Jan Frode Hatlen
Bakgrunn og aktiviteter
Instituttleder ved Institutt for historiske og klassiske studier.
Arbeidsoppgaver:
- bidra til å sikre et forsvarlig og godt arbeidsmiljø for alle ansatte
- lede og utvikle virksomheten ved enheten med fokus på kjerneoppgavene
- delta i institusjonens strategiske arbeid og sørge for at enheten har oppdaterte strategier og at disse følges opp
- skape en positiv organisasjonskultur og stimulere til et produktivt og godt arbeidsmiljø for studenter og ansatte
- påse at det utøves god faglig ledelse med vekt på kvalitet i undervisning og forskning
- sørge for velegnede teknisk-administrative tjenester
- representere og posisjonere enheten og fremme internt og eksternt samarbeid
- legge forholdene til rette for studentenes lærings- og arbeidsmiljø
- representere arbeidsgiver, sikre at ansatte blir hørt og ivareta organisasjonenes medbestemmelse
- påse at enheten har effektive og hensiktsmessige styrings- og kontrollsystemer slik at fastsatte mål og resultatkrav kan følges opp, ressursbruken er effektiv, rapporteringen er pålitelig og at institusjonen drives i samsvar med gjeldende lover og regler (internkontroll).
Merittert underviser fra desember 2017. Her er min pedagogiske mappe.
Bok 2020:
Jan Frode Hatlen, Historikerens kode. Veien til historisk forståelse, Oslo: Universitetsforlaget.
Pågående bokprosjekt:
Jörg Wettlaufer, David Nash, Jan Frode Hatlen (eds.), Honor-Shame Dynamics in Western History, New York: Routledge. Kommer våren 2021.
Forskningsinteresser
Læring av historie
Historiedidaktikk
Romersk historie
Ære og kjønn i tidlig europeisk historie
Den romerske familien
Senantikken
Tidligere undervisning
Faglig koordinator for gruppeundervisning for førsteårsstudenter
Undervisning i historiebruk, metode og ulike historieemner i eldre historie ved Institutt for historiske studier
Tidligere verv:
Leder av Forvaltningsutvalget for 5-årig lektorutdanning ved NTNU (FUL) 2017-2020
Medlem av UHR Lærerutdanning 2017-2020
Medlem av Nasjonalt fagorgan for lektorutdanning og PPU-A 2017-2020
Forskning-og utviklingsleder ved universitetsskolene Charlottenlund ungdomsskole og videregående skole 2016-17
Styremedlem, Forskerforbundet ved NTNU
Leder i Stipendiatenes interesseorganisasjon i Norge (SiN)
Leder i Doktorgradskandidatenes interesseorganisasjon ved NTNU (DION)
Nestleder HIFO Sør-Trøndelag
Representant i tilsettingsrådet for teknisk-administrative stillinger, HF-fak.
Medlem valgstyret fakultetsrådet ved HF 2009
Varaverneombud Inst. tverrfaglige kulturstudier
Studentrepresentant doktorgrads- og hovedfagsutvalget, Inst. for historie og klassiske fag
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen
2020
- (2020) Historikerens kode. Veien til historisk forståelse. Universitetsforlaget. 2020. ISBN 9788215034652.
2017
- (2017) Gruppebasert prosjektpedagogikk i store emner: fra gruppediskusjoner, via samskriving, til ”samlesing”. Læringsfestivalen . NTNU og Norgesuniversitetet; Trondheim. 2017-05-08 - 2017-05-09.
- (2017) Hva gjør vi når nyhetsbildet preges av kamper om fakta? Rett, galt og alternative fakta – hvordan skal vi forholde oss til dagens nyhetsbilde?. Adresseavisen.
- (2017) Samarbeidslæring i humanistiske fag. Læring om læring. vol. 1 (1).
2015
- (2015) Honour and domestic violence in the Late Roman West, c. 300-600 A.D. 2015. ISBN 978-82-326-0806-5.
- (2015) Review: "Playing with the Past: Digital Games and the Simulation of History". Journal of Design History. vol. 28 (2).
- (2015) Æresvold er en del av Europas familiehistorie. Adresseavisen.
2012
- (2012) Students of Rome : total war. Greek and Roman games in the computer age.
2011
- (2011) Familievold i senantikken. Under dusken : studentavisa i Trondheim.
2010
- (2010) Familievold i senantikken. Forsker Grand Prix . NTNU, Kunnskapsbyen, Studentersamfundet og Forskningsdagene; Trondheim. 2010-11-10.
- (2010) I en divan fra Nikea sitter far og denger mor... Familievold i senantikken. Onsdagstreff . Stiklestad Nasjonale Kultursenter; Stiklestad, Verdal. 2010-10-20.
- (2010) Ingvil Sælid Gilhus, Turid Karlsen Seim, Gunhild Vidén: Farsmakt og moderskap i antikken. Tidsskrift for kjønnsforskning.
- (2010) Mathilde Skoie & Gjert Vestrheim, Antikken i ettertiden. Historisk Tidsskrift (Norge). vol. 89 (4).
2009
- (2009) Dataspill og historie. Hvor kommer våre barns historiekunnskaper fra?. Lokalhistorisk magasin. vol. 19 (3).
- (2009) Herlands eiendommelige moralhistorie. Adresseavisen.
- (2009) Om barn i senantikken. Kommentar til Odd Magne Bakke. Historisk Tidsskrift (Norge). vol. 88 (1).
- (2009) Students of Rome and Rome: Total War. Greek and Roman Games in the Computer Age . Institutt for historie og klassiske fag; Trondheim. 2009-02-20 - 2009-02-21.
- (2009) Æresdrap og familiedrap i den romerske antikken. Tidsskrift for kjønnsforskning.
2003
- (2003) Fra triumvir til tribunica potestas. Opprettelsen av det romerske keiserdømmet (43-19 f. Kr.). 2003.