Studentintervjuer

Estetiske fag, kunst og musikkfag


Utdanningen gjør meg sikrere i rollen som interaksjonsdesigner

Studieprogram: Master i interaksjonsdesign, uteksaminert i 2016
Yrke: Interaksjonsdesigner i Dagbladet, Aller Media.
Navn: Sebastian Brage Hansen

Sebastian Brage Danielsen skrev masteroppgave om bruk av “usynlige brukergrensesnitt” med bluetooth og Internet-of-Things for å minske risiko for smitte gjennom berøring på sykehus. Han jobber i dag med interaksjonsdesign på web og med tjenester som gir brukerne muligheter å kunne gi og få tilbakemelding på interaksjon i Dagbladet, Aller Media.


 

Utdanningen gjør meg sikrere i rollen som interaksjonsdesigner

Studieprogram: Master i interaksjonsdesign, uteksaminert i 2016
Yrke: Interaksjonsdesigner i Dagbladet, Aller Media.
Navn: Sebastian Brage Hansen

Sebastian Brage Danielsen skrev masteroppgave om bruk av “usynlige brukergrensesnitt” med bluetooth og Internet-of-Things for å minske risiko for smitte gjennom berøring på sykehus. Han jobber i dag med interaksjonsdesign på web og med tjenester som gir brukerne muligheter å kunne gi og få tilbakemelding på interaksjon i Dagbladet, Aller Media.


 

Hvordan bruker du din utdanning i interaksjonsdesign i jobben?

På to måter. Dels i møte med mennesker utenfor kontoret. Mennesker vi snakker med for å kvalitetssikre det vi designer. Her er Dagbladet en god arbeidsplass fordi brukere av avisens tjenester finnes overalt. Dels bruker jeg utdanningen innad for å lage en bedre produkt og tjeneste. Jeg designer basert på arbeid med målingsinstrumenter, kvantitative tall og statistikk fra lesere av Dagbladet. Det er målingsinstrumenter som gjør det mulig for lesere å gi tilbakemelding på fakta og opplysningsfeil i vår journalistikk. Tallene bruker vi for å designe prototyper for web som vi tester og sammenligner før vi designer endelig versjon.

Fra utdanningen i Interaksjonsdesign har jeg fått et faglig vokabular for å forstå hva som er viktig i en testsituasjon og hvordan man skal tolke spørsmål og kommunisere med ulike brukere. Det er viktig å forstå alle tanke- og designprosesser bedre for å kunne analyserer et problem. Jeg tenker fundamentalt annerledes nå fra før jeg tok utdanning. Jeg er sikrere og mer åpen. Åpen for at min designløsning ikke nødvendigvis er den beste. Brukerne har ulike mentale modeller for å forstå et design, og jeg tror at jeg blitt mer ydmyk overfor å designe noe sammen med bruker.

Hvorfor søkte du deg til Gjøvik?

Jeg gjorde et overveid valg. Jeg ville ta en utdanning innen Interaksjonsdesign rettet mot digitale tjenester på web i umiddelbar nærhet av Oslo. Da er alternativene Arkitektur og designhøgskolen (AHO) i Oslo som arbeider både fysisk og med tjenestedesign, Universitetet i Oslo (UiO) som arbeider litt mindre fysisk og litt digitalt og Gjøvik som arbeider mest med design av digitale tjenester på web og mobil. Jeg har alltid vært interessert i å jobbe med det, og tror at internett er kommet for å bli. Derfor ble det Interaksjonsdesign i Gjøvik.

Hva har du mest nytte av fra din utdanning?

Kjennskap om designverktøy og det faglige vokabularet gjør at jeg kjenner meg sikrere i min rolle som designer.

Hvordan synes du en student i interaksjonsdesign skal forberede seg på jobb?

Du kan forberede deg på å forstå hvorfor interaksjonsdesign er viktig for en vanlig bruker, hvordan du som designer skal kunne forklare nytten av hva du gjør, slik at en ikke-designer forstår. Gå ut i arbeidslivet og vær nysgjerrig. Utdanningen er ferskvare, lær også av dem du møter ute i virkeligheten. De sitter med mye kunnskap om sin domene. Øv deg på å være ydmyk, det er viktig for å bli en god designer. Man kan ikke finne ut av problemer hvis man er hovmodig og ikke interesserer seg for hva som er viktig for menneskene som skal bruke designet ditt.

 

 

Filmfestivalarbeider

Navn: Vanja Ødegård

Utdanning: 

Arbeidssted: Den Norske Kortfilmfestivalen Grimstad

"Det beste er å løfte frem talent og filmskapere som ikke alltid får en plass på kino."

Filmfestivalarbeider

Navn: Vanja Ødegård

Utdanning: 

Arbeidssted: Den Norske Kortfilmfestivalen Grimstad

"Det beste er å løfte frem talent og filmskapere som ikke alltid får en plass på kino."

Grafisk figur av person som erstatter profilbilde

Hva jobber du med?

Jeg jobber med programmering av filmer, så jeg ser en del kortfilm og reiser til andre internasjonale festivaler. Jeg har ansvar for overnatting og reiser for alle gjester og all logistikk det fører med seg. Jeg er delaktig i å utforme den kunstneriske profilen til festivalen fra år til år. 

Jeg er i tillegg til dette festivalsjef for Oslo/Fusion Filmfestival (tidligere Skeive Filmer). Der er jeg ansvarlig for, vel, alt. Med god hjelp, da.

Hva er det beste ved jobben din?

Å reise til andre festivaler og bli kjent med det internasjonale filmmiljøet innenfor kortfilm og andre festivaler. Man lærer mye og blir inspirert av drevne, flinke folk. Man bygger et nettverk som beriker sitt eget arbeidsliv og festivalen man jobber på. Og selvfølgelig å sette sammen et program man syns er helt knall, og så få gode tilbakemeldinger på det fra publikum er veldig gøy. Men det beste er å løfte frem talent og filmskapere som ikke alltid får en plass på kino eller i tabloid-Norge. Det er så mange dyktige folk som har forskjellige måter å uttrykke seg på, så det å ha muligheten til å løfte fram de er stas.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg begynte under studiene, egentlig, ved å være frivillig på ymse festivaler i Trondheim, men hovedsakelig på Kosmorama. Jeg startet linjeforeningen Jump Cut på studiene og arrangerte fagkvelder og fester. Mye av dette har jeg tatt med videre i arbeidslivet. Jeg utsatte masteren en stund fordi jeg fikk jobb, men fullførte til slutt, som jeg var veldig glad for. Mitt tips: ikke utsett!

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Noe av det er subtilt, men jeg kjenner at min dype forståelse for film legger grunnlaget for alle avgjørelser jeg gjør, i alle fall når det kommer til programmering og kunstnerisk innhold. Det å jobbe med filmfestivaler minner også litt om å være student da du jobber mot et mål og et sluttresultat og at jo mer jevnt og trutt du jobber, jo bedre resultat får du.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Ja, se svar på "Hvordan var veien til denne jobben etter studiene? "

Satt også i styret for Trondheim Filmklubb, som var veldig lærerikt for meg! Har fremdeles kontakt med alle de jeg satt sammen med og vi bruker hverandre av og til i profesjonell sammenheng. 

Jobbet også på Trondheim Kino, uten at jeg føler det ga meg noe særlig som jeg har brukt i karrieren min foreløpig. Annet enn at folk flest har veldig annerledes filmsmak enn meg selv. Og fikk sett mye film, da.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Prøv deg på forskjellige ting mens du studerer. Man kan ha en ide om hvordan en viss karriere kommer til å bli, men så viser det seg å være helt annerledes enn du trodde, eller at du ikke passet så godt til det som du så for deg. Student-TV, avis eller radio, Linjeforening, blog, hva som helst. Snakk med professorene dine og ta det de sier til etterretning. Ikke bare har de mye personlig erfaring, men de ser jo hvilke veier tidligere studenter har tatt.

Lyddesigner, produsent, lydtekniker

Navn: Geir Døhlie Gjerdsjø

Utdanning: 

Arbeidssted: Ambolt Audio AS

"Selv om det teoretiske arbeidet rundt min masteroppgave ikke alltid er like relevant i alle oppgaver, merker jeg at teoretisk bevisstgjøring rundt et i utgangspunktet praktisk/uttøvende fag kommer veldig godt med."

Lyddesigner, produsent, lydtekniker

Navn: Geir Døhlie Gjerdsjø

Utdanning: 

Arbeidssted: Ambolt Audio AS

"Selv om det teoretiske arbeidet rundt min masteroppgave ikke alltid er like relevant i alle oppgaver, merker jeg at teoretisk bevisstgjøring rundt et i utgangspunktet praktisk/uttøvende fag kommer veldig godt med."

Geir Døhlie Gjerdsjø

Hva jobber du med?

Jeg jobber med lyd til film, video, animasjon og reklame. Dette består i å lydlegge alt fra korte reklamesnutter for sosiale medier til å ferdigstille lyd til kinofilmer i fullengde. Jeg jobber også som lydtekniker under filmopptak, hvor jeg er en del av produksjonsteamet. Noe musikkomposisjon til reklame, og noe musikkproduksjon til både reklame og andre prosjekter. Jeg holder også undervisning og kurs på høyskole-/universitetsnivå

Hva er det beste ved jobben din?

Det er en variert arbeidshverdag, hvor jeg får bruk for nesten alt jeg valgte å fordype meg i under studieløpet, og samtidig videreutvikler meg fra dag til dag.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Tålmodig arbeid og mye flaks. Med to bachelorgrader og en master hadde jeg mange veier å gå etter endte studier. Jeg hadde knyttet en del kontakter med film- og musikkbransjen i byen mens jeg studerte, så potensielle arbeidsgivere visste allerede om meg da jeg gikk ut. Etter ca et år med vikariater og kortvarige oppdrag, fikk jeg tilbud om fast ansettelse hos Ambolt Audio AS, som jeg hadde hatt løpende kontakt med i flere år.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jeg bruker kompetansen fra studiene daglig. Selv om det teoretiske arbeidet rundt min masteroppgave ikke alltid er like relevant i alle oppgaver, merker jeg at teoretisk bevisstgjøring rundt et i utgangspunktet praktisk/uttøvende fag kommer veldig godt med. Og det praktiske arbeidet fra studiene, spesielt fra bacheloren, er naturligvis en forutsetning for å kunne gjennomføre arbeidsoppgavene. Dette er et fag som krever masse prøving og feiling, og da er det bra at studiene har krevd mye praktisk arbeid.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg jobbet tre år som student assistent i et relevant fag på bachelornivå, noe jeg henter mye fra i forbindelse med undervisning. Jeg var også svært aktiv i musikkmiljøet på Samfundet, der jeg både fikk utviklet spisskompetanse som musiker og gjennom organisatorisk arbeid.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Dette gjelder hovedsaklig for studenter innen estetiske/utøvende fag, men kan sikkert være relevant for alle: Ta studiene på alvor, og gjør mer enn det som forventes av deg. Har du valget mellom to oppgaver, gjør begge. Vær tidlig ute med øvinger og innleveringer, slik at du frigjør tid til overskuddsarbeid mot slutten. Supplementer med relevante fritidsaktiviteter - bruk tid på ting du liker og engasjer deg gjennom verv/frivillig arbeid, slik at du utvikler ekstra kompetanse utenom studiene. For studiene er ikke verdt noe alene - det er din totale kompetanse og erfaring som gjør deg til en attraktiv arbeidstaker.

Det er ikke mulig å gjøre alt dette gjennom hastverk. Så ta deg god tid. Hvis du har en plan med det, er det ingen dum idé å utvide studietiden med et ekstra år eller to for å få tida til å gjennomføre alt du ønsker. Og ikke tenk at arbeidslivet starter først når studiene slutter - jobb parallellt.

Fiolinist og fiolinpedagog

Navn: Silje Marie Bugjerde Bagge

Utdanning:

Arbeidssted: Freelance fiolinist og fiolinpedagog

"Vit at det er krevende å være musiker uansett om du jobber freelance eller har fast jobb, men vit også at det byr på enormt mye glede og er svært givende"

Fiolinist og fiolinpedagog

Navn: Silje Marie Bugjerde Bagge

Utdanning:

Arbeidssted: Freelance fiolinist og fiolinpedagog

"Vit at det er krevende å være musiker uansett om du jobber freelance eller har fast jobb, men vit også at det byr på enormt mye glede og er svært givende"


Hva jobber du med?

Silje Marie Bugjerde BaggeFiolinist og fiolinpedagog.

Hva er det beste ved jobben din?

Å drive med musikk, variasjonen, å møte mennesker, å stadig få utvikle seg gjennom jobben, å undervise.
Kombinasjonen av spilling og undervisning.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jobbet mye og fikk god erfaring underveis i studietiden, både med spille- og undervisningsjobber. Jeg fikk gode kontakter som jeg har fortsatt samarbeidet med etter endte studier. 

Vær aktiv med å skaffe kontakter. Du må oppsøke dem, det er ikke alltid de oppsøker deg.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Bruker det i det daglige, som kompetansen jeg opparbeidet meg innen øving- dette brukes både for egen del og for elevene. Konsertforberedelse, samspill, skrive musikk, og teori er andre viktige kompetanseområder fra studiene som brukes direkte i jobben. Bruker også en rekke egne tanker og refleksjoner til å fortsette veien videre med et annet fokus enn jeg hadde i studietiden.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Ja, blant annet i Trondheimsolistene, Trondheim synfoniorkester hog ved Trondheim Kulturskole.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Ta vare på studietiden din, se etter muligheter, vær fokusert på det du driver med, hent inspirasjon og lærdom fra medstudenter, lærere og ditt og andres fagmiljø. Tenk etter hvor du vil, gå for det om du vet det, og lurer du blir veien uansett til når du går.
Gjør det som er viktig for deg faglig, sosialt og i livet generelt. Let etter din balanse mellom aktivitet og hvile, full innsats og avkobling. Hvor ønsker du å jobbe og hva skal til for å komme dit? Sjekk ut dette og gå for det du vil!

Profesjonell musiker og lærer

Navn: Karl Michelson

Utdanning:

Arbeidssted: MUNO, Bærum Kulturskole, samt är näringsdrivande.

"Om du vill få något gjort behöver du lyfta på rumpan och jobba för det, inget som gör det åt dig."

Profesjonell musiker og lærer

Navn: Karl Michelson

Utdanning:

Arbeidssted: MUNO, Bærum Kulturskole, samt är näringsdrivande.

"Om du vill få något gjort behöver du lyfta på rumpan och jobba för det, inget som gör det åt dig."

Karl MichelsonHva jobber du med?

Utövar musik professionellt i olika ensembler och tillfällen, men framförallt med gitarrduon Sapere Aude Guitar Duo. Arbetar även som gitarr och musiklärare på en kommunal kulturskola, samt en privat musikskola.

Hva er det beste ved jobben din?

Att få dela med mig av konst och kultur till andra människor; en kort verklighetsflykt och en avslappnande oas via min konsertverksamhet; och att visa mina elever musikens fantastiska arkitektur och skönhet via läraryrket.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Det har varit en osäker och svår väg med brist på fast arbete och kortvariga vikariat. 
Konsertverksamheten är beroende av ekonomiskt stöd från offentlig sektor och arvode för att vara lönsamt.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jag använder i princip allt jag har lärt i min studietid i mitt arbetsliv. Allt från musikteori till musikinterpretation och lärometoder.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Hade deltidsjobb, men inget relevant.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Knyt många kontakter under studietiden som du kan ha nytta av senare i livet.
Om du vill få något gjort behöver du lyfta på rumpan och jobba för det, inget som gör det åt dig.

Lektor ved Gjøvik videregående skole

Navn: Marita Røstad

Utdanning: 

Arbeidssted: Gjøvik videregående skole.

"Turte ikke satse fullt på å være utøvende, liker å være lærer."

Lektor ved Gjøvik videregående skole

Navn: Marita Røstad

Utdanning: 

Arbeidssted: Gjøvik videregående skole.

"Turte ikke satse fullt på å være utøvende, liker å være lærer."

Marita Røstad

Hva jobber du med?

Sangpedagog, lærer i samspill og anvendt musikklære.

Hva er det beste ved jobben din?

Sang.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Turte ikke satse fullt på å være utøvende, liker å være lærer.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Hver dag, kjenner igjen problemstillinger hos elevene som jeg sjøl eller medmusikere har hatt.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Ja, sangpedagog. Satt i programrådet da jeg tok master, tror ikke det har hatt noen formell relevans.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Lytt til kroppen

Kulturskolelærer

Navn: Cecilie Aalberg

Utdanning: 

Arbeidssted: Sortland kulturskole

"Eg gjekk rett fra studie og inn i fast jobb."

Kulturskolelærer

Navn: Cecilie Aalberg

Utdanning: 

Arbeidssted: Sortland kulturskole

"Eg gjekk rett fra studie og inn i fast jobb."

""

Hva jobber du med?

Eg er messinglærar ved Sortland kulturksole og musikklinja på Sortland videregåande.

Hva er det beste ved jobben din?

At eg får utnytta den kunneksapen eg fekk når eg studerte.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Eg gjekk rett fra studie og inn i fast jobb.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Eg bruker jo instrumental kompetansen min på messinginstrumenter, både blåseteknisk og teoretisk.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Eg var aspirant dirigent i to korps ved siden av studiet.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Jobb ved siden av studiet, gjerne med noko som er relatert til det du faktisk studerer. Bruk student tida godt til å jobbe nøye med teknikken på instrumentet ditt. Grip jobbmulighetene som byr seg, og ikkje vær redd for ei utfordring!

Meir kunnskap og fagleg tyngde med master kunsthistorie

Navn: Øyvind Kvarme

Utdanning:

Arbeidsstad: Dagleg leiar i Heimdal Kunstforening, og frilans skribent og formidlar

Teori er dynamisk, og kan ha fleire praktiske konsekvensar. Det påverkar ikkje berre tekstane ein skriv, men kan òg ha konsekvensar for måten ein jobbar med utstillingar på

Meir kunnskap og fagleg tyngde med master kunsthistorie

Navn: Øyvind Kvarme

Utdanning:

Arbeidsstad: Dagleg leiar i Heimdal Kunstforening, og frilans skribent og formidlar

Teori er dynamisk, og kan ha fleire praktiske konsekvensar. Det påverkar ikkje berre tekstane ein skriv, men kan òg ha konsekvensar for måten ein jobbar med utstillingar på

Tittel på masteroppgåva: Performance: Gjenoppføring, historie og dokumentasjon. Ei analyse av The Artist is Present (2010)

Kvifor valde du å ta master i kunsthistorie?

Øyvind KvarmeEg har alltid vore interessert i bilete og visuell kultur. Grunnen til at eg val å ta ein master i kunsthistorie, var fordi eg ynskja meir kunnskap og meir fagleg tyngde. Eg har alltid likt å skrive, og hadde veldig lyst til å skrive ei masteroppgåve Slik eg ser det er mastergraden ein av dei få gongane i livet der du verkeleg får jobba med det du har lyst til.

Kva for kunnskap og erfaring har du fått gjennom studiet og arbeidet med masteroppgåva som du nyttar i jobben din?

Gjennom masteroppgåva utvikla eg meg språkleg, og ble meir medviten korleis eg tenker, snakkar og skriv om kunst. Etter at eg vart ferdig med mastergraden har eg innsett at teori ikkje er noe statisk som ligger langt der borte, men faktisk kan nyttast i praksis. Teori er dynamisk, og kan ha fleire praktiske konsekvensar. Det påverkar ikkje berre tekstane ein skriv, men kan òg ha konsekvensar for måten ein jobbar med utstillingar på.

Kvifor vil du anbefale studiet til andre?

Etter at eg vart ferdig med mastergraden har eg innsett at teori ikkje er noe statisk som ligger langt der borte, men faktisk kan nyttast i praksis.

Det som er spesielt med kunsthistoriestudiet på NTNU er at det er eit lite og konsentrert miljø. Både studentar og tilsette er veldig engasjerte. Da eg skreiv masteroppgåva fekk eg god oppfølging av rettleiaren min, men òg av andre tilsette som var veldig interesserte i kva eg arbeida med og korleis det gjekk.

Kunsthistorie rommer nøkler til å forstå samfunnsmekanismer

Navn: Solveig Lønnmo

Utdanning:

Stilling og arbeidssted: Kurator ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Fra masteren har jeg med dette i min jobb: evnen til kritisk lesning, prosjektledelse, strukturering av en stor tekst, levering til deadline, og det å ta imot og ta praktisk stilling til konstruktiv kritikk.

Kunsthistorie rommer nøkler til å forstå samfunnsmekanismer

Navn: Solveig Lønnmo

Utdanning:

Stilling og arbeidssted: Kurator ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Fra masteren har jeg med dette i min jobb: evnen til kritisk lesning, prosjektledelse, strukturering av en stor tekst, levering til deadline, og det å ta imot og ta praktisk stilling til konstruktiv kritikk.

Utdanning/uteksaminert år: Master i kunsthistorie (2007) med masteroppgaven Relasjoner - en undersøkelse av kunstopplevelsen som fenomen med utgangspunkt i Olafur Eliassons installasjoner

Hvorfor valgte du å ta master i kunsthistorie?

Solveig LønnmoBachelorstudiet var basert på fascinasjon og nysgjerrighet, og det siste semesteret av dette var en øyeåpner for at det finnes så mye mer og så mange flere nivåer. Å dykke ned i de dypere nivåene var både en måte å bli kjent med eget potensial og en sjanse til få sagt noe selv. Masteroppgaven var en oppslukende prosess, som jeg ofte kan lengte tilbake til.

Hvilken kunnskap og erfaring har du fått gjennom arbeidet med masteroppgaven og graden generelt som du bruker i jobben din i dag?

Bachelorstudiet var basert på fascinasjon og nysgjerrighet, og det siste semesteret av dette var en øyeåpner

Kritisk lesning, prosjektledelse, strukturering av en stor tekst, og av en helt fri arbeidsdag, levering til deadline, og å ta imot og ta praktisk stilling til konstruktiv kritikk, er noen av øvelsene denne perioden ga meg, og som er viktige for meg i dag.

Hvorfor vil du anbefale studiet til andre?

Kunsthistorien(e) rommer så mange innganger til å forstå menneskets generelle historier, samtidig som alle de spesielle knaggene du får til å hekte samtidens kulturuttrykk på virkelig beriker din opplevelse av verden. Det er i tillegg et studie som skjerper sanser og oppmerksomhet, og demonstrerer fantastiske sammenhenger mellom form og intrikate ideer.

Sammenhengene kan være nøkler til å skjønne seg på samfunnsmekanismer som også går utover kunstfeltet – noe som er verdifullt både for deg selv og dine fremtidige kolleger.

Har alltid kjent en dragning mot bilder

Navn: Gustav Svihus Borgersen

Utdanning:

Jobber som: Kunstkritiker og skribent

Valget om å bli kunstkritiker og skribent materialiserte seg i løpet av masterskriveprosessen

Har alltid kjent en dragning mot bilder

Navn: Gustav Svihus Borgersen

Utdanning:

Jobber som: Kunstkritiker og skribent

Valget om å bli kunstkritiker og skribent materialiserte seg i løpet av masterskriveprosessen

Tittel på masteroppgave:

”Mellom høykultur og massekultur – Frans Masereels La Ville (1925) som ekspresjonistisk storbyskildring og gjenoppdaget graphic novel”

Hvorfor valgte du å ta master i kunsthistorie?

Gustav Svihus Borgersen Jeg har alltid kjent en dragning mot bilder – fotografier, malerier, tegninger, collager etc. Etter hvert, gjennom tenårene, registrerte jeg at det dukket opp referanser til kjente bilder, kunstnere, ismer, begreper overalt i kulturen som omgav meg. Dette var grunnen til at jeg først meldte meg på kunsthistorie – for å få en slags oversikt. Valget om å fortsette fra bachelor til master var rett og slett med et ønske om å utstyre oversikten med mer teori. Og selvfølgelig den selvrealiseringen som lå i det å kunne fordype seg i et ”eget” prosjekt – det lå en utfordrende spenning i det.

Hvilken kunnskap og erfaring har du fått gjennom arbeidet med masteroppgaven og graden generelt som du har bruk for i jobben din i dag?:

Å kunne artikulere seg om en visuell kultur tror jeg aldri man kan bli utlært i

I mitt tilfelle vil jeg si at det aller største utbyttet var den språklige utviklingen jeg gjennomgikk i denne perioden. Det å kunne diskutere tekst med en veileder var en gjensidig utfordrende og utviklende opplevelse. Det å kunne artikulere seg om en visuell kultur tror jeg aldri man kan bli utlært i. Det var med masteroppgaven – med beskrivelsene og de analytiske utleggene som fulgte dem – at jeg for første gang tenkte at dette er noe jeg kunne ha tenkt meg å jobbe profesjonelt med. Valget om å bli kunstkritiker og skribent materialiserte seg vel en gang i løpet av masterskriveprosessen.

Hvorfor vil du anbefale studiet til andre?:

Å utdanne seg til kunsthistoriker er en flerfasettert mulighet. Jeg, med mitt fokus på moderne kunst og samtidskunst, studerte side om side med studenter som skrev om tusen år gamle bilder. Det sier seg selv at man har et litt forskjellig fokus da. Likevel var det teoretiske overbygget så fleksibelt og variasjonsmulighetene så store at masterstudiet både gav oss et felles teoretisk grunnlag og på samme tid mulighet til å utvikle oss i forskjellige retninger. Det opplevde jeg som svært positivt: Å diskutere de samme tekstene fra forskjellig innfallsvinkel.

Frilans regissør og kunstnerisk leder

Navn: Kenneth Dypvik-Simonsen

Utdanning: 

Arbeidssted: Frilans

"Som kunstner har jeg stor nytte av å ha en grundig faglig forankring i teaterteori og praksis, og denne kunnskapen benytter jeg hver eneste dag. Det å ikke bare vite AT noe funker, men også hvorfor det gjør det, og på den måten kunne bruke kompetansen til å utvikle nye ting, synes jeg er viktig. "

Frilans regissør og kunstnerisk leder

Navn: Kenneth Dypvik-Simonsen

Utdanning: 

Arbeidssted: Frilans

"Som kunstner har jeg stor nytte av å ha en grundig faglig forankring i teaterteori og praksis, og denne kunnskapen benytter jeg hver eneste dag. Det å ikke bare vite AT noe funker, men også hvorfor det gjør det, og på den måten kunne bruke kompetansen til å utvikle nye ting, synes jeg er viktig. "

Kenneth Dypvik-Simonsen

Hva jobber du med?

Jeg driver min egen teatergruppe, Bare Teater, og produserer og regisserer teaterforestillinger både på egen hånd og i samarbeid med andre. I tillegg tar jeg regi og instruktøroppdrag som frilanser.

Hva er det beste ved jobben din?

Jeg kan i stor grad bestemme og legge til rette min egen arbeidstid, og får gjøre det jeg brenner for og elsker, nemlig lage teater, på egne premisser.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg tok en praktisk master i drama og teater, og min praktiske del bestod i å regissere en forestilling. Gjennom egne kontakter fikk jeg til et samarbeid med Nordland Teater, og hadde eksamensforestillingen min på teaterfestivalen der, Vinterlysfestivalen. Masse god omtale derfra ga meg et godt grunnlag for å søke midler til egne prosjekter etter endt master, både fra kulturrådet og regionale midler.

Masterforestillingen min ble en såpass suksess at den nå skal ut på en liten turné, i Nord-Norge og på Østlandet. 

På mange måter kan man si at masterforestillingen er en direkte årsak til min videre vei som produsent og regissør for egne forestillinger. Uten en praktisk master og samarbeid med teateret hadde jeg ikke hatt det samme springbrettet. Jeg ville nok valgt samme vei uansett, men mastergraden har gitt meg den faglige tyngden jeg trenger for å komme meg opp og frem.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Som kunstner har jeg stor nytte av å ha en grundig faglig forankring i teaterteori og praksis, og denne kunnskapen benytter jeg hver eneste dag. Det å ikke bare vite AT noe funker, men også hvorfor det gjør det, og på den måten kunne bruke kompetansen til å utvikle nye ting, synes jeg er viktig. Masterløpet, men fokus på kunst og kunstforskning og praksisforskning, ga meg mange gode verktøy som jeg benytter ofte. 

I tillegg er det en enorm fordel å ha skrevet en masteroppgave og andre eksamener med høye krav til faglighet, framstillingsevne, analyse og formulering i mitt arbeid med søknader og prosjektbeskrivelser og -planlegging.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg var linjeforeningsleder for drama/teater, og gjorde både produsentarbeid og regiarbeid.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Tør å være god nok, og ikke alltid best. Tør å ikke vite hvor du skal, men vet du det, tør å gå på. Og ikke minst, snakk med folk i den virkelige verden! Alt er ikke som i fagbøkene.

Dramalærer i videregående skole

Navn: Jon Sverre Aase

Utdanning:

  • Master i dramapedagogikk og anvent teater ved annet lærested
  • Bachelor i drama og teater med støttefag i sosiologi, pedagogikk og filosofi

Arbeidssted: Lektor ved Vågen videregående skole

"Det er undervurdert å si noen fine ord til seg selv i speilet"

Dramalærer i videregående skole

Navn: Jon Sverre Aase

Utdanning:

  • Master i dramapedagogikk og anvent teater ved annet lærested
  • Bachelor i drama og teater med støttefag i sosiologi, pedagogikk og filosofi

Arbeidssted: Lektor ved Vågen videregående skole

"Det er undervurdert å si noen fine ord til seg selv i speilet"


Hva jobber du med?

Jon Sverre Aase

Dramalærer i videregående skole.  

Hva er det beste ved jobben din?

Relasjonene. Fagene.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Tok noen år med deltid og vikariater før jeg kom hit.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Lært mye teoretisk og metodisk.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Ja, skole og sfo.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Vit at du ikke har alle svar eller skal kunne alt med en gang. Erfaring kommer etterhvert. Skaff deg et nettverk, jobb hardt og tro på deg selv. Det er undervurdert å si noen fine ord til seg selv i speilet - det betyr faktisk noe å erkjenne det.

Booking agent for Polar Artist AS / Selvstendig næringsdrivende

Navn: Markus Sletten

Utdanning:

Arbeidssted: Booking agent for Polar Artist AS / Selvstendig næringsdrivende

"Erfaring som booker ved Studentersamfundet, UKA og Isfit på siden av studiene har vært mest relevant for jobben min så langt."

Booking agent for Polar Artist AS / Selvstendig næringsdrivende

Navn: Markus Sletten

Utdanning:

Arbeidssted: Booking agent for Polar Artist AS / Selvstendig næringsdrivende

"Erfaring som booker ved Studentersamfundet, UKA og Isfit på siden av studiene har vært mest relevant for jobben min så langt."


Hva jobber du med?

Markus Sletten

 

Jeg booker og organiserer konserter og turneer for band og artister på vegne av Polar Artist AS. Jobber både i inn- og utland.
For Trondheim Calling booker jeg artister og har ansvar for planlegging og gjennomføring av konsertprogrammet. 
Jeg var med å stifte Trondheim Konsertkollektiv og har ansvar for økonomi og booking av artister til foreningens konserter. 
I tillegg tar jeg store og små oppdrag innenfor konsert- og event-produksjon, booking, kurs og foredrag.

Hva er det beste ved jobben din?

Å se unge, lovende artister lykkes i et  marked.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Etter studietiden og frivilligvervene, som jeg ble ferdig med tidlig 2014, jobbet jeg i ca 2 måneder med kortvarige oppdrag innenfor konserter, arrangement, sceneproduksjoner o.l. Deretter begynte jeg å jobbe som produksjonsansvarlig for Polar Artist AS, før jeg ble agent høsten 2014. I 2015 fikk jeg oppdraget hos Trondheim Calling, og i 2016 var jeg med å stifte Trondheim Konsertkollektiv som hadde sin første konsert året etter.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Det har vært greit å ha erfaring med gruppearbeid, kildekritikk og akademisk skriving. Ellers har kunst- og filminteressen blitt mer som en hobby. Likevel vil utdannelsen gjøre meg til en enda sterkere søker hvis jeg i fremtiden ønsker meg en fast stilling.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Ja. Erfaring som booker ved Studentersamfundet, UKA og Isfit på siden av studiene har vært mest relevant for jobben min så langt.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Søk et verv på siden av studiet.

Lydtekniker og prosjektutvikler

Navn: Mathias Gunnulfsen

Utdanning: 

Arbeidssted: Kristiansand Dyrepark

"Det beste med jobben er måten jeg kan utfolde kreativitet og jobbe i et kreativt arbeidsmiljø hvor alle er på jobb for å gi gjester i parken en god opplevelse."

Lydtekniker og prosjektutvikler

Navn: Mathias Gunnulfsen

Utdanning: 

Arbeidssted: Kristiansand Dyrepark

"Det beste med jobben er måten jeg kan utfolde kreativitet og jobbe i et kreativt arbeidsmiljø hvor alle er på jobb for å gi gjester i parken en god opplevelse."

Mathias Gunnilfsen

Hva jobber du med?

I min jobb er jeg lydtekniker for underholdning i form av teater og musikal i Kristiansand Dyrepark på helårsbasis. Mye av vintersesongen går til planlegging og prosjektutvikling for kommende høysesong, mens sommerhalvåret er fullt og helt viet til avvikling av show.

Hva er det beste ved jobben din?

Det beste med jobben er måten jeg kan utfolde kreativitet og jobbe i et kreativt arbeidsmiljø hvor alle er på jobb for å gi gjester i parken en god opplevelse. Det er også bra å jobbe prosjektutvikling ettersom det her er mulighet for å komme over utfordringer som krever problemløsninger og kreativitet for utførelse.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg hadde allerede jobbet et par sommere som tekniker i parken og fikk da tilbud om å tre inn i heltidsstilling ved endt studie. Det skulle opprinnelig være et engasjement på 10 måneder, men ble etterhvert utvidet til en løpende kontrakt på heltid.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Gjennom høysesong brukes kompetanse fra studiene i form av lydteknikk og livelyd hvor vi lærte om lydformidling til et publikum. Altså hvordan best presentere det som skjer på scenen til piblikum gjennom forsterket lyd. Under lavsesong kommer kompetanse fra fag som «lydkunst og installasjoner», og «grunnleggende musikkteknologi» spesielt godt med da prosjekter i parken krever å kunnskap om den type teknisk og lydlig arbeid.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Har jobbet som lydtekniker i eget enkeltpersonsforetak i flere år og fikk på bakgrunn av dette en fot inne for i Dyreparken.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Finn en retning man ønsker å gå og perfeksjoner ens egenskaper innenfor dette fagområdet. Ha stå på-vilje som viser at man er klar for å jobbe og skap et nettverk som man senere kan utnytte til sin fordel i arbeidslivet. Og ikke minst: jobb med det du selv liker!

Dirigent for voksenkor og produsent for Alpaca Ensemble

Navn: Janne Kristin Schanke

Utdanning: 

Arbeidssted: Dirigent for voksenkor og produsent for Alpaca Ensemble

" Vit at studiene ikke nødvendigvis gir deg svaret på hva du skal jobbe med resten av livet."

Dirigent for voksenkor og produsent for Alpaca Ensemble

Navn: Janne Kristin Schanke

Utdanning: 

Arbeidssted: Dirigent for voksenkor og produsent for Alpaca Ensemble

" Vit at studiene ikke nødvendigvis gir deg svaret på hva du skal jobbe med resten av livet."

Janne Kristin Schanke

Hva jobber du med?

Jeg arbeider som dirigent for to voksenkor i og like utenfor Trondheim Kommune. I tillegg er jeg produsent for Alpaca Ensemble i en stillingsbrøk på 20 prosent.

Hva er det beste ved jobben din?

Å være kordirigent gjør at jeg får aktivt jobbet med musikk, og møter veldig mange mennesker. Jeg bidrar til at mange elsker hobbyen sin, og jeg får vært i fysisk aktivitet.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Veien til jobben gikk gjennom samarbeid med Norges Korforbund Sør-Trøndelag, som hjalp meg med å få kontakt med aktuelle kor.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jeg tok ekstra studiepoeng i ensembleledelse ved siden av graden i musikkvitenskap. Det ligger ikke nok kompetanse innenfor dirigering i selve studieløpet. Jeg får brukt min sangopplæring ukentlig.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg sang i studentkor ved siden av studiene, og hadde verv i disse organisasjonene. I tillegg jobbet jeg deltid med å dirigere to forskjellige studentkor, og dette gav meg i praksis den fagkompetansen jeg i dag benytter meg av i jobb.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Meld deg inn i frivillige grupper og involver deg i verv! Skap et nettverk som hjelper deg med riktige kontakter etter endt studietid. Vit at studiene ikke nødvendigvis gir deg svaret på hva du skal jobbe med resten av livet.

Frilans operasanger og dirigent

Navn: Espen Alvim

Utdanning:

Arbeidssted: Frilans operasanger og dirigent

"Dyrk flere evner enn bare instrumentet ditt. Entrepenørskap, produksjonsvirksomhet, direksjon, pedagogikk, komposisjon. "

Frilans operasanger og dirigent

Navn: Espen Alvim

Utdanning:

Arbeidssted: Frilans operasanger og dirigent

"Dyrk flere evner enn bare instrumentet ditt. Entrepenørskap, produksjonsvirksomhet, direksjon, pedagogikk, komposisjon. "

Espen Alvim

Hva jobber du med?

I tillegg til å være frilans operasanger dirigerer jeg tre kor, skriver korarrangement og komponerer og skriver en musikal.

Hva er det beste ved jobben din?

Å ha friheten til å bruke dagene på det jeg vil, med få faste arbeidstider.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Hva angår kordirigentjobbene jeg har fikk jeg dem via kjendtfolk utenfor studiemiljøet.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Som kordirigent bruker jeg min kunnskap om sangteknikk veldig aktivt. Dette har jeg fått fra NTNU. Mine evner som dirigent har jeg imidlertidig utviklet utendfor studiet, og har savnet en skikkelig dirigentfag på studie. Som frilanser har jeg min stemme fra NTNU men lite annet. Arrangering og komposisjon har gitt meg nye vinkler på komposisjonsfaget. Et fag jeg har fått særlig mye ut av er satslære A, som jeg i alle år har utnyttet i min arrangering og komponering.

Som operasanger i dagens studieløp utdannes du til å bli en solist uten kompetanse til å gjøre annet ennå vente på at jobben skal lande i fanget ditt.  Jazzstudentene har i større grad entrepenørskap som en selvsagt del av studiet, det mener jeg det burde vært på klassisk sang også.
 

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg dirigerte studentkor og var aktiv i det miljøet som organisator og arrangør i mange år. Jeg tjener nå hovedsakelig penger på dirigent, arrangør og organisasjonserfaringen jeg lærte der.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Bruk tiden på det du liker. Når du er ferdig er det naturligvis det du kommer til å tilbringe tiden til. Dyrk flere evner enn bare instrumentet ditt. Entrepenørskap, produksjonsvirksomhet, direksjon, pedagogikk, komposisjon. Som frilanser må du spørre deg selv om du vil være den som tigger etter jobb elker den som skaper. Våg å vær aktiv.

Frilans danser

Navn: Julie Havelund-Willett

Utdanning:

Arbeidssted: Frilans

"Studer fordi du har lyst. Lad nysgerrighede drive værket og tænk ikke så meget over hvad du specifikt skal bruge dine nye kundskaber til imens du studerer. "

Frilans danser

Navn: Julie Havelund-Willett

Utdanning:

Arbeidssted: Frilans

"Studer fordi du har lyst. Lad nysgerrighede drive værket og tænk ikke så meget over hvad du specifikt skal bruge dine nye kundskaber til imens du studerer. "

Julie Havelund-Willett

Hva jobber du med?

Jeg laver koreografi, underviser, danser for og med andre kunstnere i forestillinger, film mm.

Hva er det beste ved jobben din?

Friheden og alsidigheden.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Den samme som før mit kandidatstudie - jeg studerede på NoMAds fordi jeg var interesseret i at lære mere og især practice as research igennem en akademisk ramme.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jeg anvendte et fænomenologisk tilgangsvinkel i mit kandidatspeciale (og generelt under kandidaten blev vi undervist en del i fænomenologi) og der er mange paralleler med hvordan jeg arbejder koreografisk.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Ja, jeg arbejdede som danser, koreograf og underviser også gennem hele mit studie, men i mindre grad med færre timer end normalt.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Studer fordi du har lyst. Lad nysgerrighede drive værket og tænk ikke så meget over hvad du specifikt skal bruge dine nye kundskaber til imens du studerer. Lad istedet for interessen føre dig igennem studierne.

Teaterinstruktør, kulturmedarbeider og skuespiller

Navn: Elise Hørgård Unsmo

Utdanning: 

Arbeidssted: Sjiraffen Kultursenter og Kulturenheten i Trondheim kommune. Jobber også frilans

"Det er givende og flott å observere og oppleve deltakernes skaperglede, mestring og personlige utvikling. "

Teaterinstruktør, kulturmedarbeider og skuespiller

Navn: Elise Hørgård Unsmo

Utdanning: 

Arbeidssted: Sjiraffen Kultursenter og Kulturenheten i Trondheim kommune. Jobber også frilans

"Det er givende og flott å observere og oppleve deltakernes skaperglede, mestring og personlige utvikling. "

Elise Hørgård Unsmo

Hva jobber du med?

Jeg leder tre teatergrupper. To for barn og en for voksne. Jeg blant annet på Sjiraffen Kultursenter, som er et kultursenter for utviklingshemmede. Her kan har jeg mange ulike funksjoner, jobber som kulturmedarbeider og kan lede ulike arrangementet, veilede, undervise eller gjøre administrative oppgaver. To av teatergruppene jeg er instruktør i er også under Sjiraffen Kultursenter. Jeg jobber også som instruktør i en barnegruppe som heter Lademoen Jubateater. 

Ellers jobber jeg også som støttekontakt. Og tar på meg frilans-oppdrag, gjerne skuespiller-jobber. Har eget firma.

Hva er det beste ved jobben din?

Å møte mange flotte folk, og det å kunne se andre mennesker bli engasjert i teater. Det er fint å se at og delta i en teater-gruppe kan resultere i så mye positivt. Det er givende og flott å observere/oppleve deltakernes skaperglede, mestring og personlige utvikling. Og min egen, ikke minst. Det er også gøy og lærerikt å jobbe med skuespill i film og teater for min egen del. Vokser av det på alle måter.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg fikk både jobb i Sjiraffen Kultursenter og Lademoen Jubateater under studiene. Det er viktig i denne bransjen å ha de riktige kontaktene. Opplever at det er lettest å få jobb via nettverk og kontakter. Jeg har vært realtivt lite på jobbintervju etter endt bachelorgrad.

Jeg skrev min bachelorgrad om teatergruppa Integretto, det var slik jeg fikk en fot innenfor Sjiraffen Kultursenter.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Tilegnet meg mye kunnskap som jeg drar nytte av nå som jeg jobber. Det kan være skuespiller-teknikker og metoder som jeg har lært fra studietiden. Eller den erfaringen jeg gjorde meg da vi som en gruppe lagde teaterforestillinger. Lærte mye om samarbeid og hvor mye tid et vellykket prosjekt tar. Så var realtivt godt utrustet til å gå ut i arbeidslivet etter studiet. Savner, spesielt i min utdanning, å lære og skrive søknader til egne prosjekter, lage firma, sette opp budsjett og føre regnskap osv. Da dette er ganske vanlige, men i starten ganske vanskelige ting vi i min brasje er nødt til å gjøre. Kan også bruke kompetanser fra årstudiumet mitt i sosiologi inn i teater, skuespill og kultur som jeg i dag jobber med.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg jobbet som teaterinstruktør det siste halvåret av bachelorgraden min. Deltakelsen i Integretto resulterte i flere jobbtilbud hos Sjiraffen Kultursenter.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Følg drømmene og interessene dine. Og tips til valg av bachelor-oppgave eller andre store oppgaver/innleveringer:

Velg noe som virkelig engasjerer deg personlig! Det bruker som regel å være det beste, har jeg erfart. Ta gjerne en deltids-jobb (om mulig) ved siden av studiene som er relevant for den utdanningen du tar, det kan engasjere og motivere deg til å få enda bedre resultater! Bli kjent med folk. Få kontakter og venner. Jobb målrettet. Men husk å nyt studietiden også, plutselig er den over! 

 

Frilans produsent

Navn: Ingvil Sæther Berger

Utdanning: 

Arbeidssted: Frilans

"Min jobb utfordrer alle mine egenskaper, og jeg utvikler meg hver dag."

Frilans produsent

Navn: Ingvil Sæther Berger

Utdanning: 

Arbeidssted: Frilans

"Min jobb utfordrer alle mine egenskaper, og jeg utvikler meg hver dag."

Ingvil Sæther Berger

Hva jobber du med?

Jeg jobber med filmproduksjon. Først og fremst ønsker jeg å jobbe som produsent, men jobber også som produksjonsleder, koordinator osv.

Hva er det beste ved jobben din?

I min jobb møter jeg masse kreative og forskjellige mennesker som alle samarbeider om en felles visjon. Jeg får være en del av prosjekter jeg tror på, være i et dynamisk miljø som konstant er i endring, og får bidra til å skape de beste filmene i Norge. Min jobb utfordrer alle mine egenskaper, og jeg utvikler meg hver dag. 

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg begynte å jobbe med filmproduksjon ved siden av studiene ved Dragvoll, NTNU.  Mitt første større engasjement var på en spillefilm som Locationmanager. Jeg har siden det jobbet med film.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

På film- og videoproduksjon hadde vi blant annet filmhistorie som var gode fag jeg fikk stort utbytte av. Disse forelesningene gav meg et grunnlag for å forstå mitt eget fag. Det skapte en bredere forståelse og åpnere synsvinkel på hva film har vært, er og kan være.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Ja, jeg jobbet med filmproduksjon ved siden av, i studentmediene (TV-en), Prosjektor filmproduksjon samt på ulike filmproduksjoner som freelance.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Med genuinitet og engasjement, samt en god dose samarbeidsvilje kommer man langt. Å opparbeide disiplin og god arbeidsmoral er egenskaper jeg har lært meg og fortsatt øver på, som jeg tror er en avgjørende faktor for videre jobb i denne bransjen.

Jeg liker å se min karriere som en pågående utvikling, et tårn jeg sakte bygger på. Dette gjør at jeg i større grad våger å kaste meg ut i utfordringer, fordi når det brenner som mest, kan jeg tenke på mulighetene der fremme, og se det store bildet.

Førstekonsulent ved Universitetet i Stavanger

Navn: Fredrik Dahle Vedholm

Utdanning: 

Arbeidssted: 

"Alle filmer har blitt laget før, det er dine valg som gjør din film interessant."

Førstekonsulent ved Universitetet i Stavanger

Navn: Fredrik Dahle Vedholm

Utdanning: 

Arbeidssted: 

"Alle filmer har blitt laget før, det er dine valg som gjør din film interessant."

Fredrik Dahl Vedholm

Hva jobber du med?

Jeg lager film om forskning, og er med på formidlingsdelen av det nasjonale senteret for adferdsforskning, Læringsmiljøsenteret.

Hva er det beste ved jobben din?

Gode kollegaer og en jobb tilknyttet ekspertisen min.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg fikk jobben i tredje semester av mastergraden min ved Universitetet i Stavanger. Jeg søkte via en finn.no annonse.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Ganske direkte, jeg studerte filmproduksjon og lager nå film.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Ja, jeg var med i Studentmediene i Trondheim. Studentmediene var likere jobben jeg har nå, enn studiene jeg tok på NTNU og UiS.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Film- og videoproduksjon er en bransje der filmene dine sier alt om deg. Så lag mye dårlig, middels og god film. Alle filmer har blitt laget før, det er dine valg som regissør (evt. andre roller) som gjør din film interessant.