Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Jan Frode Hatlen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Jan Frode Hatlen

Professor, merittert underviser
Institutt for historiske og klassiske studier
Det humanistiske fakultet

jan.frode.hatlen@ntnu.no
73596397 Rom 11527 Bygg 11 Dragvoll, Trondheim
Twitter Google Scholar ORCiD Pedagogisk mappe
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Jan Frode Hatlen er professor i historie med fokus på historiedidaktikk. Hans doktorgradsavhandling undersøkte ære og vold i hjemmet i senantikken, og sammenlignet dagens æreskulturer med familiesystemer i den sene antikke vesten, da vår europeiske kjernefamilie oppstod. Etter å ha fullført sin doktorgrad (2015), vendte han forskningen sin mot historielæring blant universitetsstudenter, bruken av historie og de faglige kodene i historiefaget i akademia. En tverrfaglig og kognitiv tilnærming til hvordan historikere arbeider med historie, samt kodene og barrierene for studenter, var sentrale elementer i hans monografi Historikerens kode. Veien til historisk forståelse (Universitetsforlaget, 2020). Han har også vært medredaktør og medforfatter av antologien Honor and Shame in Western History (Wettlaufer, Nash & Hatlen, Routledge, 2023).

Selv om historisk forskning på ære og skam på den ene siden, og pedagogikk og læring på den andre, tilsynelatende dekker ulike områder, er de dypt forbundet gjennom felles fokus på identitetsdannelse, kollektiv hukommelse, moralske rammeverk og narrativ konstruksjon.

For tiden forsker Hatlen på hvordan den populistiske høyresiden strategisk mobiliserer historiske fortellinger for å fremme ekskluderende identiteter og forenkle komplekse historier. Eksempler kan vise hvordan den populistiske høyresiden kan påberope seg nasjonal stolthet, kulturelle krenkelser og symbolske gjenopprettelser av "tapt ære".

Hatlens forskning utforsker hvordan samfunn bruker fortiden for å forme moralske og kollektive identiteter, med fokus på den narrative konstruksjonen av ære, skam og historie. Enten det er i kollektive minner, politiske diskurser eller gjennom personlige erfaringer, fungerer narrativer som kulturelle redskaper som mennesker bruker til å gi mening til fortiden, rettferdiggjøre sine nåværende verdier, og forestiller seg fremtider. Ved å analysere hvordan slike narrativer blir konstruert, utfordret og undervist, bidrar hans forskning til en dypere forståelse av de emosjonelle, etiske og ideologiske dimensjonene ved historisk forståelse. Hans forskning tilbyr verktøy for kritisk å kunne forholde seg til hvordan historie brukes til å legitimere makt, skape identitet og påvirke kollektiv hukommelse.

Hatlen har omfattende erfaring med akademisk ledelse og administrasjon på flere nivåer ved NTNU. Han har vært leder for den integrerte 5-årige lektormasteren i historie (2013–2017), leder for NTNUs Forvaltningutvalg for 5-årige lektorutdanninger trinn 8-13 (2017–2020), og har vært instituttleder for Institutt for historiske og klassiske studier (nå en del av Institutt for historiske fag) i fem år.

I tillegg til sin forskning er Hatlen merittert underviser, har mottatt støtte fra NTNU for utvikling av innovativ undervisning, han har deltatt i flere universitetsprosjekter knyttet til utvikling av læringsrom, og vært medlem av flere komiteer for evaluering av pedagogiske mapper ved flere norske universitet. 

Hatlen kombinerer sin forskning på ære, skam og historisk læring med betydelig erfaring innen akademisk ledelse og personalutvikling, noe som gjør ham til en verdifull bidragsyter i faglige samtaler både innen utdanning og innen sosialt arbeid og æresvold. 

Merittert underviser fra desember 2017. Her er min pedagogiske mappe. 

Wettlaufer, Nash, Hatlen    Historikerens kode

Jörg Wettlaufer, David Nash, Jan Frode Hatlen (eds.)(2023), Honor and Shame in Western History, New York: Routledge.

Jan Frode Hatlen, Historikerens kode. Veien til historisk forståelse, Oslo: Universitetsforlaget. 

Forskningsinteresser

Læring av historie

Historiedidaktikk

Ære og kjønn i tidlig europeisk historie

Den romerske familien

Senantikken

Kompetanseord

  • Antikkens historie
  • Antikkens kultur
  • Familiehistorie
  • Historiebruk
  • Historiedidaktikk
  • Romerriket
  • Romersk litteratur og kultur
  • Romersk politikk
  • Senantikken

Forskning

Jeg er professor i historie med fokus på historiedidaktikk, og jobber innenfor to ulike forskningsfelt: ære og skam i den tidlige historien til familien i Vestens historie, og læring, undervisning og utøvelse av historiefaget (historiedidaktikk). 

Ære og skam i vestens historie

Ære og skam er fenomener som opptrer forskjellig i ulike samfunn, men som i alle samfunn har stor påvirkning på sosiale relasjoner og menneskers liv. Mens ære er mer kulturelt betinget, er skam et enda større naturbetinget fenomen. De henger sammen, men er ikke sto sider av samme mynt. I min forskning analyserer jeg kjønnet ære og betydningen av synet på kvinner, seksualitet og makt for familierelasjoner i overgangen mellom antikken og middelalderen. Dette var tidsalderen da store deler av det familiesystemet vi kjenner igjen i dag vokste frem, gjennom en fusjon av tankesett, verdier og gresk kultur, romersk kultur, jødisk kultur og kristendommen. 

Læring og utøvelse av historie (historiedidaktikk)

Historiedidaktikk har ulike fagområder. Jeg forsker primært på hvordan historiefaget utøves og hvordan det kan læres og læres bort. Sentralt i min forskning ligger idéen om fagspesifikk læring, taus kunnskap i fagmiljø og behovet for samarbeid og refleksjon i læringsprosesser. 

Wettlaufer, Nash, Hatlen    Historikerens kode

Jörg Wettlaufer, David Nash, Jan Frode Hatlen (eds.)(2023), Honor and Shame in Western History, New York: Routledge.

Jan Frode Hatlen, Historikerens kode. Veien til historisk forståelse, Oslo: Universitetsforlaget. 

Publikasjoner

Historikerens kode. Veien til historisk forståelse.

«Historikerens kode» gir nye perspektiver på hvordan eksperter utøver historiefaget, og hva som kreves av underviserne for at flere skal lykkes i faget.

Honor and Shame in Western History

Boken utforsker ære og skam i Vestens historie. Med bidrag fra en bred gruppe forskere, dekker boken ulike perspektiver som belyser betydningen av ære og skam i samfunn fra antikken til samtiden.
  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2023

  • Hatlen, Jan Frode. (2023) Honor-Shame Dynamics in Late Antiquity: Balance and Control.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wettlaufer, Jörg; Nash, David; Hatlen, Jan Frode. (2023) Honor and Shame in Western History. Routledge Routledge
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Hatlen, Jan Frode; Tobiassen, Stig Martin. (2023) Spillkompetanse som mulig verktøy i historiefaget. NTNU NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Hatlen, Jan Frode; Rye, Johan Fredrik. (2023) Forskning er ryggraden i utdanningskvalitet.
    Kronikk
  • Wettlaufer, Joerg; Nash, David; Hatlen, Jan Frode. (2023) Introduction.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Hatlen, Jan Frode. (2020) Historikerens kode. Veien til historisk forståelse. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig monografi

2018

  • Hatlen, Jan Frode; Aagaard, Silje. (2018) Identitet og historiebevissthet ved Museu d'Historia de Catalunya - En historiebruksanalyse. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave

2017

  • Hatlen, Jan Frode. (2017) Hva gjør vi når nyhetsbildet preges av kamper om fakta? Rett, galt og alternative fakta – hvordan skal vi forholde oss til dagens nyhetsbilde?.
    Kronikk
  • Hatlen, Jan Frode. (2017) Samarbeidslæring i humanistiske fag. Læring om læring
    Fagartikkel
  • Hatlen, Jan Frode; Strøm, Anette. (2017) Oss og dem - En diskursanalytisk studie av norsk innvandringsdebatt 1970-1999. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Hatlen, Jan Frode; Nornes, Trine. (2017) Kildekritikk og literacy - En studie av historielæreres utfordringer i arbeidet med kildekritikk i undervisningen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave

2016

  • Hatlen, Jan Frode; Lavold, Asbjørn. (2016) "Like we have a choice" : en studie av historisk narrativ i dataspill. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave

2015

  • Hatlen, Jan Frode. (2015) Review: "Playing with the Past: Digital Games and the Simulation of History". Journal of Design History
    Anmeldelse
  • Hatlen, Jan Frode. (2015) Æresvold er en del av Europas familiehistorie.
    Kronikk
  • Hatlen, Jan Frode. (2015) Honour and domestic violence in the Late Roman West, c. 300–600 A.D. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

2014

  • Hildre, Lasse; Njåstad, Magne; Hatlen, Jan Frode. (2014) Kampen mot Gud og Kvitekrist. Historiebruk i norsk black metal 1991-1996. NTNU NTNU
    Mastergradsoppgave

2012

  • Hatlen, Jan Frode. (2012) Students of Rome : total war.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2011

  • Hatlen, Jan Frode. (2011) Familievold i senantikken.
    Kronikk

2010

  • Hatlen, Jan Frode. (2010) Mathilde Skoie & Gjert Vestrheim, Antikken i ettertiden. Historisk tidsskrift
    Anmeldelse
  • Hatlen, Jan Frode. (2010) Ingvil Sælid Gilhus, Turid Karlsen Seim, Gunhild Vidén: Farsmakt og moderskap i antikken. Tidsskrift for kjønnsforskning
    Anmeldelse

2009

  • Hatlen, Jan Frode. (2009) Æresdrap og familiedrap i den romerske antikken. Tidsskrift for kjønnsforskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Hatlen, Jan Frode. (2009) Herlands eiendommelige moralhistorie.
    Kronikk
  • Hatlen, Jan Frode. (2009) Dataspill og historie. Hvor kommer våre barns historiekunnskaper fra?. Lokalhistorisk magasin
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Hatlen, Jan Frode. (2009) Om barn i senantikken. Kommentar til Odd Magne Bakke. Historisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

2003

  • Hatlen, Jan Frode. (2003) Fra triumvir til tribunica potestas. Opprettelsen av det romerske keiserdømmet (43-19 f. Kr.). [Mangler utgivernavn] [Mangler utgivernavn]
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Hatlen, Jan Frode; Rye, Johan Fredrik. (2023) Forskning er ryggraden i utdanningskvalitet.
    Kronikk
  • Hatlen, Jan Frode. (2017) Hva gjør vi når nyhetsbildet preges av kamper om fakta? Rett, galt og alternative fakta – hvordan skal vi forholde oss til dagens nyhetsbilde?.
    Kronikk
  • Hatlen, Jan Frode. (2017) Samarbeidslæring i humanistiske fag. Læring om læring
    Fagartikkel
  • Hatlen, Jan Frode. (2015) Review: "Playing with the Past: Digital Games and the Simulation of History". Journal of Design History
    Anmeldelse
  • Hatlen, Jan Frode. (2015) Æresvold er en del av Europas familiehistorie.
    Kronikk
  • Hatlen, Jan Frode. (2011) Familievold i senantikken.
    Kronikk
  • Hatlen, Jan Frode. (2010) Mathilde Skoie & Gjert Vestrheim, Antikken i ettertiden. Historisk tidsskrift
    Anmeldelse
  • Hatlen, Jan Frode. (2010) Ingvil Sælid Gilhus, Turid Karlsen Seim, Gunhild Vidén: Farsmakt og moderskap i antikken. Tidsskrift for kjønnsforskning
    Anmeldelse
  • Hatlen, Jan Frode. (2009) Æresdrap og familiedrap i den romerske antikken. Tidsskrift for kjønnsforskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Hatlen, Jan Frode. (2009) Herlands eiendommelige moralhistorie.
    Kronikk
  • Hatlen, Jan Frode. (2009) Dataspill og historie. Hvor kommer våre barns historiekunnskaper fra?. Lokalhistorisk magasin
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Hatlen, Jan Frode. (2009) Om barn i senantikken. Kommentar til Odd Magne Bakke. Historisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Wettlaufer, Jörg; Nash, David; Hatlen, Jan Frode. (2023) Honor and Shame in Western History. Routledge Routledge
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Hatlen, Jan Frode. (2020) Historikerens kode. Veien til historisk forståelse. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig monografi

Del av bok/rapport

  • Hatlen, Jan Frode. (2023) Honor-Shame Dynamics in Late Antiquity: Balance and Control.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Wettlaufer, Joerg; Nash, David; Hatlen, Jan Frode. (2023) Introduction.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hatlen, Jan Frode. (2012) Students of Rome : total war.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Hatlen, Jan Frode; Tobiassen, Stig Martin. (2023) Spillkompetanse som mulig verktøy i historiefaget. NTNU NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Hatlen, Jan Frode; Aagaard, Silje. (2018) Identitet og historiebevissthet ved Museu d'Historia de Catalunya - En historiebruksanalyse. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Hatlen, Jan Frode; Strøm, Anette. (2017) Oss og dem - En diskursanalytisk studie av norsk innvandringsdebatt 1970-1999. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Hatlen, Jan Frode; Nornes, Trine. (2017) Kildekritikk og literacy - En studie av historielæreres utfordringer i arbeidet med kildekritikk i undervisningen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Hatlen, Jan Frode; Lavold, Asbjørn. (2016) "Like we have a choice" : en studie av historisk narrativ i dataspill. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Hatlen, Jan Frode. (2015) Honour and domestic violence in the Late Roman West, c. 300–600 A.D. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling
  • Hildre, Lasse; Njåstad, Magne; Hatlen, Jan Frode. (2014) Kampen mot Gud og Kvitekrist. Historiebruk i norsk black metal 1991-1996. NTNU NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Hatlen, Jan Frode. (2003) Fra triumvir til tribunica potestas. Opprettelsen av det romerske keiserdømmet (43-19 f. Kr.). [Mangler utgivernavn] [Mangler utgivernavn]
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Veiledning

Jeg kan veilede masteroppgaver og ph.d.-prosjekter i historiedidaktikk, fortrinnsvis knyttet til læring og utøving av historiefaget. Jeg kan også veilede masterstudenter i antikk historie, enten innen klassisk politisk historie, eller innen tema knyttet til kjønn i senantikken. 

Formidling

2023

  • Intervju
    Hatlen, Jan Frode. (2023) Historians in conversation: dr. Jan Frode Hatlen. https://on.soundcloud.com/F3y5C https://on.soundcloud.com/F3y5C [Internet] 2023-02-15

2022

  • Programdeltagelse
    Hatlen, Jan Frode. (2022) Lørn Kunnskapsfrokost: Innovativ utdanning og digital læringsplattform. Lørn tech Lørn tech [null] 2022-03-23
  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2022) Historisk empati og utfordrende historiske perspektiver i undervisning. Kursdag lærere i Trøndelag 2022-11-30 -

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2021) Forskningsbasert utvikling av utdanning. Seminar , Digitalt 2021-10-25 -
  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2021) Læring av historie. Fagseminar , Digitalt 2021-05-06 -
  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2021) Æresvold – en del av den vestlige familiehistorien. Seniortreff I Human-etisk forbund , HEF Trondheim 2021-11-24 -

2020

  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2020) How social annotation can augment learning. Insights from the ICAP model. Praxisnetzwerk. Digitales lernen und lehren an der Philosophischen Fakultät , Göttingen 2020-01-23 -
  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2020) Lektorutdanningene etter Lied-utvalget. Hva skjer med videregående opplæring etter Liedutvalgets rapport? , Lærernes hus, Oslo 2020-01-30 -

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2019) Fagfornyelsen – og hva så? Hva innebærer fagfornyelsen for lektorutdanningen 8-13 i historie?. Den nasjonale lektorutdanningskonferansen 2019 , Tromsø 2019-11-07 - 2019-11-08

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2018) Honor-shame dynamics in the Late Roman West, c. 300-600 A.D. Honor-shame dynamics in Western History , Bielefeld 2018-06-14 - 2018-06-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2018) The conceptual approach vs. the lexical approach to Roman honor. Honor-shame dynamics in Western History , Bielefeld 2018-06-14 - 2018-06-16
  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2018) Debatt: fornuft og følelser i forskningen. Debatt: fornuft og følelser i forskningen , Folkebiblioteket 2018-02-15 -

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode; Hove, Jon Olav; Teige, Elisabeth. (2017) Sesjon 5: Hvordan utdanne historikere for fremtidens historiefag?. Norske historikerdager 2017 , Trondheim 2017-06-23 - 2017-06-25
  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2017) Kildebruk og kildekritikk i skolen. Nettverkssamling lærerne i videregående skoler i Nord-Trøndelag , Hell 2017-11-24 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2017) Innlegg i sesjon 5: "Hvordan utdanne historikere for fremtidens historiefag?": Læring i historiefaget. De norske historikerdager 2017 , Trondheim 2017-06-23 - 2017-06-25
  • Programdeltagelse
    Hatlen, Jan Frode. (2017) Oppdragervald - kven meiner det er riktig?. NRK P2 Ekko NRK P2 Ekko [null] 2017-01-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2017) Gruppebasert prosjektpedagogikk i store emner: fra gruppediskusjoner, via samskriving, til ”samlesing”. Læringsfestivalen , Trondheim 2017-05-08 - 2017-05-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2017) Olav og nasjonen ca 1830-1905. Arbeidsseminar om helgendyrkelse i Norden , Trondheim 2017-03-29 - 2017-03-31
  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2017) Fake news og hvordan historie- og samfunnsfaglærere skal redde verden. Nettverksdag for lærere i religion, samfunnsfag, historie og geografi , Thora Storm 2017-03-15 -

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2016) Jo mere vi er sammen. Sosiokulturell læring i teori og praksis i historiedidaktikk. Avdelingsseminar for Høgskolen i Volda , Fosnavåg 2016-11-10 -

2015

  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2015) Ære og familievold i Europas tidlige historie og samtidige samfunn/Honour and domestic violence in Europe's early history and present day societies. Møte med konfliktrådet og prosjektgruppen for "Et spørsmål om ære" , Trondheim 2015-12-11 -

2012

  • Intervju
    Hatlen, Jan Frode. (2012) Når ble det "galt" å være homo?. P3 P3 [null] 2012-10-20
  • Intervju
    Hatlen, Jan Frode. (2012) Rare yrker i historien. NRK P1 NRK P1 [null] 2012-09-18

2011

  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2011) Antikkens Roma. Barneuniversitetet 2011-03-12 -

2010

  • Intervju
    Hatlen, Jan Frode. (2010) Med plikt til å mishandle. Forskning.no Forskning.no [null] 2010-12-25
  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2010) I en divan fra Nikea sitter far og denger mor... Familievold i senantikken. Onsdagstreff , Stiklestad, Verdal 2010-10-20 -
  • Intervju
    Hatlen, Jan Frode. (2010) Nerver før Forsker Grand Prix. Adresseavisen Adresseavisen [null] 2010-11-04
  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2010) Familievold i senantikken. Forsker Grand Prix , Trondheim 2010-11-10 -

2009

  • Intervju
    Hatlen, Jan Frode. (2009) Intervju om æresdrap i antikken i program om 8. marsfestivalen i Trondheim. NRK Trøndelag NRK Trøndelag [null] 2009-03-05
  • Intervju
    Hatlen, Jan Frode. (2009) Æresdrap – en europeisk tradisjon?. forskning.no forskning.no [null] 2009-07-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2009) Students of Rome and Rome: Total War. Greek and Roman Games in the Computer Age , Trondheim 2009-02-20 - 2009-02-21
  • Intervju
    Hatlen, Jan Frode; Andresen, Espen. (2009) Trenger vi historikere om 1000 år?. P3 P3 [null] 2009-01-14
  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2009) Æresdrap i antikken og middelalderen. 8. marsfestivalen i Trondheim 2009 , Trondheim 2009-03-05 -

2008

  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2008) Hvem var romerne? Romersk identitet fra antikken til moderne tid. Foredrag for ansatte ved UV-fakultetet, UiO , Roma 2008-04-03 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2008) Den romerske revolusjon eller den romerske evolusjon?. Husseminar ved Det norske institutt i Roma , Roma 2008-03-26 -
  • Intervju
    Hatlen, Jan Frode. (2008) Doen i antikkens Roma. P3 P3 [null] 2008-11-17
  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2008) Antikkens Roma: sivilisasjonens vugge eller primitivt stammesamfunn?. Lørdagsuniversitetet , Suhm-huset 2008-10-04 -
  • Faglig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2008) Æresdrap i antikken. Klassisk aften III , Bybroen antikvariat, Trondheim 2008-11-27 -

2007

  • Intervju
    Hatlen, Jan Frode. (2007) Intervju om romersk by Kina. P3 P3 [null] 2007-07-27

2006

  • Vitenskapelig foredrag
    Hatlen, Jan Frode. (2006) Omvisning i Ostia Antica. Ekskursjon til Roma og omegn , Roma 2006-11-26 -
  • Intervju
    Hatlen, Jan Frode. (2006) Romaeffekten. Adresseavisen Adresseavisen [null] 2006-09-23
  • Intervju
    Hatlen, Jan Frode. (2006) Kommentar om Romerriket og nåtiden i forbindelse med TV-serien Rome. NRK P3 NRK P3 [null] 2006-09-18

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo