Det humanistiske fakultet

Forskning som virker i samfunnet

Gruppeundervisning, forskerrekrutter rundt et møtebord.

Humaniora spenner over et bredt spekter av tema og fag. Her finner du noen smakebiter på hvordan humanistisk forskning bidrar til endring og nytenking på ulike samfunnsarenaer.

Et knippe eksempler på forskningens samfunnsrelevans


Utsnitt av mobilskjerm med Sounds Good-appFra grunnforskning til app: Bedre språklæring med skreddersydde øvelser

Gjennom 10 års har NTNU-forskere kartlagt 500 språk, og identifisert hvilke språklyder og kombinasjoner av språklyder som skiller et språk fra et annet. Nå har denne databasen blitt til app som gir skreddersydd språkopplæring tilpasset elevens morsmål.


Utsnitt av foto: Hegnhuset på Utøya. Foto: Jørgen WathneÅ leve videre med minnene etter 22. juli

Terrorangrepene 22. juli 2011 i Regjeringskvartalet og på Utøya kostet 77 mennesker livet og er en av de største tragediene i norsk historie. Hvordan dette har preget det norske samfunnet og hvordan vi behandler minner om hendelsene, er utgangspunktet for forskingsprosjektet «22. juli og forhandling av minne».


Mann som spiller teater, skyggespill.Teater for integrering og demokratisk deltakelse

Å spille teater sammen skaper en unik arena for integrering. P:UNKT var et teaterprosjekt som brakte flyktninger og nordmenn sammen. Deltakerne tok utgangspunkt i egne ideer og historier, og skapte nye fortellinger om samtida. P:UNKT var også et prosjekt for integrering, der teateret samarbeidet med Voksenopplæringa for å rekruttere deltakerne.


Illustrasjonsfoto - Genetisk veiledningssamtale. Foto: iStockphoto.comHvordan sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter

Fagpersonell ved sykehusene som tilbyr genetisk veiledning, står overfor en rekke utfordringer i kommunikasjonen med sine pasienter: Hvordan formidle det komplekse genetiske informasjonsbildet på en forståelig, men samtidig nyansert og balansert måte? Kommunikasjonen er avgjørende for at pasientene skal bli i stand til å ta egne avgjørelser.