KONSPISK – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Forskning – Institutt for lærerutdanning
KONSPISK: Konspirasjonstenkning, skole og ungdom
Konspirasjonsteorier har vist seg å avle mistillit og hat, svekket kritisk tenkning og mindre demokratisk engasjement. De er også knyttet til sosial tilbaketrekning og svekket psykisk helse. Forskningsgruppen utforsker konspirasjonstenkning og konspirasjonsteorier i norsk skole og blant norsk ungdom:
- Hva er tilstanden og utfordringene i norsk grunnskole og videregående skole?
- Hva erfarer norske lærere, hva mener de selv at er skolens og læreres behov - og hva kan vi mest effektivt gjøre?
- Hvordan tenker de unge selv?
- Hva er status i rammeverk, læreplaner og lærebøker?
Gruppen arbeider blant annet med å utvikle og teste konkrete didaktiske strategier for ungdoms- og videregående skole. Vi har deltatt i det europeiske nettverkssamarbeidet Conspiracy Theories and Children og er med i det nordiske nettverk CONNOR, Nordic Network of Conspiracy Theory Research. KONSPISK står bak antologien Konspirasjonsteorier i skolen (Gyldendal 2024).
Se også intervju i Gemini og Utdanningsnytt.
Medlemmer av forskningsgruppe
-
Lars Busterud Universitetslektor historiedidaktikk
73559747 lars.busterud@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Unni Eikeseth Førstelektor i naturfag
73412824 +4799603335 unni.eikeseth@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Camilla Stabel Jørgensen Professor. Fagseksjonsleder for samfunnsfagene.
73559854 camilla.jorgensen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Leif Edward Ottesen Kennair Professor
73591956 +4790557004 kennair@ntnu.no Institutt for psykologi -
Peter Sigurdson Lunga Førsteamanuensis i samfunnsfag (historie)
+4798878421 peter.s.lunga@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Annette Lykknes Professor
73590496 +4748031517 annette.lykknes@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Martin Aasbø Ringdal Stipendiat
martin.a.ringdal@ntnu.no
Eksterne medlemmer
- Ph.d.-student Jean Bergane, NTNU
- Professor Claudia Lenz, HL-senteret
- Lektor Rikke Alberg Peters, HistorieLab og UCL i Danmark