course-details-portlet

MGLU5109

Religion og livssyn i samfunn og historie som tema for undervisning og forskning (1-7)

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I emnet tematiseres vitenskapelige tilnærminger til studiet av religioner og livssyn med vekt på konflikt, kontroversielle emner og konspirasjonsteorier og hvordan dette kommer til uttrykk i media, på sosiale arenaer og i materiell kultur. Fagdidaktiske perspektiver på muligheter og utfordringer knyttet til disse vitenskapelige tilnærmingen til studier av religioner og livssyn blir presentert og drøftet. Omfanget av pensum og undervisning knyttet til kristendommen og andre KRLE-faglige tema vil være omtrent som i grunnskolens læreplan.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har oppnådd teoretisk kunnskap til å undervise om konflikt, kontroversielle emner og konspirasjonsteorier.
  • har kunnskap om noen av de mest utbredte kontroversielle emner og konspirasjonsteorier i Norge og verden i dag, samt hvordan disse kommer til uttrykk i media, på sosiale arenaer og i materiell kultur.
  • har kunnskap om spesifikke undervisningsmetoder som kan forebygge/redusere spredning av konflikt og konspirasjonsteorier blant elever, inkludert opplegg for å fremme kritisk-analytisk tenkning, perspektivpluralisme, kildekritikk.
  • har kunnskap om didaktiske perspektiver på undervisning om religioner og livssyn.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere hvordan konflikt, kontroversielle emner og konspirasjonsteorier kommer til uttrykk i media, på sosiale arenaer og i materiell kultur.
  • kan bruke relevante teorier og metoder til å undervise om disse temaene, med vekt på å fremme kritisk tenkning og kildekritikk.
  • kan utvikle undervisningsopplegg som tar hensyn til perspektivpluralisme og forebygger konflikt og misinformasjon.
  • kan tilpasse undervisningen etter elevers bakgrunn og forutsetninger, samt den mediale og sosiale konteksten de befinner seg i.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med KRLE-faget som grunnlag

Læringsformer og aktiviteter

Studiet organiseres med fast ukentlig undervisning. Ekskursjoner kan foregå utenom vanlig undervisningstid. Arbeidsformene i undervisningen veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver individuelt og i gruppe, diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk aktivitet i henhold til emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter:

Inntil 3 muntlige og 3 skriftlige presentasjoner.

Spesielle vilkår

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Religion, Livssyn og etikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Dato Utlevering 04.12.2025
Innlevering 11.12.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00
Varighet 7 dager Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Varighet 7 dager Eksamenssystem Inspera Assessment