Emne - Filosofi som fag og praksis (5-10) - MGLU5507
MGLU5507 - Filosofi som fag og praksis (5-10)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | ALLE |
Faglig innhold
I emnet benyttes historisk og praktisk tilnærming til utforskning av sekulær og religiøs filosofi og etikk, og filosofi- og etikkdidaktisk forskning og teori. Ulike religioners og sekulære livssyns etiske tenkemåter, etikkdidaktikk, filosofisk samtale, dømmekraft og utvikling av kritisk tenkning inngår som obligatoriske tema. I emnets fagdidaktiske del øves analytisk evne og praktisk kyndighet i å drøfte etiske og filosofiske spørsmål.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om et utvalg retninger innfor filosofi og etikk
- har avansert kunnskap i filosofi og filosofididaktikk, etikk og etikkdidaktikk
- har inngående kunnskap om hvordan KRLE-opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om progresjon i KRLE-undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten
- kan sammenligne og reflektere analytisk over forholdet mellom religiøse og sekulære teorier innenfor etikk og filosofi
- kan sammenligne og reflektere analytisk over forholdet mellom utvalgte filosofiske retninger og mellom utvalgte etiske tenkemåter
- kan anvende kunnskap om filosofiske retninger og filosofididaktikk i planlegging, gjennomføring og analyse av undervisningsmateriell og undervisningspraksis
- kan anvende kunnskap om etiske tenkemåter og etikkdidaktikk i planlegging, gjennomføring og analyse av undervisningsmateriell og undervisningspraksis
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning knyttet til etikk- og filosofiundervisning, og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i KRLE-faget som fremmer elevens filosofiske og etiske tenkemåter
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med masterfaget som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse -
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Læringsformer og aktiviteter
Studiet organiseres i seminarer. Tidspunkt og innhold i seminarene oppgis ved studiestart. Mellom seminarene legges det opp til litteraturstudier og arbeid med oppgaver. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe, diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling, for eksempel medstudentrespons, er viktige arbeids- og læringsformer, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter. Det er derfor viktig å delta i undervisningen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
OBLIGATORISKE ARBEIDSKRAV:
- Deltagelse i filosofiske samtaler i undervisningen og lede filosofiske samtaler i andre kontekster
- Refleksjonstekster knyttet til de filosofiske samtalene. Muntlige presentasjoner
- Fagtekst knyttet til erfaring med ledelse av filosofisk samtale.
Detaljerte krav og innleveringsfrister blir kunngjort ved semesterstart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. forskrift om studier ved NTNU.
VURDERING:
Individuell semesteroppgave Karakterskala: A-F.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 30 SP emner på masternivå i KRLE i grunnskolelærerutdanningens fjerde studieår eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav:Bestått KRLE 1 og KRLE 2 (totalt 60 studiepoeng).
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Religion, Livssyn og etikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
ALLE
Utlevering
08.12.2023Innlevering
15.12.2023
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"