieråd, Sverige.
2020.
Rapport
INFORMASJONSMATR
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
Formidling
2022
-
Faglig foredragFrantzen, Vegard Marinius; Schofield, Daniel. (2022) Digitale ferdigheter og digitale læringsressurser. Kulturkveld for Utdanningsforbundet Indre Fosen Lokallag . Utdanningsforbundet Indre Fosen Lokallag; Leksvik, Trøndelag. 2022-11-01.
2021
-
Faglig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard Marinius. (2021) Om podkast som læringsaktivitet i høyere utdanning. Læringstreff: Podkast i undervisning . NTNU; Online. 2021-11-03 - 2021-11-03.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Novak, Anette; Kupiainen, Reijo P.; Frantzen, Vegard Marinius. (2021) Towards a Nordic MIL-index. A systematic review of media- and information literacy measurements. NordMedia Conference 2021. Crisis and Resilience: Nordic Media Research on the Frontline . NordMedia Network; Online / Tampere. 2021-08-18 - 2021-08-20.
2019
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2019) Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Mediepedagogikk for fremtiden. Introduksjon. Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Mediepedagogikk for fremtiden . MEDLiE v/ Daniel Schofield og Vegard Frantzen; Litteraturhuset i Trondheim. 2019-04-03 - 2019-04-03.
-
Faglig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard Marinius. (2019) Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Betydningen av fagfornyelsen for medielærere. Fagdag i fagforum for medier og kommunikasjon i Vestfold . Fagforum for medier og kommunikasjon i Vestfold; Sandefjord. 2019-08-14 - 2019-08-14.
2018
-
Vitenskapelig foredragFrantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Workshop: Lansering av Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. IPL-konferansen #2018 . digital og hybrid pedagogikk . NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring; Trondheim. 2018-05-31 - 2018-05-31.
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Boklansering: Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Boklansering ; 2018-01-01 - 2018-01-01.
-
Populærvitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Kritisk medieforståelse: Hva, hvorfor, hvordan?. Frokostseminar: Kritisk medieforståelse, er det viktig og hvordan kan det læres? . Litteraturhuset i Trondheim og NxtMedia; Trondheim. 2018-11-16 - 2018-11-16.
2016
-
Faglig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2016) Barn og unges oppvekstmiljø med fokus på media. Foredrag for lærerstudenter . FLT, NTNU; NTNU Gløshaugen. 2016-10-25 - 2016-10-25.