Emne - Pedagogisk filosofi og idéhistorie - PED1001
Pedagogisk filosofi og idéhistorie
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir en bred innføring i hvordan den pedagogiske filosofi og idéhistorie har forholdt seg til og problematisert oppdragelsens mål og innhold, og hvordan spørsmål om oppvekst, oppdragelse og undervisning har endret seg opp gjennom tidene. Emnet vil diskutere ulike perspektiver på, og forestillinger om oppdragelse, sosialisering, dannelse, dialog og undervisning, og hvordan ideer om makt, autoritet, frihet og rasjonalitet virker inn på pedagogisk tenkning og praksis. Målet er å gi studentene en mer inngående forståelse av den pågående debatten om undervisnings- og oppdragelsesspørsmål. Gjennom studiet tas det sikte på å få studentene til å se pedagogiske spørsmål i et filosofisk, etisk og samfunnsmessig perspektiv. Studiet vil også belyse sentrale problemstillinger i pedagogikken, som forholdet mellom individ og samfunn, og forholdet mellom skole og samfunn.
Emnet er obligatorisk for å få godkjent full fordypning i pedagogikk. Emnet er ett av fem emner i årsstudiet i pedagogikk.
Læringsutbytte
Målet med studiet er å gi studentene en kritisk forståelse av sentrale pedagogiske spørsmål ut fra et pedagogisk-filosofisk perspektiv.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger 4 t pr. uke, 2 timer seminarvirksomhet pr. uke.
Kursmateriell
Pensum er på ca. 1000 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
PED1091 | 15 sp | |
SVPED107 | 4 sp |
Fagområder
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2024
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.
Ordinær eksamen - Vår 2025
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.