Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Camilla Stabel Jørgensen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Camilla Stabel Jørgensen

Professor. Fagseksjonsleder for samfunnsfagene.
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

camilla.jorgensen@ntnu.no
73559854 Postadresse: Institutt for lærarutdanning, NTNU 7491 Trondheim, Kontoradresse: E.C. Dahls gate 10, 3. etg til venstre, Kalvskinnet
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Undervisning

  • KRLE-faget i grunnskolelærerutdanningen
  • KRLE og RE fagenes didaktikk i praktisk pedagogisk utdanning
  • Videreutdanning for lærere

 

Fagfelt og forskingsinteresser

  • Religions- og livssynsdidaktikk, ekskursjoner i religions- og livssynsfaget
  • Skriving som nøkkelkompetanse, literacy, vurdering av skriving
  • Estetikk i religions- og livssynsfaget, visuell kunst, arkitektur, fortellinger
  • Religionsdialog, livssynsdialog, filosofisk samtale
  • Eksistensielle spørsmål, etikkdidaktikk og demokratiopplæring

 

Forskingsprosjekt

Pågående:

  • Literacy og faglegheit i skule og arbeidsliv – eit tverrfagleg forskingsmiljø (forsker og med i styringsgruppa)
  • Utvikling av RLE i praksisfelleskap (forsker)

Avsluttet:

  • SKRIV - Skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring i alle fag (forsker)
  • KURLE - Kartleggings- og utviklingsprosjekt i RLE (forsker)

Forskning

  • NTNU RE-Research Group
  • Studenters skriving
  • Begynneropplæring i KRLE
  • Bærekraft på tvers
  • KONSPISK: Konspirasjonstenkning, skole og ungdom

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2025

  • der, Marie Lippe, von; Jørgensen, Camilla Stabel. (2025) Playing with the dragon: Michaelmas celebrations in Steiner schools.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2024

  • Ilkama, Ina Marie Lunde; Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Hinduistiske fortellinger fra tegneserier i begynneropplæring og barnehage.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bergane, Jean; Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Kritisk lesning, rollespill, metarefleksjon og vurdering - et undervisningsopplegg om Illuminati.
    Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Busterud, Lars; Albrigtsen, Yvonne; Eikeseth, Unni; Sørensen, Ivar. (2024) Sluttrapportering for Dembras FoU-satsing; Undervisning om konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning i skole og lærerutdanning 2023-2024 - fra NTNU. dembra.no dembra.no
    Kompendium
  • Busterud, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Historiefagets metoder møter konspirasjonsteorier om 22. Juli-terroren.
    Faglig kapittel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Ekskursjon i religions- og livssynsfaget.
    Faglig kapittel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) UtForskerne som tilnærming til undervisning i KRLE.
    Faglig kapittel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Unstad, Lars. (2024) Lived Religion in the Graveyard Critical Disciplinary Literacy in Tasks for Pupils on Religious Education Excursions.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2022

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2022) Rapport fra konferanse "Utforskning av religioner og livssyn med ulike metoder i skolen". Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Mongstad, Bjarte; Wendel, Gunnvor; Freathy, Rob. (2022) UtForskerne: En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen. Prismet
    Vitenskapelig artikkel
  • Andreassen, Øyvind Soltun; Jørgensen, Camilla Stabel. (2022) Et ressursperspektiv på uenighet: Analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder. Prismet
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Andreassen, Øyvind Soltun; Aadland, Ingunn. (2022) Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder. Prismet
    Leder

2021

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2021) Ekskursjon i religions- og livssynsfaget.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2020) Editorial 2020:2. Nordidactica
    Leder
  • Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning. (2020) Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018. Nordidactica
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Madsen, Roar. (2020) Editorial Nordidactica 2020-4. Nordidactica
    Leder
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Madsen, Roar. (2020) Editorial Nordidactica 2020:3. Nordidactica
    Leder

2019

  • Jørgensen, Camilla Stabel; Madsen, Roar. (2019) Editorial Nordidactica 2019:1. Nordidactica
    Leder
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Editorial 2019:4 Kjerneelementer og store ideer. Nordidactica
    Leder
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Editorial 2 Nordidactica 2019 3. Informasjon om den redaksjonelle prosessen. Nordidactica
    Leder
  • Stabel, Anne-Mette; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Om månedsfester og årstidsfester i steinerskolen. DIN - Tidsskrift for religion og kultur
    Vitenskapelig artikkel
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Editorial/Oaivečálus Nordidactica 2019:2. Nordidactica
    Leder

2018

  • Lenz, Claudia; Korbøl, Karsten; Anker, Trine; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Kvamme, Ole Andreas; Sæther, Elin. (2018) Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet.
    Kronikk
  • Britton, Thérése Halvarson; Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) The construction of ‘religions’ during field visits. Intercultural Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) RE-searchere i KRLE- lærerutdanningen – noen refleksjoner. Prismet
    Fagartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) Ethical Excursions and Philosophical Dialogues in Teacher Education. A Waste of Time or a Wise Way to Necessary Knowledge?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Verdiløft og læringssyn. Prismet
    Vitenskapelig artikkel
  • Øierud, Gunnfrid Ljones; Skeie, Geir; Nordvik, Nina; Jørgensen, Camilla Stabel; Hagesæther, Gunhild; Midttun, Ann. (2017) Ny overordnet del av læreplanen for skolen. Prismet
    Fagartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Bør ekskursjoner være del av religions- og livssynsundervisningen?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2015

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2015) Siden det er du som spør, er vel Jesus svaret! Om skriveoppgaver med relevans for RLE-faget i Normprosjektet.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2014

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Som du spør får du svar?: En empirisk studie av skriving i religions- og livssynsfaget. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181 (2014:15)
    Doktorgradsavhandling
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Elevvurdering i religions- og livssynsfaget Kvantitativt og kvalitativt rapporterte vurderingspraksiser: Hva forteller ulike tilnærminger?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Endringer i forståelsen av dannelse i skolens religions- og livssynsfag. Om noen utfordringer til faget i juridiske og pedagogiske/didaktiske tekster og hvordan skriving kan være med på å løse dem. Prismet
    Vitenskapelig artikkel

2011

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2011) Fagsjangere og fagspråk i RLE.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2010

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2010) Skriving i religions- og livssynsfaget - en analyse av læreplaner for faget.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2010) Skriftlige spor etter elevers lesing i religions- og livssynsfaget - en undersøkelse av elevers KRL-notater.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Domaas, Ola Erik. (2010) Kritisk literacy i elevers skriving i RLE.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2009

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2009) Moskeen i Kjøpmannsgata.
    Kronikk

2008

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2008) Skriving og engasjement. Om oppgavene i de nye lærebøkene i KRL.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2007

  • Jørgensen, Camilla Stabel; Domaas, Ola Erik. (2007) En dom og et rundskriv.
    Kronikk

2001

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2001) Utviklingen av det ikonografiske programmet i glassmaleriene i Nidarosdomen. Hovedoppgave i religionshistorie. Universitetet i Oslo Universitetet i Oslo
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2022) Rapport fra konferanse "Utforskning av religioner og livssyn med ulike metoder i skolen". Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Mongstad, Bjarte; Wendel, Gunnvor; Freathy, Rob. (2022) UtForskerne: En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen. Prismet
    Vitenskapelig artikkel
  • Andreassen, Øyvind Soltun; Jørgensen, Camilla Stabel. (2022) Et ressursperspektiv på uenighet: Analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder. Prismet
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Andreassen, Øyvind Soltun; Aadland, Ingunn. (2022) Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder. Prismet
    Leder
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2020) Editorial 2020:2. Nordidactica
    Leder
  • Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning. (2020) Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018. Nordidactica
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Madsen, Roar. (2020) Editorial Nordidactica 2020-4. Nordidactica
    Leder
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Madsen, Roar. (2020) Editorial Nordidactica 2020:3. Nordidactica
    Leder
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Madsen, Roar. (2019) Editorial Nordidactica 2019:1. Nordidactica
    Leder
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Editorial 2019:4 Kjerneelementer og store ideer. Nordidactica
    Leder
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Editorial 2 Nordidactica 2019 3. Informasjon om den redaksjonelle prosessen. Nordidactica
    Leder
  • Stabel, Anne-Mette; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Om månedsfester og årstidsfester i steinerskolen. DIN - Tidsskrift for religion og kultur
    Vitenskapelig artikkel
  • Madsen, Roar; Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Editorial/Oaivečálus Nordidactica 2019:2. Nordidactica
    Leder
  • Lenz, Claudia; Korbøl, Karsten; Anker, Trine; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Kvamme, Ole Andreas; Sæther, Elin. (2018) Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet.
    Kronikk
  • Britton, Thérése Halvarson; Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) The construction of ‘religions’ during field visits. Intercultural Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) RE-searchere i KRLE- lærerutdanningen – noen refleksjoner. Prismet
    Fagartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Verdiløft og læringssyn. Prismet
    Vitenskapelig artikkel
  • Øierud, Gunnfrid Ljones; Skeie, Geir; Nordvik, Nina; Jørgensen, Camilla Stabel; Hagesæther, Gunhild; Midttun, Ann. (2017) Ny overordnet del av læreplanen for skolen. Prismet
    Fagartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Endringer i forståelsen av dannelse i skolens religions- og livssynsfag. Om noen utfordringer til faget i juridiske og pedagogiske/didaktiske tekster og hvordan skriving kan være med på å løse dem. Prismet
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2009) Moskeen i Kjøpmannsgata.
    Kronikk
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Domaas, Ola Erik. (2007) En dom og et rundskriv.
    Kronikk

Del av bok/rapport

  • der, Marie Lippe, von; Jørgensen, Camilla Stabel. (2025) Playing with the dragon: Michaelmas celebrations in Steiner schools.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Ilkama, Ina Marie Lunde; Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Hinduistiske fortellinger fra tegneserier i begynneropplæring og barnehage.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bergane, Jean; Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Kritisk lesning, rollespill, metarefleksjon og vurdering - et undervisningsopplegg om Illuminati.
    Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
  • Busterud, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Historiefagets metoder møter konspirasjonsteorier om 22. Juli-terroren.
    Faglig kapittel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Ekskursjon i religions- og livssynsfaget.
    Faglig kapittel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) UtForskerne som tilnærming til undervisning i KRLE.
    Faglig kapittel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Unstad, Lars. (2024) Lived Religion in the Graveyard Critical Disciplinary Literacy in Tasks for Pupils on Religious Education Excursions.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2021) Ekskursjon i religions- og livssynsfaget.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) Ethical Excursions and Philosophical Dialogues in Teacher Education. A Waste of Time or a Wise Way to Necessary Knowledge?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Bør ekskursjoner være del av religions- og livssynsundervisningen?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2015) Siden det er du som spør, er vel Jesus svaret! Om skriveoppgaver med relevans for RLE-faget i Normprosjektet.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Elevvurdering i religions- og livssynsfaget Kvantitativt og kvalitativt rapporterte vurderingspraksiser: Hva forteller ulike tilnærminger?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2011) Fagsjangere og fagspråk i RLE.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2010) Skriving i religions- og livssynsfaget - en analyse av læreplaner for faget.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2010) Skriftlige spor etter elevers lesing i religions- og livssynsfaget - en undersøkelse av elevers KRL-notater.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel; Domaas, Ola Erik. (2010) Kritisk literacy i elevers skriving i RLE.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2008) Skriving og engasjement. Om oppgavene i de nye lærebøkene i KRL.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Jørgensen, Camilla Stabel; Busterud, Lars; Albrigtsen, Yvonne; Eikeseth, Unni; Sørensen, Ivar. (2024) Sluttrapportering for Dembras FoU-satsing; Undervisning om konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning i skole og lærerutdanning 2023-2024 - fra NTNU. dembra.no dembra.no
    Kompendium
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Som du spør får du svar?: En empirisk studie av skriving i religions- og livssynsfaget. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181 (2014:15)
    Doktorgradsavhandling
  • Jørgensen, Camilla Stabel. (2001) Utviklingen av det ikonografiske programmet i glassmaleriene i Nidarosdomen. Hovedoppgave i religionshistorie. Universitetet i Oslo Universitetet i Oslo
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Emner

  • MGLU5507 - Filosofi som fag og praksis (5-10)
  • MGLU5107 - Filosofi som fag og praksis (1-7)
  • MGLU4204 - Individers religion/livssyn som tema for undervisning og forskning.
  • MGLU4511 - Individers religion/livssyn som tema for undervisning og forskning (5-10)

Formidling

2024

  • Faglig foredrag
    Skjæveland, Yngve; Jørgensen, Camilla Stabel; Eggen, Renate Waltraud Banschbach; Utler, Stine Johansen; Eriksen, Eli-Anne Vongraven. (2024) Begynneropplæring i KRLE og samfunnsfag. Faglig forum 2024-03-14 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Iversen, Ragnhild Laird; Eriksen, Eli-Anne Vongraven; Rosland, Kristine Toft; Ilkama, Ina Marie Lunde; Andersland, Inge; Eggen, Renate Waltraud Banschbach. (2024) Begynneropplæring. Norsk religionspedagogisk forums årskonferanse (NOREFO) , OsloMet 2024-11-28 - 2024-11-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Sørensen, Ivar. (2024) Presentasjon av arbeid med konspirasjonsteorier​ for Dembra 2023-2024. Avslutningsworkshop , Oslo 2024-10-31 - 2024-11-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2024) Etisk ekskursjon og filosofisk samtale - langsom læring for danning?. Danning gjennom filosofisk dialog i skole og høyere utdanning , Campus Drammen 18.-19.April 2024 2024-04-18 - 2024-04-19
  • Faglig foredrag
    Eriksen, Eli-Anne Vongraven; Jørgensen, Camilla Stabel; Eggen, Renate Waltraud Banschbach. (2024) RLE forum: Begynneropplæring i KRLE, presentasjon av antologi. RLE-forum , Trondheim 2024-04-23 - 2024-04-23

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Lomsdalen, Christian; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Eidhamar, Levi Geir; Jørgensen, Camilla Stabel; Anker, Trine; Kvamme, Ole Andreas. (2023) Hvordan formes livssyn? Utforsking i en livssynsåpen skole: Et planlagt bokprosjekt. NoReFo-konferansen 2023 , Bergen 2023-11-30 - 2023-12-01

2021

  • Programdeltagelse
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2021) Dembrakonferansen 2021. NTNU + Dembra NTNU + Dembra [null] 2021-09-28
  • Intervju
    Jørgensen, Camilla Stabel; Aspelund, Ingrid; Lomsdalen, Christian. (2021) LL-282: Jørgensen og Aspelund om undervisning om 22. juli. podcast podcast [null] 2021-01-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2021) Presentasjon av 22. juli-materiell på NoReFo 2021. NoReFo 2021 , Drammen 2021-12-02 - 2021-12-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2021) Lærerstudenters oppgaver til elever på ekskursjon. Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder i skolen , Kalvskinnet, ILU, NTNU 2021-11-09 - 2021-11-10
  • Intervju
    Jørgensen, Camilla Stabel; Zander, Ines. (2021) Alle skal nå lære om 22. juli på skolen. Dagsavisen Dagsavisen [null] 2021-07-19

2020

  • Faglig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2020) Læringsressurser om 22. juli for lærere og lærerutdanning. Møte for SLT-kontakter i Trondheim kommune , Prinsen kino 2020-11-06 -
  • Intervju
    Skårderud, Jo Røed; Eriksen, Eli-Anne Vongraven; Jørgensen, Camilla Stabel. (2020) NTNU-Forskere: Læreren bestemmer. Klassekampen Klassekampen [null] 2020-10-20

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Andreassen, Øyvind Soltun. (2019) Theory and practice in RE-teacher education: Investigation of how a writing assignment invite students to establish relevance of theory to practice. Nordic Congress of Religious Education , Trondheim 2019-06-11 - 2019-06-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) How to handle July 22nd 2011 in an RE-specific way? RE-knowledge relevant in response to terror. Nordic Conference of Religious Education 2019 , Trondheim 2019-06-11 - 2019-06-14
  • Faglig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2019) Å leke seg til det som i himmelen er gjemt - om fest og feiring i steinerskolen. Et religions- og livssynsdidaktisk perspektiv på fest og feiringer i steinerskolen. Oslokurset 2019 , Oslo 2019-08-05 - 2019-08-09
  • Intervju
    Jørgensen, Camilla Stabel; Lomsdalen, Christian. (2019) Camilla Stabel Jørgensen om etiske ekskursjoner. http://lektorlomsdalen.no/ http://lektorlomsdalen.no/ [null] 2019-05-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Andreassen, Øyvind Soltun. (2019) Etisk ekskursjon og filosofiske samtaler i Dembra. Dembrakonferansen 2019 , Bergen 2019-03-13 - 2019-03-14

2018

  • Intervju
    Strander, Stine; Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) Stor pågang til Utøya-seminar Skal utvikle nytt læringsmateriell. P4 Nyhetene P4 Nyhetene [null] 2018-12-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Talsnes, Anne. (2018) Undersøkelse av lærings- og refleksjonsmateriell knyttet til 22. juli. Kontroversiella samhällsfrågor i utbildning och demokrati , Umeå Universitet 2018-10-24 - 2018-10-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Jenssen, Annepetra Røkke. (2018) How do we assess teacher students in Physical Education and Religious Education? Similarities and differences. 11th annual International Conference of Education, Research and Innovation , Sevilla 2018-11-12 - 2018-11-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Britton, Thérése Halvarson. (2018) Construction of “religions” during study visits in RE. International Seminar on Religious Education and Values Session XXI in Nürnberg, Germany , Nürnberg 2018-07-29 - 2018-08-03

2017

  • Faglig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Response to Robert Jackson on his presentation "The Implications of Empirical Research for the Development of European Guidelines: Toledo and Signposts". Seminar in Honour of Sidsel Lied , Hamar 2017-05-23 - 2017-05-23
  • Faglig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Klok i kriser. Grunnskolelærerstudenter, medieformidlede kriser og faglig læring. Utdanningskonferansen for SU-fakultetet , Clarion Hotel & Congress, Trondheim 2017-10-02 - 2017-10-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2017) Elevtekster fra RLE i Normprosjektet eller Hvordan kan KRLElærere få mer varierte svar enn Jesus?. Grep om skriveopplæring. Innsikter frå ny forsking på skriving og vurdering i Trondheim 1.–3. november 2017 , ILU, Rotvoll, NTNU 2017-11-01 - 2017-11-03

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2015) Training RE-teacher students in assessment of written contributions in RE. the Nordic Symposium on Testing and Assessing Writing , Trondheim 2015-09-28 - 2015-09-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2015) The border between textbook-religion and religion as experienced by teacher students on excursions. Nordic Conference on Religious Education ’Shifting borders in Religious Education’ , Tartu 2015-06-15 - 2015-06-18

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2014) Pupils’ texts and contexts: A multiple case study of Bildung in pupils’ writing in Norwegian RE. International Seminar on Religious Education and Values , St. John University, York, UK 2014-07-27 - 2014-08-01

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2011) How to investigate RE-texts written by pupils to explore the potential of writing as part of the RE-teaching – Theoretical and methodological suggestions. the 11th Nordic Conference of Religious Education (NCRE) , Aarhus 2011-06-06 - 2011-06-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2011) Importance and potentials of local religious context to pupils’ writing in RE. The European Network for Religious Education in Europe through Contextual Approaches (ENRECA) Conference , London 2011-05-12 - 2011-05-16

2010

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel; Domaas, Ola Erik. (2010) I hvilken grad og på hvilken måte gir skriveoppgavene i religions- og livssynsfaget på mellom- og ungdomstrinnet elevene anledning til å utvikle kritisk literacy?. FoU i praksis. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i lærerutdanninga , Trondheim 2010-05-10 - 2010-05-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2010) Eksistensiell kompetanse i elevtekster i RLE ? forslag til definisjon og utprøving gjennom analyse. Tekst og tegn - en konferanse om lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn , Trondheim 2010-09-20 - 2010-09-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2010) Eksistensiell kompetanse i elevtekster i RLE-faget - drøfting av utvalg av tekster til analyse. NAFOL: Utdanning og forskningspolitikk , Bergen 2010-09-20 - 2010-09-21

2009

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2009) Religious education texts written by pupils in grade 8 and 9 - writing competence, subject knowledge and identity. Researching writing in education and organization, with a focus on research design and method , Trondheim 2009-04-14 - 2009-04-15

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2008) Religionsfaglig skrivekompetanse i grunnskolens læreplan og elevtekster fra 8. og 9. trinn. Skriveopplæring i "kunnskapssamfunnet"? , Trondheim 2008-11-17 - 2008-11-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2008) Skriving på KRL på 4. trinn. FoU i praksis , Trondheim 2008-04-17 - 2008-04-18

2007

  • Vitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2007) Hva skjer i KRL-timene?. FoU i praksis , Trondheim 2007-04-19 - 2007-04-20
  • Poster
    Jørgensen, Camilla Stabel. (2007) Fortelling som skriftlig sjanger i KRL. Fagdidaktikk mellom skole og lærerutdanning. Første nordiske konferanse , Oslo 2007-05-14 - 2007-05-16

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo