Emne - Religion og livssyn i samfunn og historie som tema for undervisning og forskning (1-7) - MGLU5109
Religion og livssyn i samfunn og historie som tema for undervisning og forskning (1-7)
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
I emnet tematiseres vitenskapelige tilnærminger til studiet av religioner og livssyn med vekt på konflikt, kontroversielle emner og konspirasjonsteorier og hvordan dette kommer til uttrykk i media, på sosiale arenaer og i materiell kultur. Fagdidaktiske perspektiver på muligheter og utfordringer knyttet til disse vitenskapelige tilnærmingen til studier av religioner og livssyn blir presentert og drøftet. Omfanget av pensum og undervisning knyttet til kristendommen og andre KRLE-faglige tema vil være omtrent som i grunnskolens læreplan.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har oppnådd teoretisk kunnskap til å undervise om konflikt, kontroversielle emner og konspirasjonsteorier.
- har kunnskap om noen av de mest utbredte kontroversielle emner og konspirasjonsteorier i Norge og verden i dag, samt hvordan disse kommer til uttrykk i media, på sosiale arenaer og i materiell kultur.
- har kunnskap om spesifikke undervisningsmetoder som kan forebygge/redusere spredning av konflikt og konspirasjonsteorier blant elever, inkludert opplegg for å fremme kritisk-analytisk tenkning, perspektivpluralisme, kildekritikk.
- har kunnskap om didaktiske perspektiver på undervisning om religioner og livssyn.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere hvordan konflikt, kontroversielle emner og konspirasjonsteorier kommer til uttrykk i media, på sosiale arenaer og i materiell kultur.
- kan bruke relevante teorier og metoder til å undervise om disse temaene, med vekt på å fremme kritisk tenkning og kildekritikk.
- kan utvikle undervisningsopplegg som tar hensyn til perspektivpluralisme og forebygger konflikt og misinformasjon.
- kan tilpasse undervisningen etter elevers bakgrunn og forutsetninger, samt den mediale og sosiale konteksten de befinner seg i.
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med KRLE-faget som grunnlag
Læringsformer og aktiviteter
Studiet organiseres med fast ukentlig undervisning. Ekskursjoner kan foregå utenom vanlig undervisningstid. Arbeidsformene i undervisningen veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver individuelt og i gruppe, diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk aktivitet i henhold til emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
Inntil 3 muntlige og 3 skriftlige presentasjoner.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Anbefalte forkunnskaper
Bestått KRLE 1 og KRLE 2, inklusive FoU-oppgave (totalt 60 studiepoeng).
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Religion, Livssyn og etikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Hjemmeeksamen
Innlevering 11.12.2025 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00 Varighet 7 dager Eksamenssystem Inspera Assessment