Meritterte undervisere ved HF

Utdanning - Det humanistiske fakultet

Meritterte undervisere ved HF

Å bli merittert underviser ved NTNU er en anerkjennelse av god og systematisk undervisningspraksis utviklet over flere år. Meritterte undervisere er viktige bidragsytere til utvikling av nye undervisningsformer som er forankret i forskning og gjennom erfaringer innenfor eget fagområde. Oppnådd status som merittert underviser forutsetter innsats ut over det ordinære.

Underviserne er inspirerende for fagmiljøene og bidrar til å utvikle kollektiv kultur rundt videreutvikling av utdanningene ved Det humanistiske fakultetet.

Hvordan søke om status som merittert underviser

2023

2023

Hanna Musiol, Institutt for språk og litteratur

Hanna Musiol,  Institutt for språk og litteratur

Hanna Musiol. Foto

Jeg er professor i litteratur ved Institutt for språk og litteratur på NTNU. Jeg er også tilknyttet The Human Rights Institute (SUNY Binghamton) og har mottatt “The Civic Engagement Award” fra Center for Innovative Teaching (University of Massachusetts Boston).

Jeg jobber med litteratur og transmedial historiefortelling med hovedvekt på menneskelige og miljømessige rettigheter, migrasjon, postkolonialisme samt kritisk feministisk og anti-rasistisk pedagogikk. Hovedfokuset mitt i forskning og undervisning er hvordan historiefortelling og menneskelig nysgjerrighet og utforskning kan ha samfunnsmessig og gjenoppbyggende effekt i tider med store sosio-politiske og teknologiske endringer og miljømessige kriser.

På et grunnleggende vis tilhører et offentlig universitet allmennheten og studentene. I tråd med dette har jeg alltid fokusert på undervisning og engasjement i fellesskapet i mitt pedagogiske virke. Dette har ført meg langt ut av gangene på universitetet og ut i bybildet, til kunstneriske verksteder, urbane miljøer, ulike grenselandskaper, tvers gjennom en rekke media.

Gjennom årene har jeg undervist på forskjellige nivå på Northeastern University, Simmons College og UMass i Boston, og NTNU. Jeg har utviklet mange pedagogiske initiativ med partnere i europeiske og amerikanske byer, og ingenting av det ville vært mulig uten glimrende studenter og flinke medlemmer i fagfelleskapet. Studenter, undervisere og alle andre i det utviklende felleskapet er alltid medskapere av kunnskapen som produseres. Jeg lærer stadig og jevnlig av alle disse menneskene hvordan jeg kan undervise bedre og tilegne meg bedre. Likeså har kolleger på NTNU, grasrot-kollektiv og kulturelle institusjoner vært essensielle for å utvikle og opprettholde dette arbeidet: Litteratur for inkludering og Poesi uten grenser ved Litteraturhuset i Trondheim, TransLit og NTNU Environmental Humanities-kolleger, Trondheim Kommune, Mangfoldshuset, Kunsthall Trondheim, Falstadsenteret, Writing Urban Place, OCC!, One By Walking med flere. Profilsiden til Hanna Musiol


Espen Storli ved Institutt for moderne samfunnshistorie

Espen Storli, Institutt for moderne samfunnshistorie

Espen Storli. Foto

Jeg har en bred undervisningspraksis fra flere arenaer og har deltatt i flere undervisningsrelaterte utviklingsprosjekter. Mye av min virksomhet har foregått i samarbeid med kolleger og jeg er opptatt av hvordan vi som fagfellesskap sammen utvikler undervisningen vår. For min egen del har samarbeidet med kolleger bidratt til min utvikling og vært en styrke for undervisningen og jeg har utviklet et bredt repertoar av undervisningsmetoder. Mye av dette utviklingsarbeidet har skjedd innenfor rammene av undervisningsprosjekter som jeg har gjennomført sammen med kollegaer innad på NTNU eller sammen med fagfeller ved andre universiteter internasjonalt.

 

Jeg har blant annet vært sentral i å innføre bruken av case-basert undervisning i historieemner ved NTNU. Her bruker vi spesialskrevne undervisningscaser, som ofte er basert på vår egen forskning, til å gjennomføre undervisning som setter studenten i fokus gjennom strukturerte diskusjoner. Metoden kan sammenlignes med en sokratisk tilnærming til læring, der underviser gjennom velgjennomtenkte spørsmål utfordrer studentene til å sammen komme fram til nye innsikter. Jeg ser på undervisning som en kollektiv praksis, og jeg har nytt godt av samarbeid med kollegaer, og min ambisjon er å være en ressurs for mine kolleger. Profilsiden til Espen Storli

2022

2022

Kristine Ask

Kristine Ask, Institutt for tverrfaglige kulturstudier 

Kristine Ask. Foto

Jeg er førsteamanuensis ved Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier der jeg forsker på forholdet mellom teknologi og samfunn. Jeg er interessert i hvordan digital teknologi blir en del av hverdagen vår, og hvordan det kan føre til nye og uventede bruksområder og betydninger. I tillegg er jeg opptatt av hvordan teknologi kan brukes for å inkludere og ekskludere sårbare brukergrupper.

I forskning og undervisning kombinerer jeg internettstudier og spillstudier med perspektiv fra Vitenskap og teknologistudier (STS). Ved hjelp av kvalitative metoder som intervju og etnografi, og teoretiske perspektiv som aktør-nettverks-teori, script og domestisering, er jeg opptatt av analyser som undersøker det heterogene, komplekse, foranderlige og relasjonelle.

Jeg har en særlig forkjærlighet og faglig interesse for tematikker, fellesskap og teknologier som avvises som trivielle. For eksempel internett subkulturer og fenomen som memes, fangirls og andre deltagende kulturer. Profilsiden til Kristine Ask

John Brumo

John Brumo, Institutt for språk og litteratur 

John Brumo. Foto

Over mange år på NTNU har jeg blant annet utforsket ulike former for gruppeveiledning på masternivå, nettundervisning og aktiviserende undervisning, men jeg har særlig utviklet pedagogisk kompetanse på disse tre feltene:

Utdanningsledelse:

Jeg har hatt ulike roller hvor ledelse av utdanning har vært en hovedoppgave, bl.a. som instituttleder, leder for Forvaltningsutvalget for lektorutdanningene og leder for ulike studieprogrammer. Utdanningsledelse er viktig for å ivareta kvalitet og støtte og utvikle de som står i undervisningssituasjonene til daglig.

Evaluering og kvalitetssikring av utdanning:

Å utvikle utdanning på en systematisk måte er en nøkkel til kontinuerlig forbedring og sikre et helhetlig blikk på studentens kompetanseutvikling. Jeg har deltatt i en rekke evalueringer av studieprogrammer, både i regi av NOKUT og andre institusjoner.

Arbeidslivsrelevans i utdanning:

Å knytte utdanning tettere til studentenes fremtidige yrke kan både motivere dem og styrke deres attraktivitet på arbeidsmarkedet. Jeg har forsøkt å bygge relasjoner til arbeidslivet og integrere relevante oppgaver i undervisningen. Profilsiden til John Brumo.

2018

2018

Lars August Fodstad

Lars August Fodstad, Institutt for språk og litteratur 

Lars August Fodstad. Foto

Jeg er førsteamanuensis i nordisk litteraturvitenskap ved Institutt for språk og litteratur. Her har jeg undervist de fleste litterære emner i nordisk samt veiledet en rekke masterkandidater i et bredt spekter av oppgavetyper. Som underviser har jeg på ingen måte forkastet forelesningsformen, men supplert med stadig flere studentaktive læringsformer, så vel analoge som digitale, for eksempel litteraturlaboratorier, modellering av nærlesning, digital og sosial annotering av faglitteratur, samt ulike former og medier for fagskriving.

Jeg er opptatt av å utvikle emner med god sammenheng mellom læringsmål, vurdering, læringsaktiviteter og faglitteratur, og har særlig vært med på å utvikle nye emner innen lektorprogrammet og videreutdanningsfeltet. Denne interessen har også ført til eksperimentering med ulike vurderingsformer, i stadig jakt på løsninger som både bidrar til læring og gir valid og reliabel sluttvurdering.

En utfordring som opptar meg spesielt, er å tydeliggjøre lektorstudiets profesjonsrelevans uten å svekke den disiplinfaglige profilen. I denne forbindelsen prøver jeg å utvikle arbeidsformer som styrker studentenes fagspesifikke literacy – altså deres forståelse for og evne til faglig relevante måter å bruke språket på, for å tilegne seg, dokumentere, skape og vurdere kunnskap. Profilsiden til Lars August Fodstad

Stig Kvaal

Stig Kvaal, Institutt for tverrfaglige kulturstudier 

Stig Kvaal. Foto

 

God undervisning og læring krever samspill mellom lærer og studenter. Gjennom erfaring har jeg blitt stadig mer bevisst på det, og legger derfor mye vekt på å legge til rette for samhandling og kommunikasjon. Jeg jobber derfor med å skape dynamikk i undervisningen, og søker å variere mellom å forelese, samtale, legge til rette for diskusjon gjennom å stille spørsmål, gi refleksjonsoppgaver i grupper, bruke ulike digitale verktøy osv. Jeg har stor tro på at det gir god læring å være tett på og involvert i studentenes læringsprosesser.

I tråd med nyere læringsforskning og utviklingen mot mer aktive læringsformer i høyere utdanning, foregår mye av undervisningen min gjennom veiledning og fasilitering av studentenes kunnskapstilegnelse. Studentene jobber i grupper, som selv velger sitt prosjekt. Problembasert læring er således et overordnet prinsipp.

Jeg har gjennom erfaring sett at det er avgjørende å etablere et åpent og inkluderende læringsklima. Målet er at alle skal kjenne en forpliktelse overfor hverandre og få eierskap til de prosjektmålene de selv setter. Studentene må føle seg sett og ha frihet, men også ansvar. Blant annet skriver gruppene refleksjonslogger, som er utgangspunkt for samtaler om det videre arbeidet. Det kan være både lærerikt og nødvendig å høre og se, men gjøring er likevel kongen! Profilsiden til Stig Kvaal.

Wenche Waagen

Wenche Waagen, Institutt for musikk 

Wenche Waagen. Foto

For meg er det viktig å finne ut hvor studentene er i sine liv, hvilke musikalske preferanser de har og hva de kan. De reflekterer og presenterer i lærende fellesskap. Derfor veiledet jeg Øvingskollokvier i år, der vi gjør øvingsarbeidet til et fellesanliggende, med hverandrevurdering som pedagogisk redskap.

Arbeidsmarkedet krever høyt kvalifiserte instrumental-/vokalpedagoger, i kulturskoler, programfag, høyere utdanning, og som ledere i det brede fritidsmusikklivet i Norge. Til det trengs et mangfold av pedagogiske tilnærmingsmåter. En god læringsprosess må likevel berøre emosjonelt, gi opplevelsen, sansene og motivasjonen plass ved inngangen. Deretter analysene, modellene, begrepene, og så metaperspektivet på egen læring. Sentralt er den internaliserte og kroppsliggjorte kunnskapen.

Jeg er på leting etter «de dyktige lærerne», de som bringer unge elever til topps som musikere. Jeg fant dem i kulturskolene, der de driver talentutvikling gjennom progresjon, samspill og trygge læringsmiljø. Skoleslaget er lovpålagt i alle kommuner, har nasjonale styringsdokumenter og høyt utdanna musikkpedagoger. Mandatet til skolen er opplæring i kunstfag. I dette praksisfeltet utplasseres våre studenter og her skal de jobbe. Profilsiden til Wenche Waagen.

2017

2017

Jan Frode Hatlen

Jan Frode Hatlen, Institutt for historiske studier  

Jan Frode Hatlen. Foto

Mine undervisningsopplegg forsøker å aktivere studentene, og synliggjøre målet.

Et viktig grep har vært å lage undervisningsopplegg med bruk av samarbeidslæring og logger. God samarbeidslæring (inndeling av studentene i prosjektgrupper på 4-6 studenter) krever en god gruppedynamikk. En slik dynamikk kjennetegnes av sosial kompensasjon (det motsatte kalles vagabondering), det vil si positive synergieffekter der summen av gruppemedlemmenes ytelser er større enn summen av det de ville ytt individuelt. Dette oppnås med klare oppgaver, instruksjoner og bruk av gruppekontrakter som studentene utformer selv og signerer. Jeg har også svært gode erfaringer med bruk av gjort-lært-lurt-logger, for å stimulere til refleksjon og regulering av egen læringsprosess.

Jeg har trukket frem enkeltdeler av stoffet som jeg mener er eksempler på terskelbegrep, begrep som er grunnleggende for å forstå en disiplin og forandrer studenten som menneske. Læring av terskelbegrep kjennetegnes av at studenter i en fase opplever begrepene som vage, vanskelige – til og med «feil.» Læringsprosesser knyttet til slike begrep er ofte frustrerende.

Jeg designer også læringsopplegg som inkluderer hva studentene skal gjøre hele uken. Dette synliggjør jeg for studentene ved å stipulere hvor mange timer jeg mener de kommer til å bruke på ulike oppgaver, inkludert å lese pensum. Profilsiden til Jan Frode Hatlen