Hva kan jeg bli? - Yrkesfaglærerutdanning - bachelorstudium
Hva kan jeg bli?
Med treårig yrkesfaglærerutdanning kan du arbeide som lærer i videregående opplæring, voksenopplæring og de øverste trinnene i grunnskolen og med opplæringsvirksomhet i arbeidslivet. Som utdannet fagarbeider og lærer får du dobbel yrkeskompetanse. Det gir deg flere ben å stå på i arbeidsmarkedet. Aktuelle yrker kan være:
- yrkesfaglærer i videregående skole
- opplæringsjobber i bedrift
- medarbeider ved opplæringskontor
- lærer i enkelte fag på 8.–10. trinn i grunnskolen
Personer med treårig yrkesfaglærerutdanning kan også jobbe i andre fagstillinger og i lederstillinger.
Norge trenger flere yrkesfaglærere
I Norge er det stor mangel på yrkesfaglærere, spesielt innen utdanningsprogrammene bygg- og anleggsteknikk, elektrofag og teknikk og industriell produksjon, og det vil også bli stort behov for yrkesfaglærere i årene som kommer.
Karriereveiledning – hva kan jeg bli?
NTNU Karriere kan hjelpe deg med å sortere dine muligheter, og tilbyr blant annet kurs, foredrag og veiledning innenfor områdene utdanningsvalg, å være ny student, bevisstgjøring av
Utdannelse og jobbmuligheter
7000 tidligere studenter har fortalt oss hvordan det har gått med dem etter de ble uteksaminert fra NTNU.
Praksisplasser og jobber
NTNUs studenter er svært attraktive for arbeidslivet. Det lønner seg å komme i kontakt med arbeidslivet før studiene er ferdig. NTNU Bridge kobler NTNU-studentene og arbeidslivet i samarbeid om tema til oppgaver, praksisplasser og jobber.
Bruk NTNU Alumni-nettverket
NTNU Alumni vil være nyttig for deg som student og videre gjennom hele din karriere. Du kan dra nytte av tidligere studenters erfaringer og få innblikk i arbeidslivet nasjonalt og internasjonalt.
Videre studier
Master i fagdidaktikk
Bachelor i yrkesfaglærerutdanning fra gir grunnlag for å søke opptak til
Denne masterutdanningen er særlig rettet mot yrkesfaglærere, instruktører, faglige ledere og andre som arbeider med fag- eller yrkesopplæring og kompetanseutvikling i skole, bedrift og offentlig virksomhet.
Studiet legger stor vekt på praksis og på utvikling av og refleksjon over egen yrkespraksis. Studiet er basert på den enkelte students opprinnelige fag- eller yrkeskompetanse, bransjens eller virksomhetens kompetansebehov og -utvikling.
Masterstudier på NTNU
Andre masterprogram på NTNU kan også være aktuelle for deg.
Du er selv ansvarlig for å kontrollere spesifikke opptakskrav for disse programmene, og planlegge hvilke valgbare emner du må ta for å være kvalifisert for opptak på disse.
Åpne emner
Åpne emner kan tas av alle som har studierett ved NTNU. Emnene har dagsaktuelle temaer og er svært relevante for deg som er interessert i skolerelevant tematikk. Flere av emnene har tematikk knyttet til fagfornyelsen. Emnene er på 7,5 studiepoeng, og gir en innføring i temaene.
Videreutdanning for lærere
NTNU tilbyr videreutdanning og deltidsstudier innenfor skole og utdanning. Studiene holder høy faglig og fagdidaktisk kvalitet, og er praksisnære. Kursene er tilpasset lærere som er i jobb.
Det beste ved jobben er alle ungdommene jeg får møte
Navn: Camilla Sambø
Utdanning:
- Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
- Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning restaurant- og matfag
- Fagbrev i kokkefag
Uteksaminert fra NTNU: 2010
Arbeider som: Opplæringskonsulent hos Reises – Opplæringskontoret for hotell og restaurantfag i Hordaland
Hjemsted da du begynte på studiet: Surnadal
Jeg likte særs godt organiseringen og oppbyggingen av studiet. Fagene og emnene var konkrete og tidsriktige, relevante og bygde på hverandre.
Lærerne har evne til å motivere og lære bort fagstoff
Namn: Dag-Anders Normann
Utdanning:
- Tar en master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag nå
- Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning restaurant- og matfag
- Konditor
Uteksaminert fra NTNU for bachelorgraden: 2017
Arbeider som: Konditorsjef og faglige leder på Cafe Ni Muser i Trondheim.
Hjemsted da du begynte studiet: Trondheim
Som faglig leder for lærling har den pedagogiske og den didaktiske fordypningen gjort meg mer oppmerksom på hvordan jeg velger å lære bort faget.
Eg har verdas beste jobb!
Namn: Solveig Gunn Økland
Utdanning:
- Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning helse- og oppvekstfag
Uteksaminert fra NTNU: 2015
Arbeider som: Lærar for Vg2 helsearbeiderfag ved Fitjar videregåande skule
Heimstad da du byrja på studiet: Bømlo
Kompetansen eg fekk gjennom studiet er i høgste grad relevant som lærar på yrkesfag.
Ikke nøl, hopp i det!
Navn: Jarle Øyen
Utdanning:
- Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning bygg- og anleggsteknikk
- Fagbrev i asfaltfaget og byggmester
Uteksaminert fra NTNU: 2015
Arbeider som: Faglærer og klassekontakt for Vg2 anleggsteknikk ved Borgund videregående
Hjemsted da du begynte på studiet: Ålesund
Det beste er å møte nye elever hver høst, se hvordan de utvikler seg gjennom året og at de går ut i arbeidslivet når sommeren kommer.