Emne - Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode - PED1005
Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
Velg studieårDet tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring i vitenskapsteori, kvantitative og kvalitative forskningsmetoder og statistikk. Sentralt i emnet står de ulike forskningsmetodiske tilnærminger som anvendes i pedagogikk, rådgivningsvitenskap og voksnes læring og det vitenskapsteoretiske grunnlaget de bygger på. Emnet tar for seg planlegging og gjennomføring av ulike former for undersøkelser, analyse av innsamlede og foreliggende data, samt presentasjon og rapportering av resultater ved kvalitative og kvantitative undersøkelser. I statistikkdelen legges hovedvekten på grunnleggende begreper og symboler som brukes i deskriptiv statistikk.
Læringsutbytte
Studenten:
- skal ha grunnleggende kunnskaper i ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner og deres føringer på forskningsmetodikk.
- skal ha grunnleggende kunnskaper om sentrale kvantitative og kvalitative forskningsmetoder som brukes innenfor fagområdene pedagogikk, voksnes læring og rådgivningsvitenskap.
- skal ha grunnleggende kjennskap til kvalitetskriterier ved forskning og forskningsetikk ved samfunnsvitenskapelig metode.
- skal kunne vurdere hvilke implikasjoner valg av metode har for utvalg, datainnsamlingsmetoder og analyser.
- skal kunne forstå og kritisk vurdere og tolke andres og egen forskning, samt rapportere forskningsfunn.
- skal kunne planlegge og gjennomføre en enkel vitenskapelig undersøkelse.
Læringsformer og aktiviteter
Opptil 3 timer undervisning pr. uke
Kursmateriell
Til emnet er det knyttet et pensum på 500 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
SOS1002 | 7,5 sp | Høst 2024 |
PSY1111 | 7,5 sp | Høst 2024 |
PSYK4111 | 7,5 sp | Høst 2024 |
PED2005 | 7,5 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag