Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Rolf Jonas Persson

Rolf Jonas Persson

Førsteamanuensis
Institutt for fysikk
Fakultet for naturvitenskap

jonas.persson@ntnu.no
73551127 Realfagbygget, C2-120, Gløshaugen
ResearchGate Google Scholar Video for Kvalitet
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Fagfelt/arbeidsområde

  • Atomfysikk
  • Kjernefysikk
  • Fysikk fagdidaktikk
  • Fysikens historie
  • Astronomi

 

Jonas Persson is associated with the Biophysics and Medical Technology section and the Science Education Research section at the Department of Physics.

Research

Jonas work with research in Physics Education, Atomic Physics, Nuclear Physics and the History of Physics.

Research areas

Conceptual Inventories and students attitudes 

This includes studies on students attitudes towards physics and learning physics, learning outcomes using Conceptual Inventories.

Educational videos - Design, Production and Impact

Students attention during lectures, exercises and while watching videos is studied using Eye-Tracker technology. Research into the optimal way to design and produce educational videos, based on cognitive science and cinematic principles. Factors that affect attention and usage are studied.

Use of History of Scince in Textbooks

Studies on how the history of physics are presented in text-books and how the presentations evolved over time.

Use of new technology in Teaching

Development and studies on the use of "new" technology in physics teaching with emphasis on experimental work. Use of video and videoanalysis, use of smartphones as a laboratory and "experimental" astronomy with planetarium software

Atomic and Nuclear physics

Studies of the Bohr-Weisskopf effect and Hyperfine anomaly.

Kompetanseord

  • Atomfysikk
  • Atomfysikk, molekylfysikk
  • Eksperimentell lavenergi kjernefysikk
  • Elektromagnetisme, akustikk, optikk
  • Fagdidaktikk
  • Fysikk
  • Fysikk fagdidaktikk
  • Kjerne- og elementærpartikkelfysikk

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Mehli, Lisbeth. (2022) Interest, identity and perceptions: What makes a food technologist?. British Food Journal.
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Aakre, Iselin Grav; Persson, Rolf Jonas; Lein, Hilde Lea; Eggen, Per-Odd. (2021) First-year university students' perception of chemical bonding and bond energy. Nordic Journal of STEM Education. volum 4 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas. (2021) Sannsynligheten for å bestå med manglende kunnskap er betydelig. www.universitetsavisa.no.
    Leserinnlegg
  • Jakobsen, Anita Nordeng; Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas; Mehli, Lisbeth. (2021) Utvikling av begrepstester for å evaluere læringsdesign. Nordic Journal of STEM Education. volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Mehli, Lisbeth; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Viktigheten av studentaktiv og praksisnær læring for utformingen av en matteknolog. Nordic Journal of STEM Education. volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas; Eggen, Per-Odd; Eikeseth, Unni; Lykknes, Annette. (2021) Why water is not an element : Introduction to the experiment. NTNU Skolelaboratoriet. 2021.
    Digitale læremidler
  • Persson, Rolf Jonas; Eikeseth, Unni; Eggen, Per-Odd; Lykknes, Annette. (2021) Why water is not an element. NTNU Skolelaboratoriet. 2021.
    Digitale læremidler
  • Persson, Rolf Jonas; Ruud, Sander. (2021) Videoanalyse i Fysikkundervisningen. 2021. ISBN 978-82-8054-205-2.
    Kompendium

2020

  • Brüne, Christoph; Persson, Rolf Jonas. (2020) FEIL I FYSISKE MÅLINGER. 2020. ISBN 978-82-8054-204-5.
    Kompendium
  • Heggset, Tarjei; Persson, Rolf Jonas. (2020) Calculation of the Differential Breit–Rosenthal Effect in the 6s6p ^3p_1,2 States of Hg. Atoms. volum 8 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2020) Gender Differences in Norwegian Engineering Students’ Understanding of Newtonian Mechanics. UNIPED. volum 43 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2020) Hyperfine Anomaly in Eu Isotopes and the Universiability of the Moskowitz–Lombardi Formula. Atoms. volum 8 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas; Dahl, Tora. (2020) Å skrive laboratoriejournal. 2020. ISBN 978-82-8054-203-8.
    Kompendium
  • Stavrum, Lars Rikard; Bungum, Berit; Persson, Rolf Jonas. (2020) “Never at rest”: developing a conceptual framework for descriptions of ‘force’ in physics textbooks. Nordic Studies in Science Education. volum 16 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. (2019) Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. 2019. ISBN 978-82-02-62335-7.
    Lærebok
  • Berg, Ingeborg; Persson, Rolf Jonas; Eggen, Per-Odd; Kvittingen, Lise; Eikeseth, Unni; Lykknes, Annette. (2019) Periodesystemets år ved NTNU. Kjemi.
    Faglig artikkel
  • Eggen, Per-Odd; Kvittingen, Lise; Lykknes, Annette; Persson, Rolf Jonas; Berg, Ingeborg. (2019) Gløshaugen: Naturen satt i system – grunnstoffenes periodesystem 150 år. Utstilling [Kunstnerisk og museal presentasjon] . NTNU; Realfagsbiblioteket. 2019-02-28 - 2019-03-31.
    Annet
  • Persson, Rolf Jonas. (2019) Does Santa Claus exist?. Universitetsavisa.
    Leserinnlegg
  • Persson, Rolf Jonas. (2019) LEGO™-modeller av periodesystemet. Kjemi.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2019) Utrydningstruede grunnstoffer. Naturfag.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2019) Utstillingen «Periodesystemet 150 år» ved NTNU. Kjemi.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas; Wattengård, Eirik; Lilledahl, Magnus Borstad. (2019) The effect of captions and written text on viewing behavior in educational videos. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. volum 7 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Kiviniemi, Tiina; Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas; Hafskjold, Bjørn; Jacobsen, Elisabeth Egholm. (2018) DEVELOPMENT OF A CHEMISTRY CONCEPT INVENTORY FOR GENERAL CHEMISTRY STUDENTS AT NORWEGIAN AND FINNISH UNIVERSITIES. Science competencies for the future: Proceedings of the 12th Nordic Research Symposium on Science Education. June 7th-9th 2017 Trondheim, Norway.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2018) Evolution of quasi-history of the Planck blackbody radiation equation in a physics textbook. American Journal of Physics (AJP). volum 86 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2018) Hyperfine Anomalies in Gd and Nd. Atoms. volum 6 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2018) Hyperfine structure and hyperfine anomaly in Pb. Journal of Physics Communications. volum 2 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2018) Kursutveckling och bruk av video. Erfarenheter från projektet Video for Kvalitet. 2018. ISBN 978-82-7923-085-4.
    Rapport
  • Persson, Rolf Jonas; Nilsson, Per-Olof; Lerible, Meya. (2018) 80 sorters tankekakor Förklarade Fenomen i Köket. 2018. ISBN 978-91-7785-525-5.
    Populærvitenskapelig bok

2017

  • Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas; Jacobsen, Elisabeth Egholm; Hafskjold, Bjørn. (2017) Development of an inventory for Alternative Conceptions among students in chemistry. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Jacobsen, Elisabeth Egholm; Persson, Rolf Jonas; Fryer, Martine. (2017) WileyPLUS digital learning system with ORION in Organic chemistry. Increase of learning outcome?. Læring om læring.
    Vitenskapelig artikkel
  • Jacobsen, Elisabeth Egholm; Persson, Rolf Jonas; Wattengård, Eirik; Blindheim, Fredrik Heen. (2017) Flashkromatografi i organisk kjemi. NTNU Multimediesenter, Trondheim. 2017.
    Multimediaprodukt
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) "A tale of two cities" Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningarna i fysik vid NTNU och CTH. UNIPED. volum 40 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Analys av flervalsuppgifter som examinationsform. UNIPED. volum 40 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Analys av rättningsalgoritmer för flervalsuppgifter som examinationsform. Læring om læring.
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Hyperfine Anomaly. Evaluation of Nuclear Moments.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Hyperfine Anomaly, Convenor: J.R. Persson. Evaluation of Nuclear Moments.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Lärandets yttre villkor: Kan undervisningen förbättras utan att examen ändras?. Universitetsavisa.
    Leserinnlegg
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Undersökning av studenters uppmärksamhet under föreläsningar. Læring om læring.
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Ändringar i attityder hos civilingenjörsstudenter i utbildningen i fysik och matematik vid NTNU och CTH. Læring om læring. volum 1 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas; Eggen, Per-Odd. (2017) Kvalitet i undervisningsvideoer. MOOC i høyere utdanning – historier om pedagogisk utviklingsarbeid.
    Faglig kapittel
  • Persson, Rolf Jonas; Wattengård, Eirik; Jacobsen, Elisabeth Egholm. (2017) For generell og organisk kjemi: Instruksjonsvideoer for bruk i laboratorieundervisning. Kjemi.
    Faglig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas; Wattengård, Eirik; Jacobsen, Elisabeth Egholm. (2017) Investigating learners' viewing behaviour in watching a designed instructional video. UNIPED. volum 40 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Persson, Rolf Jonas. (2016) Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningen i fysik och matematik vid NTNU. UNIPED. volum 39 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas; Eriksson, Urban. (2016) Planetarium software in the classroom. Physics Education. volum 51 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Jacobsen, Elisabeth Egholm; Persson, Rolf Jonas; Wattengård, Eirik. (2015) Titrering i Generell kjemi laboratorium. NTNU Multimediesenter, NTNU. 2015.
    Multimediaprodukt
  • Persson, Rolf Jonas. (2015) Att föra laboratorie-journal. 2015. ISBN 978-82-7923-072-4.
    Kompendium
  • Persson, Rolf Jonas. (2015) Eksperimentet som aldri ble utført. Fra Fysikkens Verden.
    Faglig artikkel
  • Wahlström, Erik; Persson, Rolf Jonas. (2015) Projektbaserad labundervisning inom grundläggande fysik för civilingenjörsstudenter. UNIPED. volum 38 (4).
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Jacobsen, Elisabeth Egholm; Persson, Rolf Jonas; Wattengård, Eirik. (2014) Bruk av analysevekt. NTNU Multimediesenter, NTNU. 2014.
    Digitale læremidler
  • Persson, Rolf Jonas. (2014) Dimensionsanalys. 2014. ISBN 978-82-7923-073-1.
    Kompendium
  • Persson, Rolf Jonas. (2014) Newtons första och andra lag. Fra Fysikkens Verden. volum 76 (1).
    Faglig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2014) Problemløsning. 2014. ISBN 978-82-7923-065-6.
    Kompendium

2013

  • Persson, Rolf Jonas. (2013) Astronomi - Laborativa moment. 2013. ISBN 978-82-7923-063-2.
    Populærvitenskapelig bok
  • Persson, Rolf Jonas. (2013) Sunspots and solar rotation. Physics Education. volum 48 (1).
    Short communication
  • Persson, Rolf Jonas. (2013) Table of hyperfine anomaly in atomic systems. Atomic Data and Nuclear Data Tables. volum 99 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Persson, Rolf Jonas. (2012) De avslöjade stjärnornas livshistorier. Populär astronomi.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2012) Measure the coefficient of restitution for sports balls. Physics Education. volum 47 (6).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2012) Videoanalys i Fysikundervisning. 2012. ISBN 978-82-7923-061-8. Sl-serien (14).
    Populærvitenskapelig bok

2011

  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. (2011) Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. 2011. ISBN 978-82-7634-878-1.
    Lærebok
  • Persson, Rolf Jonas; Hagen, Jan Egil. (2011) Videos determine the Moon’s g. Physics Education. volum 46.
    Short communication

2009

  • Persson, Jonas. (2009) Oppdag Universet!. Oppdag Universet! [Kunstnerisk og museal presentasjon] ; Norge - internasjonal deltagelse. 2009-06-17 - 2009-10-30.
    Kunstutstilling
  • Persson, Jonas. (2009) Planetarieprogrammer i astronomi-undervisning. Astronomi. volum 1 (1).
    Populærvitenskapelig artikkel

2008

  • Persson, Jonas. (2008) Astronomi i skolan: Uppbåsbart och datorstyrt, Ett ambulerande planetarium förtrollar i de sydsvenska skolorna. Populär astronomi.
    Populærvitenskapelig artikkel

Vitenskapelige artikler

  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Mehli, Lisbeth. (2022) Interest, identity and perceptions: What makes a food technologist?. British Food Journal.
    Vitenskapelig artikkel
  • Aakre, Iselin Grav; Persson, Rolf Jonas; Lein, Hilde Lea; Eggen, Per-Odd. (2021) First-year university students' perception of chemical bonding and bond energy. Nordic Journal of STEM Education. volum 4 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Jakobsen, Anita Nordeng; Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas; Mehli, Lisbeth. (2021) Utvikling av begrepstester for å evaluere læringsdesign. Nordic Journal of STEM Education. volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Mehli, Lisbeth; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Viktigheten av studentaktiv og praksisnær læring for utformingen av en matteknolog. Nordic Journal of STEM Education. volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Heggset, Tarjei; Persson, Rolf Jonas. (2020) Calculation of the Differential Breit–Rosenthal Effect in the 6s6p ^3p_1,2 States of Hg. Atoms. volum 8 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2020) Gender Differences in Norwegian Engineering Students’ Understanding of Newtonian Mechanics. UNIPED. volum 43 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2020) Hyperfine Anomaly in Eu Isotopes and the Universiability of the Moskowitz–Lombardi Formula. Atoms. volum 8 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Stavrum, Lars Rikard; Bungum, Berit; Persson, Rolf Jonas. (2020) “Never at rest”: developing a conceptual framework for descriptions of ‘force’ in physics textbooks. Nordic Studies in Science Education. volum 16 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas; Wattengård, Eirik; Lilledahl, Magnus Borstad. (2019) The effect of captions and written text on viewing behavior in educational videos. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. volum 7 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2018) Evolution of quasi-history of the Planck blackbody radiation equation in a physics textbook. American Journal of Physics (AJP). volum 86 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2018) Hyperfine Anomalies in Gd and Nd. Atoms. volum 6 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2018) Hyperfine structure and hyperfine anomaly in Pb. Journal of Physics Communications. volum 2 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas; Jacobsen, Elisabeth Egholm; Hafskjold, Bjørn. (2017) Development of an inventory for Alternative Conceptions among students in chemistry. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Jacobsen, Elisabeth Egholm; Persson, Rolf Jonas; Fryer, Martine. (2017) WileyPLUS digital learning system with ORION in Organic chemistry. Increase of learning outcome?. Læring om læring.
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) "A tale of two cities" Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningarna i fysik vid NTNU och CTH. UNIPED. volum 40 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Analys av flervalsuppgifter som examinationsform. UNIPED. volum 40 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Analys av rättningsalgoritmer för flervalsuppgifter som examinationsform. Læring om læring.
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Undersökning av studenters uppmärksamhet under föreläsningar. Læring om læring.
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Ändringar i attityder hos civilingenjörsstudenter i utbildningen i fysik och matematik vid NTNU och CTH. Læring om læring. volum 1 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas; Wattengård, Eirik; Jacobsen, Elisabeth Egholm. (2017) Investigating learners' viewing behaviour in watching a designed instructional video. UNIPED. volum 40 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2016) Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningen i fysik och matematik vid NTNU. UNIPED. volum 39 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas; Eriksson, Urban. (2016) Planetarium software in the classroom. Physics Education. volum 51 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Wahlström, Erik; Persson, Rolf Jonas. (2015) Projektbaserad labundervisning inom grundläggande fysik för civilingenjörsstudenter. UNIPED. volum 38 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2013) Table of hyperfine anomaly in atomic systems. Atomic Data and Nuclear Data Tables. volum 99 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2012) Measure the coefficient of restitution for sports balls. Physics Education. volum 47 (6).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas. (2021) Sannsynligheten for å bestå med manglende kunnskap er betydelig. www.universitetsavisa.no.
    Leserinnlegg
  • Berg, Ingeborg; Persson, Rolf Jonas; Eggen, Per-Odd; Kvittingen, Lise; Eikeseth, Unni; Lykknes, Annette. (2019) Periodesystemets år ved NTNU. Kjemi.
    Faglig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2019) Does Santa Claus exist?. Universitetsavisa.
    Leserinnlegg
  • Persson, Rolf Jonas. (2019) LEGO™-modeller av periodesystemet. Kjemi.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2019) Utrydningstruede grunnstoffer. Naturfag.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2019) Utstillingen «Periodesystemet 150 år» ved NTNU. Kjemi.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Lärandets yttre villkor: Kan undervisningen förbättras utan att examen ändras?. Universitetsavisa.
    Leserinnlegg
  • Persson, Rolf Jonas; Wattengård, Eirik; Jacobsen, Elisabeth Egholm. (2017) For generell og organisk kjemi: Instruksjonsvideoer for bruk i laboratorieundervisning. Kjemi.
    Faglig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2015) Eksperimentet som aldri ble utført. Fra Fysikkens Verden.
    Faglig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2014) Newtons första och andra lag. Fra Fysikkens Verden. volum 76 (1).
    Faglig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2013) Sunspots and solar rotation. Physics Education. volum 48 (1).
    Short communication
  • Persson, Rolf Jonas. (2012) De avslöjade stjärnornas livshistorier. Populär astronomi.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Persson, Rolf Jonas; Hagen, Jan Egil. (2011) Videos determine the Moon’s g. Physics Education. volum 46.
    Short communication
  • Persson, Jonas. (2009) Planetarieprogrammer i astronomi-undervisning. Astronomi. volum 1 (1).
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Persson, Jonas. (2008) Astronomi i skolan: Uppbåsbart och datorstyrt, Ett ambulerande planetarium förtrollar i de sydsvenska skolorna. Populär astronomi.
    Populærvitenskapelig artikkel

Bøker

  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. (2019) Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. 2019. ISBN 978-82-02-62335-7.
    Lærebok
  • Persson, Rolf Jonas; Nilsson, Per-Olof; Lerible, Meya. (2018) 80 sorters tankekakor Förklarade Fenomen i Köket. 2018. ISBN 978-91-7785-525-5.
    Populærvitenskapelig bok
  • Persson, Rolf Jonas. (2013) Astronomi - Laborativa moment. 2013. ISBN 978-82-7923-063-2.
    Populærvitenskapelig bok
  • Persson, Rolf Jonas. (2012) Videoanalys i Fysikundervisning. 2012. ISBN 978-82-7923-061-8. Sl-serien (14).
    Populærvitenskapelig bok
  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. (2011) Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. 2011. ISBN 978-82-7634-878-1.
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Kiviniemi, Tiina; Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas; Hafskjold, Bjørn; Jacobsen, Elisabeth Egholm. (2018) DEVELOPMENT OF A CHEMISTRY CONCEPT INVENTORY FOR GENERAL CHEMISTRY STUDENTS AT NORWEGIAN AND FINNISH UNIVERSITIES. Science competencies for the future: Proceedings of the 12th Nordic Research Symposium on Science Education. June 7th-9th 2017 Trondheim, Norway.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Hyperfine Anomaly. Evaluation of Nuclear Moments.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Persson, Rolf Jonas. (2017) Hyperfine Anomaly, Convenor: J.R. Persson. Evaluation of Nuclear Moments.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Persson, Rolf Jonas; Eggen, Per-Odd. (2017) Kvalitet i undervisningsvideoer. MOOC i høyere utdanning – historier om pedagogisk utviklingsarbeid.
    Faglig kapittel

Rapport

  • Persson, Rolf Jonas; Ruud, Sander. (2021) Videoanalyse i Fysikkundervisningen. 2021. ISBN 978-82-8054-205-2.
    Kompendium
  • Brüne, Christoph; Persson, Rolf Jonas. (2020) FEIL I FYSISKE MÅLINGER. 2020. ISBN 978-82-8054-204-5.
    Kompendium
  • Persson, Rolf Jonas; Dahl, Tora. (2020) Å skrive laboratoriejournal. 2020. ISBN 978-82-8054-203-8.
    Kompendium
  • Persson, Rolf Jonas. (2018) Kursutveckling och bruk av video. Erfarenheter från projektet Video for Kvalitet. 2018. ISBN 978-82-7923-085-4.
    Rapport
  • Persson, Rolf Jonas. (2015) Att föra laboratorie-journal. 2015. ISBN 978-82-7923-072-4.
    Kompendium
  • Persson, Rolf Jonas. (2014) Dimensionsanalys. 2014. ISBN 978-82-7923-073-1.
    Kompendium
  • Persson, Rolf Jonas. (2014) Problemløsning. 2014. ISBN 978-82-7923-065-6.
    Kompendium

Undervisning

Emner

  • FY6015 - Astronomi
  • FY1003 - Elektrisitet og magnetisme
  • FY6020 - Lys, optikk og fysikkfaget i skolen
  • TFY4163 - Bølgefysikk og fluidmekanikk
  • TFY4165 - Termisk fysikk

Formidling

2022

  • Intervju
    Brattmyr, Lars Martin; Persson, Rolf Jonas; Hårstad, Stian. (2022) Vil at svensk og dansk fortsatt skal være sidestilt med norsk. Universitetsavisa [Avis]. 2022-03-15.
  • Poster
    Eikeseth, Unni; Lykknes, Annette; Eggen, Per-Odd; Kayima, Festo; Persson, Rolf Jonas. (2022) A New Teaching Approach to the Periodic System. Digital Competences in STEM Education . University of NIcosia; Nicosia. 2022-12-02 - 2022-12-02.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2022) Fysikk for fakirer. Ungdomensforskningsnatt, Researchers' Night . NTNU; Trondheim. 2022-09-30 - 2022-09-30.
  • Intervju
    Persson, Rolf Jonas. (2022) Old norse sky cultures. Sky News [Tidsskrift]. 2022-06-20.
  • Intervju
    Persson, Rolf Jonas. (2022) The lost elements of Sámi night skies. Sky News [Tidsskrift]. 2022-06-21.

2021

  • Poster
    Eikeseth, Unni; Lykknes, Annette; Eggen, Per-Odd; Kayima, Festo; Persson, Rolf Jonas. (2021) A New Teaching Approach to The Periodic System/. Project-based and other activating strategies and issues of science education . Charles University; Praha. 2021-11-04 - 2021-11-05.
  • Poster
    Eikeseth, Unni; Lykknes, Annette; Eggen, Per-Odd; Kayima, Festo; Persson, Rolf Jonas. (2021) A New Teaching Approach to The Periodic System. Fair of Chemistry Teacher‘s Ideas 2021 . Charles University and Obchodní akademie, Trutnov; Trutnov. 2021-10-01 - 2021-10-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Jakobsen, Anita Nordeng; Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas; Mehli, Lisbeth. (2021) Utvikling av begrepstester for å evaluere læringsdesign. MNT konferansen 2021 ; 2021-03-15 - 2021-03-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Mehli, Lisbeth; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Viktigheten av studentaktiv og praksisnær læring for utformingen av en matteknolog. MNT-konferansen 2021 . Universitets- og høgskolerådet, UHR, NTNU og UiA; Digitalt, Zoom. 2021-03-15 - 2021-03-16.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2021) Fysikk for fakirer. Ungdomensforskningsnatt, Researchers' Night . NTNU; TRondheim. 2021-09-24 - 2021-09-24.

2020

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2020) Norrøne Stjernebilder - astronomi, mytologi og navigasjon. Den kulturelle spaserstokken . Trondheim kommune; Vitensenteret, Trondheim. 2020-11-19 - 2020-11-19.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Aakre, Iselin Grav; Persson, Rolf Jonas; Lein, Hilde Lea; Eggen, Per-Odd. (2019) Førsteårsstudenters forståelse av kjemiske bindinger. MNT-konferansen . UHR, Nasjonalt senter for realfagsrekruttering og UiT; Tromsø. 2019-03-28 - 2019-03-29.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2019) Fysikk for fakirer. Ungdomensforskningskväll, Researchers' Night . NTNU; Trondheim. 2019-09-27 - 2019-09-27.
  • Faglig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2019) Gull!!. Realfagskonferansen . Tröndelag Fylkeskommune/ NTNU; Trondheim. 2019-05-07.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2019) Gull! - Astrofysikk, kärnfysik, kvantmekanik og relativitetsteori i vardagen?. Föredrag . Norsk kjemisk selskap Trondheim; Trondheim. 2019-10-30 - 2019-10-30.
  • Intervju
    Persson, Rolf Jonas. (2019) Intervju om fullmånen. NRK P1+ Trøndelag [Radio]. 2019-03-21.
  • Intervju
    Persson, Rolf Jonas. (2019) Rot i Systemet. NRK Viten [Internett]. 2019-04-07.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2018) Experiment i fysikundervisningen - varför?. Från forskning till fysikundervisning . Nationellt resurscentrum för fysik Lunds Univeristet; Lund. 2018-04-10 - 2018-04-11.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2018) Fysikk for Fakirer. Ungdomensforskningskväll, Researchers' Night . NTNU; Trondheim. 2018-09-28 - 2018-09-28.
  • Faglig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2018) Multimessenger Astronomy - nya fönster mot universum. Realfagskonferansen . Tröndelag Fylkeskommune/ NTNU; Trondheim. 2018-05-07 - 2018-05-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2018) Vad tror föreläsare om studenters föreställningar och vice versa. Læringsfestivalen . NTNU; Trondheim. 2018-05-03 - 2018-05-04.

2017

  • Faglig foredrag
    Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas. (2017) Formålet med praktisk arbeid i naturvitenskapsundervisningen. MNT-konferansen 2017 . Universitets- og høgskolerådet; Soria Moria, Oslo. 2017-03-30 - 2017-03-31.
  • Poster
    Jacobsen, Elisabeth Egholm; Persson, Rolf Jonas; Fryer, Martine. (2017) WileyPLUS digital learning system with ORION in Organic chemistry. Increase of learning outcome?. Læringsfestivalen . NTNU og Norgesunivesritetet; Trondheim. 2017-05-08 - 2017-05-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kiviniemi, Tiina; Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas; Hafskjold, Bjørn; Jacobsen, Elisabeth Egholm. (2017) Development of a chemistry concept inventory for general chemistry students at norwegian and finnish universities. NFSUN-konferansen . NFSUN; Trondheim. 2017-06-08 - 2017-06-09.
  • Poster
    Persson, Rolf Jonas. (2017) Analys av rättningsalgoritmer för flervalsuppgifter som examinationsform. Læringsfestivalen 2017 . NTNU, Norgesuniversitetet; Trondheim. 2017-05-08 - 2017-05-09.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2017) Fysikk for fakirer og andre selvplagere. Ungdommens forskarnatt . NTNU; Trondheim. 2017-09-29 - 2017-09-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2017) Förändringar i attityder gentemot lärande och ämne under första studieåret vid en civilingenjörsutbildning. MNT-Konferansen ; Oslo. 2017-03-30 - 2017-03-31.
  • Vitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2017) Hyperfine anomaly. Interface between Atomic and Nuclear Physics . LUMCAS group, Malmö Högskola; Malmö. 2017-03-09 - 2017-03-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2017) Hyperfine anomaly: From an Atomic Physics view. Consultant's Meeting on Evaluation of Nuclear Moments . IAEA; Wien. 2017-03-27 - 2017-03-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2017) Summary of Hyperfine anomaly session. Consultant's Meeting on Evaluation of Nuclear Moments . IAEA; Wien. 2017-03-27 - 2017-03-30.
  • Poster
    Persson, Rolf Jonas. (2017) Undersökning av studenters uppmärksamhet under föreläsningar. Læringsfestivalen 2017 . NTNU, Norgesuniversitetet; Trondheim. 2017-05-08 - 2017-05-09.
  • Faglig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2017) "Vi utdanner for en framtid vi ikke kjenner. Vi skal utdanne kritiske tenkere. Hvordan gjør vi det?" Paneldebatt om undervisning. Fysikermøtet 2017 . Norsk Fysisk Selskap, UiT Norges Arktiske Universitet; Tromsø. 2017-08-07 - 2017-08-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2017) Ändringer i attityder hos civilingenjörsstudenter i utbildningen i fysik och matematik vid NTNU och CTH. Læringsfestivalen 2017 . NTNU, Norgesuniversitetet; Trondheim. 2017-05-08 - 2017-05-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Wattengård, Eirik; Persson, Rolf Jonas. (2017) Video for Kvalitet - Forskningsbasert utvikling av Undervisningsvideoer: Prinsipper og resultater. PechaKucha Night Vol. 8 . PechaKucha Trondheim; Trondheim. 2017-03-29 - 2017-03-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Wattengård, Eirik; Persson, Rolf Jonas. (2017) Video for Kvalitet: Forskningsresultater på produksjon av undervisningsvideo per ultimo 2016. Læringsfestivalen 2017 . NTNU; Trondheim. 2017-05-08 - 2017-05-09.

2016

  • Faglig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2016) En personlig reflektion över varför vi laborerar i fysikundervisningen. Fysikdagarna . Svenska Fysikersamfundet & Chalmers Tekniska Högskola; Göteborg. 2016-10-27 - 2016-10-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2016) Forskningsbasert utvikling av undervisningsvideor. Læringsfestivalen 2016 . NTNU; Trondheim. 2016-05-09 - 2016-05-10.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2016) Fysikk for fakirer og andre selvplagere. Ungdommens forskarnatt . NTNU; 2016-09-23 - 2016-09-23.
  • Faglig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2016) Laborativa uppgifter i astronomi. Fysikdagarna . Svenska Fysikersamfundet & Chalmers Tekniska Högskola; Göteborg. 2016-10-27 - 2016-10-29.
  • Faglig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2016) Praktisk arbeid i astronomi. Realfagskonferansen . NTNU; Trondheim. 2016-05-03.
  • Faglig foredrag
    Persson, Rolf Jonas; Wattengård, Eirik. (2016) Forskningsbaserad utveckling av undervisningsvideor. Resultat och råd. Workshop . Learning Labs - BI; BI. 2016-08-10 - 2016-08-10.
  • Faglig foredrag
    Persson, Rolf Jonas; Wattengård, Eirik. (2016) Forskningsbaserad utveckling av undervisningsvideor. Resultat och råd. Workshop . Learning Labs - BI; BI. 2016-06-22 - 2016-06-22.
  • Vitenskapelig foredrag
    Wattengård, Eirik; Persson, Rolf Jonas. (2016) VfK Presentasjon Norgesuniversitetets Høstkonferanse 2016 Tromsø. Norgesuniversitetets høstkonferanse 2016 . Norgesuniversitetet; Tromsø. 2016-09-27 - 2016-09-28.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2015) Changes in Attitudes and beliefs of first year physics students at NTNU. Nordic PhysicsDays . NTNU; Trondheim. 2015-06-09 - 2015-06-12.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2015) Fysikk for fakirer og andre selvplagere. Ungdommens forskernatt . NTNU; Trondheim. 2015-09-25.
  • Vitenskapelig foredrag
    Wahlström, Erik; Persson, Rolf Jonas. (2015) Projektbaserad labundervisning inom grundläggande fysik för civilingenjörsstudenter. Nordic Physics days . National Physics Societies in the Nordic countries.; Trondheim. 2015-06-09 - 2015-06-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Wahlström, Erik; Persson, Rolf Jonas. (2015) Projektbaserad labundervisning inom grundläggande fysik för civilingenjörsstudenter. MNT- Konferensen 2015 . Nasjonalt senter for realfagrekryttering; Bergen. 2015-03-18.

2014

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2014) Fysikk for fakirer og andre selvplagere. Ungdommens forskernatt . NTNU; Trondheim. 2014-09-26 - 2014-09-26.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2014) Fysikk for fakirer og andre selvplagere. Realfagskonferansen . NTNU; Trondheim. 2014-04-30 - 2014-04-30.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2014) Kometer i historien. Föreläsning i samband med ROSETTA utställning . NTNU; Byåsen vgs. 2014-05-06 - 2014-05-06.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2014) Kometer i historien. Föreläsning i samband med ROSETTA utställning ; NTNU. 2014-05-05 - 2014-05-05.
  • Faglig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2014) Praktisk bruk av videoanalyse I fysikkundervisningen. NKUL 14 . NTNU Vidare; Trondheim. 2014-05-07 - 2014-05-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas; Wattengård, Eirik. (2014) Video for Kvalitet. MatRIC Mathematics video-tutorial workshop . Universitetet i Agder; Bergen. 2014-10-23 - 2014-10-24.

2013

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2013) Fysikk for fakirer og andre selvplagere. Ungdommens forskernatt . NTNU; Trondheim. 2013-09-27 - 2013-09-27.

2012

  • Programdeltagelse
    Persson, Rolf Jonas. (2012) Newton: Sangstemme og hår. NRK [TV]. 2012-02-05.
  • Programdeltagelse
    Persson, Rolf Jonas. (2012) Newton-Eksperiment på hår. NRK [Internett]. 2012-02-05.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Rolf Jonas. (2012) Videoanalys i fysikundervisningen. Realfagskonferanse 2012 . NTNU, Naturfagsenteret og Matematikksenteret.; Trondheim. 2012-04-26.

2009

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2009) Forskningskonferanse for 5e klassinger. utenTitteltekst . Universitetet i Agder; Kristiansand. 2009-09-25 - 2009-09-25.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2009) Forskningskonferanse for 5e klassinger. utenTitteltekst . Universitetet i Agder; Mandal. 2009-09-24 - 2009-09-24.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2009) Forskningskonferanse for 5e klassinger. utenTitteltekst . Universitetet i Agder; Grimstad. 2009-09-21 - 2009-09-21.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2009) Framtidens Facinerande Fysik. utenTitteltekst . Universitetet i Agder; Mandal vgs. 2009-10-10 - 2009-10-10.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2009) Framtidens Facinerande Fysik. utenTitteltekst . Universitetet i Agder; Kristiansand, KKG. 2009-10-05 - 2009-10-05.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2009) Fysikk for fakirer og andre. utenTitteltekst . Universitetet i Agder; Luftslottet, Grimstad. 2009-03-19 - 2009-03-19.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2009) Fysikkshow. utenTitteltekst . Universitetet i Agder; Forskningstorget, Kristiansand sentrum. 2009-09-19 - 2009-09-19.
  • Poster
    Persson, Jonas. (2009) Hyperfine anomaly - Quo Vadis?. Application of lasers and starage devices in atomic nuclei research. ; Poznan, Polen. 2009-06-22 - 2009-06-25.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2009) Medicinsk Fysikk. utenTitteltekst . Universitetet i Agder; Kristiansand, Vågsbygd vgs. 2009-10-07 - 2009-10-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2009) The two faces of helium. Application of lasers and starage devices in atomic nuclei research. ; Poznan, Polen. 2009-06-22 - 2009-06-25.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2009) Vår plats i universum. utenTitteltekst . Universitetet i Agder; Lyngdal vgs. 2009-10-10 - 2009-10-10.

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2008) Experiment och demonstrationer i naturfag. utenTitteltekst . Pedagogiskt senter, Kristiansand kommune. Holte Skole; Holte skole, Kristiansand. 2008-11-19 - 2008-11-19.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2008) Fysikkshow. utenTitteltekst . Universitetet i Agder; Forskningstorget, Kristiansand sentrum. 2008-09-20 - 2008-09-20.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Persson, Jonas. (2008) Vikingarnas Stjärnhimmel. utenTitteltekst . AiA - Astronomiforeningen i Agder; Universitetet i Agder. 2008-12-09 - 2008-12-09.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn