KONSPISK: Konspirasjonstenkning, skole og ungdom

Forskning – Institutt for lærerutdanning

KONSPISK: Konspirasjonstenkning, skole og ungdom

Konspirasjonsteorier har vist seg å avle mistillit og hat, svekket kritisk tenkning og mindre demokratisk engasjement. De er også knyttet til sosial tilbaketrekning og svekket psykisk helse. Forskningsgruppen utforsker konspirasjonstenkning og konspirasjonsteorier i norsk skole og blant norsk ungdom:

  • Hva er tilstanden og utfordringene i norsk grunnskole og videregående skole?
  • Hva erfarer norske lærere, hva mener de selv at er skolens og læreres behov - og hva kan vi mest effektivt gjøre?
  • Hvordan tenker de unge selv?
  • Hva er status i rammeverk, læreplaner og lærebøker?

Gruppen arbeider blant annet med å utvikle og teste konkrete didaktiske strategier for ungdoms- og videregående skole. Vi har deltatt i det europeiske nettverkssamarbeidet Conspiracy Theories and Children og er med i det nordiske nettverk CONNOR, Nordic Network of Conspiracy Theory Research. KONSPISK står bak antologien Konspirasjonsteorier i skolen (Gyldendal 2024).

Se også intervju i Gemini og Utdanningsnytt.